1.
|
1
|
|
|
Argumentai:
Projekto 1 straipsnyje pateiktu Sodininkų
bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2 straipsnio 7 dalies pakeitimu siūloma
patikslinti sodininkų bendrijos administruojamų bendrojo naudojimo objektų
nuosavybės klausimą. Projekte nurodoma, kad sodininkų bendrija yra atsakinga
ir už sodininkų
bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise
priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymo ir
priežiūros organizavimą.
Toks
teisinis reguliavimas leistų sodininkų bendrijoms organizuoti tik tokių
bendrojo naudojimo objektų valdymą ir priežiūrą, kurie sodininkų bendrijai
priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų
funkcijų atlikti tais atvejais, kai įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė
arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės
nuosavybės dalis.
Pasiūlymas:
Siekiant neapriboti sodininkų bendrijos
bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimo, siūloma
(neišskirti bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms
priklausančių objektų ir papildyti sodininkams nuosavybės teise
priklausančiais bendrojo naudojimo objektais) ir projekto 1 straipsnį
išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 2 straipsnio 7 dalies pakeitimas
Pakeisti ir papildyti 2 straipsnio 7 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„7. Sodininkų
bendrijos administravimas – sodininkų bendrijos valdymo organo
atliekamas sodininkų bendrijos, kaip juridinio asmens, administravimas,
mėgėjų sodo teritorijos administravimas, ūkinių ir finansinių reikalų
tvarkymas, sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios
dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms ar
sodininkams bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros
organizavimas.“
|
2.
|
2
|
|
|
Argumentai:
Projekto 2 straipsnyje pateiktu Sodininkų
bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 3 straipsnio 1 dalies pakeitimu, apibrėžiant
sodininkų bendrijos sąvoką, siūloma patikslinti sodininkų bendrijos
administruojamų bendrojo naudojimo objektų nuosavybės klausimą. Projekte
nurodoma, kad sodininkų bendrijos tikslas yra įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises
ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių
bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės
teise priklausančių bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymu,
priežiūra ir naudojimu.
Toks
teisinis reguliavimas leistų sodininkų bendrijoms įgyvendinti sodininkų
bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje
esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės bendrojo naudojimo objektų valdymu,
tik tokiais atvejais kai šie objektai priklauso sodininkų bendrijai
bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų
atlikti tais atvejais, kai įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba
bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės
nuosavybės dalis.
Pasiūlymas:
Siekiant neapriboti sodininkų bendrijos
tikslų įgyvendinimo siūloma (neišskirti bendrosios dalinės nuosavybės teise
sodininkų bendrijoms priklausančių objektų ir papildyti sodininkams
nuosavybės teise priklausančiais bendrojo naudojimo objektais) ir projekto 2
straipsnį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. 3 straipsnio 1 dalies pakeitimas
Pakeisti ir papildyti 3 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„1.Sodininkų bendrija (toliau – bendrija) yra atitinkamo
administracinio vieneto bendruomenės dalis, visapusiškai plėtojanti mėgėjų
sodininkystę, puoselėjanti ir tausojanti gamtą ir kraštovaizdį. Bendrija yra
ribotos civilinės atsakomybės pelno nesiekiantis viešasis juridinis asmuo,
kurio tikslas – įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias
su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš
valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių
bendrijoms ar sodininkams bendrojo naudojimo objektų valdymu,
priežiūra ir naudojimu.“
|
3.
|
3
|
|
|
Argumentai:
Projekto 3 straipsnyje pateiktu Sodininkų
bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio 1 dalies pakeitimu siekiama patikslinti
projekto nuostatas dėl kelių perdavimo proceso. Pagal esamą teisinį
reglamentavimą, sodininkų bendrijoms numatoma pareiga perduoti valstybinėje
žemėje esančius ir valstybei priklausančius kelius, akivaizdu, kad tokia
nuostata negali veikti praktikoje. Projekte nurodoma, kad bendrojo naudojimo
sklypus, kuriuose yra keliai (gatvė), turi perimti savivaldybės, jeigu
sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš
valstybės tokius žemės sklypus. Taigi, iš esmės nurodoma, kad savivaldybės
turi perimti minėtus žemės sklypus su juose esančiais keliais (gatvėmis) iš
sodininkų bendrijų. Tačiau sodininkų bendrijos negali perduoti savivaldybėms
valstybinės žemės sklypų su juose esančiais valstybės įrengtais keliais
(gatvėmis). Savivaldybės perėmimo taip pat negali atlikti savo iniciatyva,
nes valstybinę žemę su valstybine infrastruktūra gali perduoti tik tam
įgaliotos institucijos. Tokio teisinio reguliavimo poreikį pagrindžia ir
Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos vykdomi pilotiniai
projektai.
