LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

paPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 223, 321, 327, 401, 4131, 558, 560, 579, 589, 620, 621, 644 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP–106  

2021-06-23  104-P-40

Vilnius

 

           1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Laurynas Kasčiūnas, komiteto nariai: Dainius Gaižauskas, Virgilijus Alekna,  Raimundas Lopata, Andrius Mazuronis, Arvydas Pocius, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė. Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai: Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Agnija Tumkevič, Mantas Lapinskas, Nortautas Statkus, padėjėjas Justas Gaidys. Kviestiniai: Seimo narys Marius Matijošaitis, Seimo narė Ieva Pakarklytė, KAM viceministras Žilvinas Tomkus, KAM ministro patarėja Aušra Kudirkaitė, KAM TD Teisėkūros skyriaus vedėjas Tomas Vainius, KAM TD Teisėkūros skyriaus patarėja Jurgita Banytė, Lietuvos kariuomenės Karo prievolės ir komplektavimo tarnybos direktorius Arūnas Balčiūnas, Lietuvos kariuomenės Teisės departamento direktorius plk. ltn. Darius Senikas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.       

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

2020-12-15

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.        Projekto 11 straipsniu, kuriuo keičiamas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau - ANK) 621 straipsnis, siūloma panaikinti nuostatą, numatančią teisę apskųsti apylinkės teismui ANK 608 straipsnio 6 dalyje nurodytus nutarimus administracinių nusižengimų bylose. Tuo pačiu straipsniu siūloma papildyti ANK 621 straipsnį nuostata, numatančia, kad šio kodekso 608 straipsnio 6 dalyje nurodytus nutarimus, priimtus šio kodekso 591 straipsnio 1 punkte numatytu pagrindu (past. – pabraukta mūsų), apylinkės teismui gali apskųsti asmuo, kuris pranešė apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą, jei yra nurodęs, kad šia veika jam padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala. Iš teikiamo įstatymo projekto ir jo aiškinamojo rašto nėra aišku, ar priėmus siūlomus ANK 621 straipsnio pakeitimus galiojančios redakcijos ANK 621 straipsnyje nurodyti subjektai vis dar turėtų teisę skųsti ANK 608 straipsnio 6 dalyje nurodytus nutarimus.

Spręsti

pagrindiniam komitetui.

     

 

2.       

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas,

2020-12-15

 

 

 

    Atkreiptinas dėmesys, jog Seime yra užregistruotas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 223 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5029), kuriuo taip pat siūloma keisti ANK 223 straipsnį.

Spręsti

pagrindiniam komitetui.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.       

Seimo nariai:

Ieva Pakarklytė,                  Morgana Danielė,                           Marius Matijošaitis,                  Vytautas Mitalas,                  Tomas Vytautas Raskevičius

2021-05-07

 

6

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekte numatytas piniginių baudų didinimas už neatvykimą į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą be pateisinamos priežasties iki dviejų parų nėra tinkama priemonė skatinti žmones vykdyti tenkančias pareigas. 2021 m. sausio mėn. skaičiuota 9 tūkst. karo prievolininkų, kurie tinkamai nevykdė šaukimo procedūrų. Norint užtikrinti karo prievolininkų pareigų vykdymą, svarbu vykdyti šviečiamąją veiklą, giliau nagrinėti priežastis, dėl kurių nenorima vykdyti karo prievolininko pareigų, bei inicijuoti ir stiprinti prevencines veiklas, mažinančias problemos mastą. Didesnės piniginės baudos problemų ilgalaikėje perspektyvoje nesprendžia.

Taip pat pabrėžtina, kad karo prievolininkai yra į nuolatinę pradinę karo tarnybą šaukiami 18-23 metų jaunuoliai, kurie dėl savo amžiaus yra finansiškai pažeidžiami, neturi santaupų ir dažnais atvejais negali patys sumokėti gautų baudų. Todėl siūloma nedidinti baudų ir išlaikyti ankstesnius jų dydžius.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

6 straipsnis. 558 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 558 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

558 straipsnis.  Neatvykimas į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą

Neatvykimas į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą be pateisinamos priežasties iki dviejų parų užtraukia baudą nuo keturių šimtų dvidešimt vieno šimto keturiasdešimt iki devynių šimtų trijų šimtų eurų.“

Nepritarti.

