Stenogramas galima rasti |
Stenogramų leidiniai › 2020–2024 m. kadencija |
|
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
posėdžio NR. 401,
SKIRTO RESPUBLIKOS PREZIDENTO
GITANO NAUSĖDOS PRIESAIKOS PRIĖMIMO CEREMONIJAI,
STENOGRAMA
2024 m. liepos 12 d.
Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo
Pirmininkė V. ČMILYTĖ-NIELSEN
ir Seimo Pirmininko pirmasis pavaduotojas J. RAZMA
PIRMININKĖ (V. ČMILYTĖ-NIELSEN). Pradedame Seimo posėdį, skirtą Respublikos Prezidento G. Nausėdos priesaikos priėmimo ceremonijai. (Gongas)
Posėdyje dalyvauja Ministrė Pirmininkė I. Šimonytė, Konstitucinio Teismo pirmininkas G. Goda, Prezidentas V. Adamkus, Prezidentė D. Grybauskaitė, Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarai, Vyriausybės nariai, Užsienio valstybių ambasadoriai, Seimo nariai, Europos Parlamento nariai, tradicinių ir kitų valstybės pripažintų religinių bendruomenių ir bendrijų hierarchai, savivaldybių merai ir kiti garbingi svečiai.
Kviečiu Jo Ekscelenciją Respublikos Prezidentą G. Nausėdą.
M. STROLYS (Seimo posėdžių sekretoriato vyriausiasis specialistas). Jo Ekscelencija Respublikos Prezidentas G. Nausėda su ponia D. Nausėdiene. (Fanfaros)
PIRMININKĖ. Kviečiu Jo Ekscelenciją Vilniaus arkivyskupą metropolitą G. Grušą invokacijos.
12.02 val.
Vilniaus arkivyskupo metropolito Gintaro Grušo invokacija
G. GRUŠAS. Šiandien susirinkome pažymėti svarbią mūsų istorijos akimirką – Prezidento G. Nausėdos antrosios kadencijos pradžią. Šia iškilminga ir viltinga proga prašome Visagalio palaimos ir globos Prezidentui ir visai Tautai.
Kreipiamės į tave, Viešpatie, dėkingumo ir vilties kupinomis širdimis Lietuvos Prezidento G. Nausėdos antrosios kadencijos pradžioje. Dėkojame už vadovavimo dovaną ir galimybę tarnauti mūsų mylimai šaliai. Prašome tavo palaimos jam, mūsų Tautai ir mūsų valstybei. Palaimink mūsų Prezidentą išmintimi, drąsa, sąžiningumu ir didžiadvasiškumu. Tegul jis vadovauja su širdimi, įsipareigojusia teisingumui, taikai ir visų piliečių gerovei. Suteik jam stiprybės susidūrus su iššūkiais ir nuovokos priimti sprendimus, kurie gerbtų tavo valią ir tarnautų bendrajam gėriui.
Viešpatie, meldžiame už visus išrinktuosius ir valstybės tarnautojus, už pareigūnus ir patarėjus, kurie dirbs kartu su mūsų Prezidentu. Įkvėpk juos ir suteik jiems bendradarbiavimo ir vienybės dvasią, kad galėtų mūsų šalyje kartu kurti politiką, skatinančią klestėjimą, lygybę ir santarvę.
Tegul, Viešpatie, tavo globojama mūsų šalis toliau stiprėja, tampa garbinga ir ori. Padėk mums laikytis laisvės, demokratijos ir pagarbos visiems žmonėms vertybių. Tegul tavo tiesos šviesa vadovauja mums, siekiantiems kurti visuomenę, kuri atspindi tavo meilę ir teisingumą.
Šiais galimybių ir iššūkių laikais prašome, Viešpatie, tavo apsaugos mūsų žemei ir jos žmonėms. Laimink Lietuvos kariuomenę, kurios vyriausiasis vadas yra Prezidentas, ir visus, kurie tarnauja, siekdami užtikrinti Lietuvos laisvę ir taiką. Meldžiame taikos visam pasauliui, ypač mūsų broliams ir seserims Ukrainoje ir kitose pasaulio šalyse, stokojančiose santarvės. Laimink mūsų pastangas skatinti supratimą ir taiką tarp tautų ir mūsų bendruomenėse.
Švęsdami šią inauguraciją prisimename savo bendrą pilietinę atsakomybę prisidėti prie šalies klestėjimo. Įkvėpk mus, Viešpatie, kartu darbuotis su atsidavimu ir atjauta, remti mūsų išrinktuosius ir padėti vieni kitiems siekti geresnės ateities.
Esame Lietuvos, Europos ir viso pasaulio piliečiai. Esame atsakingi už mums pavestus namus ir už savo seseris ir brolius. Praeities pavyzdžiai mus teįkvepia, ateities vizija teįpareigoja šiandien dirbti ir aukotis.
Telaimina mus ir mūsų šalį Visagalis Dievas, kuris gyvena ir viešpatauja per amžius.
PIRMININKĖ. Dėkojame Jo Ekscelencijai Vilniaus arkivyskupui metropolitui G. Grušui.