Projekte vartojamos sąvokos „keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos „
pakeičiamos „kelių (gatvių)“ sąvoka, sutinkamai su Sodininkų bendrijų
įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje
naudojamomis sąvokomis, apibrėžiančiomis kelių (gatvių) sodininkų bendrijose
techninius reikalavimus. Projekto pakeitimu taip pat siekiama patikslinti
prioritetų eilę, ją siejant ne su kelio (gatvės) funkcija, o su atitikimu
techniniams reikalavimas, numatytiems Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio
8 dalyje. Taip užtikrinamas sklandus kelių perdavimo savivaldybėms procesas,
atsižvelgiant į galimus sodininkų bendrijų kelių neatitikimus techniniams
reikalavimas ir taip nesukuriant papildomų kliūčių techniškai tvarkingų kelių
(gatvių) perdavimo procesui. Kartu su projektu bus parengtas Vyriausybės
nutarimo dėl kelių perdavimo tvarkos pakeitimas ir papildymas, numatant kelių
perdavimo proceso sąlygas, tvarką ir terminus.
Pasiūlymas:
Siekiant ir projekto 3 straipsnį išdėstyti
taip:
„3 straipsnis. 6 straipsnio 1
dalies pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnio 1 dalį ir
ją išdėstyti taip:
„1.
Mėgėjų sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų asmenų, įsigijusių mėgėjų
sodo teritorijose sodo sklypą, naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis
valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės aktais buvo skirta
mėgėjų sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta
pagal vėliau patikslintą žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo
dokumentą. Mėgėjų sodų teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė žemės
nuomos mokesčiu ir žemės mokesčiu neapmokestinama. Bendrojo naudojimo žemę
bendrijos gali nuomoti ar išsipirkti iš valstybės, išskyrus žemės sklypus,
kuriuose yra keliai (gatvės). Jei sodininkų bendrija bendru
sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo
naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos,
bendrijos narių susirinkimo protokole pažymima, kurių bendrojo naudojimo
žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis,
nurodytų sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano)
sprendiniuose, neketina nuomoti ar išsipirkti iš valstybės. Apie priimtą
sprendimą bendrijos pirmininkas raštu informuoja
savivaldybę kartu pateikdamas bendrijos susirinkimo protokolą. Savivaldybė
nurodytus valstybinius bendrojo naudojimo žemės sklypus perima Lietuvos
Respublikos Vyriausybės patvirtintose valstybinės žemės sklypų perdavimo
valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse
nustatyta tvarka. Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame
plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje,
savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos
Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro
nuostatuose nustatyta tvarka. Bendrijos
bendrojo naudojimo žemėje esanti vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo
infrastruktūra bendrijų iniciatyva įstatymų ir Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nustatyta tvarka iš bendrijų išperkama arba perduodama
savivaldybėms ir (ar) savivaldybių kontroliuojamoms įmonėms. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės
sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir
(ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės sklypų
perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms
taisyklėse nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. Bendrijų
pirmininkai su savivaldybėmis pasirašo ketinimo protokolus dėl savivaldybėms
perduotinų kelių (gatvių) užimamų žemės sklypų suformavimui, perdavimui ir
perėmimui reikalingų parengiamųjų darbų atlikimo sąlygų. Kelių
(gatvių) kadastriniai matavimai ir įregistravimas Nekilnojamojo turto
registre finansuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka. Kelius
(gatves) savivaldybės perima pagal ketinimo protokole nustatytas
sąlygas, laiką ir laikydamosi šios prioritetų eilės:
1) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi
ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai
(kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją);
2) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi
daugiau negu vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai;
3) keliai (gatvės), skirti aptarnauti bendrijas,
kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją
vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys;
4) keliai (gatvės), nepaminėti (nepaminėtos) šios
dalies 1, 2 ir 3 punktuose.“
Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esančius
kelius (gatves) ir jų žemės sklypus Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota
institucija Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka perduoda
savivaldybėms. Kelių (gatvių) perdavimas savivaldybėms vykdomas šia
prioritetų eile:
1) keliai (gatvės), kurie techninius reikalavimus
atitinka 100 proc., perduodami iki 2024
metų;
2) keliai (gatvės), kurie dalies ar visų techninių
reikalavimų neatitinka, perduodami iki 2027 metų.“
|
4.
