PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2148(2)

 

2022-11-17

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

1

1

 

Argumentai:

Teikiamas pasiūlymas pratęsti lengvatinį 9 proc. pridėtinio vertės mokesčio tarifą iki 2023 m. gruodžio 31 d. restoranų, kavinių ir panašių maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms ir išsinešti tiekiamam maistui, išskyrus alkoholinius gėrimus ir paslaugas ar paslaugų dalis, kurios susijusios su alkoholiniais gėrimais.

 

Pasiūlymu siekiama sušvelninti skausmingus ilgalaikius padarinius maitinimo paslaugų sektoriuje dėl riboto ekonominio atsigavimo perspektyvos ateinančiais metais bei išaugusių energijos kainų, taip pat suteikti verslui aiškią veiklos perspektyvą dėl mokesčių tarifų nuspėjamumo ir stabilumo visais ateinančiais metais.

 

Maitinimo paslaugų sektoriuje yra įdarbinti dešimtys tūkstančių darbuotojų (Statistikos departamento duomenimis, 2021 m. apgyvendinimo ir maitinimo paslaugų sektoriuje dirbo 39 tūkst. žmonių), jame kuriamos vietos socialiai pažeidžiamiems gyventojams, sektorių didžiąja dalimi sudaro smulkaus ir vidutinio verslo įmonės (Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos duomenimis – tokių 97 proc.).

 

Pandemijos laikotarpiu pritaikyta PVM lengvata dalį maitinimo paslaugų įmonių paskatino veikti skaidriau ir mokėti visus jiems taikomus mokesčius. Valstybinės mokesčių inspekcijos pateikti duomenys rodo, kad viešojo maitinimo sektoriaus pardavimai nuo 2021 m. liepos (t. y. įvedus sumažintą PVM tarifą) ūgtelėjo gerokai sparčiau nei sezoniškumo įtaka ar kiti susiję veiksniai galėtų lemti - lyginant 2022 m. sausio-liepos mėn. su atitinkamu 2021 m. laikotarpiu maitinimo ir gėrimo teikimo veiklos pardavimai augo 73 proc.

 

Įžengus į popandeminį periodą, maitinimo paslaugų verslas susiduria su papildomais faktoriais, ribojančiais atsigavimo perspektyvą – dėl rusijos karo prieš Ukrainą sumažėjusiomis apyvartomis, užsienio turistų skaičiaus kritimu, elektros ir komunalinių išlaidų augimu, darbo užmokesčio augimu. Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos teigimu, karantino metu sukauptų mokesčių vien „Sodrai“ suma šiuo metu maitinimo paslaugų sektoriuje yra 2,5 didesnė nei kitose ūkio šakose.

 

Sumažintas PVM tarifas nesukurs valstybei papildomų nuostolių, kadangi jo potencialų netekimą kompensuos iš šešėlio ištrauktos lėšos – didėjantis socialinio draudimo įmokų, gyventojų pajamų, pelno mokesčio surinkimas – Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos duomenimis, kol kas sektoriuje 2022 m. surinkta 83 proc. daugiau gyventojų pajamų mokesčio ir 69 proc. daugiau pelno mokesčio.

 

Sumažintas PVM tarifas maitinimo paslaugų sektoriui yra tiesioginė ir greita pagalbos priemonė, o subsidijos ir kompensacijos, nors ir galėtų būti tikslesnės, tačiau reikštų didesnes administravimo išlaidas valstybei ir verslui, pasiektų ne visus naudos gavėjus arba pasiektų per vėlai, dalis jų turėtų būti suderinta su Europos Komisijos institucijomis.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

1 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

1.       Pakeisti 19 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„3. Lengvatinis 9 procentų PVM tarifas taikomas:

1) šilumos energijai, tiekiamai gyvenamosioms patalpoms šildyti (įskaitant šilumos energiją, perduodamą per karšto vandens tiekimo sistemą), į gyvenamąsias patalpas tiekiamam karštam vandeniui arba šaltam vandeniui karštam vandeniui paruošti ir šilumos energijai, sunaudotai šiam vandeniui pašildyti;

2) spausdintoms ir elektroninėms knygoms bei spausdintiems ir elektroniniams neperiodiniams informaciniams leidiniams (įskaitant vadovėlius, pratybų sąsiuvinius, enciklopedijas, žodynus, žinynus, informacines brošiūras, nuotraukų ir reprodukcijų albumus, vaikiškas knygeles su paveikslėliais, piešimo ir spalvinimo knygeles, spausdintas ar rankraštines natas, žemėlapius, schemas ir brėžinius, tačiau išskyrus kalendorius, užrašų knygeles ir kitus panašaus pobūdžio spaudinius). Šio punkto nuostatos netaikomos leidiniams, kuriuose reklama sudaro daugiau kaip 4/5 viso leidinio arba kurių visą ar didžiąją dalį sudaro muzikos ar vaizdo turinys;

3) turizmo veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka teikiamoms apgyvendinimo paslaugoms;

4) keleivių vežimo Susisiekimo ministerijos ar jos įgaliotos institucijos arba savivaldybių nustatytais reguliaraus susisiekimo maršrutais paslaugoms, taip pat šiame punkte nurodytų keleivių bagažo vežimo paslaugoms;

5) buitiniams energijos vartotojams, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, tiekiamoms malkoms ir medienos produktams, skirtiems kūrenimui;

6) iki 2023  m. birželio 30 d. iki 2023 m. gruodžio 31 d. restoranų, kavinių ir panašių maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms ir išsinešti tiekiamam maistui, išskyrus alkoholinius gėrimus ir paslaugas ar paslaugų dalis, kurios susijusios su alkoholiniais gėrimais;

7) visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių lankymui, kai netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos;

8) iki 2023 m. birželio 30 d. atlikėjų (aktoriaus, dainininko, muzikanto, dirigento, šokėjo ar kito asmens, vaidinančio, dainuojančio, skaitančio, deklamuojančio arba kitaip atliekančio literatūros, meno, folkloro kūrinius ar cirko numerius) teikiamoms atlikimo paslaugoms;

9) iki 2023 m. birželio 30 d. sporto renginių, sporto klubų lankymui ir kitų asmenų, teikiančių panašias į sporto klubų teikiamas paslaugas, lankymui, kai netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos.“

 

Teikia

Seimo nariai                                                                                                                  Vytautas Mitalas

 

                                                                                                                                              Ieva Pakarklytė

        

                                                                                                                                             Marius Matijošaitis