LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS INFORMACINĖS VISUOMENĖS PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-614 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP–3353(2)

 

 

2024-06-12 Nr. 108-P-38

Vilnius

 

 

1. Komiteto / Komisijos posėdyje dalyvavo Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Ekonomikos ir inovacijų ministerijos viceministras Karolis Žemaitis, ES ir tarptautinių reikalų grupės vadovė Aurelija Janušauskė, ES ir tarptautinių reikalų grupės patarėjai: Lijana Milkutė, Rokas Navickas.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

 

 

 

 

 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

1(2),

1(4)

6

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Nėra aiškus projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo Informacinės visuomenės paslaugų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 1 dalyje įvedamo trumpinio „įsisteigęs paslaugų teikėjas“ turinys bei paskirtis. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje yra apibrėžiama „įsisteigusio informacinės visuomenės paslaugų teikėjo“ sąvoka, todėl šios sąvokos trumpinį logiškiau įvesti būtent keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje. Jeigu vis dėlto keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje įvedamu trumpiniu siekiama trumpinti būtent šioje dalyje vartojamą formuluotę - ne Lietuvos Respublikoje, bet kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje įsisteigęs informacinės visuomenės paslaugų teikėjas, trumpinio turinys yra netikslus ir neatliepia trumpinamosios formuluotės. Šiuo atveju turėtų būti įvedamas tikslesnio turinio „ne Lietuvoje įsisteigusio paslaugų teikėjo“ trumpinys (atitinkamai turėtų būti patikslinti ir kiti keičiamame įstatyme vartojami „įsisteigusio paslaugų teikėjo“ trumpiniai).

Pritarti

Pasiūlymas 1:

Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip:

„6. Įsisteigęs informacinės visuomenės paslaugų teikėjas (toliau – įsisteigęs paslaugų teikėjas) – informacinės visuomenės paslaugų teikėjas, įsisteigęs konkrečioje vietoje, kuri yra šio informacinės visuomenės paslaugų teikėjo pagrindinė buveinė ar registruota buveinė, kurioje atliekamos pagrindinės finansinės funkcijos ir vykdoma veiklos kontrolė.“

 

Pasiūlymas 2:

Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Ne Lietuvos Respublikoje, bet kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje įsisteigusio informacinės visuomenės paslaugų teikėjo (toliau – įsisteigęs paslaugų teikėjas) laisvė teikti informacinės visuomenės paslaugas negali būti ribojama taikant reglamentuotos srities teisės normas, išskyrus šiame straipsnyje nustatytus atvejus.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių).

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

1(4)

 

8

 

 

2. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 8 dalies trečiasis sakinys tikslintinas, prieš žodį „pareigų“ įrašant žodžius „tarpininkavimo paslaugų teikėjų“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 8 dalies trečiąjį sakinį išdėstyti taip:

„8. <...> Paskirti teisiniai atstovai yra atsakingi už tarpininkavimo paslaugų teikėjų pareigų pagal Reglamentą (ES) 2022/2065 neatlikimą, nedarant poveikio tarpininkavimo paslaugų teikėjo atsakomybei ir teisiniams veiksmams, kurie gali būti inicijuojami tarpininkavimo paslaugų teikėjo atžvilgiu.<...>“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių).

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

1(6)

 

1

4

 

3. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme vartojama terminija, keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 4 punkto formuluotė tikslintina, nurodant, kad paslaugų teikėjas registruojamas bei jo duomenys tvarkomi ne valstybės registre, o registro informacinėje sistemoje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 4 punktą išdėstyti taip:

„4) informaciją apie tai, koks yra valstybės registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie tą paslaugų teikėją, jo registracijos numerį ar panašią identifikavimo priemonę šiame registre, jei paslaugų teikėjas privalo būti įregistruotas valstybės registre registro informacinėje sistemoje;“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių).

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

1(15)

 

4

 

 

4. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 ir 5 dalyse yra vartojami terminai „interneto platformoje paskyrą turintis jos valdytojas“, „interneto platformų paskyrų valdytojas“, kurios niekur nėra atskleidžiamos. Atkreiptinas dėmesys, kad nuo sąvokų turinio gali priklausyti tam tikrų asmenų teisių ir pareigų apimtis. Pažymėtina, kad sąvokų įstatyminis turinys turi būti aiškus ir negali būti nustatomas poįstatyminiais teisės aktais. Atsižvelgiant į tai, minėtos sąvokos arba turėtų būti aiškiai apibrėžtos keičiamame įstatyme, arba jame turėtų  būti pateikta nuoroda į kitą įstatymą ar tiesioginio taikymo Europos Sąjungos teisės aktą, kuriame šios sąvokos yra apibrėžtos (nurodant, jog šiame įstatyme vartojamos atitinkamos sąvokos „suprantamos taip, kaip tai apibrėžta atitinkamame įstatyme arba tiesioginio taikymo  Europos Sąjungos teisės akte).

