PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

CIVILINIO PROCESO KODEKSO 570, 629, 631, 663, 668, 688, 689, 736, 739, 746 ir 749 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1653

 

2018-06-05

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

4

1

 

Argumentai:

Siūlytina procesinį terminą dėl išieškojimo iš turto reguliuoti palaipsniui, prailginti du kartus iki 12 mėnesių ir stebėti, koks numatomo reguliavimo poveikis skolų išieškojimo sistemai. Pažymėtina, kad įstatymo leidėjas aiškių pagrindų termino trukmei nustatyti nėra apibrėžęs, taip pat nenumatoma ir jokių papildomų aplinkybių vertinimo (skolos kiekis, dydis, mokėjimo istorija ir pan.). Todėl Projekte iš esmės koreguotinas siūlymas net tris kartus iki 18 mėnesių prailginti terminą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

4 straipsnis. 663 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 663 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„663 straipsnis. Apribojimai, taikomi išieškant iš fizinio asmens turto

1. Pinigų išieškojimas negali būti nukreipiamas į skolininko turtą, jeigu skolininkas pateikia antstoliui įrodymus, kad išieškomą pinigų išieškotiną sumą ir vykdymo išlaidas galima išieškoti per šešis mėnesius, o išieškant iš skolininkui priklausančio paskutinio būsto, kuriame jis gyvena, – per dvylika aštuoniolika mėnesių, darant šio Kodekso 736 straipsnyje nurodyto dydžio išskaitymus iš skolininko darbo užmokesčio, pensijos, stipendijos ar kitų pajamų. Šiuo atveju išieškotojo prašymu antstolis gali areštuoti pradedamą realizuoti skolininko turtą, jei paaiškėja, jog darant išskaitas iš skolininko darbo užmokesčio, pensijos, stipendijos ar kitų pajamų sprendimas išieškotina suma ir vykdymo išlaidos per šioje dalyje nustatytą terminą nebus įvykdytas išieškotos.

2

7

6

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio įstatymas numato, kad minimalių vartojimo poreikių dydis (toliau – MVPD) – rodiklis, nurodantis asmens išlaidų sumą eurais, reikalingą minimaliems asmens maisto ir ne maisto (prekių ir paslaugų) poreikiams patenkinti per mėnesį, yra taikomas bazinės socialinės išmokos, šalpos pensijų bazės, tikslinių kompensacijų bazės ir valstybės remiamų pajamų dydžiams nustatyti,  todėl skolų išieškojimo procese reguliuojant išieškotinų sumų dydžius šio dydžio taikymas yra abejotinas. Siūlytina vykdymo process vartoti minimalios mėnesinės algos rodiklį) (MMA), tačiau numatyti, kad išieškojimas pinginių lešų informacinėje sisetmje vykdomas iš sumų, kurio viršija pusę MMA.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

7 straipsnis. 689 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 689 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Piniginių lėšų apribojimų informacinėje sistemoje gavus visus šio straipsnio 2, 3 ir 4 dalyse numatytiems nustatytiems nurodymams vykdyti reikalingus duomenis, piniginės lėšos, pagal Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymą apskaičiuotą minimalių vartojimo poreikių dydį, viršijančios Vyriausybės nustatos pusę MMA, Vyriausybės, Sprendimų vykdymo instrukcijoje ir šio Kodekso 754 straipsnyje nustatyta tvarka paskirstomos pagal reikalavimų patenkinimo eilę ir reikalaujamos sumos elektroninių ryšių priemonėmis išsiunčiamos į kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigas nurodymams vykdyti. Kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigos, gavusios nurodymus dėl piniginių lėšų nurašymo, privalo nurodytas sumas ne vėliau kaip kitą darbo dieną pervesti į šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatyta tvarka pateiktuose nurodymuose nurodytą antstolio depozitinę ir (ar) institucijos, turinčios teisę duoti nurodymus nurašyti skolininko pinigines lėšas iš skolininko sąskaitos (sąskaitų), sąskaitą.“

Šio Kodekso nustatyta tvarka priėmus sprendimą nukreipti išieškojimą į piniginių lėšų dalį, neviršijančią Vyriausybės nustatytos pusės MMA, antstolio patvarkymas dėl išieškojimo nukreipimo į šią sumą vykdomas Sprendimų vykdymo instrukcijoje nustatyta tvarka.

 

3

8

 

 

Argumentai:

CPK 736 str. nustatytos išskaitos makslimaliai neapsaugo nuo finansinių sunkumų skolingų socialinės grupės asmenų, kurie gauna mažiausias pajamas, t.y., nesiekiančias MMA, pvz. vidutinė senatvės pensija, invalidumo, netekto darbingumo išmokos ir pan. Atsižvelgiant į tai, siūlytina įvesti CPK 736 str. papildomą procentinį išskaitų dydį asmenų pajamos, kurios yra mažesnės nei Vyriausybės nustatytas darbo užmokestis per mėnesį.

Visais atvejais skolingam asmeniui būtų užtikrinama minimalaus dydžio poreikių suma 230 ar 240 eurų suma.

