LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
nacionalinio
saugumo ir gynybos komitetas
paPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS
RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 223, 321, 327, 401, 4131,
558, 560, 579, 589, 620, 621, 644 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP–106
2021-06-23 104-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje
dalyvavo: komiteto
pirmininkas Laurynas Kasčiūnas, komiteto
nariai: Dainius Gaižauskas, Virgilijus Alekna, Raimundas Lopata, Andrius
Mazuronis, Arvydas Pocius, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė
Šakalienė. Komiteto biuras: vedėjas Evaldas
Sinkevičius, patarėjai: Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Agnija Tumkevič,
Mantas Lapinskas, Nortautas Statkus, padėjėjas Justas Gaidys. Kviestiniai:
Seimo narys Marius
Matijošaitis, Seimo narė Ieva Pakarklytė, KAM viceministras Žilvinas Tomkus,
KAM ministro patarėja Aušra Kudirkaitė, KAM TD Teisėkūros skyriaus vedėjas
Tomas Vainius, KAM TD Teisėkūros skyriaus patarėja Jurgita Banytė, Lietuvos
kariuomenės Karo prievolės ir komplektavimo tarnybos direktorius Arūnas
Balčiūnas, Lietuvos kariuomenės Teisės departamento direktorius plk. ltn.
Darius Senikas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai, pagrindžiantys
nuomonę
|
Str.
|
Str. d.
|
P.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas,
2020-12-15
|
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros
principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 11
straipsniu, kuriuo keičiamas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų
kodekso (toliau - ANK) 621 straipsnis, siūloma panaikinti nuostatą,
numatančią teisę apskųsti apylinkės teismui ANK 608 straipsnio 6
dalyje nurodytus nutarimus administracinių nusižengimų bylose. Tuo pačiu
straipsniu siūloma papildyti ANK 621 straipsnį nuostata,
numatančia, kad šio kodekso 608 straipsnio 6 dalyje nurodytus
nutarimus, priimtus šio kodekso 591 straipsnio 1 punkte numatytu
pagrindu (past. – pabraukta mūsų), apylinkės teismui gali apskųsti
asmuo, kuris pranešė apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos
padarymą, jei yra nurodęs, kad šia veika jam padaryta fizinė, turtinė ar
neturtinė žala. Iš teikiamo įstatymo projekto ir jo aiškinamojo rašto nėra
aišku, ar priėmus siūlomus ANK 621 straipsnio pakeitimus galiojančios
redakcijos ANK 621 straipsnyje nurodyti subjektai vis dar turėtų teisę skųsti
ANK 608 straipsnio 6 dalyje nurodytus nutarimus.
|
Spręsti
pagrindiniam komitetui.
|
|
2.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas,
2020-12-15
|
|
|
|
Atkreiptinas dėmesys, jog Seime yra
užregistruotas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 223
straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5029), kuriuo taip
pat siūloma keisti ANK 223 straipsnį.
|
Spręsti
pagrindiniam komitetui.
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų
ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir
įstaigų pasiūlymai: negauta.
5.
Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai, pagrindžiantys
nuomonę
|
Str.
|
Str. d.
|
P.
|
1.
|
Seimo nariai:
Ieva Pakarklytė, Morgana
Danielė, Marius Matijošaitis,
Vytautas Mitalas, Tomas Vytautas Raskevičius
2021-05-07
|
6
|
|
|
Argumentai:
Įstatymo projekte
numatytas piniginių baudų didinimas už neatvykimą į privalomąją karo tarnybą,
savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos
tarnybą be pateisinamos priežasties iki dviejų parų nėra tinkama priemonė
skatinti žmones vykdyti tenkančias pareigas. 2021 m. sausio mėn. skaičiuota 9 tūkst. karo
prievolininkų, kurie tinkamai nevykdė šaukimo procedūrų. Norint užtikrinti
karo prievolininkų pareigų vykdymą, svarbu vykdyti šviečiamąją veiklą, giliau
nagrinėti priežastis, dėl kurių nenorima vykdyti karo prievolininko pareigų,
bei inicijuoti ir stiprinti prevencines veiklas, mažinančias problemos mastą.
Didesnės piniginės baudos problemų ilgalaikėje perspektyvoje nesprendžia.
Taip pat pabrėžtina,
kad karo prievolininkai yra į nuolatinę pradinę karo tarnybą šaukiami 18-23 metų jaunuoliai, kurie dėl savo
amžiaus yra finansiškai pažeidžiami, neturi santaupų ir dažnais atvejais
negali patys sumokėti gautų baudų. Todėl siūloma nedidinti baudų ir išlaikyti
ankstesnius jų dydžius.
