Projekto XIVP-2709(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO
30, 32, 38, 64, 69, 78, 79, 80, 81, 85, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 134, 138, 163, 181, 185, 193 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO KONSTITUCINIS
ĮSTATYMAS
2023 m. d. Nr.
Vilnius
|
1 straipsnis. Įstatymo 30 straipsnio pakeitimas
1.Papildyti 30 straipsnį nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:
“4.Vyriausiosios rinkimų komisijos veikla organizuojama pagal komisijos patvirtintą komisijos veiklos reglamentą”.
2. Buvusią 30 straipsnio 4 dalį laikyti 5 dalimi.
2 straipsnis. Įstatymo 32 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 32 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:
“15) ne vėliau kaip per 4 mėnesius po galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo dienos perduoda archyvui nuolat saugoti apylinkių, apygardų, savivaldybių rinkimų komisijų balsų skaičiavimo protokolus ir priima sprendimą sunaikinti nesaugotinus rinkimų dokumentus; “
3 straipsnis. Įstatymo 38 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 38 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir išdėstyti taip:
“1) organizuoja Vyriausiosios rinkimų komisijos veiklą pagal komisijos patvirtintą komisijos veiklos reglamentą ir už tai atsako;”
4 straipsnis. Įstatymo 64 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 64 straipsnį ir išdėstyti jį taip:
“1. Rinkimų politinė kampanija – šiame kodekse nustatytu laikotarpiu politinės kampanijos dalyvių, rinkėjų ir kitų fizinių bei juridinių asmenų atliekama veikla, susijusi su Seimo, Respublikos Prezidento rinkimais, rinkimais į Europos Parlamentą, savivaldybių tarybų ir merų rinkimais.
2. Rinkimų politinė kampanija prasideda nuo rinkimų datos paskelbimo ir baigiasi praėjus 100 dienų nuo Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimo, kuriuo nustatomi galutiniai rinkimų rezultatai arba rinkimai pripažįstami negaliojančiais, įsigaliojimo dienos. Jai vykstant registruojami rinkimų politinės kampanijos dalyviai, kandidatai, kandidatų sąrašai, vykdoma rinkimų agitacija, atliekama rinkimų politinės kampanijos finansavimo ir politinės reklamos stebėsena ir kontrolė.
3. Rinkimų politinę kampaniją sudaro šie etapai:
1) rinkimų politinės kampanijos dalyvių
registravimas – nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki tos dienos, kai
pagal šį kodeksą yra pradedamas pareiškinių dokumentų įteikimas; šiuo etapu
registruojami rinkimuose ketinantys dalyvauti rinkimų politinės kampanijos
dalyviai;
2) kandidatų kėlimas (išsikėlimas) – nuo
pareiškinių dokumentų pagal šį kodeksą teikimo pradžios iki kandidatų registracijos
pabaigos; šiuo etapu keliami arba keliasi ir registruojami kandidatai;
3) rinkimų agitacija – nuo kandidatų registracijos
ir paskelbimo iki rinkimų agitacijos draudimo pradžios. Vykstant pakartotiniam
balsavimui, šis etapas taip pat apima laikotarpį nuo rinkimų agitacijos
draudimo pabaigos iki pakartotinio balsavimo agitacijos draudimo pradžios;
4) rinkimų agitacijos draudimas – 7 valandos iki
balsavimo rinkimų dieną pradžios ir rinkimų dieną iki balsavimo pabaigos; šiuo
etapu draudžiama vykdyti bet kokią rinkimų agitaciją;
5) rinkimų diena (pakartotinio balsavimo diena) –
nuo 7 iki 20 val. Rinkimų (pakartotinio balsavimo) dieną rinkimų agitacija
nevyksta;
6) baigiamasis etapas – nuo balsavimo pabaigos iki
praėjus 100 dienų nuo galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo – jo metu
teikiamos ataskaitos. Rinkimuose, kuriuose vykdomas pakartotinis balsavimas,
baigiamasis etapas prasideda nuo balsavimo pakartotinio balsavimo dieną
pabaigos iki praėjus 100 dienų nuo galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo.”
