Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai
El. p. [email protected]
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
||||
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES 124 STRAIPSNIO 3 DALIES NUOSTATŲ
2014 m. lapkričio d. Nr. 4-01-
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 8 straipsnio ( m. birželio 5 d. įstatymo Nr. X-1571 redakcija) 2 dalies nuostatomis savo iniciatyva atlikome Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206 124 str. 3 d. (toliau – Įstatymas) nuostatų antikorupcinį vertinimą.
Įstatymo 124 str. 3 d. nustatyta, kad „užsieniečiui išvykti iš Lietuvos Respublikos neleidžiama įstatymų nustatytais atvejais“. Analizuojant teisės aktus, nenustatyta kitų įstatymų nuostatų, tiesiogiai nurodančių atvejus, kada užsieniečiams neleidžiama išvykti iš Lietuvos Respublikos. Vienintelė nuostata, kuri reglamentuoja neleidimą užsieniečiui išvykti iš Lietuvos Respublikos, yra Sprendimų dėl užsieniečio įpareigojimo išvykti, išsiuntimo, grąžinimo ir vykimo tranzitu per Lietuvos Respublikos teritoriją priėmimo ir jų vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2004 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 1V-429 (2012 m. gegužės 15 d. įsakymo Nr. 1V-382 redakcija), 9 punkte, kuriame nustatyta, kad „sprendimas dėl užsieniečio įpareigojimo išvykti, grąžinimo ar išsiuntimo negali būti priimtas, jeigu jam paskirta kardomoji priemonė, kuri apriboja jo teisę išvykti iš Lietuvos Respublikos. Jeigu užsienietis ieškomas, dokumentus dėl jo įpareigojimo išvykti, grąžinimo ar išsiuntimo renkantis teritorinės policijos įstaigos migracijos padalinys ar Valstybės sienos apsaugos tarnybos struktūrinis padalinys apie užsienietį praneša paiešką paskelbusiai teisėsaugos institucijai.“ Iš minėto punkto nuostatos galima daryti tik netiesioginę išvadą, kad užsienietis negali būti išleidžiamas iš Lietuvos Respublikos, jeigu jam paskirta kardomoji priemonė, kuri apriboja jo teisę išvykti iš Lietuvos Respublikos. Ši nuostata reglamentuojama ne įstatyme, o įgyvendinamajame teisės akte, kuris Įstatymo nuostatose neminimas.
Atsižvelgiant į tai, kad vertinamoje įstatymo nuostatoje ir kituose įstatymuose nėra išvardintų atvejų, kada užsieniečiui neleidžiama išvykti iš Lietuvos Respublikos, manome, kad yra sudaromos galimybės nevienodai jas aiškinti ir taikyti, o tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu. Be to, nėra nustatyta sprendimo neleisti užsieniečiui išvykti iš Lietuvos Respublikos forma, turinys, priėmimo tvarka, asmens supažindinimo su šiuo sprendimu tvarka, apskundimo tvarka ir tai taip pat yra laikytina korupcijos rizikos veiksniais.
Siūlome tobulinti Įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatas ir nustatyti atvejus, kada užsieniečiui neleidžiama išvykti iš Lietuvos Respublikos, taip pat nustatyti sprendimo neleisti užsieniečiui išvykti iš Lietuvos Respublikos formą, turinį, priėmimo tvarką, asmens supažindinimo su šiuo sprendimu tvarką ir apskundimo tvarką.
Prašome per tris mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus.
Direktoriaus pavaduotojas Romas Zienka
Aivaras Raišys, tel. (8 706) 63 331, el. p. [email protected]