image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos Seimo valdybai

E. pristatymo sistema

 

 

 

Į 2023-05-24  Nr. SV-S-943

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL PACIENTŲ TEISIŲ IR ŽALOS SVEIKATAI ATLYGINIMO, MEDICINOS PRAKTIKOS, ODONTOLOGIJOS PRAKTIKOS IR BURNOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS, SLAUGOS PRAKTIKOS IR AKUŠERIJOS PRAKTIKOS, IR ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS ĮSTATYMŲ PAKEITIMŲ ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ

 

2023 m. birželio  d. Nr. 4-01-

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalimi (įgyvendinant 2023 m. gegužės 24 d. Lietuvos Respublikos Seimo valdybos sprendimą Nr. SV-S-943[1]), atliko šių teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą:

1. Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo Nr. I-1562 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2691[2] (toliau – PTŽSAĮ projektas);

2. Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymo Nr. I-1555 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2692[3];

3. Lietuvos Respublikos odontologijos praktikos ir burnos priežiūros praktikos įstatymo Nr. I-1246 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2693[4];

4. Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatymo Nr. IX-413 11 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2694[5];

5. Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2695[6].

Atliekant antikorupcinį vertinimą, nustatyta, kad minėtais projektais siekiama įtvirtinti sveikatos priežiūros specialistams teisę atsisakyti teikti/nutraukti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą pacientams, kurie, pažeisdami Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 12 straipsnio 8 dalyje nurodytą pareigą elgtis pagarbiai ir deramai su visais sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojais, tokiu elgesiu sukelia grėsmę sveikatos priežiūros specialisto sveikatai ar pažemina sveikatos priežiūros specialisto garbę ir orumą.

1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Kritinių antikorupcinių pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

 

2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai

Turėdami omenyje kylančias abejones (tame tarpe išdėstytas Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2023 m. gegužės 8 d. išvadoje Nr. XIVP-2691), ar paciento sveikatos priežiūros specialisto garbės ir orumo žeminimas gali būti laikomas pakankamu ir pateisinamu pagrindu atsisakyti pacientui teikti ar nutraukti jam sveikatos priežiūros paslaugų tolesnį teikimą, manome, kad šios abejonės priskirtinos prie vertybinių įsitikinimų ir teisinio reglamentavimo teisingumo kategorijų, todėl nevertintinos antikorupciniu požiūriu.

Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad siūlomi pakeitimai kelia šiuos antikorupciniu požiūriu aktualius klausimus:

- koks elgesys bus laikomas nederamu ir/ar nepagarbiu;

- kada bus laikoma, kad elgesys žemina garbę ir/ar orumą;

- ar atsisakymas teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas apima ir pirminę apžiūrą, ir kaip tokiu atveju būtų nustatoma, kad nėra būtinosios medicinos pagalbos poreikio;

- kaip bus priimamas sprendimas, dėl atsisakymo teikti asmens sveikatos priežiūros paslaugas ar jų teikimo nutraukiamo, t. y. ar tai bus vienasmenis asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojo sprendimas, ar sprendimo priėmime dalyvaus daugiau subjektų.

Atsižvelgiant į PTŽSAĮ projekto nuostatas, minėti klausimai turėtų būti reglamentuojami sveikatos apsaugos ministro nustatytoje tvarkoje. Pažymėtina, kad visapusiškas antikorupcinis vertinimas būtų įmanomas tik įvertinus ir minėtą įstatymo įgyvendinamąjį teisės aktą (jo projektą).

Apibendrinus tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad siūlomi pakeitimai, jų nesukonkretinus, ar sukonkretinus netinkamai, įstatyminiu ar poįstatyminiu lygmeniu, galėtų sudaryti sąlygas piktnaudžiavimui.

 

3. Kitos pastabos ir pasiūlymai

Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

 

 

 

 

 

L. e. direktoriaus pareigas                                                                                       Rūta Kaziliūnaitė 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrius Andrejus Fominas, tel. 8 706 63 300, mob. tel. 8 634 05 935, el. p. [email protected]



[1]Prieiga internetu:  https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/e4d10270fa1a11edbc0bd16e3a4d3b97?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=5f04b993-0b05-4317-baf0-6bbe7ed6ca8a.

[2] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/545e4080e97211eda305cb3bdf2af4d8?jfwid=-lm0n0bb72.

[3] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/5d6563b0e97311eda305cb3bdf2af4d8?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=b27573e8-1131-41e0-8e93-1d00822ac974.

[4] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/83f25b90e97411eda305cb3bdf2af4d8?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=b27573e8-1131-41e0-8e93-1d00822ac974.

[5] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/374752e0e97511eda305cb3bdf2af4d8?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=b27573e8-1131-41e0-8e93-1d00822ac974.

[6] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/ee30e2a0e97511eda305cb3bdf2af4d8?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=b27573e8-1131-41e0-8e93-1d00822ac974.