Gerbiamas Konstitucinio Teismo pirmininke Gintarai Goda, prašome supažindinti su Respublikos Prezidento priesaikos priėmimo tvarka ir priimti priesaiką.
Toliau pirmininkavimą perduodu pirmajam pavaduotojui J. Razmai.
Respublikos Prezidento Gitano Nausėdos priesaikos priėmimo ceremonija
G. GODA. Jūsų Ekscelencija Respublikos Prezidente Gitanai Nausėda, gerbiamoji Seimo Pirmininke, gerbiamieji Seimo nariai, ponios ir ponai, paaiškinsiu Lietuvos Respublikos Prezidento priesaikos priėmimo tvarką.
Pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją, išrinktas Respublikos Prezidentas savo pareigas pradeda eiti po to, kai Vilniuje, dalyvaujant Tautos atstovams – Seimo nariams, prisiekia Tautai būti ištikimas Lietuvos Respublikai ir Konstitucijai, sąžiningai eiti savo pareigas ir būti visiems lygiai teisingas. Pagal Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymą, Respublikos Prezidentas prisiekia Lietuvos Respublikos Seimo rūmuose, Seimo posėdyje.
Išrinktasis Respublikos Prezidente Gitanai Nausėda, jūs prisieksite stovėdamas prieš mane, priesaiką priimantį Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo pirmininką. Priesaikos tekstą skaitysite padėjęs ranką ant Lietuvos Respublikos Konstitucijos. Kai baigsite skaityti priesaiką, pasirašysite Respublikos Prezidento priesaikos aktą. Priesaikos tekstas yra netaisomas ir nekeičiamas. Lietuvos Respublikos Prezidento įstatyme nustatyta, kad šios nuostatos nesilaikymas, kaip ir atsisakymas prisiekti Seimo posėdyje, pasirašyti priesaikos aktą arba pasirašymas su išlygomis, reiškia, kad Respublikos Prezidentas neprisiekė, todėl negali eiti savo pareigų. Jums pasirašius Respublikos Prezidento priesaikos aktą, šį aktą pasirašysiu aš. Man pasirašius priesaikos aktą, bus giedamas valstybės himnas. Atlikus valstybės himną, priesaikos aktą perduosiu Seimo Pirmininkei saugoti Seime. Taip bus baigta Respublikos Prezidento priesaikos Tautai priėmimo ceremonija.
Priimant Respublikos Prezidento priesaiką, Seimo posėdžių salėje visi stovės. Suprantama, ši pareiga netaikoma tiems, kurie dėl objektyvių priežasčių negali jos vykdyti.
Išrinktasis Respublikos Prezidente Gitanai Nausėda, kviečiu jus prisiekti Lietuvos Tautai.
G. NAUSĖDA. Aš, Gitanas Nausėda, prisiekiu Tautai būti ištikimas Lietuvos Respublikai ir Konstitucijai, gerbti ir vykdyti įstatymus, saugoti Lietuvos žemių vientisumą; prisiekiu sąžiningai eiti savo pareigas ir būti visiems lygiai teisingas; prisiekiu visomis išgalėmis stiprinti Lietuvos nepriklausomybę, tarnauti Tėvynei, demokratijai, Lietuvos žmonių gerovei.
Tepadeda man Dievas!
(Plojimai)
G. GODA. 2024 m. liepos 12 d. Lietuvos Respublikos Seimo posėdyje duota Respublikos Prezidento G. Nausėdos priesaika yra priimta. (Plojimai)
Giedamas Lietuvos valstybės himnas kartu su Klaipėdos Jeronimo Kačinsko muzikos mokyklos berniukų ir jaunuolių choru „Gintarėlis“.
Gerbiamoji Seimo Pirmininke, perduodu jums Respublikos Prezidento priesaikos aktą saugoti Lietuvos Respublikos Seime. Respublikos Prezidento G. Nausėdos priesaikos priėmimo ceremonija baigta ir nuo šio momento Respublikos Prezidentas pradeda eiti savo pareigas. (Plojimai)
PIRMININKAS (J. RAZMA). Dėkojame Konstitucinio Teismo pirmininkui G. Godai ir kviečiame sveikinimo žodį tarti Seimo Pirmininkę V. Čmilytę-Nielsen.
12.13 val.
Seimo Pirmininkės Viktorijos Čmilytės-Nielsen sveikinimo žodis
V. ČMILYTĖ-NIELSEN. Ekscelencija Respublikos Prezidente Gitanai Nausėda ir pirmoji ponia, Prezidente Valdai Adamkau, Prezidente Dalia Grybauskaite, Ministre Pirmininke Ingrida Šimonyte, Konstitucinio Teismo Pirmininke, Eminencija arkivyskupe, Ekscelencijos ambasadoriai, mieli kolegos parlamentarai, Prezidento inauguracijos iškilmių svečiai, ponios ir ponai!
Valstybė neatsiranda akimirksniu. Valstybingumo idėjos turi datas ir autorius, valstybė gi – ilgo, neretai anonimiško, tačiau nuoseklaus, kryptingo didžiulio būrio politinių subjektų, daugelio žmonių veikimo rezultatas.