5 straipsnis. Įstatymo 69 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 69 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir išdėstyti jį taip:
“1) rinkimų politinės kampanijos dalyvio ar jį teikusio registruoti rinkimų politinės kampanijos dalyvio prašymu, pateiktu nepasibaigus pareiškinių dokumentų atšaukimo laikotarpiui;”
6 straipsnis. Įstatymo 78 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 78 straipsnio 1,2,3,4 dalis ir jas išdėstyti taip:
“1. Seimo rinkimuose politinė partija savo ir keliamų kandidatų
pareiškinius dokumentus teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai. o Asmuo,
keliantis save kandidatu, pareiškinius dokumentus taip pat teikia apygardos
Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas
pradedamas likus 83 dienoms prasidėjus politinės kampanijos
laikotarpiui ir baigiamas 17 val. likus 65 80 dienomsų
iki rinkimų dienos.
2. Respublikos Prezidento rinkimuose pareiškiniai dokumentai teikiami
Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas prasidėjus
politinės kampanijos laikotarpiui likus 83 dienoms ir baigiamas 17
val. likus 6580 dienųoms iki rinkimų dienos.
3. Savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose pareiškinių dokumentų
pateikimas pradedamas prasidėjus politinės kampanijos laikotarpiuilikus
83 dienoms iki rinkimų dienos. Politinė partija savo pareiškinius
dokumentus pateikia Vyriausiajai rinkimų komisijai ne vėliau kaip iki 17 val.
likus 70100 dienų iki rinkimų dienos. Vyriausiajai rinkimų
komisijai priėmus sprendimą (ne vėliau kaip per 35 darbo dienas
gavus dokumentus) dėl politinės partijos dalyvavimo šiuose rinkimuose, šios
partijos keliamų kandidatų pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės
rinkimų komisijai arba Vyriausiąjai rinkimų komisijai, jei dokumentų
pateikimo dieną savivaldybių rinkimų komisijos dar nesuformuotos, ne vėliau
kaip iki 17 val. likus 6580 dienųoms iki rinkimų
dienos. Politinio komiteto, asmens, keliančio save kandidatu į merus,
pareiškiniai dokumentai pateikiami savivaldybės rinkimų komisijai, arba
Vyriausiąjai rinkimų komisijai, jei dokumentų pateikimo dieną savivaldybių
rinkimų komisijos dar nesuformuotos, ne vėliau kaip iki 17 val. likus 6580
dienųoms iki rinkimų dienos.
4. Rinkimuose į Europos Parlamentą politinė partija, politinis
komitetas savo bei keliamų kandidatų pareiškinius dokumentus teikia
Vyriausiajai rinkimų komisijai. Pareiškinių dokumentų pateikimas pradedamas likus
83 dienoms prasidėjus politinės kampanijos laikotarpiui ir baigiamas
17 val. likus 6580 dienųoms iki rinkimų dienos.
7 straipsnis. Įstatymo 79 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 79 straipsno 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
“1. Šio kodekso nustatytais atvejais
Vyriausioji rinkimų komisija, apygardos, savivaldybės rinkimų komisija,
gavusios pareiškinius dokumentus, ne vėliau kaip per 35 dienas
išduoda politinei partijai, politiniam komitetui, asmeniui, siekiančiam tapti
kandidatu, arba jų atstovui rinkimams rinkėjų parašų rinkimo lapus arba priima
motyvuotą sprendimą atsisakyti juos išduoti. “
2. Pakeisti 79 straipsno 11 dalį ir ją išdėstyti taip:
“11. Rinkėjų parašų rinkimo lapus politinė
partija, politinis komitetas, asmuo, siekiantis tapti kandidatu, arba jų
atstovas rinkimams turi grąžinti juos išdavusiai rinkimų komisijai ne vėliau
kaip likus 4550 dienųoms iki rinkimų dienos.
Rinkėjų parašų rinkimo lapai grąžinami ir nesurinkus šiame kodekse nustatyto
rinkėjų parašų skaičiaus.”
