LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

kaimo reikalų komiteto

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMo projekto Nr. XIVP-4107

 

2024-11-06 Nr. 110-P-34

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Sergejus  Jovaiša, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-09-09

1 (7)

 

(1)

(3)

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Pagal projekto 1 straipsniu siūlomą Žuvininkystės įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, taip pat remiantis projekto aiškinamajame rašte nurodyta argumentacija, priėmus įstatymą, akcinei bendrovei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija kiltų pareiga atlyginti nuostolius žuvų išteklių naudotojams, jeigu dėl jos vykdomos ūkinės veiklos, taip pat ir atliekamos jos užsakymu, naudotojai netektų galimybės žvejoti (taip pat terminuotai). Atsižvelgiant į tai, bei į keičiamame įstatyme nustatytą Susisiekimo ministerijos ir Žemės ūkio ministerijų kompetenciją, taip pat į tai, kad valstybės, kaip akcinės bendrovės Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija dalyvės, turtines ir neturtines teises įgyvendina Susisiekimo ministerija, svarstytina, ar dėl teikiamo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės nuomonės.

Pritarti

 

2.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės 2024-09-20

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-4107 atitiktį Europos Sąjungos teisei, informuojame, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Priekrantės verslinės ir rekreacinės žuvininkystės asociacija

2024-11-03

 

 

 

Žuvininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos raštas 2023-11-03 adresuotas UAB „MINI MOLAS“ ir UAB „SAIMERIS“ informavo šias įmones apie verslinės žvejybos stabdymą Baltijos jūros priekrantės 16 žvejybos baro dalyje. Ši dalis patenka į 2023m. spalio 30d. AB „Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija“ rašte UD-9.1.4E-1910 „Dėl Klaipėdos valstybinio jūrų uosto išorinio kanalo ir vedlinės“ pridėtą 16 žvejybos baro istorinę ribų keitimo raidą (schema pridedama) vykdant privalomąjį Klaipėdos valstybinio jūrų uosto kapitono nurodymą Nr.KN6 vykdymą 16 žvejybos baras mažinimas.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Žuvininkystės įstatymo 2 skyriaus „ŽUVŲ IŠTEKLIŲ NAUDOTOJŲ TEISĖS IR PAREIGOS“ 7straipsnio „Žuvų išteklių naudotojai turi teisę“ 3) punktu „gauti nuostolių atlyginimą, jeigu galimybės netenkama (taip pat ir terminuotai) dėl valdžios institucijų, valstybės ar savivaldybės įmonių ar įstaigų ūkinės veiklos, taip pat atliekamų jų užsakymų, išskyrus atvejus, kai galimybės žvejoti netenkama dėl nustatytų žvejybos reglamentavimo priemonių“.

  Šiuo metu, Lietuvos Respulikos Seimo narių K. Starkevičiaus, K. Navicko, M. Skritulsko užregistruotu Žuvininkystės įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-4107 (toliau – įstatymo projektas) siūloma patikslinti nuostatą, įtraukiant valstybės ar savivaldybės valdomas įmones prie  subjektų, dėl kurių veiklos ar atliekamos jų užsakymu, žuvų išteklių naudotojai netekus galimybės žvejoti (taip pat ir terminuotai) turi teisę į nuostolių atlyginimą. Šio įstatymo projekto turinys:

1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) gauti nuostolių atlyginimą, jeigu galimybės žvejoti netenkama (taip pat ir terminuotai) dėl valdžios institucijų, valstybės ar savivaldybės įmonių ar įstaigų, valstybės ar savivaldybės valdomų įmonių ūkinės veiklos, taip pat ir dėl atliekamos jų užsakymu, išskyrus atvejus, kai galimybės žvejoti netenkama dėl nustatytų žvejybos reglamentavimo priemonių.“

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

 

Tokios formuluotės įstatymo projektui PVRŽA (Priekrantės verslinės ir rekreacinės žuvininkystės asociacija) nepritaria.

