LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEKILNOJAMOJO TURTO MOKESČIO ĮSTATYMO NR. X-233 2, 8, 9, 10 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3010

 

2023-12-06  Nr. 109-P-44

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Dainių Kreivį), Algirdas Butkevičius, Andrius Bagdonas (pavaduojantis Simoną Gentvilą), Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai Dalia Mudėnienė, Agnė Gedraitytė,  Mindaugas Pečiulis,  Audronė Čekanavičienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d.

*

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 21 straipsnio dalyje pateiktoje sąvokoje „individualusis nekilnojamojo turto vertinimas“, be kita ko, siūloma nustatyti, kad individualiuoju nekilnojamojo turto vertinimu laikomas vertinimas, atliekamas pagal Lietuvos Respublikos privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymą. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu teikiamame Privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymo projekte reg. Nr. XIVP-3007 (toliau - projektas reg. Nr. XIVP-3007) sąvoka „individualusis turto vertinimas“ ar „individualusis nekilnojamojo turto vertinimas“ nėra vartojamos. Be to, projekte reg. Nr. XIVP-3007 siūloma reglamentuoti privalomąjį turto vertinimą (1 straipsnio 2 dalis), kurį atliktų nepriklausomi turto vertintojai. Tuo tarpu pagal teikiamo įstatymo projekto 2 straipsnyje dėstomas keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostatas bei projekto 4 straipsnyje dėstomas keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies nuostatas individualusis turto vertinimas nėra privalomasis vertinimas, jis yra atliekamas mokesčio mokėtojo iniciatyva tuo atveju, jeigu jis nesutinka su masinio vertinimo įmonės nustatyta jo turto verte. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto nuostatos, kad individualiuoju nekilnojamojo turto vertinimu laikomas vertinimas, atliekamas pagal Lietuvos Respublikos privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymą, nereikėtų atsisakyti, ar papildyti projekto reg. Nr. XIVP-3007 1 straipsnio 2 dalį, išplečiant pastarojo įstatymo taikymo apimtį.

Nepritarti.

     Jei mokesčių mokėtojas nesutinka su mokestine verte, nustatyta masinio vertinimo metu, jis gali pakeisti šią vertę, bet tik tuo atveju, jei bus atliktas individualusis vertinimas. Nors vertinimas atliekamas mokesčių mokėtojo iniciatyva, bet Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymas privalomai reikalauja atlikti vertinimą, norint pakeisti mokestinę vertę, todėl toks vertinimas atitinka. projekto reg. Nr. XIVP-3007 nustatytą privalomojo turto arba verslo vertinimo sąvoką.

Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 8 ir 9 str. nustato reikalavimus individualiam nekilnojamojo turto vertinimui. O 2 straipsnio 21 dalimi apibrėžiama kas yra individualusis vertinimas, t.y. vertinimas atliekamas pagal 8, 9 str. ir Privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymą.

Atsižvelgiant į tai, siūloma  neplėsti Privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymo taikymo apimties, kadangi Nekilnojamojo turto  mokesčio įstatyme apibrėžtas individualusis vertinimas priskirtinas prie privalomojo, nes atitinka privalomojo turto vertinimo apibrėžimą (atliekamas teisės aktų, kuriuose reikalaujama atlikti tokį vertės nustatymą, nurodytais atvejais, siekiant užtikrinti viešuosius ir (arba) privačius interesus.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d.

2(N)

4

 

 

 

 

2. Atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus, manytina, kad keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje esanti formuluotė „nekilnojamojo turto masinio vertinimo metu“ keistina formuluote „masinio nekilnojamojo turto vertinimo metu“ bei 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte esanti formuluotė „nekilnojamojo turto masinio vertinimo dokumentus“ keistina formuluote „masinio nekilnojamojo turto vertinimo dokumentus“.

Pritarti.

Įstatymo projektas papildomas nauju 2 straipsniu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d.

5

 

 

3. Atsižvelgus į tai, kad projekto 3 straipsniu yra keičiamos visos keičiamo įstatymo 9 straipsnio dalys, šis straipsnis dėstytinas nauja redakcija. Be to, keičiamo įstatymo 9 straipsnio pavadinime prieš žodį „Nekilnojamojo turto“ reikėtų įrašyti žodį „Masinis“, nes šis keičiamo įstatymo straipsnis reglamentuoja, būtent, masinį nekilnojamojo turto vertinimą“.

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d.

3(N)

 

 

4. Projekto 6 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas įsigalios 2025 m. gegužės 1 d. Pažymėtina, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, kuriuo sąvoka „neįgalusis“ pakeista į sąvoką „asmuo su negalia“. Todėl vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina projektu pakeisti ir keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 7 punktą, kuriame vietoj formuluotės ,,neįgalų vaiką“ įrašyti formuluotę ,,vaiką su negalia“.

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. rugpjūčio 25 d.

8

 

 

5.    Projekto 6 straipsnio pavadinime po žodžio „įsigaliojimas“ įrašytini žodžiai „ir įgyvendinimas“.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Nėra.

7. Komiteto sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): Pritarti iniciatorių pateiktam ir, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritaria, patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Lingė, A.Palionis, V.Ąžuolas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3010(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėjos A.Gedraitytė ir D.Mudėnienė