8straipsnis. Įstatymo 80 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 80 straipsno 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
“1. Tikrindama kandidato užpildytus pareiškinius dokumentus,
Vyriausioji rinkimų komisija nustato, ar kandidatas atitinka šio kodekso
nustatytus reikalavimus. Prireikus Vyriausioji rinkimų komisija gali savo
iniciatyva ar savivaldybės, apygardos rinkimų komisijos prašymu kreiptis
pagalbos į Užsienio reikalų ministeriją, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų
ministeriją, Lietuvos Respublikos teisingumo ministeriją, Juridinių asmenų
registro tvarkytoją ar į kitas valstybės institucijas, kad šios praneštų
kandidatui registruoti reikšmingus duomenis. Toks Vyriausiosios rinkimų komisijos prašymas turi būti nagrinėjamas
ypatingos skubos tvarka, o rašytinis atsakymas turi būti duodamas per
7 dienas, bet ne vėliau kaip iki rinkimų likus 3240 dienų.
2.Pakeisti 80 straipsno 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
“2. Rinkėjų parašų rinkimo lapų, įskaitant ir rinkėjų parašų, gautų
elektroniniu būdu, tikrinimo tvarką nustato Vyriausioji rinkimų komisija.
Rinkėjų parašų rinkimo lapai turi būti patikrinti per 10 dienų nuo jų gavimo
dienos, bet ne vėliau kaip likus 3240 dienųoms
iki rinkimų dienos. Rinkėjų parašų rinkimo lapus
tikrinanti rinkimų komisija suskaičiuoja šio kodekso nustatytus reikalavimus
atitinkančius rinkėjų, parėmusių kandidatą ar kandidatų sąrašą, parašus.”
3.Pakeisti 80 straipsno 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
“5. Jeigu pateikti ne visi šiame kodekse nurodyti pareiškiniai dokumentai ar
juose yra trūkumų, Vyriausioji rinkimų komisija apie tai turi nedelsdama
pranešti atstovui rinkimams ir nustatyti ne vėlesnį kaip 6555
dienos iki rinkimų dienos terminą trūkumams pašalinti. Pasibaigus
trūkumų šalinimo terminui, pareiškiniai dokumentai netaisomi ir nekeičiami. Teikiant
pareiškinius dokumentus elektroniniu būdu, Vyriausiosios rinkimų komisijos
nustatyta tvarka užtikrinama, kad informacinė sistema nedelsiant informuotų
apie formalius pareiškinių dokumentų trūkumus.”
9 straipsnis. Įstatymo 81 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 81 straipsno 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
“3. Asmuo kandidato teisinį statusą įgyja jį įregistravus kandidatu, o patvirtinus galutinius rinkimų rezultatus jo netenka.”
2. Pakeisti 81 straipsno 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
“5. Kandidatų sąrašas neregistruojamas arba jo registravimas panaikinamas, jeigu yra nustatoma bent viena iš šių aplinkybių:
1) pateikti ne visi pareiškiniai dokumentai (nesumokėtas rinkimų užstatas);
2) kandidatų sąrašas neatitinka šio kodekso nustatytų reikalavimų;
2) 3) rinkėjų parašai rinkėjų parašų rinkimo lapuose
suklastoti;
3) 4) renkant parašus pažeista rinkėjų parašų rinkimo
tvarka arba kiti šio kodekso nustatyti reikalavimai;
4) 5) kandidatų sąrašas arba politinė partija,
iškėlusi sąrašą, politinis komitetas yra praradę savarankiško dalyvio statusą;
5) 6)
kandidatų sąrašas yra šiurkščiai pažeidęs šiame kodekse nustatytą
draudimą papirkti rinkėjus ar politinių kampanijų finansavimo tvarką.”
10 straipsnis. Įstatymo 85 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 85 straipsno 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
“4) kandidato biografija, kurioje nurodoma
kandidato gimimo data ir vieta, savivaldybė, kurioje gyvena, ,
išsilavinimas, užsienio kalbų mokėjimas, darbo patirtis, dalyvavimas
visuomeninėje veikloje, šeiminė padėtis ir kita papildoma kandidato pateikta
informacija, kurią jis nori skelbti.” pateikiama informacija nustatyta
Kodekso 76 straipsnio 4 dalyje”.