Lietuvos valstybingumo idėja buvo deklaruota praėjusio amžiaus pradžioje – 1918 metų vasario 16-ąją, paskui dar kartą amžiaus pabaigoje – 1990 metų kovo 11-ąją, tačiau pats deklaravimas, kaip svarbus valstybės kūrimo pradžios akcentas, automatiškai nesukūrė valstybės kaip valdžios institucijų visumos, per kurią veikia politinė bendruomenė.
1990-aisiais paskelbus Nepriklausomybę ir priėmus Laikinąjį Pagrindinį Įstatymą, prasidėjo atkurtos Lietuvos valstybės konstitucinės raidos procesas. 1992 m. spalio 25 d. kartu su Seimo rinkimų pirmuoju turu buvo surengtas konstitucinis referendumas. Priėmus Konstituciją, buvo padėtas politinės bendruomenės norminis pagrindas valstybę apibrėžiant kaip bendrąjį gėrį. Konstitucija taip pat įtvirtino ir Prezidento (valstybės vadovo) instituciją. 1993 metų pradžioje vyko pirmieji Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimai. Tų pačių metų rugsėjo 15 dieną pradėjus dirbti Konstituciniam Teismui, baigėsi beveik lygiai pusketvirtų metų trukęs valstybės, kaip valdžios institucijų sistemos, formavimosi procesas. Praeitais metais galėjome pasidžiaugti visaverčio valstybės institucinio veikimo trisdešimtmečiu.
Per tuos metus Prezidento institucija turinio, veikimo būdo požiūriu taip pat brendo, formavosi, patyrė įvairių sukrėtimų. Turėjome skirtingų, skirtingai veikusių prezidentų, kurių įtaka Lietuvos valstybingumo raidai taip pat buvo skirtinga. Tai nebuvo lengvas procesas. Iš dalies tai susiję su aplinkybe, kad svarstant Konstitucijos normas ir ieškant kompromisinio varianto tarp prezidentinės ir parlamentinės valstybės valdymo formos buvo įtvirtintas „parlamentinis valdymas su pusiau prezidentinio modelio ypatumais“.
Skirtingai nei Lietuvos kaimynėse Latvijoje ir Estijoje, kur prezidentai yra renkami parlamentuose ir turi labiau simbolinius, reprezentacinius įgaliojimus, Lietuvos Respublikos Prezidentas yra renkamas visuotiniuose rinkimuose, paprastai sulaukiančiuose didžiausio rinkėjų dėmesio ir aktyvumo. Tai gerokai sustiprina Prezidento statusą, tačiau taip pat sukuria ir tam tikras rizikas. Viena vertus, su Prezidento institucija siejami nemaži lūkesčiai, kartais, deja, perdėti, neįvertinant faktinių institucijos pajėgumų. Antra vertus, atsiranda pagunda ne tik žadėti, bet ir veltis į institucinę konkurenciją, siekiant parodyti indėlį ir padidinti svorį ir vertę. Visa tai įveikiama suvokiant, kad visi mes, įskaitant ir Prezidentą, esame nariai valstybinės komandos, kurios suderintas veikimas yra visos valstybės sėkmės ir gerovės garantas.
Esu įsitikinusi, kad turime dažniau, ypač turint galvoje tarptautinę aplinką, mąstyti savitarpio pagalbos, bendradarbiavimo, komandinio veikimo kategorijomis. Čia į pirmą planą iškyla politinės kultūros, takto, apskritai politinės asmenybės reikšmė. Valdžia yra ne tam, kad išspręstų visas mūsų problemas. Šio lūkesčio neįmanoma patenkinti, nevertėtų jo ir pernelyg sąmoningai skatinti. Valdžia yra tam, kad vienytų valstybę ir užtikrintų bendrą visuomenės gerovę. Kartais reikalaujama atsisakyti politinių ambicijų. Esą jas atmetus galima pasiekti bendrą sutarimą. Manau, tokios kalbos ir nereikalingos, ir net žalingos. Politikoje ir veikiama siekiant įgyvendinti ambicijas. Kitas dalykas, politikoje ambicijos turi būti kreipiamos valstybingumo linkme, neleidžiant joms susmulkėti. Tuomet tikrai pasieksime užsibrėžtus valstybinius tikslus.
1998 m. vasario 26 d. V. Adamkus, laimėjęs Prezidento rinkimus ir ką tik gavęs Prezidento įgaliojimus, čia, Lietuvos Respublikos Seime, šioje salėje, iš šios tribūnos kreipdamasis į Lietuvos žmones sakė: „Šiandien, jau davęs priesaiką tarnauti Tautai ir Tėvynei, visų pirma prisimenu tuos jausmus, patirtus daugybėje susitikimų su jumis. Tuomet supratau, kad vieno žmogaus, net ir Prezidento, galių niekada neužteks padaryti stebuklui, pagrįstam vien tik tikėjimu geresne, teisingesne ateitimi, kurios visi taip nuoširdžiai trokštame.
