![]() |
LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
|
|||
|
|||
Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijai El. p. Vitalijus.Gailius@lrs.lt; romualdas.varslauskas@lrs.lt
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai El. p. info@am.lt
Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai El. P. vtek@vtek |
|
Į 2017-04-06 |
Nr. S-2017-3435 |
|
|
|
|
|
|||
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA DĖL PROFESIONALIOS MEDŽIOKLĖS ORGANIZAVIMĄ REGLAMENTUOJANČIŲ TEISĖS AKTŲ |
2017 m. gegužės 9 d. Nr. 4-01-3471
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 8 straipsnio 2 dalies nuostatomis, atlikome Lietuvos Respublikos medžioklės įstatymo Nr. IX-966 2 straipsnio (toliau – Įstatymas), Profesionalios medžioklės plotų tvarkymo ir naudojimo nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. gruodžio 11 d. įsakymu Nr. 633[1] (toliau – Nuostatai) antikorupcinį vertinimą.
Pagal Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos prašymą ir pateiktas aplinkybes analizavome profesionalios medžioklės organizavimą reglamentuojančias teisės normas siekdami identifikuoti antikorupciniu požiūriu ydingas jų nuostatas.
Atlikę vertinimą nustatėme, kad dalis profesionalios medžioklės organizavimo procedūras reglamentuojančių nuostatų ydingos antikorupciniu požiūriu. Atsižvelgdami į tai teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje yra išdėstyta „Medžiotojų visuomeninės organizacijos“ sąvoka, kurioje nustatyta, kad tai <...> Visuomeninių organizacijų įstatymo[2] nustatyta tvarka įsteigtas ir veikiantis Lietuvos Respublikos piliečių ir (ar) užsieniečių, nuolat gyvenančių Lietuvos Respublikoje, susivienijimas, sudarytas bendriems narių poreikiams ir tikslams, susijusiems su medžiokle, tenkinti bei įgyvendinti <...>. Sąvokoje minimas Visuomeninių organizacijų įstatymas nebegalioja. Jį tam tikra apimtimi pakeitė Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymas Nr. IX-1969[3], tačiau medžiotojų visuomeninės organizacijos (būreliai, klubai) vis dar savo veiklą reglamentuoja vadovaudamosi nebegaliojančio įstatymo nuostatomis. Siekiant teisinio reglamentavimo nuoseklumo ir aiškumo, bei visuomeninių santykių reglamentavimo tik galiojančiais teisės aktais siūlome inicijuoti medžioklės įstatymo pakeitimus atsižvelgiant į pateiktą pastabą.
2. Nuostatų 15 punktas reglamentuoja pageidaujančių medžioti profesionalios medžioklės plotuose asmenų registracijos tvarką. 15.2 papunktyje yra nustatyta, kad <...> Būsimų medžioklių dalyviai (fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys ) į medžiokles atrenkami pagal jų užsiregistravimo laiką (pirmumą) <...>. <...> Vėliausiai užsiregistravusių asmenų prašymai atmetami, jei užsiregistruoja daugiau pageidaujančiųjų nei galima priimti į medžioklę ir apie tai jie informuojami elektroniniu paštu <...>. Pagal šias nuostatas neaišku, kaip medžiotojai norintys užsiregistruoti medžioklei sužino ar dar yra laisvų vietų konkrečiai medžioklei, kelintas jis užsiregistravo, neaišku ar jam siunčiamas patvirtinimas apie sėkmingą registraciją į medžioklę, o tai yra ydinga antikorupciniu požiūriu, nes nesant galimybės prižiūrėti registracijos procesą, jų organizatoriai gali keisti registracijos duomenis pagal savo suinteresuotumą. Pagal šią nuostatą užsiregistravęs medžiotojas pasibaigus registracijos laikui gali sužinoti, kad nepateko į medžioklę nors ir užsiregistravo.
Siūlome tobulinti registravimo į profesionales medžiokles organizavimo tvarką, nustatant, kad registracija nutraukiama iškart užpildžius visas numatytas vietas, o kiekvienas medžiotojas užsiregistravęs medžioklei gautų patvirtinimą (pavyzdžiui numerį su tiksliu registracijos laiku). Taip pat privalomai nustatyti, kad elektroniniame registracijos žurnale realiu laiku būtų matomos likusios laisvos vietos kiekvienai medžioklei.