11 straipsnis. Įstatymo 88 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 88 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
|
„6. Jeigu savivaldybių tarybų rinkimuose kandidatų sąraše įrašyti kandidatai, einantys pareigas, nesuderinamas su savivaldybės tarybos nario pareigomis, rinkimų užstatas už kiekvieną tokį kandidatą – 2 rinkimuose taikomi VMDU dydžiai, išskyrus rinkimų užstatą už einamas pareigas tų kandidatų, kurių įgaliojimai nutrūksta pasibaigus savivaldybės tarybos ir mero įgaliojimams.“
12 straipsnis. Įstatymo 89 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 89 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
“3. Šio kodekso 88 straipsnio 6 dalyje
nustatytas rinkimų užstatas už kiekvieną kandidatą atskirai grąžinamas jį sumokėjusiai
politinei partijai, politiniam komitetui ar kandidatui, jeigu šis užstatas yra
grąžintinas pagal šio straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus ir kandidatas
nebuvo išrinktas, taip pat jeigu kandidatas buvo išrinktas arba buvo
pripažintas išrinktu ir atsisakė pareigų, nesuderinamų su savivaldybės tarybos
nario, mero pareigomis ne vėliau kaip likus 10 dienų iki savivaldybės
tarybos pirmojo posėdžio dienos.”
13 straipsnis. Įstatymo 93 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 93 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
"93 straipsnis. Rinkimų agitacijos pagrindai
1. Rinkimų agitacija – politinei reklamai skleisti skirta veikla, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose.
12. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir
kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų
rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje
dalyje nurodytų reikalavimų.
23. Vyriausioji rinkimų komisija teikia rekomendacijas dėl šio kodekso
reikalavimus atitinkančios rinkimų agitacijos vykdymo ir politinės reklamos
skleidimo, sprendžia visus ginčus dėl rinkimų agitacijos, taip pat sprendžia,
ar paskelbta informacija yra politinė reklama, ar vykstant rinkimų agitacijai
visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta medžiaga informacija
yra kompromituojanti arba melaginga“.
14 straipsnis. 97 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 97 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
“2. Viešosios
informacijos rengėjai ar skleidėjai gali atsisakyti skleisti politinę reklamą,
kurioje yra kitas politines organizacijas ar rinkimų politinės kampanijos
dalyvius ir (ar) jų keliamus kandidatus kompromituojančios medžiagos arba
melagingos informacijos, jeigu atsisakoma prisiimti galimas atsakomosios
nuomonės paskleidimo išlaidas.”
15 straipsnis. 99 straipsnio pakeitimas.
Pakeisti 99 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
“6. Vyriausioji rinkimų komisija nustato specialių laidų dalyvių
skaičiųSiekiant specialiųjų laidų kokybės, vienos laidos dalyvių
skaičius negali būti didesnis nei 7 dalyviai. Vyriausioji rinkimų komisija
nustato specialių laidų grupių ir dalyvių, kiekvienoje grupėje, skaičių. Dėl
didelio specialių laidų dalyvių skaičiaus juos skirstant į grupes, tokiosgGrupės
gali būti sudaromos pagal rašytinį dalyvių tarpusavio susitarimą, o kai
susitarimo nėra – burtais.
16 straipsnis. 100 straipsnio pakeitimas.
Pakeisti 100 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
“100 straipsnis. Rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą
Kompromituojančios arba melagingos informacijos
skelbimas ir atsakomoji nuomonė
1. Pradėjus politinės kampanijos dalyvių registraciją, pPaskelbus
kandidatus ir kandidatų sąrašus, rinkimų politinės kampanijos dalyvis,
kandidatų sąrašas ar kandidatas turi teisę pareikšti reikalavimą paskelbti
atsakomąją nuomonę apie juos kompromituojančią arba melagingą informaciją
paskelbusiai visuomenės informavimo priemonei. Kompromituojančia informacija pripažįstama
tokia informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjus, kad šie nebalsuotų už
rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą, ir kurioje
pranešama šį dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą neigiamai apibūdinanti žiniainformacija.
