PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2066(5)

 

 

 

2023-05-19

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

20

1

 

Argumentai:

Įstatymo projektu keičiamame įstatyme siūloma atsisakyti valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų skirstymo į grupes. Dėl šios priežasties išplėstos keičiamo įstatymo 2 priede numatytų įstaigų vadovų pareiginių algų koeficientų intervalų ribos. Į išplėstas intervalų ribas patenka skirtingo lygio valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų vadovų pareigybės.

Siekiant užtikrinti teisingo apmokėjimo už darbą principo taikymą, tikslinga įstatyme nustatyti kriterijus, kurie apibrėš konkrečiam valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovui tenkančią atsakomybę (valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos veiklos teritorija, jos veiklos pobūdis, santykis su pavaldžiomis  įstaigomis ir kt.) ir pagal juos bus nustatomos konkrečios pareiginių algų koeficientų intervalų ribos.

Kriterijus siūlytina nustatyti įstatyme, o jų įverčius (svorį) pavesti nustatyti Vyriausybei.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 20 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Valstybės tarnautojų pareiginė alga nustatoma iš darbo apmokėjimo sistemoje pareigybei nustatyto pareiginės algos koeficientų intervalo. Įstaigų vadovų pareiginė alga nustatoma pagal pareigybei šio įstatymo 2 priede nustatytą pareiginės algos koeficientą arba iš pareigybei nustatyto pareiginės algos koeficientų intervalo, atsižvelgiant į valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos veiklos pobūdį, jos dydį, santykį su pavaldžiais ir nepavaldžiais subjektais, jos veiklos ir sprendimų galiojimo ribas, vadovaujantis Vyriausybės patvirtintais valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų vertinimo kriterijų įverčiais. Jeigu pareiginė alga nustatoma iš pareigybei nustatyto pareiginės algos koeficientų intervalo, pareiginės algos koeficientą nustato valstybės tarnautoją į pareigas priimantis asmuo. Valstybės tarnautojo pareiginės algos maksimalus koeficientas negali viršyti įstaigos vadovo pareiginės algos maksimalaus koeficiento dydžio, nustatyto šio įstatymo 2 priede arba kituose įstatymuose. Respublikos Prezidento priimamų politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareiginės algos maksimalus koeficientas negali viršyti Respublikos Prezidento kanceliarijos kanclerio pareiginės algos koeficiento, savivaldybės mero priimamų politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareiginės algos maksimalus koeficientas negali viršyti savivaldybės mero pareiginės algos koeficiento.“

2.

2(P)

10

 

Argumentai:

Siekiant apsaugoti esamų valstybės tarnautojų teisėtus lūkesčius, būtina patikslinti įstatymo projekto nuostatas ir atsisakyti apvalinimo pagal matematines skaičių apvalinimo taisykles, nes tokių taisyklių taikymas atskirais atvejais gali nulemti pareiginės algos sumažėjimą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Įsigaliojus šiam įstatymui, valstybės tarnautojų pareiginės algos koeficientai perskaičiuojami valstybės tarnautojo iki šio įstatymo įsigaliojimo gautą pareiginę algą padalijant iš Lietuvos Respublikos pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio nustatymo ir asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimo įstatyme nustatyto pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio. Gautas koeficientas apvalinamas pagal matematines skaičių apvalinimo taisykles iki šimtųjų dalių. Įsigaliojus šiam įstatymui, valstybės tarnautojams iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatyta pareiginė alga negali būti sumažinta tol, kol jie eina tas pačias pareigas, išskyrus šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 18 straipsnio 10 dalies 1 punkte ir 20 straipsnio 4 dalies 4 punkte nurodytus atvejus.“

3.

2(P)

13

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 2 straipsnio 13 dalis nustato, kaip bus apskaičiuojamas įstaigų vadovų darbo užmokestis likusiai kadencijos daliai nuo 2024 m. sausio 1 d.

Pagal nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiantį teisinį reglamentavimą, pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis (toliau – bazinis dydis) bus 1785,4 euro. 2023 m. taikomas bazinis dydis yra 186 eurai.

Atsižvelgiant į nuo 2024 m. sausio 1 d. taikytiną bazinį dydį, perskaičiuoti įstatymo projektu keičiamo įstatymo 2 priede nustatyti pareiginės algos koeficientai (koeficientų intervalai). Perskaičiavus koeficientus (koeficientų intervalus), jų gautos vertės yra mažesnės, nes bazinis dydis, iš kurio dalinama pareiginė alga, yra beveik 10 kartų didesnis negu nustatytas 2023 metais.

 Įstatymo projekto 2 straipsnio 13 dalies paskutiniame sakinyje nustatyta, kad „susitarimo nepasirašiusiems įstaigų vadovams iki jų kadencijos pabaigos paliekamas iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatytas pareiginės algos koeficientas“, tačiau neaptarta, iš kokio bazinio dydžio tas koeficientas turėtų būti dauginamas apskaičiuojant pareiginę algą.

Tokia įstatymo projekto nuostata reikštų, kad įstatymo projekto 2 straipsnio 13 dalies paskutiniame sakinyje minimų įstaigų vadovų pareiginė alga nuo 2024 m. sausio 1 d. išaugtų beveik 10 kartų.

Atsižvelgiant į tai, tikslintinos įstatymo projekto nuostatos, numatant, kad susitarimo nepasirašiusiems įstaigų vadovams iki jų kadencijos pabaigos paliekama iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatyta pareiginė alga.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

„13. Su iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nustatytai kadencijai priimtais į pareigas įstaigų vadovais gali būti sudaromas šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje nurodytas susitarimas, taikomas likusiai, bet ne trumpesnei kaip 2,5 metų kadencijos daliai. Sudariusiems susitarimą įstaigų vadovams nustatomas pareiginės algos koeficientas pagal šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 priedą. Šio susitarimo nepasirašiusiems įstaigų vadovams iki jų kadencijos pabaigos paliekamas iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatytas pareiginės algos koeficientasa ir priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą.“

 4.

2(P)

15

 

Argumentai:

Griežtesni reikalavimai dėl nepriekaištingos reputacijos nustatomi ne tik įstatymo projektu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 3 punkte, bet ir šios dalies 1 bei 2 punktuose, o 3 dalimi įstaigų vadovams keliami dar griežtesni reikalavimai. Vadovaujantis principu lex retro non agit, šios keičiamo įstatymo nuostatos turėtų būti taikomos tik tais atvejais, kai faktai ar aplinkybės, dėl kurių valstybės tarnautojai gali būti pripažinti neatitinkančiais šių reikalavimų, bus įvykę po jų įsigaliojimo. Griežtesni reikalavimai negali būti taikomi atgaline data.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 15 dalį į ją išdėstyti taip:

„15. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nustatyti reikalavimai iki šio įstatymo įsigaliojimo į pareigas priimtiems valstybės tarnautojams taikomi tik tais atvejais, kai faktai ar aplinkybės, dėl kurių valstybės tarnautojai gali būti pripažinti neatitinkančiais šių reikalavimų, bus įvykę po šio įstatymo įsigaliojimo. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio 3 dalis taikoma tik įstaigų vadovams, priimtiems į įstaigos vadovo pareigas po šio įstatymo įsigaliojimo.

 


 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                                                Audrius Petrošius