Projektas XIVP-4231(2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
2025 METŲ PRIVALOMOJO SVEIKATOS DRAUDIMO FONDO BIUDŽETO RODIKLIŲ PATVIRTINIMO
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2025 metų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamų, išlaidų ir likučių patvirtinimas
Patvirtinti 2025 metų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą – 3 939 769 tūkst. eurų pajamų ir 3 939 769 tūkst. eurų išlaidų, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apyvartos lėšų likutį – po 5 792 tūkst. eurų pagal 2025 m. sausio 1 d. ir pagal 2025 m. gruodžio 31 d. būklę, numatomą 2025 metų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rezervą – 624 846 tūkst. eurų pagal 2025 m. sausio 1 d. būklę (priedas).
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Projektą teikia
Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Lietuvos Respublikos
2025 metų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo
priedas
2025 METŲ PRIVALOMOJO SVEIKATOS DRAUDIMO FONDO BIUDŽETAS
Kodas |
Straipsnio pavadinimas |
Suma tūkst. Eur |
|
PAJAMOS |
|||
01 |
Privalomojo sveikatos draudimo įmokos, iš jų: |
3 739 205 |
|
01 01 |
Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos administruojamos privalomojo sveikatos draudimo įmokos ir su jomis susijusios sumos |
2 720 517 |
|
01 02 |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto įmokos už apdraustuosius, draudžiamus valstybės lėšomis |
1 018 688 |
|
02 |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimai |
167 337 |
|
03 |
Kitos teisėtai gautos pajamos, iš jų: |
33 227 |
|
03 01 |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis Valstybinei ligonių kasai prie Sveikatos apsaugos ministerijos mokamos veiklos sąnaudų kompensacijos už valstybės deleguotų funkcijų finansavimo administravimą |
681 |
|
Iš viso pajamų |
3 939 769 |
||
IŠLAIDOS |
|||
01 |
Asmens sveikatos priežiūros paslaugoms |
2 767 147 |
|
02 |
Vaistams, medicinos pagalbos priemonėms (įskaitant ortopedijos technines priemones), specialiosios medicininės paskirties maisto produktams ir medicinos priemonių nuomai |
710 604 |
|
03 |
Sveikatos programoms ir kitoms sveikatos draudimo išlaidoms apmokėti |
250 526 |
|
04 |
Privalomojo sveikatos draudimo sistemos funkcionavimui ir šį draudimą vykdančių institucijų veiklos išlaidoms apmokėti |
40 477 |
|
05 |
Valstybinio socialinio draudimo fondo veiklos sąnaudoms, susidarančioms dėl privalomojo sveikatos draudimo įmokų surinkimo ir pervedimo į Privalomojo sveikatos draudimo fondą, kompensuoti |
3 678 |
|
06 |
Valstybės deleguotoms funkcijoms finansuoti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimais |
167 337 |
|
Iš viso išlaidų |
3 939 769 |
||
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rezervui papildyti (sudaryti) |
0 |
||
LĖŠŲ LIKUČIAI |
|||
Pagal 2025 m. sausio 1 d. būklę |
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apyvartos lėšų likutis |
5 792 |
|
Numatomas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rezervas, iš jo: |
624 846 |
||
pagrindinė dalis |
59 097 |
||
rizikos valdymo dalis |
565 749 |
||
Pagal 2025 m. gruodžio 31 d. būklę |
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apyvartos lėšų likutis |
5 792 |
|
Numatomas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rezervas |
624 846 |
||
_____________________
· Seimo Audito Komitetas, 2024-11-11:
6.1. Sprendimas: nepritarti Lietuvos Respublikos 2025 metų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4231 ir siūlyti pagrindiniam komitetui grąžinti jį iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į šiuos argumentus:
1) numatomas ateinančių metų PSDF biudžeto rezervas nuosekliai auga – 2024 m. jis sudarė 470 mln. Eur, planuojama, kad 2025 m. sieks 625 mln. Eur. Tačiau tokio dydžio sukauptas rezervas nėra paremtas aiškiai įvardytais poreikiais ir aplinkybėmis, todėl lieka neaišku kokio siektino dydžio jis turėtų būti, ir ar jį reikalinga kaupti toliau. Be kita ko, Valstybės kontrolė jau eilę metų akcentuoja, kad rezervų kaupimo ir valdymo klausimai lieka neišspręsti;
2) Valstybės kontrolė 2023 m. pabaigoje atlikusi auditą „Vaistų prieinamumas gyventojams“ konstatavo, kad PSDF išlaidos kompensuojamiems vaistams įsigyti didėja, bet poreikis neužtikrinamas, be to, tyrimai[3] rodo, kad inovatyvių vaistų prieinamumas Lietuvoje yra vienas prasčiausių ES. Tačiau planuojama, kad išlaidos vaistams, medicinos pagalbos priemonėms, specialiosios medicininės paskirties maisto produktams ir medicinos priemonių nuomai 2025 m. lyginant juos su 2024 m. didės 12 proc., 2026 m. lyginant su 2025 m. didės 14 proc., o 2027 m. lyginant su 2026 m. numatomas tik 4 proc. augimas. Visgi, dėl senstančios populiacijos ir didėjančio ambulatorinių paslaugų teikimo masto, toks planuojamas šių išlaidų augimas kompensuojamųjų vaistų ir kitų priemonių įsigijimo poreikio ir toliau gali neužtikrinti;