Melaginga informacija yra laikoma tokia informacija, kuria pateikiami
tiesos neatitinkantys faktai apie politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą
arba kandidatą. Visuomenės informavimo priemonės paskelbta analitinė,
tiriamoji, faktais pagrįsta informacija, nuomonė (skirtingai nuo žinios,
nuomonei netaikomi tiesos kriterijai), taip pat ir neigiama, nepripažįstama
kompromituojančia informacija ir nesuteikia teisės reikalauti paskelbti
atsakomąją nuomonę. Reikalavimas paskelbti atsakomąją nuomonę taip pat gali
būti netenkinamas jeigu: informacija paskelbta ne apie rinkimų politinės
kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą; paskelbta informacija nėra
kompromituojanti arba nėra melaginga; kompromituojančią arba
melagingą informaciją apie rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų
sąrašą ar kandidatą paskelbė pats rinkimų politinės kampanijos dalyvis,
kandidatas; paskelbtoje informacijoje nėra jokių rinkimų politinės kampanijos
dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą apibūdinančių žinių; rinkimų politinės
kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas ar kandidatas jau pasinaudojo
atsakomosios nuomonės teise. Teisę į atsakomąją nuomonę su politinės
organizacijos sutikimu taip pat turi ir politinės organizacijos struktūriniai
padaliniai.
2. Kompromituojančią ir melagingą informaciją draudžiama skelbti visuomenės informavimo priemonėje likus 3 dienoms iki rinkimų, taip pat paskutiniame iki rinkimų periodiniame leidinyje. Visuomenės informavimo priemonė, paskelbusi kompromituojančią arba melagingą informaciją apie rinkimų politinės kampanijos dalyvį, kandidatų sąrašą ar kandidatą, privalo suteikti jiems teisę pareikšti atsakomąją nuomonę. Politinės kampanijos dalyvis arba kandidatas kreipdamasis į visuomenės informavimo priemonę dėl atsakomosios nuomonės paskelbimo privalo raštu pagrįsti, kodėl jo nuomone paskleista informacija yra kompromituojanti arba melaginga. Atsakomąją nuomonę sudaro trumpas paskelbtos kompromituojančios arba melagingos informacijos išdėstymas ir atsakymas. Atsakomoji nuomonė paprastai negali būti daugiau kaip tris kartus ilgesnė už kompromituojančią arba melagingą informaciją. Visuomenės informavimo priemonė atsakomąją nuomonę turi paskelbti per 5 dienas nuo atsakomosios nuomonės gavimo arba artimiausiame periodinio leidinio numeryje, bet ne vėliau kaip likus 2 dienoms iki draudimo vykdyti rinkimų agitaciją pradžios. Jeigu visuomenės informavimo priemonė negali per šio kodekso nustatytą laikotarpį pati paskelbti atsakomosios nuomonės, ji turi pasirūpinti savo lėšomis paskelbti atsakomąją nuomonę kitoje visuomenės informavimo priemonėje adekvačiu būdu.
3. Tyrimas dėl kompromituojančios informacijos paskelbimo
pradedamas, gavus rinkimų politinės kampanijos dalyvio, kandidatų sąrašo ar
kandidato kreipimąsi. Ginčus dėl atsakomosios nuomonės paskelbimo
nagrinėja Vyriausioji rinkimų komisija. Visuomenės informavimo priemonė, gavusi
politinės kampanijos dalyvio arba kandidato kreipimąsi dėl atsakomosios
nuomonės paskelbimo, gali kreiptis į Vyriausiąją rinkimų komisiją, prašydama
išaiškinti, ar paskleista informacija yra laikoma kompromituojančia arba
melaginga.
4. Jeigu rinkimų politinės kampanijos dalyvis, kandidatų sąrašas
ar kandidatas, kreipiasi į visuomenės informavimo priemonę ir jai laiku
pateikia reikalavimą paskelbti atsakomąją nuomonę ir jos tekstą, bet ji
neskelbiama, atsakomoji nuomonė Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu
skelbiama per Lietuvos nacionalinį radiją ar televiziją ir už tai apmokama
pagal Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos patvirtintus informacijos
skelbimų įkainius. Šiuo atveju visuomenės informavimo priemonė privalo
Vyriausiajai rinkimų komisijai sumokėti dvigubą šio paskelbimo kainą.
