LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-03-06 Nr. XIVP-3069(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 21 straipsnio 1 dalies 21 punkto pakeitimu siūloma nustatyti, kad iš pajamų gali būti atimamos per mokestinį laikotarpį patirtos nuolatinio Lietuvos gyventojo išlaidos –pensijų įmokos į pensijų fondus, kurias jis moka pagal Pensijų kaupimo įstatymo 8 straipsnio nuostatas. Siūlomas reguliavimas svarstytinas dėl šių priežasčių.

                 Pirma, pagal Pensijų kaupimo įstatymo 8 straipsnio nuostatas pensijų įmokos gali būti kelių rūšių, t.y. tos, kurios mokamos pensijų kaupimo dalyvio lėšomis ir kurioms taikoma privalomų socialinio draudimo įmokų skaičiavimo ir mokėjimo tvarka (įmokos pervedimą atlieka asmens draudėjas) (8 straipsnio 1 dalis) bei papildoma kaupiamoji pensijų įmoka, kurią moka pats pensijų dalyvis, tiesiogiai pervesdamas ją į pensijų kaupimo bendrovės valdomame pensijų fonde dalyviui atidarytą pensijos sąskaitą (8 straipsnio 4 dalis). Todėl sudarius galimybę už visas pensijų įmokas taikyti gyventojų pajamų mokesčio lengvatą, nebūtų aiškus mechanizmas, kas ir kokia tvarka pateikia duomenis mokesčių administratoriui apie tas pensijų įmokas, kurios draudėjo buvo pervestos Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, projektas koreguotinas, pašalinant šį neaiškumą.

                 Antra, siūloma nuostata tikslintina ir tuo aspektu, kad nuolatinis Lietuvos gyventojas Pensijų kaupimo įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje nurodytų pensijų įmokų pats nemoka –už jį (vieną iš tėvų, auginantį vaiką iki 3 metų) bus mokama viešųjų finansų lėšomis, t.y. iš valstybės biudžeto. Atsižvelgus į tai, projektas atitinkamai koreguotinas.

                 Trečia, svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas pasiektų tikslą – paskatinti asmenis papildomai patiems prisidėti prie savo socialinių garantijų (būsimų senatvės pensijų didinimo), kadangi pagal keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalį bendra atimamų išlaidų į pensijų fondus sumokėtų įmokų suma negali viršyti 1 500 eurų. Svarstytina, ar atsižvelgus į projektu siūlomus pakeitimus atitinkamai nereikėtų padidinti ir šios keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalyje numatytos sumos.

2.    Projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos įsigaliotų 2026 m. sausio 1 d. Pažymėtina, jog kartu su šiuo projektu registruoto Pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 6, 8 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-3068(2)) 4 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad šio įstatymo 1 ir 2 straipsniai (kuriais atsisakoma pensijų įmokų mokėjimo valstybės biudžeto lėšomis) įsigalioja 2030 m. sausio 1 d. Todėl siekiant teisinio reguliavimo suderinamumo, siūlytina suvienodinti įstatymų įsigaliojimo datas.

3.    Atsižvelgus į projektu siūlomas nuostatas (plečiama gyventojų pajamų mokesčio lengvata), projektas pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo apskaičiuojant ir deklaruojant tam tikrų mokestinių laikotarpių pajamas, konkrečiai nurodant 2031 metų ir vėlesnių mokestinių laikotarpių pajamas.

4.    Atsižvelgus į tai, kad Finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.11 papunktyje nustatyta, kad Finansų ministerija formuoja valstybės politiką mokesčių ir jų administravimo srityje, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą, o 8.11.2 papunktyje nustatyta, jog Finansų ministerija koordinuoja ir kontroliuoja valstybės politikos mokesčių ir jų administravimo srityje įgyvendinimą, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. +370 5 209 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. +370 5 209 6850, el. p. [email protected]