3) 2024-06-19 paskelbtose ES Tarybos 2024 m. rekomendacijose Lietuvai 2024-2025 metams nurodoma, kad Lietuvoje teikiamų prevencinių, ankstyvosios diagnostikos ir pirminės sveikatos priežiūros paslaugų spektras nedidelis, todėl prevencijos ir sveikatos priežiūros priemonėmis išvengiamas mirtingumas tebėra aukštas. Todėl Lietuvai 2024 ir 2025 m. siūloma gerinti sveikatos rezultatus ir sveikatos sistemos atsparumą stiprinant pirminę ir plečiant profilaktinę sveikatos priežiūrą. Visgi, palyginus asmenų, atitinkamais metais turėjusių teisę pasitikrinti programose skaičių su faktiškai pasitikrinusiųjų skaičiumi, matyti, kad programose 2022 m. pasitikrino 65 proc., 2023 m. – 61 proc. tokią teisę turinčių asmenų. Be to, sveikatos programoms ir kitoms sveikatos draudimo išlaidoms apmokėti 2024 m. skirta 204 mln. Eur, 2025 m. numatoma skirti 251 mln. Eur (arba 23 proc. daugiau), 2026 m. – 255 mln. Eur (arba 2 proc. daugiau), 2027 m. – 258 mln. Eur (arba 1 proc. daugiau). Tačiau lieka neaišku, kokiais dar būdais ketinama mažinti aukštą prevencijos ir sveikatos priežiūros priemonėmis išvengiamą mirtingumą, nedetalizuota kokių papildomų veiksmų ketinama imtis, kad kuo daugiau tikslinės grupės asmenų prevencinėse programose dalyvautų ir kyla pagrįstų abejonių, kad lėšų suplanuotų šių programų finansavimui tikrai pakaks.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
1) Pažymėtina, kad numatomas 2025 m. PSDF biudžeto rezervas yra ženkliai mažesnis, nei 2023 m. ar 2024 m. (2023 m. – 689 mln. Eur.; 2024m. – 722 mln. Eur.; 2025 m. – 625 mln. Eur.). Šis PSDF biudžeto rezervo dydis ekstremaliosios situacijos ar nepaprastosios padėties atveju leistų užtikrinti maždaug 2 mėnesių privalomojo sveikatos draudimo sistemos poreikius. PSDF biudžeto rezervo sudarymas ir naudojimas yra reglamentuoti Sveikatos draudimo įstatymu, kuriuo nuostatos peržiūrėtos, patikslintos ir įsigaliojo 2024-01-01. Kartu, atkreiptinas dėmesys, kad atsiradus poreikiui PSDF biudžeto rezervo lėšos yra naudojamos metų eigoje, pvz. 2024 m. panaudota ir planuojama panaudoti apie 250 mln. Eur. PSDF biudžeto rezervo lėšų įvairioms Sveikatos draudimo įstatyme nurodytoms reikmėms (vaistams, prevencinėms programoms, viršsutartinių paslaugų apmokėjimui ir kt.).
2) 2025 m. PSDF biudžeto projekte finansavimas vaistų sričiai, atsižvelgiant į galimybes ir siekį subalansuoti PSDF biudžetą, didėja 77 mln. Eur (12 proc.) palyginti su 2024 m. biudžeto planu. Šis augimas leidžia užtikrinti visų 2024 m. (ir ankstesniais metais) pradėtų kompensuoti vaistų apmokėjimo tęstinumą. Primintina, kad 2024 m. spalio mėnesį buvo priimtas sprendimas dar 2024 m. pradėti kompensuoti visus tuo metu rezerviniame vaistų sąraše buvusius vaistus. Taip pat 2025 m. sudaromos finansinės galimybės pradėti kompensuoti naujus vaistus, skirtus labai retoms ligoms gydyti bei garantuojamas vaistų kompensavimas vis didėjančiam pacientų, sergančių labai retoms ligomis ar būklėmis, skaičiui.
3) Planuojant 2025 m. PSDF biudžeto išlaidas, prioritetinis dėmesys buvo skiriamas prevencinėms programoms, joms užtikrinant reikiamą finansavimą: numatomas finansavimas šiai sričiai didėja 12 mln. Eur (22 proc.), palyginti su 2024 m. biudžeto planu. Kadangi pastaraisiais metais dalyvaujančių prevencinėse programose apdraustųjų skaičius didėja ir pasiekė jau priešpandeminį lygį, 2025 m. PSDF biudžete išlaidos planuojamos atliepti visam prognozuojamam šių lėšų poreikiui.
Prioritetinis dėmesys buvo skiriamas ir pirminei asmens sveikatos priežiūros finansavimui: numatomas finansavimas šiai sričiai didėja 38 mln. Eur (9 proc.), palyginti su 2024 m. biudžeto planu. Numatomos lėšos šeimos gydytojo komandos plėtrai (didinti šeimos gydytojų komandą, ir pagal tai taikyti diferencijuotą apmokėjimą) ir šeimos gydytojo kompetencijos plėtrai (suteikti teisę šeimos gydytojams atlikti platesnį spektrą tyrimų) – priemonės, padėsiančios stiprinti sveikatos priežiūrą pirminiame lygyje. Todėl nėra pagrindo abejoti, kad skiriamų lėšų prevencinių programų vykdymui neužteks.
Kartu pastebėtina, kad PSDF biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymu yra tvirtinamos PSDF biudžeto pajamos ir išlaidos, bet ne išvengiamo mirtingumo mažinimo priemonės ar gyventojų dalyvavimo prevencinėse programose skatinimo būdai.