LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-02-23 Nr. XIVP-2424
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu siūloma papildyti Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnį nauja 1 dalimi ir joje nustatyti: „Motorinių transporto priemonių registracijos mokestis. Šio mokesčio apskaičiavimas, mokėjimas ir administravimas nustatyti Lietuvos Respublikos motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatyme“. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.
Pirma, projektu siūlomos naujos keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies pirmasis sakinys „motorinių transporto priemonių registracijos mokestis“ yra neišbaigtas bei nenustatantis jokio teisinio reguliavimo. Pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 8 straipsnyje nėra išvardijami ar nustatomi visi Kelių priežiūros ir plėtros programos (toliau – Programa) lėšų šaltiniai, todėl aptariamas sakinys nedera su keičiamo straipsnio struktūra.
Antra, kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad projektu „<...> siekiama pakeisti dabartinį reguliavimą ir įteisinti, kad motorinių transporto priemonių registracijos mokestis taptų vienas iš finansinių šaltinių Kelių priežiūros ir plėtros programai (toliau – Programa), finansuoti“. Pažymėtina, jog projekto tekste nėra tiesiogiai nustatoma, kad atitinkamas mokestis būtų skirtas Programai finansuoti. Šiame kontekste pažymėtina, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas pripažino keičiamo įstatymo nuostatas, kuriomis buvo nustatyta konkreti procentais išreikšta valstybės biudžeto pajamas sudarančių akcizo pajamų, gautų už joje nurodytus realizuotus produktus, dalis, kuri skiriama Programai, iš kurios lėšų, be kita ko, finansuojamos įprastinės (kasdienės) automobilių kelių tinklo plėtros ir veikimo reikmės, prieštaraujančiais Konstitucijai, motyvuojant tuo, kad „<...> nustatytu teisiniu reguliavimu nepaisoma Konstitucijos 131 straipsnio 2 dalyje įtvirtintos įstatymų, numatančių tam tikras išlaidas, sampratos ir su ja susijusio draudimo įstatymais, kurie nėra valstybės biudžeto įstatymas, numatyti konkretaus dydžio išlaidas valstybės nuolatinėms funkcijoms vykdyti, visuomenės kasdienėms reikmėms finansuoti. Tokiu teisiniu reguliavimu taip pat paneigiamos iš Konstitucijos 129 straipsnio kylančios Vyriausybės konstitucinės teisė ir pareiga sudaryti valstybės biudžetą biudžetiniams metams bei Seimo konstitucinės teisė ir pareiga tvirtinti valstybės biudžetą būtent biudžetiniams metams, ribojami Konstitucijos 94 straipsnio 4 punkte, 130 straipsnyje nustatyti Vyriausybės įgaliojimai rengti valstybės biudžeto projektą ir Konstitucijos 67 straipsnio 14 punkte, 131 straipsnio 1 dalyje nustatyti Seimo įgaliojimai tvirtinti valstybės biudžetą“ (Konstitucinio Teismo 2020 m. lapkričio 3 d. nutarimas). Taigi, laikytina, jog projekto aiškinamajame rašte deklaruotas projekto tikslas, nustatyti, kad motorinių transporto priemonių registracijos mokestis būtų vienu iš Programos finansavimo šaltinių, nėra suderinamas su minėtomis Konstitucijos nuostatomis. Taip pat pažymėtina, kad tuo atveju, jei projektas būtų modifikuotas ir toks projekto tikslas projekte būtų aiškiai įtvirtintas, turėtų būti svarstomas projekto nuostatų derėjimas su Konstitucija.
Trečia, atkreiptinas dėmesys, jog keičiamu įstatymu nustatyti mokesčiai yra įskaitomi į valstybės biudžetą, o keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Programos finansavimo pajamos ir išlaidos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme nustatytais programų finansavimo principais, planuojamos valstybės biudžete. Šiame kontekste pažymėtina, jog Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje yra nustatyta, kad motorinių transporto priemonių registracijos mokestis yra įskaitomas į valstybės biudžetą, taigi projekto aiškinamajame rašte deklaruotas siūlymas nustatyti, kad atitinkamas mokestis būtų skirtas Programai finansuoti, nedera su minėta Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo nuostata.
Ketvirta, pastebėtina, kad projektu teikiamas siūlymas sistemiškai nedera su visu keičiamu įstatymu, nes visi keičiamame įstatyme nurodyti mokesčiai yra tiesiogiai susiję su naudojimusi keliais ir jų statiniais, kai tuo tarpu motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio objektas yra motorinės transporto priemonės išmetamas CO2 dydis. Atsižvelgus į tai, sistemiškai turėtų būti koreguojami abu įstatymai.
2. Projekto nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, o atsižvelgus į įstatymų priėmimo procedūras bei terminus – biudžetinių metų viduryje. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje numatyta, jog Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšos naudojamos pagal per mėnesį nuo valstybės biudžeto patvirtinimo Vyriausybės patvirtintą trejų metų Programos finansavimo lėšų naudojimo sąmatą. Atsižvelgus į tai, manytina, kad projektas turėtų būti papildytas nuostatomis su vėlesne įsigaliojimo data. Šiame kontekste pažymėtina, jog Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnis numato, kad mokesčių įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas.
3. Siūlytina papildyti projektą baigiamosiomis nuostatomis dėl jo įgyvendinimo, nes dėl teikiamo projekto nuostatų įgyvendinimo turės būti priimti įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai (turės būti keičiami dabar galiojantys teisės aktai, reglamentuojantys Programos finansavimo lėšų paskirstymo ir naudojimo tvarką), bei taikymo, kuriose būtų aptartas iki įstatymo įsigaliojimo pradėtų projektų finansavimas.
4. Atsižvelgus į tai, kad Vyriausybė nustato Programos finansavimo lėšų naudojimo tvarką, o Susisiekimo ministerija formuoja kelių priežiūros ir plėtros valstybės politiką, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą, tvirtina valstybinės reikšmės kelių plėtros, modernizavimo ir veiklos užtikrinimo programas, Lietuvos kelių projektavimo normatyvinius dokumentus, bei į tai, kad 2023 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto asignavimai jau yra patvirtinti, dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė.
Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,
laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]