LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
žMOGAUS TEISIŲ kOMITETO
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO TEISIŲ APSAUGOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. I-1234
18 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIVP-845
2021-10-06
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius, komiteto nariai: Dainius Kepenis, Vytautas Bakas, Tomas Bičiūnas, Eugenijus Gentvilas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas; Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, Komiteto biuro patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė; biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkės patarėjas Aleksandr Radčenko, Ministrės Pirmininkės patarėja Živilė Gudlevičienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja Audronė Vareikytė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Jadvyga Andriuškevičiūtė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Horizontalios politikos ir projektų valdymo grupės vadovė Daina Urbonaitienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-09-16 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas.
|
|
|
1.1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-09-16 |
1 |
|
|
1. Įstatymo projektu keičiamo Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 18 straipsnis reguliuoja vaiko teisę į saviraiškos laisvę, poilsį ir laisvalaikį, todėl svarstytina, ar siūlomos nuostatos yra šio straipsnio reguliavimo dalykas ir ar jos neturėtų būti dėstomos atskirame straipsnyje.
|
Nepritarti |
Komiteto nuomone, vaiko kambario įrengimas siejasi su vaiko teise į poilsį ir laisvalaikį bei prisideda prie šios teisės įgyvendinimo. |
1.2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-09-16 |
1 |
|
|
2. Įstatymo projekte vartojamą formuluotę „Valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose“, taip pat formuluotę „kitoms įstaigoms, organizacijoms ir įmonėms“, reikėtų tikslinti. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad tiek Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, tiek Lietuvos Respublikos darbo kodekse, apibrėžiant juridinius asmenis vartojamos formuluotės „įmonė, įstaiga, organizacija“. Įprastai „institucija“ suprantama kaip renkamas ar kitu būdu sudarytas juridinio asmens teisių neturintis darinys, pavyzdžiui, taryba, valdyba ir pan. Siekiant aiškumo, reikėtų tikslinti formuluotę „kitoms įstaigoms, organizacijoms ir įmonėms“, kad būtų aišku, ar ji apims ir valstybės ir savivaldybių įmones, įstaigas ir organizacijas, jeigu jose patvirtinta mažiau kaip 100 valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ar valstybės pinigų fondų, pareigybių. |
Pritarti |
|
1.3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-09-16 |
1 |
|
|
3. Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalyje pareiga įsteigti vaikų valandinės priežiūros kambarį siejama su patvirtintų pareigybių skaičiumi. Atsižvelgiant į tai, kad šios nuostatos yra rekomenduojamos ir privačioms bei viešosioms įmonėms, įstaigoms, organizacijoms, svarstytina, ar pareiga ir rekomendacija steigti vaikų valandinės priežiūros kambarį neturėtų būti siejamos su Darbo kodekso 22 straipsnyje apibrėžtu vidutiniu darbuotojų skaičiumi. Jeigu šiai pastabai nebūtų pritarta, projekte reikėtų nustatyti datą (pavyzdžiui, kalendorinių metų sausio 1 d.), kurią vertinamas esamas patvirtintų pareigybių skaičius. |
Nepritarti |
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad valstybės ir savivaldybių įmonėse ir įstaigose pareigybių skaičius tvirtinamas teisės aktais, paprastai šie teisės aktai priimami kelis kartus per metus ir iki jų įsigaliojimo suteikiamas tinkamas pereinamasis laikotarpis. Todėl manytina, kad būtent pareigybių skaičius, o ne vidutinis darbuotojų skaičius, kuris nuolat kinta, yra tinkamesnė sąvoka, siekiant padaryti siūlomą teisinį reguliavimą lengviau pritaikomą praktikoje.
Komiteto nuomone, reikalavimas nustatyti datą, kurią būtų vertinamas esamas patvirtintų pareigybių skaičius yra perteklinis, kadangi pareigybių skaičius tvirtinamas teisės aktais.
Atsižvelgiant į tai, kad šios nuostatos privačioms bei viešosioms įmonėms, įstaigoms, organizacijoms yra tik rekomenduojamos, manytina, kad atitinkami subjektai patys galės nuspręsti, kada yra tikslinga įrengti vaiko kambarį, nebūtinai siejant jo įrengimą su 100 patvirtintų pareigybių ar esamų darbuotojų skaičiumi. |
1.4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-09-16 |
1 |
|
|
4. Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalis tikslintina kalbos požiūriu, vietoj žodžio „juose“, įrašant žodį „jose“. |
Pritarti |
|
1.5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-09-16 |
|
|
|
5. Įstatymo projektą reikėtų papildyti normomis, apibrėžiančiomis vaikų valandinę priežiūrą (pavyzdžiui, maksimalią tokios priežiūros trukmę, minimalų ir maksimalų prižiūrimų vaikų amžių, atsakomybę už netinkamą priežiūrą ir dėl to atsiradusios žalos atlyginimą).
|
Nepritarti |
Normos, konkretizuojančios vaikų valandinę priežiūrą, turėtų būti nustatytos poįstatyminiuose teisės aktuose, taip pat valstybės įstaigų, kuriose veiks vaikų kambariai, vidiniuose teisės aktuose. Manytume, jog maksimalią priežiūros trukmę, prižiūrimų vaikų skaičių įstaigos turėtų nustatyti savarankiškai pagal savo galimybes ir įvertinus tokios priežiūros poreikį, taip pat patalpų, skirtų vaikams, plotą bei darbuotojų, kurie gali prižiūrėti vaikus skaičių.
|
2. |
Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-845 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-845 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Žmogaus teisių komitetas.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu ,,už“.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Tomas Vytautas Raskevičius
Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja, Rūta Ragaliauskienė, tel. 2396821