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 15  straipsnio  4 dalį išdėstyti taip:

„4. Interneto platformos paskyros valdytojui platformoje paskyrą turinčiam jos valdytojui, kuris kaip fizinis ar juridinis asmuo susikūrė ir valdo asmeninę paskyrą, kad galėtų naudotis interneto platformos paslaugomis (toliau – interneto platformos paskyros valdytojas),  pašalinus neteisėto turinio komentarą, parašytą interneto platformos paskyros valdytojo sukurtume įraše, nėra taikomi Reglamento (ES) 2022/2065 17 straipsnio įpareigojimai pateikti motyvų paaiškinimą komentaro autoriui. Reglamento (ES) 2022/2065 17 straipsnyje numatyta pareiga pateikti motyvų paaiškinimą paveiktiems paslaugos gavėjams taikoma interneto platformai, kai ji priima sprendimus dėl paslaugos gavėjo generuojamo turinio apribojimų, įskaitant komentarus.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių).

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

1(22)

 

4

 

 

5. Keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies brauktina kaip perteklinė, nes beveik identiško turinio nuostatos įtvirtintos šio straipsnio 3 dalyje.

Pritarti

Pasiūlymas:

Išbraukti keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalį kaip perteklinę:

4. Kompetentingos institucijos dėl savo pagal Reglamentą (ES) 2022/2065 vykdomos veiklos Ryšių reguliavimo tarnybos prašymu pateikia visą šiai tarnybai reikalingą informaciją. Kompetentingos institucijos teikia informaciją Ryšių reguliavimo tarnybos nustatytais terminais, kurie negali būti trumpesni kaip 5 darbo dienos.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių).

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

1(31)

 

2

 

 

6. Keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje prieš skaičių ir žodį „5 dalies“ brauktini pertekliniai skaičius ir žodis „24 straipsnio“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 31  straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Kompetentinga institucija, nustačiusi Reglamento (ES) 2022/2065 ir (ar) šio įstatymo pažeidimą (-us), teikia tarpininkavimo paslaugų teikėjui privalomus nurodymus nutraukti pažeidimą (-us), skiria įspėjimą ir (ar) taiko kitas vykdymo užtikrinimo priemones, nurodytas Reglamento (ES) 2022/2065 51 straipsnio 2 ir 3 dalyse, šio įstatymo 24 straipsnio 1–4 dalyse, 24 straipsnio 5 dalies 1–3 ir 6, 7 punktuose ir 25 straipsnyje. Kompetentinga institucija turi teisę priimti sprendimą dėl baudos skyrimo šio įstatymo XI skyriuje nustatyta tvarka“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių).

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-06-06

1(38)

 

2

 

 

7. Keičiamo įstatymo 38 straipsnio 2 dalyje yra teikiama nuoroda į keičiamo įstatymo 24 straipsnį. Atkreiptinas dėmesys, kad ne visos keičiamo įstatymo 24 straipsnio dalys reglamentuoja kompetentingos institucijos vykdymo užtikrinimo priemones. Atsižvelgiant į tai bei siekiant aiškumo, siūlytina tikslinti keičiamo įstatymo 38 straipsnio 2 dalį, pateikiant nuorodas į konkrečias keičiamo įstatymo 24 straipsnio dalis, kuriose yra reglamentuojamos kompetentingos institucijos vykdymo užtikrinimo priemones analogiškai kaip nustatyta keičiamo įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje).

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 38  straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Kai skundas ar jo dalis pripažįstami pagrįstais, kompetentinga institucija teikia tarpininkavimo paslaugų teikėjui privalomus nurodymus nutraukti pažeidimą, skiria įspėjimą ir (ar) taiko kitas vykdymo užtikrinimo priemones, nurodytas Reglamento (ES) 2022/2065 51 straipsnio 2 ir 3 dalyse, šio įstatymo 24 straipsnio 1–4 dalyse, 5 dalies 1–3 ir 6, 7 punktuose ir 25 straipsnyje straipsniuose. Jei kompetentinga institucija nusprendžia skirti baudą, ji tai atlieka šio įstatymo XI skyriuje nustatyta tvarka.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 10 Komiteto narių).

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Kazys Starkevičius

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Irina Jurkšuvienė