      Žiūrėti Komiteto siūlymą.

 

2.       

Seimo nariai:

Ieva Pakarklytė,                  Morgana Danielė,                           Marius Matijošaitis,                  Vytautas Mitalas,                  Tomas Vytautas Raskevičius

2021-05-07

 

7

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekte numatytos piniginės baudos už karo prievolės įstatyme nustatytų karo prievolininkų pareigų nevykdymą nėra proporcingos. Karo prievolės įstatyme minimos karo prievolininko pareigos apima papildomos informacijos, dokumentų pateikimą, atvykimą pasitikrinti sveikatos ir kt., todėl siūlymas triskart didinti baudas neatitinka administracinių nusižengimų pavojingumo.

Baudų didinimas už šių pareigų nevykdymą taip pat nesprendžia problemos ilguoju laikotarpiu. Norint užtikrinti karo prievolininkų pareigų vykdymą, svarbu vykdyti šviečiamąją veiklą, giliau nagrinėti priežastis, dėl kurių vilkinami karo prievolininko pareigų vykdymo procesai, bei inicijuoti ir stiprinti prevencines veiklas, mažinančias problemos mastą. Dėl šių priežasčių siūloma nedidinti baudų ir išlaikyti ankstesnius jų dydžius.

 

Pasiūlymas:

 

1. Pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„7 straipsnis. 560 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 560 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

560 straipsnis. Karo prievolininkų pareigų nevykdymas

1. Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatyme nustatytų karo prievolininkų pareigų, išskyrus šio kodekso 558 straipsnyje numatytus atvejus, nevykdymas, paskirtų atlikti alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą karo prievolininkų pareigų nevykdymas

užtraukia baudą nuo devyniasdešimt trisdešimt iki vieno šimto aštuoniasdešimt šešiasdešimt eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo vieno šimto aštuoniasdešimt šešiasdešimt iki keturių šimtų dvidešimt vieno šimto keturiasdešimt eurų.“

Nepritarti.

Žiūrėti Komiteto siūlymą.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti projektui atsižvelgiant į Komiteto pasiūlymus.

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.       

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

2021-06-23

 

6

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekte numatytas piniginių baudų didinimas už neatvykimą į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą be pateisinamos priežasties yra per didelis, todėl Komitetas siūlo nustatyti mažesnes baudas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

6 straipsnis. 558 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 558 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

558 straipsnis.  Neatvykimas į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą

Neatvykimas į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą be pateisinamos priežasties iki dviejų parų užtraukia baudą nuo keturių šimtų dvidešimt dviejų šimtų aštuoniasdešimt iki devynių šimtų keturių šimtų penkiasdešimt eurų.“

Pritarti.

     

 

2.       

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

2021-06-23

 

7

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekte numatytos piniginės baudos už karo prievolininkų pareigų nevykdymą yra per didelės, todėl Komitetas siūlo nustatyti mažesnes baudas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„7 straipsnis. 560 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 560 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„560 straipsnis. Karo prievolininkų pareigų nevykdymas

1. Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatyme nustatytų karo prievolininkų pareigų, išskyrus šio kodekso 558 straipsnyje numatytus atvejus, nevykdymas, paskirtų atlikti alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą karo prievolininkų pareigų nevykdymas

užtraukia baudą nuo devyniasdešimt šešiasdešimt iki vieno šimto aštuoniasdešimt devyniasdešimt eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo vieno šimto aštuoniasdešimt devyniasdešimt iki keturių šimtų dvidešimt dviejų šimtų dešimt eurų.“

Pritarti.

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 8, susilaikė – 1.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Laurynas Kasčiūnas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                    Laurynas Kasčiūnas                           

 

 

 

 

 

 

 

 

Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro patarėjas Mantas Lapinskas