Per ypač trumpą laiką Lietuva išgyveno daugybę pasikeitimų, blaškydamasi iš vieno kraštutinumo į kitą, dažnai net susipriešindama, bandydama atspėti, kuris kelias būtų tikresnis. Taip buvo, tačiau daugiau taip neturi būti. Į XXI amžių Lietuva turi įžengti pakilusi pilnaverčiam gyvenimui. Tam tėra tik vienas kelias – santarvė ir bendros, į vieną tikslą nukreiptos pastangos. Tokia santarvė – tai politiniai ir žmogiški susitarimai, kurių pagrindinis tikslas ir kriterijus – demokratija, žmonių gerovės kilimas ir saugus šalies gyvenimas.“
Lietuva jau senokai įžengusi į XXI amžių, tačiau šie Prezidento V. Adamkaus žodžiai neprarado savo reikšmės. Ir, tikiu, nepraras, nes valstybė neatsiranda akimirksniu. Tai ilgas ir kartais labai nelengvas kelias, kurį įveiksime žengdami visi kartu.
Sveikinu, Jūsų Ekscelencija Prezidente. Linkiu stiprybės ir išmintingų sprendimų.
Dėkoju už dėmesį. (Plojimai)
Seimo Pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen įteikia gėlių puokštę Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai.
PIRMININKAS. Maloniai kviečiu žodį tarti Jo Ekscelenciją Respublikos Prezidentą G. Nausėdą.
Toliau pirmininkavimą perduodu Seimo Pirmininkei V. Čmilytei-Nielsen.
12.21 val.
Respublikos Prezidento Gitano Nausėdos kalba
G. NAUSĖDA. Brangūs Lietuvos žmonės, gerbiama Seimo Pirmininke, Ministre Pirmininke, gerbiami Prezidentai, Seimo nariai, mieli svečiai. Lietuvos žmonių aiškiai išreikšta valia antrą kartą ištariau Prezidento priesaikos žodžius. Antrą kartą įsipareigojau Tautai saugoti ir stiprinti Lietuvą, tarnauti Tėvynei, demokratijai ir Lietuvos žmonių gerovei.
Per penkerius metus, skiriančius pirmąją ir antrąją priesaikas, visi kartu padarėme tikrai daug. Sustiprinome valstybę. Per visas krizes ir sukrėtimus ne tik išsaugojome jos ekonomiką, bet ir ištiesėme pagalbos ranką žmonėms, saugodami jų darbo vietas bei pajamas. Mažinome atskirtį. Kūrėme Lietuvą, kuri rūpinasi tais, kuriems rūpesčio ir pagalbos šiandien reikia labiausiai. Tegul neretai ginčydamiesi, bet kūrėme stipresnę, teisingesnę, žalesnę, inovatyvesnę Lietuvą.
Deja, per tuos penkerius metus pasaulis pasislinko arčiau bedugnės. Pasislinko greičiau, toliau ir pavojingiau, nei kuris mūsų galėjome tikėtis. Tai, kas 2019 metais atrodė neįmanoma, tapo nauja realybe. Žmonija, kurdama tokias technologijas kaip dirbtinis intelektas, šiandien stovi ant didžiulio technologinio lūžio slenksčio. Lūžio, kuris pakeis mokslą ir pramonę, darbo rinką ir žmonių bendravimą. Tuo pat metu žmonija stovi ant susinaikinimo slenksčio. Klimato kaita, pandemija, karas – per pastaruosius penkerius metus mes patyrėme daugybę realių scenarijų žmonijai ištrinti save arba grįžti į tamsiuosius viduramžius, kur teisus tas, kuris stipresnis, o istoriją rašo tas, kuris žiauresnis. Šiandienos pasaulyje Lietuva nėra saugus ir ramus užutėkis. Vos už 600 kilometrų nuo Vilniaus – Ukraina, kur trečius metus vyksta karas, kokio Europa nematė 80 metų. Vos už keliasdešimties kilometrų nuo čia – nesaugi Astravo branduolinė elektrinė.
Mūsų valstybė, kurios teritorinį vientisumą ir nepriklausomybę esame įsipareigoję saugoti, ribojasi su dviem pavojingiausiomis pasaulio valstybėmis, Europos valstybėmis. Bet mes turime mūsų žmonių drąsą ir ryžtą, mūsų draugų galią ir Ukrainos mums visiems iškovotą brangiausią išteklių – laiką, kad deramai pasirengtume. Todėl šiuo egzistencinio pavojaus Lietuvai metu valstybės saugumas bus viena svarbiausių mano, kaip valstybės vadovo, užduočių. Nes jei nebus valstybės, nebus nieko.