3. Nuostatų 15.2 papunkčio 3 pastraipoje numatyta, kad <...> Miškų urėdija, atsižvelgusi į elektroniniu paštu arba raštu gautą prašymą organizuoti medžioklę kitu laiku, gali organizuoti papildomą medžioklę tykojant, jeigu tai netrukdys organizuoti paskelbtas ir užsakytas medžiokles. Apie papildomų medžioklių organizavimą miškų urėdijos interneto svetainėje informuojama ne vėliau kaip prieš 2 dienas iki planuojamos medžioklės <...>, 17.2 papunkčio antroje pastraipoje nustatyta, kad <...> Apie 17.1 ir 17.2 papunkčiuose nurodytų medžioklių organizavimą miškų urėdijos interneto svetainėje informuojama ne vėliau kaip prieš 1 dieną iki planuojamos medžioklės <...>, 18 punkto antroje pastraipoje nustatyta, kad apie selekcinių <...> medžioklių organizavimą miškų urėdijos interneto svetainėje informuojama ne vėliau kaip 1 dieną iki planuojamos medžioklės <...>. Šiose nuostatose nustatyti medžioklių viešo paskelbimo terminai yra labai trumpi, todėl gali būti sudaromos sąlygos elgtis neobjektyviai pasiūlant medžioti tik suinteresuotiems asmenims (draugams, pažįstamiems ir pan.).
Siekdami skaidraus profesionalių medžioklių organizavimo proceso, siūlome nustatyti minimalų ne vėlesnį, kaip 5 dienų terminą iki medžioklės, per kurį turi būti paskelbta apie šioje pastaboje minimas medžiokles.
4. Nuostatų 16 punkto pirmoje pastraipoje nurodyta, kad kiekvienai medžioklei vadovauja miškų urėdo įsakymu paskirtas medžioklės vadovas, tačiau Nuostatuose nėra nustatyti reikalavimai medžioklės vadovui. Taip pat neaišku, kaip kiekvienai konkrečiai medžioklei paskiriamas medžioklės vadovas, kaip su juo atsilyginama už jo suteiktas paslaugas.
Kadangi medžioklę reglamentuojančiuose teisės aktuose medžioklės vadovams yra nustatyta daug įvairių pareigų bei atsakomybė už medžioklės organizavimą, manome, kad siekiant sklandaus ir skaidraus profesionalios medžioklės organizavimo proceso būtų tikslinga nustatyti reikalavimus medžioklės vadovo reputacijai bei patirčiai, taip pat nustatyti jo paskyrimo, kiekvienai medžioklei bei atlyginimo už suteiktas paslaugas tvarką.
5. Nuostatų 16 punkto ketvirtoje pastraipoje nurodyta, kad <...> Medžioklės PM plotuose konkrečiai medžiojamųjų gyvūnų rūšiai gali būti nustatyti mažesni įkainiai už medžioklės organizavimą ir sumedžiotą žvėrį arba leidžiama medžioti jų netaikant Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisijai priėmus sprendimą dėl ypač pavojingos gyvūnų užkrečiamosios ligos, nustatytos Gyvūnų užkrečiamųjų ligų kontrolės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2006 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. B1-281 „Dėl gyvūnų užkrečiamųjų ligų kontrolės“, 15 punkte, siekiant sumažinti ligų išplitimo grėsmę arba sureguliuoti tos medžiojamųjų gyvūnų rūšies gausumą. Šių medžioklių organizavimo tvarką nustato Generalinė miškų urėdija. <...>Kadangi šioje normoje yra nustatyta, kad šių medžioklių organizavimo tvarka turi būti nustatyta įgyvendinamaisiais teisės aktais, t. y. Generalinės miškų urėdijos parengtomis tvarkomis, todėl šie teisės aktai turi būti viešai paskelbti. Analizuojant viešai prieinamas internetines teisės aktų viešinimo svetaines šių tvarkų rasti nepavyko, o telefonu pasiteiravus Generalinės miškų urėdijos tarnautojų, jie jų pateikti negalėjo, nežinojo ar tokie yra. Kadangi Nuostatuose yra nurodyta, kad tokios tvarkos turi būti parengtos, todėl siūlome įpareigoti Generalinę miškų urėdiją jas parengti ir paskelbti viešai pagal teisės aktuose nustatytus reikalavimus.
