PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1934 2, 3 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-281

 

 

2021-10-26

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Projekto 1 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2 straipsnio 7 dalies pakeitimu siūloma patikslinti sodininkų bendrijos administruojamų bendrojo naudojimo objektų nuosavybės klausimą. Projekte nurodoma, kad sodininkų bendrija yra atsakinga ir už sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimą.

Toks teisinis reguliavimas leistų sodininkų bendrijoms organizuoti tik tokių bendrojo naudojimo objektų valdymą ir priežiūrą, kurie sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės dalis.

 

Pasiūlymas:

Siekiant neapriboti sodininkų bendrijos bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimo, siūloma (neišskirti bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų ir papildyti sodininkams nuosavybės teise priklausančiais bendrojo naudojimo objektais) ir projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

 

„1 straipsnis. 2 straipsnio 7 dalies pakeitimas

Pakeisti ir papildyti 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Sodininkų bendrijos administravimas – sodininkų bendrijos valdymo organo atliekamas sodininkų bendrijos, kaip juridinio asmens, administravimas, mėgėjų sodo teritorijos administravimas, ūkinių ir finansinių reikalų tvarkymas, sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms ar sodininkams bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimas.“

 

2.

2

 

 

Argumentai:

Projekto 2 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 3 straipsnio 1 dalies pakeitimu, apibrėžiant sodininkų bendrijos sąvoką, siūloma patikslinti sodininkų bendrijos administruojamų bendrojo naudojimo objektų nuosavybės klausimą. Projekte nurodoma, kad sodininkų bendrijos tikslas yra įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra ir naudojimu.

Toks teisinis reguliavimas leistų sodininkų bendrijoms įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės bendrojo naudojimo objektų valdymu, tik tokiais atvejais kai šie objektai priklauso sodininkų bendrijai bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės dalis.

 

Pasiūlymas:

Siekiant neapriboti sodininkų bendrijos tikslų įgyvendinimo siūloma (neišskirti bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų ir papildyti sodininkams nuosavybės teise priklausančiais bendrojo naudojimo objektais) ir projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

 

„2 straipsnis. 3 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti ir papildyti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1.Sodininkų bendrija (toliau – bendrija) yra atitinkamo administracinio vieneto bendruomenės dalis, visapusiškai plėtojanti mėgėjų sodininkystę, puoselėjanti ir tausojanti gamtą ir kraštovaizdį. Bendrija yra ribotos civilinės atsakomybės pelno nesiekiantis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių bendrijoms ar sodininkams bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra ir naudojimu.“

 

 

3.

3

 

 

Argumentai:

Projekto 3 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio 1 dalies pakeitimu siekiama patikslinti projekto nuostatas dėl kelių perdavimo proceso. Pagal esamą teisinį reglamentavimą, sodininkų bendrijoms numatoma pareiga perduoti valstybinėje žemėje esančius ir valstybei priklausančius kelius, akivaizdu, kad tokia nuostata negali veikti praktikoje. Projekte nurodoma, kad bendrojo naudojimo sklypus, kuriuose yra keliai (gatvė), turi perimti savivaldybės, jeigu sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės tokius žemės sklypus. Taigi, iš esmės nurodoma, kad savivaldybės turi perimti minėtus žemės sklypus su juose esančiais keliais (gatvėmis) iš sodininkų bendrijų. Tačiau sodininkų bendrijos negali perduoti savivaldybėms valstybinės žemės sklypų su juose esančiais valstybės įrengtais keliais (gatvėmis). Savivaldybės perėmimo taip pat negali atlikti savo iniciatyva, nes valstybinę žemę su valstybine infrastruktūra gali perduoti tik tam įgaliotos institucijos. Tokio teisinio reguliavimo poreikį pagrindžia ir Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos vykdomi pilotiniai projektai.