Gerbiamieji, šiandien žvelgiu į 2029 metus ir matau Lietuvą, kuri bus gynybos stiprinimo pavyzdys visai NATO. Gynybos finansavimas, ne vienus metus viršijęs 3,5 % ir artėjantis prie 4 % BVP, leidžia įgyvendinti ilgojo nuotolio oro gynybos planus. Baltijos jūros krantą saugo raketų skydas, o sausumos sienas – inžineriniai įtvirtinimai. 2029 metais Lietuva ne tik baigia vystyti pagrindinius divizijos pajėgumus, bet ir organizuoja pratybas drauge su mūsų šalyje dislokuota Vokietijos brigada ir JAV batalionu. Naujoji divizija – ginkluota tolimąja HIMARS artilerija, naujausiais tankais, pėstininkų kovos mašinomis, Lietuvoje pagamintais dronais. Tradicinėmis tapusiose „Perkūno bastiono“ pratybose nuolat dalyvauja ir valstybei svarbias funkcijas – nuo maisto gamybos iki logistikos – užtikrinančios įmonės, naujai suformuoti ir apmokyti komendantiniai pasipriešinimo vienetai. Nes 2029 metais Lietuvos žmonės supranta: valstybę turime tik vieną, todėl kiekvienas privalome būti pasiruošęs ją ginti. Šia kryptimi dirbti turime jau šiandien. Pirmieji labai svarbūs žingsniai žengti, tačiau galutinis rezultatas priklausys nuo visų mūsų veiksmų spartos.
Saugi ir stipri Lietuvos valstybė – tai ne tik tankai ir raketos, kovos mašinos ir dronai. Mes stiprūs tiek, kiek turime ryžto ir kaip juo sugebame uždegti, kiek įkvepiame draugus ir sąjungininkus. Artimiausiu metu tam turėsime skirti dar daugiau pastangų. Mums reikės atkaklios, nuoseklios ir tęstinės užsienio politikos. Mums visiems reikalinga laisva ir demokratinė Europa, sauganti istorinę atmintį, kovojanti su dezinformacija ir bandymais perrašyti istoriją. Aukščiausios strateginės svarbos prioritetas Lietuvai visuomet bus ir ryšiai su Jungtinėmis Amerikos Valstijomis. Be Jungtinių Valstijų įsitraukimo Europa negali išlikti nei vieninga, nei saugi. Europos saugumas pirmiausia priklauso nuo mūsų transatlantinio ryšio tvirtumo. Lietuva buvo ir bus stiprių transatlantinių saitų ir jų nepakeičiamumo rėmėja. Padarysiu viską, kas nuo manęs priklauso, kad Jungtinių Valstijų dėmesys Lietuvai ir mūsų regionui nemažėtų. Nepertraukiamas Jungtinių Valstijų karinių pajėgų buvimas Lietuvoje išliks stipriausias ir patikimiausias atgrasymo faktorius.
Per pastaruosius penkerius metus kūriau pagarba, pasitikėjimu ir neretai asmenine draugyste paremtus santykius su daugelio valstybių ir organizacijų lyderiais. Santykiai su Lenkija, drįstu sakyti, yra geriausi per pastaruosius 15 metų. Tikiu, kad ir toliau tokie išliks. Kartu dirbame Trijų jūrų iniciatyvoje ir stiprindami NATO rytinį flangą.
Gavęs antrąjį Tautos mandatą, nuosekliai tęsiu pradėtus darbus ir plėtodamas dvišalius santykius su sąjungininkais bei partneriais, ir gindamas Lietuvos interesus daugiašaliais NATO ir Europos Sąjungos formatais. Lietuvos ir viso Baltijos regiono saugumo bei gynybos sustiprinimas ir toliau bus mano dėmesio centre.
Gerbiamieji, kad ir kokio dydžio turėtume Lietuvos kariuomenę, kad ir kiek turėtume draugų ir sąjungininkų, stiprūs būsime tiek, kiek vienybės sutelksime čia, Lietuvoje. Todėl man gerovės valstybės kūrimas ir visų rūšių atskirties mažinimas šiandien yra ne tik teisingumo, bet ir nacionalinio saugumo klausimas. Pasigirsta sakančių, kad kova su atskirtimi esą jau pabodo ar kad neva niekur neveda. Pabandykime tai į akis pasakyti Lietuvos žmonėms! Žiauru būtų taip kalbėti su tais, kam skauda ir kas šiandien bando pakilti iš skurdo arba į jį nenuslysti. Mūsų senjorai, žmonės su negalia, vaikus auginančios šeimos, ypač vieniši tėvai, kaime gyvenantys žmonės to tikrai nenusipelno. Šiandien visiškai aišku, kad atskirties ir nelygybės mažinimo politika negali būti paliekama savieigai. Rinkos jėgų automatizmas, atvirkščiai, atskirtį tik didina.
Atskirties mažinimas ne tik užtikrina orų ištisų visuomenės grupių gyvenimą, bet ir skatina naujoves bei kūrybiškumą, nes žmonės gali ugdyti savo talentus ir įgyvendinti savo idėjas. Atskirties mažinimas gerina visuomenės sveikatą, nes žmonės lengviau pasiekia sveikatos priežiūros, švietimo, kitas esmines paslaugas ir ilgiau išlieka darbingi. Atskirties mažinimas taip pat prisideda prie politinio stabilumo, sklaidydamas socialinę įtampą. Atskirties mažinimas kuria tvaresnę mūsų visų ateitį, nes užtikrinama visų žmonių galimybė ugdytis ir prisidėti prie visuomenės gerovės.