6. Nuostatų 17 punkto 1 pastraipoje nustatyta, kad <...> Kai nėra pageidaujančių medžioti PM plotuose asmenų, siekiant išvengti žvėrių daromos žalos žemės ūkio pasėliams, miškui ir melioracijos įrenginiams, ir, jeigu žemės ir miškų, esančių PM plotuose, savininkai ar naudotojai kreipėsi su rašytiniu prašymu dėl žvėrių daromos žalos pasėliams, miškams ar melioracijos įrenginiams, suderinus su Generaline miškų urėdija, miškų urėdo įsakymu gali būti nustatyti mažesni įkainiai už šernų ir bebrų medžioklės organizavimą ir sumedžiotą žvėrį arba leidžiama medžioti jų netaikant <...>. Iš šios nuostatos neaišku pagal kokius kriterijus priimamas sprendimas sumažinti įkainius arba visai jų netaikyti ir kaip Generalinė miškų urėdija gali urėdijos siūlomus sumažintus įkainius keisti. Šiuo atveju nėra aiškumo ar ji tik patvirtina, kad yra informuota apie sumažintų įkainių taikymą ar reikia jos sutikimo juos mažinti. Neaiški įkainių mažinimo ar net jų netaikymo procedūra sudaro galimybes elgtis neobjektyviai, todėl tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu. Antikorupcinio vertinimo metu nustatyta, kad yra susiformavusi praktika, kad mokestis už tokių medžioklių organizavimą, dažniausiai neimamas, tačiau medžiotojams reikia susimokėti už sumedžiotų žvėrių mėsą pilną kainą. Manome, kad įkainių apskaičiavimo praktika turi atitikti nustatytą teisinį reglamentavimą, todėl turėtų būti arba keičiamas teisinis reguliavimas arba keičiama įkainių apskaičiavimo ir sumokėjimo praktika.
7. Nuostatų priede yra pateikta organizuotos medžioklės profesionalios medžioklės plotuose atskaitos forma. Nors ataskaitos formoje yra nustatyta kokia kiekvienam medžiotojui pagal sąrašą apskaičiuota mokėtina suma už medžioklę, tačiau reikalaujama įrašyti tik bendro apmokėjimą už suteiktas paslaugas patvirtinančio dokumento numerį, o kaip atsiskaitė kiekvienas medžiotojas ir tai patvirtinančių dokumentų numerių įrašyti nereikalaujama. Nuostatų 21 punkte yra nustatyta, kad privalo būti sudarytos sąlygos medžiotojams už paslaugas atsiskaityti banko kortelėmis, tačiau ataskaitos formoje, jeigu medžiotojas atsiskaito asmeniškai arba banko kortele niekaip tai nefiksuojama.
Manome, kad siekiant skaidraus atsiskaitymo už medžiokles proceso, jeigu medžiotojas pageidauja atsiskaityti asmeniškai arba atsiskaito vietoje banko kortele apie tai turi būti pažymima medžioklės ataskaitoje.
Remdamiesi tuo kas išdėstyta ir siekdami skaidraus profesionalių medžioklių organizavimo proceso siūlome inicijuoti teisės aktų pakeitimus atsižvelgiant į mūsų pateiktas pastabas ir pasiūlymus.
Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai siūlome atkreipti dėmesį į galimus Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme nurodytų subjektų viešųjų ir privačių interesų konfliktus dalyvaujant medžiotojų visuomeninių organizacijų (klubų, draugijų, asociacijų) veikloje bei oficialiai išaiškinti tokių interesų deklaravimo privalomumą.
Aplinkos ministerijos prašome per 2 mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar planuojama atsižvelgti į šioje antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktorius Saulius Urbanavičius
Aivaras Raišys, tel. (8 706) 63 331, el. p. aivaras.raisys@stt.lt