Pasiūlymas:
1. Pakeisti Įstatymo projekto 6
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. 558
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 558
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„558 straipsnis. Neatvykimas
į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba
alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą
Neatvykimas
į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba
alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą be pateisinamos priežasties iki dviejų
parų užtraukia baudą nuo keturių šimtų dvidešimt vieno šimto
keturiasdešimt iki devynių šimtų trijų šimtų eurų.“
|
Nepritarti.
|
Žiūrėti Komiteto siūlymą.
|
2.
|
Seimo nariai:
Ieva Pakarklytė, Morgana
Danielė, Marius Matijošaitis,
Vytautas Mitalas, Tomas Vytautas Raskevičius
2021-05-07
|
7
|
|
|
Argumentai:
Įstatymo projekte
numatytos piniginės baudos už karo prievolės įstatyme nustatytų karo
prievolininkų pareigų nevykdymą nėra proporcingos. Karo prievolės įstatyme
minimos karo prievolininko pareigos apima papildomos informacijos, dokumentų
pateikimą, atvykimą pasitikrinti sveikatos ir kt., todėl siūlymas triskart
didinti baudas neatitinka
administracinių nusižengimų pavojingumo.
Baudų didinimas už šių
pareigų nevykdymą taip pat nesprendžia problemos ilguoju laikotarpiu. Norint
užtikrinti karo prievolininkų pareigų vykdymą, svarbu vykdyti šviečiamąją
veiklą, giliau nagrinėti priežastis, dėl kurių vilkinami karo prievolininko
pareigų vykdymo procesai, bei inicijuoti ir stiprinti prevencines veiklas,
mažinančias problemos mastą. Dėl šių priežasčių siūloma nedidinti baudų ir
išlaikyti ankstesnius jų dydžius.
Pasiūlymas:
1. Pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. 560
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 560
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„560 straipsnis. Karo
prievolininkų pareigų nevykdymas
1. Lietuvos
Respublikos karo prievolės įstatyme nustatytų karo prievolininkų pareigų,
išskyrus šio kodekso 558 straipsnyje numatytus atvejus, nevykdymas, paskirtų
atlikti alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą karo prievolininkų pareigų
nevykdymas
užtraukia
baudą nuo devyniasdešimt trisdešimt iki vieno šimto
aštuoniasdešimt šešiasdešimt eurų.
2. Šio straipsnio 1
dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,
užtraukia
baudą nuo vieno šimto aštuoniasdešimt šešiasdešimt iki keturių
šimtų dvidešimt vieno šimto keturiasdešimt eurų.“
|
Nepritarti.
|
Žiūrėti Komiteto siūlymą.
|
6. Komiteto sprendimas ir
pasiūlymai:
siūlyti
pagrindiniam komitetui pritarti projektui atsižvelgiant į Komiteto pasiūlymus.
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai, pagrindžiantys
nuomonę
|
Str.
|
Str. d.
|
P.
|
1.
|
Nacionalinio saugumo
ir gynybos komitetas
2021-06-23
|
6
|
|
|
Argumentai:
Įstatymo projekte
numatytas piniginių baudų didinimas už neatvykimą į privalomąją karo tarnybą,
savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos
tarnybą be pateisinamos priežasties yra per didelis, todėl Komitetas siūlo
nustatyti mažesnes baudas.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. 558
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 558
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„558 straipsnis. Neatvykimas
į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba
alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą
Neatvykimas
į privalomąją karo tarnybą, savanorišką nenuolatinę karo tarnybą arba
alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą be pateisinamos priežasties iki dviejų
parų užtraukia baudą nuo keturių šimtų dvidešimt dviejų šimtų
aštuoniasdešimt iki devynių šimtų keturių šimtų penkiasdešimt
eurų.“
|
Pritarti.
|
|
2.
|
Nacionalinio saugumo
ir gynybos komitetas
2021-06-23
|
7
|
|
|
Argumentai:
Įstatymo projekte
numatytos piniginės baudos už karo prievolininkų pareigų nevykdymą yra per
didelės, todėl Komitetas siūlo nustatyti mažesnes baudas.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. 560
straipsnio pakeitimas
Pakeisti
560 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„560
straipsnis. Karo prievolininkų pareigų nevykdymas
1. Lietuvos
Respublikos karo prievolės įstatyme nustatytų karo prievolininkų pareigų,
išskyrus šio kodekso 558 straipsnyje numatytus atvejus, nevykdymas, paskirtų
atlikti alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą karo prievolininkų pareigų
nevykdymas
užtraukia
baudą nuo devyniasdešimt šešiasdešimt iki vieno šimto
aštuoniasdešimt devyniasdešimt eurų.
2. Šio
straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas
pakartotinai,
užtraukia
baudą nuo vieno šimto aštuoniasdešimt devyniasdešimt iki keturių
šimtų dvidešimt dviejų šimtų dešimt eurų.“
|
Pritarti.
|
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 8, susilaikė – 1.
8. Komiteto
paskirti pranešėjai: Laurynas Kasčiūnas.
Komiteto pirmininkas
Laurynas Kasčiūnas
Nacionalinio saugumo ir gynybos
komiteto biuro patarėjas Mantas Lapinskas