5. Atsakomoji nuomonė neskelbiama rinkimų agitacijos draudimo laikotarpiu. Kompromituojančios arba melagingos informacijos ir atsakomosios nuomonės paskelbimas draudžiamu laikotarpiu užtraukia viešosios informacijos rengėjo ar platintojo vadovui atsakomybę pagal įstatymus.
6. Šio straipsnio nuostatos mutatis mutandis taikomos ir asmenims, kompromituojančią arba melagingą informaciją paskelbusiems interneto svetainėje ar socialinio tinklo paskyroje.“
17 straipsnis. Įstatymo 102 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 102 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
“1. Vykdant rinkimų
agitaciją, Nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios draudžiama
naudotis tarnybine padėtimi valstybės, savivaldybių ir Europos Sąjungos
institucijose, įstaigose ar organizacijose arba organuose, taip pat Lietuvos
nacionaliniame radijuje ir televizijoje, regioniniuose transliuotojuose ar
savivaldybių visuomenės informavimo priemonėse, pavesti tai daryti kitiems
asmenims ar kaip nors kitaip naudojantis tarnybine padėtimi arba valstybės,
savivaldybių ar Europos Sąjungos institucijų finansiniais ar kitais resursais bandyti
paveikti rinkėjų valią. Valstybės politikams, pareigūnams, Europos Sąjungos
pareigūnams, valstybės ir kitiems tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems
pagal darbo sutartis, valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose
draudžiama naudotis tarnybine padėtimi – sudaryti sau ar kitiems išskirtines
rinkimų agitacijos sąlygas.”
2. Papildyti 102 straipsnį 5 dalimi ir išdėstyti ją taip:
„5. Rinkimų politinės kampanijos laikotarpiu draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti savivaldybių, Europos parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios nėra pažymėtos pagal politinės reklamos žymėjimo reikalavimus.“
18 straipsnis. Įstatymo 110 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 110 straipsnio 5 ir 6 dalis ir jas išdėstyti taip:
„5. Bendra vieno fizinio
asmens aukų, išskyrus mažas aukas, savarankiškiems dalyviams ir politinei partijai organizacijai sumokėtų
nario mokesčių suma per kalendorinius metus negali viršyti 10 procentų fizinio
asmens už paskutinius praėjusius kalendorinius metus deklaruotų metinių pajamų
(kai auka teikiama po gegužės 1 dienos) arba už užpraeitus kalendorinius metus
deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama iki gegužės 1 dienos).
6. Bendra kandidato vienmandatėje rinkimų
apygardoje ir referendumo iniciatorių auka savo rinkimų politinei kampanijai
finansuoti per kalendorinius metus, įskaitant kitiems savarankiškiems dalyviams
suteiktas fizinio asmens aukas ir politinei
partijai organizacijai sumokėtus nario mokesčius, negali viršyti
20 procentų tokių asmenų už paskutinius praėjusius kalendorinius metus
deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama po gegužės 1 dienos) arba už
užpraeitus kalendorinius metus deklaruotų metinių pajamų (kai auka teikiama iki
gegužės 1 dienos) ir deklaruotų turimų lėšų.“
19 straipsnis. Įstatymo 114 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 114 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Savivaldybių tarybų
rinkimuose politinė organizacija partija, iškėlusi bent vieną
kandidatų sąrašą, papildomai šiai rinkimų politinei kampanijai gali išleisti ne
daugiau kaip 10 procentų savo iškeltų kandidatų sąrašų limitų sumos.“
20 straipsnis.134 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 134 straipsnį nauja 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:
“6. Vyriausioji rinkimų komisija sprendžia dėl išankstinio balsavimo vietų pagal šio straipsnio 2 dalies 1 punktą, jeigu balsavimą jose motyvuotu pareiškimu ginčija politinės kampanijos dalyviai. Esant ginčui, Vyriausioji rinkimų komisija gali pasiūlyti balsavimą vykdyti kitose savivaldybės administracijai ar valstybei nuosavybės teise priklausančiose patalpose. Už balsavimo patalpos įrengimą ir pritaikymą rinkimams atsakingas įstaigos, kuriai priklauso patalpos, vadovas. “