Amžėjančioje visuomenėje daug lems mūsų sugebėjimas užtikrinti orų gyvenimą vyriausiems mūsų visuomenės nariams. Turime geriau apibrėžti senjorų teises, remti juos viešosiomis paslaugomis, plėsti sveikatos priežiūros ir sveikatinimosi, mokymosi visą gyvenimą, ilgalaikės priežiūros galimybes. Pats inicijuosiu ir remsiu kitų pasiūlymus, kad senjorų pajamos ir toliau kasmet augtų – bent iki Europos Sąjungos vidurkio.
Tik fragmentišką dėmesį iki šiol skyrėme šeimų poreikiams. Turime pereiti nuo dabar padrikai valdomos iki sąmoningos, gerai koordinuotos ir kompleksiškos šeimų politikos, orientuotos į ambicingą tikslą – tapti šeimoms draugiškiausia šalimi Europoje. Todėl ieškosiu sprendimų priėmėjų sutarimo dėl palankesnių mokestinių sąlygų, viešųjų paslaugų, ypač ikimokyklinio ugdymo, prieinamumo vaikus auginančioms šeimoms. Sieksiu plėsti vaikų neformaliojo švietimo programas, nes taip palengvinsime dirbančių tėvų rūpestį dėl vaikų užimtumo, taip pat spręsime vaikų fizinės ir emocinės sveikatos, narkotinių medžiagų vartojimo ir kitas, į nusikalstamą veiklą vedančias, problemas. Turime ne tuščiu kalbėjimu, o darbais spręsti ir būsto prieinamumo problemą.
Mes taip pat neturime teisės fiziškai atskirti Lietuvos žmonių. Jokia forma. Negalime taikstytis nei su neįveikiamais stačiais laiptais ar nepasiekiama viešąja informacija, nei su griūvančiais tiltais, duobėtais žvyrkeliais ar kas kelias dienas pro šalį pravažiuojančiais autobusais. Šiandien susisiekimas Lietuvoje, ypač regionuose, yra rimta problema. Todėl per ateinančius penkerius metus turėsime pakelti investicijų į šalies transporto infrastruktūrą lygį, nuosekliai ir tvariai didinti finansavimą, stabilizuoti ir pagerinti šalies kelių būklę, užtikrinti viešojo transporto maršrutus regionuose. Pagaliau turime pabaigti integruotis į europinį geležinkelių tinklą ir tapti normalia Europos Sąjungos valstybe su veikiančiais ir visuomenei naudą nešančiais geležinkeliais.
Apskritai turime iš naujo pergalvoti, ką reiškia ir ką Lietuvai atneša žodis „optimizacija“. Optimizavome transportą ir mokyklas, optimizuojame teismus ir viešąsias paslaugas, po savęs palikdami tuščius pastatus ir nereikalingumo jausmą žmonėms.
Pakartosiu – į regioninę politiką turime žiūrėti kaip į investicinę galimybę, o ne administracinę finansinę naštą. Ekonomiškai patrauklios darbo vietos regionuose neįmanomos be kokybiškų viešųjų paslaugų, o viešosios paslaugos – be gyventojų, kurie jomis naudotųsi. Pakeisti ilgus dešimtmečius vykstantį centralizavimo ciklą nebus paprasta, bet, neabejoju, įmanoma. Reikia tik supratimo ir politinės valios.
Kai pasieksime ryškių permainų mažindami įvairių rūšių atskirtį, šalyje padaugės to, kas neįkainojama, bet didžiai vertinga. Turėsime daugiau teisingumo jausmo. Turėsime dar daugiau paskatų piliečiams tikėti, pasitikėti ir ginti valstybę. Prie to jau dabar gali prisidėti pastangos užtikrinti valstybės institucijų, pareigūnų ir tarnautojų realią atsakomybę visuomenei.
Teismams vykdant teisingumą, turi būti sudarytos tokios įstatyminės, finansinės, procesinės sąlygos, kad teisėjų profesionalumas ir nepriklausomumas nekeltų nė mažiausių abejonių, o kiekvienas, susiduriantis su teismais, pasitikėtų jų priimtais sprendimais. Teismai privalo tapti atviresni visuomenei ir siekti geriau paaiškinti savo sprendimus bei argumentus. Tai yra ne tik žmonių, bet ir pačių teismų interesas. Dirbti teisėjais turi ne tik pagal savo žinias tinkamiausi šiam darbui, bet ir turintys reikalingų asmeninių savybių bei vidinę motyvaciją teisininkai. Teisė turi būti lygi visiems. Tai užtikrinti galime tik panaikindami privilegijas atskiroms grupėms ir neleisdami reikalauti išskirtinės padėties sau prisidengiant menamais išskirtinumais ar nuopelnais.
Gerbiamieji, galvodami apie savo valstybės ateitį, žvilgsnį neišvengiamai turėsime kreipti ir į globalaus masto problemas. Klimato kaita anksčiau ar vėliau pasibels į kiekvieno duris. Jau beldžiasi viską pakeliui nuplaunančiomis liūtimis ir nepakeliamu karščiu, audromis ir uraganais. Žmonijai beveik neliko laiko šiems negrįžtamiems procesams sustabdyti. Nedidelė – savo teritorija, populiacija, globalinio atšilimo pėdsaku – Lietuva žmonijos ateities nepakeis, bet mes turime daryti viską, kad rodytume pavyzdį kitoms valstybėms. Tą turime daryti ir dėl mūsų pačių. Juk žalia ir švari Lietuva kiekvienam yra vertybė.
