Projektas Nr. XIVP-516(2)

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-751 62 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2022 m.            d. Nr.

Vilnius

 

 

1 straipsnis. 62 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 62 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) pirkimo arba importo PVM už lengvąjį automobilį, skirtą vežti ne daugiau kaip 8 žmones (neskaičiuojant vairuotojo), arba nurodytos klasės automobilį, priskiriamą visureigių kategorijai, jeigu automobilis nebus tiekiamas arba išnuomojamas, taip pat juo nebus teikiamos keleivių vežimo už atlygį paslaugos. Tie patys apribojimai taikomi atskaitant pirkimo PVM už nurodytų kategorijų automobilių nuomą. Šie apribojimai netaikomi M1 klasės elektromobiliams, jeigu M1 klasės elektromobilio vertė neviršija 50 000 eurų (įskaitant PVM), ir nurodytų kategorijų automobiliams, jeigu jie pagal teisės aktus, reglamentuojančius transporto priemonių klasifikavimą ir kodavimą, priskiriami specialios paskirties transporto priemonėms;“

 

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2. Šis įstatymas taikomas prekėms ir paslaugoms, dėl kurių prievolė apskaičiuoti pridėtinės vertės mokestį ar importo pridėtinės vertės mokestį atsirado nuo 2023 m. sausio 1 d.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas

 

·   Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-12-22:

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. birželio 23 d. sprendimo Nr. SV-S-135 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.5 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 62 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-516 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui paskatinti elektromobilių įsigijimą, tačiau nepritarti Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių: 

1. Siūlymas susiaurinti teisės į pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) atskaitą apribojimus, suteikiant teisę į PVM atskaitą įsigyjant M1 klasės elektromobilius iki 50 000 eurų vertės, nėra tinkama priemonė aplinkai draugiškų automobilių įsigijimui skatinti, nes pagal 2006 m. lapkričio 28 d. Tarybos direktyvos 2006/112/EB dėl pridėtinės vertės mokesčio bendros sistemos su visais pakeitimais nuostatas teisės į įsigyjamų (importuojamų) prekių ir paslaugų pirkimo (importo) PVM atskaitą ar jos dalį suteikimas iš esmės turi būti siejamas su apmokestinamojo asmens apmokestinamųjų PVM sandorių vykdymu.

2. Atsižvelgiant į tai, kad jau ir šiuo metu įsigyjant lengvąjį automobilį (iki 8 vietų, neskaičiuojant vairuotojo), įskaitant elektromobilį, perpardavimui, automobilių nuomos paslaugoms teikti ar keleivių pervežimo už atlygį paslaugoms teikti pirkimo ar importo PVM arba jo dalis gali būti įtraukta į PVM atskaitą, toks siūlymas keltų riziką asmeniniais tikslais naudotinus elektromobilius įsigyti apmokestinamųjų asmenų vardu.

3. Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas per metus galėtų netekti apie 2 mln. eurų. Jeigu atsiradusi galimybė atskaityti tokių elektromobilių PVM paskatintų jų įsigijimą, iš biudžeto galėtų būti atskaitoma proporcingai daugiau PVM.

4. Jau šiuo metu yra taikomos arba numatytos taikyti šios alternatyvios elektromobilių įsigijimo skatinimo priemonės:

4.1. 2021 metais juridiniams asmenims, vadovaujantis Klimato kaitos programos priemonės „Elektromobilių įsigijimo juridiniams asmenims skatinimas“ tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2020 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. D1-615 „Dėl Klimato kaitos programos priemonės „Elektromobilių įsigijimo juridiniams asmenims skatinimas“ tvarkos aprašo patvirtinimo“, kompensuojama dalis išlaidų už įsigytus naujus elektromobilius. Kompensacijos skiriamos Lietuvoje veiklą vykdantiems juridiniams asmenims, kurie įsigyja naujus M1, M2, N1, Nklasių elektromobilius. Už kiekvieną naują Mar N1 klasės elektromobilį skiriama 4 000 eurų išmoka, už kiekvieną naują M2 ar N2 klasės elektromobilį – 10 000 eurų. Papildoma 1 000 eurų išmoka numatyta už kiekvieną sunaikintą ir iš Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro išregistruotą M1 klasės transporto priemonę. Šiam tikslui 2021 metais iš Klimato kaitos programos yra skirta 5 mln. eurų, t. y. 1,5 mln. eurų daugiau nei 2020 metais.

4.2. 2021 metais fiziniams asmenims, vadovaujantis Klimato kaitos programos priemonės „Elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimas“ kompensacinių išmokų tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2020 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. D1-175 „Dėl Klimato kaitos programos priemonės „Elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimas“ kompensacinių išmokų tvarkos aprašo patvirtinimo“, taip pat skiriamos kompensacinės išmokos už elektromobilių įsigijimą, kurios dydis vienam pareiškėjui yra 2 500 eurų, įsigijus naudotą (ne senesnį negu 5 metai), ir 5 000 eurų, įsigijus naują elektromobilį. Pareiškėjas, norintis gauti papildomą 1 000 eurų kompensaciją, turi sunaikinti M1 klasės transporto priemonę ir ją išregistruoti. Šiai priemonei įgyvendinti 2021 metais iš Klimato kaitos programos skirta 5 mln. eurų, t. y. tokia pati suma kaip ir 2020 metais.

4.3. 2022 metais elektromobilių įsigijimo fiziniams ir juridiniams asmenims skatinimą planuojama finansuoti iš Modernizavimo fondo. Modernizavimo fondo nacionalinėse finansavimo kryptyse 2021–2022 metams, patvirtintose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2021 m. rugpjūčio 25 d. įsakymu Nr. D1-477/1-187 „Dėl Modernizavimo fondo nacionalinių finansavimo krypčių 2021–2022 metams patvirtinimo“, finansavimo krypčiai, skirtai elektromobilių fiziniams ir juridiniams asmenims įsigijimui skatinti, numatyta skirti 50 mln. eurų. Dėl šios krypties finansavimo 2021 metais yra pateikta 15 mln. eurų dydžio paraiška Europos Komisijai ir Europos investicijų bankui. Pritarus šios paraiškos finansavimui, už Modernizavimo fondo projektų atranką ir priežiūrą atsakinga Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra skelbs kvietimus įmonėms ir fiziniams asmenims teikti paraiškas nuo 2022 metų.

4.4. Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšomis numatyta finansuoti privačių elektromobilių įkrovimo prieigų infrastruktūros įrengimą namų ūkiuose, daugiabučių namų kiemuose, įmonių, įstaigų ir organizacijų darbovietėse. Šiai priemonei iki 2026 metų numatyta skirti 46 mln. eurų.

Komiteto nuomonė - Atsižvelgti.