Išieškant iki MMA pagal galiojantį reglamentavimą nuo vidutinės pensijos (dydis 287 eur) atskaičius maksimaliai leidžiamas sumas, asmeniui pragyvenimui lieka 143 eur, pagal šį teikiamą siūlymą asmeniui liktų 229 eur., t.y. asmens pajamos padidėtų 86 eurais. Pagal nustatytą reglamentavimą atskaičius 30 proc. nuo Vyriausybės nustatytos MMA (361 neto), asmeniui palieka 180 eurų, o pagal teikiamą siūlymą asmuo galėtų disponuoti 252 eurais, t.y. 72 eurais jo pajamos padidėja. Jei asmeuo gauna daugiau pajamų nei Vyriausybės nustatyta MMA, asmeniui atskaičius nuo MMA 30 proc. ir 70 proc. nuo dalies, viršijančios MMA, liktų 361 eurai, t.y., 72 eurais daugiau nei pagal dabat galiojantį reglamentavimą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

8 straipsnis. 736 straipsnio pakeitimas

Pakeisti  736  straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

Pakeisti 736 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„736 straipsnis. Išskaitų iš skolininko darbo užmokesčio ir kitų jo pajamų dydis

1. Iš skolininkui priklausančios darbo užmokesčio ir jam prilygintų išmokų bei davinių dalies, neviršijančių Vyriausybės nustatytos MMA, išskaitoma pagal vykdomuosius dokumentus, kol bus visiškai padengtos išieškomos sumos:

1) išieškant išlaikymą periodinėmis išmokomis, žalos, padarytos suluošinimu, ar kitokiu sveikatos sužalojimu, taip pat maitintojo gyvybės atėmimu, atlyginimą ir žalos, padarytos nusikalstama veika, atlyginimą, arba išieškant tris ir daugiau baudų už administracinius nusižengimus   – iki penkiasdešimt trisdešimt procentų, jeigu kitaip nenustatyta pačiame vykdomajame rašte arba ko kita nenustato įstatymai ar teismas;

2) visų kitų rūšių išieškoms, jeigu kitaip nenustatyta pačiame vykdomajame rašte arba ko kita nenustato įstatymai ar teismas, iš pajamų iki vieno Vyriausybės nustatos MMA – dvidešimt procentų, iš Vyriausybės nustatytos MMA – trisdešimt procentų.

3) pagal kelis vykdomuosius dokumentus – ne daugiau kaip penkiasdešimt trisdešimt procentų.

2. Iš darbo užmokesčio ir jam prilygintų išmokų bei davinių dalies, viršijančios Vyriausybės nustatytą MMA dydį, išskaitoma septyniasdešimpenkiasdešimt procentų, jeigu ko kita nenustato įstatymai ar teismas.

3. Jeigu skolininkas išlaiko nedarbingus šeimos narius, esant jo rašytiniam prašymui, antstolio patvarkymu šio straipsnio 2 dalyje nurodyta išskaitoma dalis gali būti mažinama po dešimt procentų kiekvienam išlaikytiniui, tačiau taip mažinant negali būti sumažinta įstatymų ar teismo nustatyta dalis. Mažinant išskaitų dydį, neatsižvelgiama į išlaikytinius, kuriems išlaikyti iš skolininko darbo užmokesčio daromos išskaitos. Tais atvejais, kai pateikiama pažyma  dėl skolininko lėtinės ligos  ar (ar) dalyvavimo reabilitacijos programoje, antstolio patvarkymu šio straipsnio 2 dalyje nurodyta išskaitoma dalis gali sumažint iki penkiasdešimt procentų dydžio.

4. Jeigu vykdant baudos už administracinius nusižengimus išieškojimą nustatoma, kad skolininkas gauna šio kodekso 738 straipsnyje ir 739 straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytas pinigų sumas, antstolis skolininkui siunčia pranešimą pasiūlydamas atlikti visuomenei naudingą veiklą ir (arba) viešuosius darbus. Per vieną mėnesį nuo pranešimo išsiuntimo skolininkui dienos negavus prašymo atlikti visuomenei naudingą veiklą ir (arba) viešuosius darbus, iš skolininko gaunamų pajamų išskaitoma iki dešimt procentų. Šiuo atveju išskaitų dydį, atsižvelgus į skolininko išlaikomus nedarbingus asmenis, nustato Sprendimų vykdymo instrukcija.“

 

4

12

5

 

Argumentai:

Įstatymo pakeitimas sukels administracinę naštą išskaitas atliekantiems asmenims ir proceso dalyviams. Siekiant, kad skolininkas patirtų kuo mažiau piniginių kaštų, siūlytina numatyti, kad valstybės įstaigos ir institucijos, įsigaliojus įstatymo pakeitimamas koreguoja išskaitų dydžius iš asmens pajamų, išmokų be papildomų antstolio patvarkymų. Analogiša situacija buvo ir tada, kai buvo įgyvendinimas draudimas išieškoti tam tikras sumas iš našlaičių pensijos.Taip pat būtina įvertinus vykdomųjų bylų kiekie (keli šimtai tūkstančių) siūlytina koreguoti įgyvendinimo terminą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 12 straipsnį 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas

5. Antstoliai išskaitas iš skolininko darbo užmokesčio ir kitų jam prilygintų skolininko pajamų darantiems asmenims, išskyrus valstybės įstaigas ir institucijas, iki 20189 m. rugsėjo sausio  1 d. Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 733 straipsnyje nustatyta tvarka pateikia patvarkymus daryti šio įstatymo 8 straipsnyje nustatyto dydžio išskaitas. 

 

 

Teikia 

Seimo nariai

 

Andrius Palionis                                                                                                    

 

Rimantė Šalaševičiūtė