2. Buvusią 6 dalį laikyti 7 dalimi.
21 straipsnis. Įstatymo 138 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 138 straipsnio 1 ir 2 dalis ir jas išdėstyti taip:
„1. Balsuoti namuose gali tik šie rinkėjai:
neįgalieji, neįgaliuosius namuose slaugantys ar juos prižiūrintys (jiems
teikiantys pagalbą) asmenys, dėl ligos laikinai nedarbingi rinkėjai, sukakę 70
metų ir vyresni rinkėjai, jeigu jie dėl sveikatos būklės patys negali atvykti
rinkimų dieną į rinkimų apylinkę, yra pateikę Vyriausiosios rinkimų komisijos
nustatytos formos rinkėjo prašymą balsuoti namuose ir yra įrašyti į namuose
balsuojančių rinkėjų sąrašus. Taip pat balsuoti namuose gali dėl 140
139 straipsnio 3 dalyje nurodytų aplinkybių saviizoliacijoje esantys
rinkėjai, pateikę Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytos formos rinkėjo
prašymą balsuoti namuose. Rinkimų komisijų nariai, platindami pranešimus apie
rinkimus, privalo juos įteikti asmeniškai tiems rinkėjams, kurie turi teisę
balsuoti namuose ir yra nuotoliu
savarankiškai išreiškę valią tai daryti, išskyrus
saviizoliacijoje esančius rinkėjus.
2. Rinkėjų, išskyrus saviizoliacijoje
esančius rinkėjus, prašymai balsuoti namuose pateikiami rinkimų apylinkių
rinkimų komisijoms. Rinkėjų, įrašytų į rinkimų apylinkės rinkėjų sąrašą,
prašymai balsuoti namuose telefonu, elektroniniu paštu ir pateikiant rašytinį
prašymą pradedami priimti nuo oficialaus pranešimo apie registracijos
balsavimui namie pradžios įteikiant jiems pranešimus apie rinkimus ir
baigiami priimti paskutinį trečiadienį iki rinkimų dienos. Rinkėjų, kurie yra
laikinai apsistoję tam tikros rinkimų apylinkės teritorijoje, bet nėra įrašyti
į šios rinkimų apylinkės rinkėjų sąrašą, prašymai balsuoti namuose baigiami
priimti paskutinį antradienį iki rinkimų dienos. Rinkėjas, kuris dėl neįgalumo
pats negali užpildyti prašymo balsuoti namuose ar jo įteikti apylinkės rinkimų
komisijai, gali pavesti šiuos veiksmus už jį atlikti savo šeimos nariui,
kaimynui ar juo besirūpinančiam asmeniui arba rinkimų komisijos nariui. Šie
asmenys rinkėjo prašymą pasirašo ir nurodo savo vardą, pavardę ir asmens kodą.“
22 straipsnis.163 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 163 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
“163 straipsnis. Apygardos,
savivaldybės rinkimų komisijos kompetencija skaičiuojant balsavimo rezultatus
Balsų perskaičiavimas
1. Apygardos, savivaldybės rinkimų
komisija privalo priimti sprendimą perskaičiuoti visus Seimo vienmandatės rinkimų
apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant vienmandatėje
rinkimų apygardoje tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per
pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų
apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas
užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip 50 ir kai iki patvirtinant rinkimų
rezultatus pasirašant vienmandatės rinkimų apygardos rinkėjų balsų
skaičiavimo protokolą to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys
arba kandidatas, kuris pirmojo balsavimo metu liko trečias arba pakartotinio
balsavimo metu liko antras politinės partijos, politinio komiteto,
rinkimuose iškėlusių savo kandidatą, taip pat išsikėlusio kandidatu asmens
atstovas rinkimams.
2. Vyriausioji rinkimų komisija privalo priimti sprendimą perskaičiuoti visus Respublikos Prezidento vienmandatės rinkimų apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip 1000 balsų ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmojo balsavimo metu liko trečias arba pakartotinio balsavimo metu liko antras.