 Projekte vartojamos sąvokos „keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos „ pakeičiamos „kelių (gatvių)“ sąvoka, sutinkamai su Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje naudojamomis sąvokomis, apibrėžiančiomis kelių (gatvių) sodininkų bendrijose techninius reikalavimus. Projekto pakeitimu taip pat siekiama patikslinti prioritetų eilę, ją siejant ne su kelio (gatvės) funkcija, o su atitikimu techniniams reikalavimas, numatytiems Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje. Taip užtikrinamas sklandus kelių perdavimo savivaldybėms procesas, atsižvelgiant į galimus sodininkų bendrijų kelių neatitikimus techniniams reikalavimas ir taip nesukuriant papildomų kliūčių techniškai tvarkingų kelių (gatvių) perdavimo procesui. Kartu su projektu bus parengtas Vyriausybės nutarimo dėl kelių perdavimo tvarkos pakeitimas ir papildymas, numatant kelių perdavimo proceso sąlygas, tvarką ir terminus.

 

Pasiūlymas:

Siekiant ir projekto 3 straipsnį išdėstyti taip:

 

„3 straipsnis. 6 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Mėgėjų sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų asmenų, įsigijusių mėgėjų sodo teritorijose sodo sklypą, naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės aktais buvo skirta mėgėjų sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta pagal vėliau patikslintą žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą. Mėgėjų sodų teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė žemės nuomos mokesčiu ir žemės mokesčiu neapmokestinama. Bendrojo naudojimo žemę bendrijos gali nuomoti ar išsipirkti iš valstybės, išskyrus žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės). Jei sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos, bendrijos narių susirinkimo protokole pažymima, kurių bendrojo naudojimo žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis, nurodytų sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) sprendiniuose, neketina nuomoti ar išsipirkti iš valstybės. Apie priimtą sprendimą bendrijos pirmininkas raštu informuoja savivaldybę kartu pateikdamas bendrijos susirinkimo protokolą. Savivaldybė nurodytus valstybinius bendrojo naudojimo žemės sklypus perima Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintose valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka. Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esanti vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra bendrijų iniciatyva įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka iš bendrijų išperkama arba perduodama savivaldybėms ir (ar) savivaldybių kontroliuojamoms įmonėms. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. Bendrijų pirmininkai su savivaldybėmis pasirašo ketinimo protokolus dėl savivaldybėms perduotinų kelių (gatvių) užimamų žemės sklypų suformavimui, perdavimui ir perėmimui reikalingų parengiamųjų darbų atlikimo sąlygų. Kelių (gatvių) kadastriniai matavimai ir įregistravimas Nekilnojamojo turto registre finansuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka. Kelius (gatves) savivaldybės perima pagal ketinimo protokole nustatytas sąlygas, laiką ir laikydamosi šios prioritetų eilės:

1) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją); 

2) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau negu vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai;

3) keliai (gatvės), skirti aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys;

4) keliai (gatvės), nepaminėti (nepaminėtos) šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose.

Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esančius kelius (gatves) ir jų žemės sklypus Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka perduoda savivaldybėms. Kelių (gatvių) perdavimas savivaldybėms vykdomas šia prioritetų eile:

1) keliai (gatvės), kurie techninius reikalavimus atitinka 100 proc., perduodami iki 2024 metų;

2) keliai (gatvės), kurie dalies ar visų techninių reikalavimų neatitinka, perduodami iki 2027 metų.

 

4.

4

 

 

Argumentai:

Projekte pateiktais Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934  pakeitimais iš esmės siekiama išspręsti sodininkų bendrijų kelių (gatvių) klausimą, įstatymiškai įtvirtinant tai, kad keliai (gatvės) sodininkų bendrijose nėra sodininkų nuosavybė. Sprendžiant sodininkų kelių (gatvių) nuosavybės klausimą susiduriama su Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 d. interpretavimu, nurodant, kad keliai (gatvės) sodininkų bendrijoje yra sodininkų bendroji dalinė nuosavybė. Pažymėtina, kad toks teisinio reguliavimo aiškinimas daromas automatiškai, visiškai nevertinant to, ar šie objektai yra sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai ir, atitinkamai, ar jie nėra kitų asmenų nuosavybė. Nors tokios sąlygos yra numatytos Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje, manytina, kad tokį teisinio reguliavimo aiškinimą nulemia kelių nurodymas prie kitų 7 straipsnio 1 dalyje išskirtų bendrojo naudojimo objektų. Taip suteikiamas pagrindas nepagrįstai pripažinti sodininkų bendrosios dalinės nuosavybės objektais tuos objektus (nagrinėjamu atveju – kelius), kurie neatitinka straipsnyje nurodytų sąlygų.

Sistemiškai aiškinant šią specialaus įstatymo nuostatą matyti, kad yra spręstini du klausimai: ar sodininkų bendrojo naudojimo objektai (šiuo atveju - keliai) yra sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti ir tai, ar jie nėra kitų asmenų nuosavybė.

Sprendžiant dėl antrosios sąlygos, kuri galėtų leisti pripažinti sodininkų kelius, sodininkų bendrosios dalinės nuosavybės dalimi, svarbu įvertinti  tai, kad pradedant Žemės reformą visa žemė su visa joje esančia infrastruktūra buvo valstybės nuosavybė.

Dėl vertinimo, ar sodininkų keliai yra sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti yra svarbu priminti, kad sodininkų bendrijų keliai, kaip ir kita sodininkų bendrijų infrastruktūra buvo įrengti Sovietinėje sistemoje, kurioje Darbo žmonių deputatų tarybų vykdomųjų komitetų skirti žemės sklypai ir juose esantys keliai sodininkų bendrijų teritorijose buvo įrengti tuometinių valstybinių įmonių lėšomis. Todėl negalima vertinti, kad jie yra sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti. Tai, kad esant daugiau nei 30 metų neišspręstam sodininkų bendrijų kelių (gatvių) klausimui, sodininkų bendrijos kelius tvarko savo lėšomis, negali lemti išvados, kad dėl to sodininkų bendrijų keliai (gatvės) tampa sodininkų nuosavybe.

 

Pasiūlymas:

Siekiant išvengti dirbtinio sodininkų bendrijų kelių priskyrimo bendrosios dalinės nuosavybės objektams, net ir neatitinkant straipsnyje nurodytų sąlygų, siūloma iš straipsnyje nurodytų bendrojo naudojimo objektų sąrašo išbraukti kelius ir projektą papildyti 4 straipsniu, ir jį išdėstyti taip:

 

”4 straipsnis. 7 straipsnio 1 dalies pakeitimas

 

            Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

“1. Sodininkams bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai: bendrojo naudojimo žemė su bendrojo naudojimo pastatais ir įrenginiais (tvoros, vartai, poilsio aikštelės, pliažai, miškai, vandens telkiniai ir kt.); bendroji inžinerinė įranga – vandentiekio, kanalizacijos, dujų, elektros, telekomunikacijų ir rodmenų tinklai, melioracijos įrenginiai, keliai, tiltai, lieptai, vamzdynai ir angos, elektros skydai ir kita bendrojo naudojimo inžinerinė techninė įranga, esanti bendrojo naudojimo teritorijose bei patalpose ar konstrukcijose, taip pat šie objektai, įrengti sodo sklypuose, jeigu jie susiję su visos mėgėjų sodo teritorijos inžinerinės techninės įrangos veikimu ir jeigu jie nėra kitų asmenų nuosavybė.“

 

 

5

5

 

 

Argumentai:

Pasiūlyme papildant teikiamą projektą 4 straipsniu, keičiasi projekto 4 straipsnio numeracija.

 

Pasiūlymas:     

Pakeisti projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

“5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

 

1.      Šis įstatymas, išskyrus šio  straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 m. sausio liepos 1 d.

2.      Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2021 m. gruodžio birželio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

 


 

 

Teikia

Seimo narė                                                                                                                Laima Nagienė