Klimato politikos srityje iki 2030 metų Lietuvos ambicijos mažinti išmetamą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ženkliai didesnės nei Europos Sąjungos. Įgyvendinkime jas, kartu išlaikydami ir stiprindami pramonės konkurencingumą bei inovatyvumą, sparčiau nei kiti pereidami prie žiedinių gamybos ir vartojimo sistemų. Sumažinkime besaikį plastiko vartojimą – nuo parduotuvių iki namų ūkių.
Per pastaruosius penkerius metus Lietuva, atsisakiusi rusiško iškastinio kuro, jau tapo tokiu pavyzdžiu Europai energetikos srityje. Mes ne tik rodome, kad tai įmanoma, bet ir padedame kitiems pasiekti energetinę nepriklausomybę. Dabar negalime sustoti. Ateinantys penkeri metai bus ypač svarbūs realiai, o ne žodžiais įgyvendinant tikslą transformuoti energetikos sektorių ir užtikrinti energetinį saugumą. Kitų metų vasarį vyksiantis Lietuvos elektros sistemos sinchronizavimas ir integravimas su Europos Sąjungos tinklais žymės esminį lūžį Lietuvos energetikoje. Tačiau tai bus tik naujo kelio pradžia. Turėsime išmokti juo eiti, nepaversdami reformų didesnėmis elektros energijos sąskaitomis žmonėms.
Iki 2029 metų norėdami tapti savarankiškai elektra apsirūpinančia šalimi, turime ir toliau nuosekliai investuoti į atsinaujinančių išteklių energetiką. Tam reikės ne tik ekonomines realijas atspindinčio reguliavimo, bet ir dermės tarp žaliųjų projektų vystytojų, vietos bendruomenių ir likusių vartotojų.
Gerbiamieji, pasaulis kinta sparčiau, nei mes prisitaikome prie jo pokyčių. Dirbtinis intelektas pakeis tai, ką ir kaip mes darome. Technologiniai pokyčiai jau dabar keičia viską – mokslą, pramonę, net karybą. Stipri ir saugi bus tik ta valstybė, kuri spės prisitaikyti. Turime būti pasiruošę ateities neapibrėžtumui. Mokėti keistis ir prisitaikyti. Nuolat tobulėti.
Lietuva neturi daug naudingųjų iškasenų. Čia nerasi retųjų metalų. Bet mes turime žmones. Darbščius, norinčius tobulėti, dirbti, kurti žmones. Tai vertingiausias Lietuvos turtas. Todėl dėmesys ir investicijos į švietimą, studijas ir mokslą privalo būti mūsų valstybės prioritetu. Nereikia skambių žodžių, nereikia didingų pažadų. Reikia tiesiog valstybės pasitikėjimo mokytojais ir mokyklomis, didesnio savivaldybių savarankiškumo priimant sprendimus, investicijų į mokytojų atlyginimus ir palankesnes darbo sąlygas. Matyti kiekvieną vaiką ir sudaryti jam sąlygas sąžiningai ir kokybiškai ugdytis.
Švietimo sistema 2029 metais Lietuvoje turi būti darni, tvari ir adaptyvi. Būtina dermė tarp ugdymo pakopų ir įvairių švietimo įstaigų tipų, pradedant visuotiniu kokybišku ikimokykliniu ugdymu, duodančiu pagrindą vaiko brandai, ir baigiant trečiojo amžiaus universitetais. Iki to laiko privalome padėti tašką chaotiškam reformų reformavimui.
Gerbiamieji, iššūkis, su kuriuo susiduria kiekviena valstybė, – ekonomikos augimas. Jis pildo viešuosius finansus, lemia sąlygas mažinti socialinę ir regioninę nelygybę, padeda pamatą gerinti viešąsias paslaugas kiekvienam šalies piliečiui, o kartu ir valstybės saugumui.
Būsimi penkeri metai ekonomikai nebus lengvi, o vienas žodis taps išties kritinės svarbos. Tai – našumas. Būtent Lietuvos sėkmė didinant našumą lems, kokiu greičiu ekonomika plėtosis toliau. Todėl sieksiu, kad artimiausius metus nuosekliai gerintume verslo prieigą prie finansavimo. Tai viena didžiausių struktūrinių problemų, kurią spręsdami jau pasistūmėjome per dvi ar daugiau stotelių. Sukūrėme Nacionalinį plėtros banką ir priėmėme svarbų sprendimą palankiomis sąlygomis iš Europos Komisijos skolintis 1 mlrd. eurų verslo investicijoms. Tačiau tai buvo tik kelio pradžia.
Kita užduotis – reikšmingai pagausinti Nacionalinio plėtros banko finansinius išteklius ir ekonomikos kreditavimo pajėgumą.
Išsprendę struktūrines verslo kreditavimo problemas, mažesniais energijos kaštais padidinę konkurencingumą, visą polėkį galėsime skirti inovacijoms.