|
4
|
|
|
Argumentai:
Projekte pateiktais Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 pakeitimais
iš esmės siekiama išspręsti sodininkų bendrijų kelių (gatvių) klausimą,
įstatymiškai įtvirtinant tai, kad keliai (gatvės) sodininkų bendrijose nėra
sodininkų nuosavybė. Sprendžiant sodininkų kelių (gatvių) nuosavybės klausimą
susiduriama su Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 d. interpretavimu,
nurodant, kad keliai (gatvės) sodininkų bendrijoje yra sodininkų bendroji
dalinė nuosavybė. Pažymėtina, kad toks teisinio reguliavimo aiškinimas daromas
automatiškai, visiškai nevertinant to, ar šie objektai yra sodininkų bendromis lėšomis ar
bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo
naudojimo objektai ir, atitinkamai, ar jie nėra kitų asmenų nuosavybė. Nors
tokios sąlygos yra numatytos Sodininkų
bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje, manytina, kad tokį teisinio
reguliavimo aiškinimą nulemia kelių nurodymas prie kitų 7 straipsnio
1 dalyje išskirtų bendrojo naudojimo objektų. Taip suteikiamas pagrindas
nepagrįstai pripažinti sodininkų bendrosios dalinės nuosavybės objektais tuos
objektus (nagrinėjamu atveju – kelius), kurie neatitinka straipsnyje nurodytų
sąlygų.
Sistemiškai aiškinant šią specialaus įstatymo nuostatą
matyti, kad yra spręstini du klausimai: ar sodininkų bendrojo naudojimo
objektai (šiuo atveju - keliai) yra sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis
sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti ir tai, ar jie nėra
kitų asmenų nuosavybė.
Sprendžiant dėl antrosios sąlygos, kuri galėtų leisti
pripažinti sodininkų kelius, sodininkų bendrosios dalinės nuosavybės dalimi,
svarbu įvertinti tai, kad pradedant Žemės reformą visa žemė su visa joje esančia infrastruktūra buvo valstybės nuosavybė.
Dėl vertinimo, ar sodininkų keliai yra sodininkų
bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar
kitaip įsigyti yra svarbu priminti, kad sodininkų bendrijų keliai, kaip ir
kita sodininkų bendrijų infrastruktūra buvo įrengti Sovietinėje sistemoje, kurioje Darbo žmonių deputatų
tarybų vykdomųjų komitetų skirti žemės sklypai ir juose esantys keliai
sodininkų bendrijų teritorijose buvo įrengti tuometinių valstybinių įmonių
lėšomis. Todėl
negalima vertinti, kad jie yra sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis
sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti. Tai, kad esant
daugiau nei 30 metų neišspręstam sodininkų bendrijų kelių (gatvių) klausimui,
sodininkų bendrijos kelius tvarko savo lėšomis, negali lemti išvados, kad dėl
to sodininkų bendrijų keliai (gatvės) tampa sodininkų nuosavybe.
Pasiūlymas:
Siekiant išvengti dirbtinio sodininkų
bendrijų kelių priskyrimo bendrosios dalinės nuosavybės objektams, net ir
neatitinkant straipsnyje nurodytų sąlygų, siūloma iš straipsnyje nurodytų bendrojo
naudojimo objektų sąrašo išbraukti kelius ir projektą papildyti 4 straipsniu,
ir jį išdėstyti taip:
”4 straipsnis. 7 straipsnio 1 dalies pakeitimas
Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
“1. Sodininkams bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso
sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti,
įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai: bendrojo naudojimo
žemė su bendrojo naudojimo pastatais ir įrenginiais (tvoros, vartai, poilsio
aikštelės, pliažai, miškai, vandens telkiniai ir kt.); bendroji inžinerinė
įranga – vandentiekio, kanalizacijos, dujų, elektros, telekomunikacijų ir
rodmenų tinklai, melioracijos įrenginiai, keliai, tiltai,
lieptai, vamzdynai ir angos, elektros skydai ir kita bendrojo naudojimo
inžinerinė techninė įranga, esanti bendrojo naudojimo teritorijose bei
patalpose ar konstrukcijose, taip pat šie objektai, įrengti sodo sklypuose,
jeigu jie susiję su visos mėgėjų sodo teritorijos inžinerinės techninės
įrangos veikimu ir jeigu jie nėra kitų asmenų nuosavybė.“
|