3. Savivaldybės rinkimų komisija privalo priimti sprendimą perskaičiuoti visus savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp paskutinės į savivaldybės tarybą patekusios ir pirmos nepatekusios politinės organizacijos yra mažesnis nei 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau nei 41 savivaldybės tarybos narys, ir mažesnis nei 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama daugiau nei 41 savivaldybės tarybos narys ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios politinės organizacijos atstovas rinkimams.
4. Savivaldybės rinkimų komisija privalo priimti sprendimą perskaičiuoti visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis nei 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau nei 41 savivaldybės tarybos narys, ir mažesnis nei 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama daugiau nei 41 savivaldybės tarybos narys ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmojo balsavimo metu liko trečias arba pakartotinio balsavimo metu liko antras.
5. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisija privalo priimti sprendimą perskaičiuoti visus daugiamandatės rinkimų apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas iki šio kodekso 168 str. nustatyto reikalingos dalies balsų mandatams gauti yra mažesnis kaip 50 balsų ir kai iki pasirašant daugiamandatės rinkimų apygardos rinkėjų balsų skaičiavimo protokolą to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba politinės partijos, politinio komiteto, atstovas rinkimams.
6.2 Apygardos, savivaldybės
rinkimų komisija pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytus duomenis gali
patikrinti, ar tiksliai buvo suskaičiuoti rinkimų biuleteniai, išoriniai ir
vidiniai balsavimo vokai, rinkimuose naudojami blankai ir plombos.
7. Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka iki patvirtinant rinkimų rezultatus apygardų, savivaldybių komisijos perskaičiuoja atsitiktine tvarka atrinktų 10 procentų visų rinkimuose dalyvavusių apylinkių biuletenius. Atsitiktiniu būdu atrenkamų apylinkių biuletenių perskaičiavimas vykdomas visuose atskiruose rinkimuose, daugiamandatėje ir vienmandatėje apygardose. Jeigu apygardos biuleteniai buvo perskaičiuoti dėl kitų šiame straipsnyje išvardintų priežasčių, šių apygardų apylinkių biuleteniai į atsitiktiniu būdu atrenkamų apylinkių biuletenių perskaičiavimą neįtraukiami.
23 straipsnis. Įstatymo 181 straipsnio pakeitimas
Papildyti 181 straipsnio 1 dalį 4 punktu ir jį išdėstyti taip:
“4) pakartotiniame balsavime vienmandatėje apygardoje dalyvaujantis kandidatas mirė arba jam buvo panaikinta jo pasyvioji rinkimų teisė.”
24 straipsnis. Įstatymo 185 straipsnio pakeitimas
1.Pakeisti 185 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir išdėstyti jį taip:
“3) skundo dėl rinkimų politinės kampanijos
dalyvio, politinio komiteto registravimo, kandidato ar kandidatų sąrašo
registravimo arba informacijos apie juos paskelbimo – per 5 dienas.
2. Pakeisti 185 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
“5. Apie priimtą sprendimą skundą pateikęs
asmuo informuojamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo
priėmimo dienos.”
3. Papildyti 185 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:
“6. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl šio kodekso 185 straipsnio 2 dalyje nurodytų sprendimų bei dėl politinės kampanijos dalyvių statuso praradimo, parašų rinkimo procedūrų per 3 dienas nuo sprendimo įsigaliojimo dienos arba nuo tos dienos, kai sprendimas turėjo būti priimtas, gali būti skundžiami Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui. Šis teismas šiuos skundus išnagrinėja per 3 dienas. Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimai dėl kitų šiame skirsnyje nurodytų sprendimų skundžiami Vilniaus apygardos administraciniam teismui įstatymų nustatyta tvarka. “
25 straipsnis 193 straipsnio pakeitimas.
1. Papildyti 193 straipsnio 1 dalį nauju 5 punktu ir jį išdėstyti taip:
5) šio kodekso 110 straipsnyje nurodytų aukų dydžių viršijimas daugiau nei 10 procentų;”
2. Buvusius 1 dalies 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16 punktus atitinkamai laikyti 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 punktais.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Seimo nariai