Gyvename dirbtinio intelekto eroje. Tos valstybės ar jų grupės, kurios drąsiai pasitelks dirbtinį intelektą pažangai ir suvaldys kylančią riziką, bus ilgametės ekonomikos lyderės.
Lietuva jau daug kartų įrodė – nors esame maži pagal gyventojų skaičių, bet esame nepaprastai dideli pagal savo protą. Mūsų technologijų bendrovės puikiai žinomos ir veikia globaliai. Lietuvos lazeriai, gyvybės mokslų produktai, žaliosios technologijos, finansų inžinerija, šiuolaikinės gynybos technologijos – pripažintos Lietuvos sėkmės istorijos.
Ar galime sukurti dar vieną, manau, lemtingą sėkmės istoriją dirbtinio intelekto srityje? Tikrai taip. Ne tik galime. Privalome. Žodžiais to nepasieksime – reikės dar daugiau investicijų į pažangiausius mokslo atradimus, daugiau investicijų į darbuotojų kvalifikacijos pokyčius, reikės peržiūrėti mokesčių ir kitas finansines paskatas, sparčiau skaitmenizuoti šalies pramonę, skatinti užsienio kapitalo atėjimą.
Gerbiamieji, gyvename sparčiai besikeičiančiame pasaulyje. Su tuo tikrai sunku apsiprasti. Tam sudėtinga pasiruošti. Nuolat kintančioje aplinkoje kiekvienas ieškome ko nors stabilaus, į ką galėtume atsiremti. Man ta svarbiausia ir stipriausia atrama yra Lietuvos istorija ir kultūra.
Esu įsitikinęs – šalis stipri tiek, kiek remiasi savo istorija, pažįsta savąjį kultūros ritmą ir palikimą ir jais gyvena. Tiek, kiek sudaro sąlygas laisvos kūrybos raiškai ir plėtrai. Tiek, kiek suteikia erdvės savo kūrinius pristatyti naujoms kartoms. Tiek, kiek sugeba socialinę, ekonominę, teritorinę atskirtį mažinti kultūra. Vienas iš tokio kultūros paveldo puoselėjimo ir inovatyvumo dermės pavyzdžių man yra Suomija.
Privalome nepasiduoti optimizacijos virusui ir kultūros galią, jos organizacijų tinklą bei infrastruktūrą vertinti ne ekonominiais, o prasmingumo rodikliais. Tam būtina sąmoninga valstybės veikla. Savivaldos, ypač didžiųjų miestų savivaldybių įsitraukimas čia yra esminis.
Vos prieš savaitę visa Lietuva ir viso pasaulio lietuviai šoko ir dainavo šimtmečio Dainų šventėje. Tai yra puikus metas pradėti kitaip dėlioti prioritetus.
Skatindami geriau pažinti, mylėti, branginti ir saugoti Lietuvą, plėskime ne tik automobilių, bet ir kultūros kelių tinklą. Dar plačiau atverkime muziejus, dvarus, kitas kultūros įstaigas šeimoms, socialinę atskirtį patiriantiems bendrapiliečiams, žmonėms su negalia, sudarykime sąlygas pačioms bendruomenėms kurti tinklus, įprasminančius regionų kultūrinį ir istorinį palikimą. Man regis, dar iki galo nesuvokiame, kiek daug jo turime ir kaip jis galėtų užauginti mūsų turistinį patrauklumą.
Siekiau ir sieksiu, kad suvoktume kultūros galią. Kad kultūra alsuotume. Kad su pasididžiavimu ją pasitelktume, garsindami Lietuvos vardą pasaulyje. Kalbėdamas apie kultūrą, turiu galvoje ir mūsų sportą. Dėmesys jam neturi apsiriboti kalendorinėmis savaitėmis prieš ir po olimpinių žaidynių ar svarbių čempionatų.
Gerbiamieji, pabaigoje norėčiau pasakyti, kad pasaulis ir Lietuva tikrai stovi ant egzistencinių lūžių slenksčio. Šiandien kyla klausimų, ar sugebėsime neperžengti to lemiamo taško, už kurio geopolitiniai procesai, klimato kaita ar mums dar nežinomi iššūkiai taps nebevaldomi.
Eiti atsakingas valstybės vadovo pareigas tokiu metu – jokia privilegija. Tai – sunkus kasdienis darbas ir išbandymas.
Milžiniška asmeninė atsakomybė mane įpareigojusiai Tautai. Ir misija mums visiems likti teisingoje istorijos pusėje.
Šiandien aš prisiekiau tai daryti.
Ir tepadeda man Dievas. Ačiū. (Plojimai)
PIRMININKĖ (V. ČMILYTĖ-NIELSEN). Dėkojame Jo Ekscelencijai Respublikos Prezidentui G. Nausėdai.
M. STROLYS (Seimo posėdžių sekretoriato vyriausiasis specialistas). Jo Ekscelencija Respublikos Prezidentas su ponia. (Plojimai)
PIRMININKĖ. Gerbiamieji, Seimo posėdį, skirtą Respublikos Prezidento G. Nausėdos priesaikos priėmimo ceremonijai, skelbiu baigtą. (Gongas) Ačiū.