Pritarti

Komitetas siūlo Vyriausybės išvadoje esančią formuluotę su reglamentuojama kompensavimo tvarka.

2.

Priekrantės verslinės ir rekreacinės žuvininkystės asociacija

2024-11-03

 

 

 

 Susipažinus su Lietuvos Respublikos Vyriausybės NUTARIMO PROJEKTU:

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-4107

„1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) gauti nuostolių atlyginimą, jeigu galimybės žvejoti netenkama (taip pat ir terminuotai) dėl valdžios institucijų, valstybės ar savivaldybės įstaigų, valstybės ar savivaldybės valdomų įmonių ūkinės veiklos, taip pat ir dėl atliekamos jų užsakymu, išskyrus atvejus, kai galimybės žvejoti netenkama dėl nustatytų žvejybos reglamentavimo priemonių.“

Įstatymo projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. gruodžio 1 d.

2. Žemės ūkio ministras iki 2024 m. lapkričio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius

teisės aktus.

3. Akcinė bendrovė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija kompensuoja žuvų išteklių naudotojams nuo 2023 m. sausio 2 d. iki įstatymo įsigaliojimo patirtus nuostolius dėl galimybės žvejoti netekimo (taip pat ir terminuotai) dėl akcinės bendrovės Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos veiksmų 16 Baltijos jūros priekrantės žvejybos bare žemės ūkio ministro nustatyta tvarka.“

 Tokios formuluotės Lietuvos Respublikos Vyriausybės Nutarimo projektui PVRŽA pritaria.

Pritarti iš dalies

 

Komitetas iš esmės pritaria pasiūlymams, tačiau siūlo Vyriausybės išvadoje esančias formuluotes:

 

7 str. 1 d. 3 p. išdėstyti taip:

„3) gauti nuostolių atlyginimą, jeigu galimybės žvejoti netenkama (taip pat ir terminuotai) dėl valdžios institucijų, valstybės ar savivaldybės įmonių institucijų ar įstaigų, valstybės ar savivaldybės valdomų įmonių ūkinės veiklos, taip pat ir dėl veiklos, atliekamos jų užsakymu, išskyrus atvejus, kai galimybės žvejoti netenkama dėl nustatytų žvejybos reglamentavimo priemonių.“

 

2 str. išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

2. Žemės ūkio ministras iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Valstybės ar savivaldybės valdomos įmonės, kurios iki šio įstatymo įsigaliojimo  dienos buvo pertvarkytos iš valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės į akcinę bendrovę ar uždarąją akcinę bendrovę, žemės ūkio ministro nustatyta tvarka kompensuoja nuo jų teisinės formos pakeitimo iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos žuvų išteklių naudotojų nuostolius, patirtus dėl galimybės žvejoti netekimo (taip pat ir terminuotai) dėl šių įmonių ūkinės veiklos, taip pat ir dėl veiklos, atliekamos ar atliktos jų užsakymu.“

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2024-10-30 d.

Nr. 908

 

 

 

 

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4107 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau siūlyti Įstatymo projektą tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Atsižvelgdami į tai, kad sąvoka „valdžios institucijos“ nėra apibrėžta ir nebevartotina teisės aktuose, siūlytume jos atsisakyti ir Įstatymo projekto 1 straipsnyje vartoti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 3 straipsnio 9 dalyje apibrėžtą sąvoką „valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos“.

Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad savivaldybės valdoma įmonė – savivaldybės įmonė, veikianti pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą, taip pat savivaldybės valdoma bendrovė, o 16 dalyje nustatyta, kad valstybės valdoma įmonė – valstybės įmonė, veikianti pagal Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą, taip pat valstybės valdoma bendrovė. Taigi terminas „valstybės ar savivaldybės valdomos įmonės“ apima ir valstybės ar savivaldybės įmones, todėl siūloma nevartoti atskiro termino „valstybės ar savivaldybės įmonės“.  

