LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 242, 268, 286 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-11-16 Nr. XIVP-3294

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Pažymėtina, kad kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamas Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatymo Nr. VIII-1392 2, 4, 5, 7, 9, 10, 13 ir 17 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 51 straipsniu įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3293 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIVP-3293). Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekte Nr. XIVP-3293 pateikta sąvokos - buitinis aplinkos oro taršos šaltinis apibrėžtis, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 242 straipsnio 5 dalyje pateiktą formuluotę „buitinių taršos šaltinių“ patikslinti, nurodant pilną sąvoką, kuri pateikta įstatymo projekte Nr. XIVP-3293, o ne jos trumpinį ir tik tada, esant būtinumui, įvesti šios sąvokos trumpinį. Neįvedus sąvokos trumpinio, atitinkamai turėtų būti patikslinta projekto 2 ir 3 straipsniais keičiama ANK 242 straipsnio 5 dalis.

2.    Taip pat pažymėtina, kad kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamas ir Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 1, 6, 8, 194, 31 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3292 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIVP-3292). Pagal įstatymo projekto Nr. XIVP-3292 2 straipsnio 3, 4 ir 5 dalimis keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo 6 straipsnio 7 dalies 8 ir 10 punktą griežtesnius aplinkos apsaugos normatyvus ir taisykles galėtų nustatyti savivaldybių institucijos ir įstaigos. Pažymėtina, kad pagal projekto 1, 2 ir 3 straipsniais keičiamo ANK 242 straipsnio 5 dalį administracinė atsakomybė kiltų tik už savivaldybės tarybos priimtų aplinkos apsaugos normatyvų ir (ar) taisyklų pažeidimus. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad siūlomi ANK 242 straipsnio 5 dalies pakeitimai turėtų būti atitinkamai suderinti tarpusavyje su įstatymo projekto Nr. XIVP-3292 nuostatomis, patikslinant subjektus (savivaldybių taryba, meras ar įstaigos ar tik savivaldybės taryba), už kurių priimtus aplinkos apsaugos normatyvų ir (ar) taisyklių pažeidimus kiltų administracinė atsakomybė pagal ANK 242 straipsnio 5 dalį.

3.    Atsižvelgiant į projekto 1 straipsniu pildomą ANK 242 straipsnio 5 dalies dispoziciją, kurios turinys, be kita ko, keičiamas projekto 2 ir 3 straipsniais, į tai, kad ANK 242 straipsnio 5 dalimi plečiama šio straipsnio dispozicija nustatant atsakomybę ir už savivaldybės tarybos priimtų aplinkos normatyvų ir (ar) taisyklių pažeidimus, taip pat buitinių taršos šaltinių keliamos aplinkos oro taršos ribojimo taisyklių pažeidimus, vėliau įsigaliosiančios ANK 242 straipsnio 5 dalies dispozicijos turinys pildomas įtvirtinant atsakomybę ir už atliekų deginimą buitiniuose taršos šaltiniuose, ir už kietojo iškastinio kuro deginimą buitiniuose taršos šaltiniuose, svarstytina, ar siūlomi pakeitimai neturėtų atsispindėti ir bendrame ANK 242 straipsnio pavadinime.

4.    Vertinant projekto 1 straipsniu siūlomos ANK 242 straipsnio 5 dalies dispozicijos turinį, kyla klausimas, ar būtų teisinga ir pagrįsta įsigaliojus ANK 242 straipsnio 5 dalies nuostatoms, savivaldybių administracijos pareigūnams teisę pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus dėl šio nusižengimo padarymo numatyti tik nuo 2025 m. gegužės 1 d. (kaip numatyta projekto 7 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 82 punkte ir projekto 8 straipsnio 2 dalyje). Reikėtų pažymėti, kad šis nusižengimas siejasi ir su savivaldybės tarybos priimtais aplinkos apsaugos normatyvų ir (ar) taisyklių pažeidimais ir, tikėtina, savivaldybių administracijų pareigūnai, būtų tinkamiausi subjektai tirti tokio pobūdžio nusižengimus. Vien tai, kad kaip teigiama įstatymo aiškinamajame rašte didėtų šių pareigūnų darbo krūvis, nėra objektyvi priežastis nuo ANK 242 straipsnio 5 dalies įsigaliojimo, t. y. nuo 2024 m. gegužės 1 d., nesuteikti teisės savivaldybių administracijų pareigūnams pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinių nusižengimų protokolus. Todėl svarstytina, ar teisė atlikti tyrimą ir surašyti protokolą dėl ANK 242 straipsnio 5 dalyje numatytų administracinių nusižengimų neturėtų būti suteikta savivaldybių administracijų pareigūnams nuo 2024 m. gegužės 1 d.

Pritarus šiai pastabai, turėtų būti keičiama šio projekto 7 straipsnio įsigaliojimo data (projekto 8 straipsnio 1 ir 2 dalys). Tuo pačiu reikėtų įvertinti ir projekto 2 straipsnio įsigaliojimo nuo 2025 m. sausio 1 d. tikslingumą, nes įstatymo projekte Nr. XIVP-3293 nustatytas draudimas deginti atliekas buitiniuose taršos šaltiniuose įsigalioja taip pat 2024 m. gegužės 1 d.

5.    Atkreiptinas dėmesys, kad pagal įstatymo projekto Nr. XIVP-3293 7 straipsnyje dėstomo Aplinkos oro apsaugos įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą savivaldybių tarybos, siekdamos mažinti deginamo kuro poveikį žmonių sveikatai, turės teisę priimti sprendimą apriboti arba uždrausti naudoti vieną ar daugiau kuro rūšių savivaldybės teritorijoje ar jos dalyje, kai pagal Aplinkos monitoringo įstatymą vykdomo aplinkos oro monitoringo duomenys rodo, kad savivaldybės teritorijoje ar jos dalyje viršytas Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojamas vidutinis vienų metų oro užterštumo azoto dioksidu ir (ar) kietosiomis dalelėmis KD2,5 lygis. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar atsakomybė už tokių apribojimų ar draudimų pažeidimą neturėtų būti nustatyta ANK 242 straipsnio 5 dalyje (projekto 1, 2, 3 straipsniai).

6.    Svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 268 straipsnio 7 dalies nuostatos „viešosios sutarties su geriamojo vandens tiekėju ar garantiniu vandens tiekėju“ nereikėtų patikslinti, vartojant Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 3 straipsnio 16 dalyje nurodytą viešosios sutarties pavadinimą bei 8 ir 11 dalyse apibrėžtas sąvokas, o ne jų trumpinius.

7.    Projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo ANK 268 straipsnio 8 dalyje formuluotė „numatyti administraciniai nusižengimai“ turėtų būti patikslinta nurodant - „numatytas administracinis nusižengimas“.

8.    Projekto 5 straipsniu keičiamo ANK 286 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti administracinę atsakomybę už priešgaisrinės apsaugos priemonių nesiėmimą pastebėjus savo žemėje augalų ar jų dalių gaisrą. Nuostata „savo žemėje“ nėra pakankamai aiški. Neaišku, ar ji apimtų tik fiziniam asmeniui nuosavybės teise priklausančią žemę, ar ir jo valdomą ir (ar) naudojamą žemę. Nors ši nuostata vartojama ir galiojančio ANK 286 straipsnio 2 dalyje, siekiant aiškumo, ją reikėtų patikslinti, pašalinant aukščiau nurodytus neaiškumus.

9.         Reikėtų atsisakyti projekto 6 ir 7 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. [email protected]

E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. +370 5 209 6165, el. p. [email protected]