Atitinkamai siūloma Įstatymo projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) gauti nuostolių atlyginimą, jeigu galimybės žvejoti netenkama (taip pat ir terminuotai) dėl valstybės ar savivaldybių institucijų ar įstaigų, valstybės ar savivaldybės valdomų įmonių ūkinės veiklos, taip pat ir dėl atliekamos jų užsakymu, išskyrus atvejus, kai galimybės žvejoti netenkama dėl nustatytų žvejybos reglamentavimo priemonių.“

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo (toliau – Įstatymas) 7 straipsnio 1 dalies 3 punkto pakeitimo poreikis grindžiamas aktualia susiklosčiusia situacija, susijusia su akcinės bendrovės Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos veiksmais. Atkreipiame dėmesį, kad kyla ir kitų situacijų, kuriose dėl kitų valstybės ar savivaldybės valdomų įmonių veiksmų žuvų išteklių naudotojai netenka arba ateityje neteks galimybės žvejoti tam tikrose jūros teritorijose ir dėl to jie gali patirti nuostolių. Pvz., vėjo elektrinių parkų vystymas ir kitos aplinkybės, nesusijusios su žuvų išteklių reguliavimo priemonėmis.

Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projekto 1 straipsniu siūlomas Įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punkto pakeitimas ištaisytų teisinę spragą, atsiradusią reorganizuojant valstybės įmones, pakeičiant jų teisinę formą, ir turėtų būti taikomas atlyginant nuostolius dėl visų valstybės ar savivaldybės valdomų įmonių ūkinės veiklos, taip pat ir dėl atliekamos jų užsakymu, jei žuvų išteklių naudotojai netenka galimybės žvejoti (taip pat ir terminuotai).

2. Siekiant išspręsti žuvų išteklių naudotojams, turintiems perleidžiamąją teisę į žvejybos įrankius 16-ame žvejybos bare, patirtų nuostolių dėl beveik 36 proc. viso 16-o žvejybos baro ploto sumažinimo kompensavimo klausimą, valstybės įmonei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai tapus akcine bendrove, siūloma Įstatymo projekte nustatyti prievolę atlyginti žuvų išteklių naudotojams nuostolius, patirtus dar iki Įstatymo pakeitimo įsigaliojimo. Ir numatyti, kad tokia nuostata taikoma valstybės ir savivaldybės valdomoms įmonėms, kurios iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo pertvarkytos iš valstybės ar savivaldybės įmonės į akcinę bendrovę ar uždarąją akcinę bendrovę, jei dėl jų ūkinės veiklos ar atliekamos jų užsakymu, žuvų išteklių naudotojai neteko galimybės žvejoti. 

Priėmus Įstatymo projektą, reikės pakeisti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. gruodžio 3 d. įsakymą Nr. 3D-659 „Dėl Nuostolių, patirtų netekus žvejybos galimybių dėl kitų asmenų veikos, apskaičiavimo ir įkainių nustatymo taisyklių patvirtinimo“, todėl siūloma nustatyti įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo terminą.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma Įstatymo projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1.  Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

2.  Žemės ūkio ministras iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3.  Valstybės ar savivaldybės valdomos įmonės, kurios iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo pertvarkytos iš valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės į akcinę bendrovę ar uždarąją akcinę bendrovę, žemės ūkio ministro nustatyta tvarka kompensuoja nuo jų teisinės formos pakeitimo iki šio įstatymo įsigaliojimo žuvų išteklių naudotojų patirtus nuostolius dėl galimybės žvejoti netekimo (taip pat ir terminuotai) dėl šių įmonių ūkinės veiklos, taip pat ir dėl atliekamos ar atliktos jų užsakymu.“

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam Žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4107(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Mažeika.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-4107(2), jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Viktoras Pranckietis

 

 

 

Kaimo reikalų komiteto biuro patarėja Gintarė Rimeisienė