LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIGOS IR MOTINYSTĖS SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. IX-110 PAKEITIMO įstatymo PROJEKTO

 

2016-06-20 Nr. XIIP-3236(3)

Vilnius

 


 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 10 straipsnio 2, 4 ir 5 dalis reikėtų tikslinti, jų nuostatas suvienodinti su keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalimi, nes antraip, slaugant įvairaus amžiaus vaikus, ne visiems šeimos nariams taip, kaip apibrėžta keičiamo įstatymo 3 straipsnio 8 dalyje, būtų galima mokėti ligos išmoką (ne visada motinos (tėvo) sutuoktinis yra vaiko tėvas (motina)).

Atitinkamai siūlytina papildyti keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalį, nurodant, kam šioje dalyje nustatytais atvejais mokama ligos išmoka.

2. Keičiamo įstatymo 10 straipsnyje reikėtų suvienodinti jame nurodytų asmenų grupes (šeimos narių, globėjų, rūpintojų), kurie turi teisę į atitinkamas išmokas. Šio straipsnio 5 dalyje vietoj žodžio ,,pašalpa“ įrašytinas žodis ,,išmoka“ atitinkamame linksnyje.

3. Keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2, 4, 5 dalių nuostatas, reikėtų nurodyti ir motinystės išmokos mokėjimo taisykles kitų nėštumo ir gimdymo atostogų laikotarpiu, jeigu jos prasideda prieš tai įvaikinto vaiko auginimo iki 3 metų laikotarpiu.

4. Keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatos tikslintinos ir tarpusavyje derintinos su keičiamo įstatymo 24 straipsnio 4 dalimi, pagal kurią vaiko priežiūros išmokos dydis siejamas su  pajamų gavimu tiek pirmaisiais, tiek antraisiais vaiko priežiūros metais.

5. Keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalyje siūlytina įrašyti konkrečios išmokos, kuri mokama pagal Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymą asmeniui, neturinčiam teisės gauti vaiko priežiūros išmokos iš Valstybinio socialinio draudimo fondo lėšų, pavadinimą, nes antraip gali kilti neaiškumų taikant Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo nuostatas.

Pažymėtina, kad tiek pagal galiojančias, tiek pagal Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymo Nr. I-621 1, 3, 12, 13 straipsnių, ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir įstatymo papildymo 101 ir 102 straipsniais įstatymo projekto Nr. XIIP-3267(2) nuostatas, ne visi asmenys, neturintys teisės gauti vaiko priežiūros išmokos iš Valstybinio socialinio draudimo fondo lėšų, turės teisę į analogiškos paskirties išmoką pagal Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymą, todėl keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies nuostatos tikslintinos ir šiuo aspektu.

6. Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo ir atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalies nuostatas, svarstytina, ar nereikėtų atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 16 straipsnį ir numatyti, kad jei asmuo neturi teisės gauti motinystės išmokos pagal Ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymą, jis turi teisę gauti vienkartinę išmoką nėščiai moteriai pagal Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatymą.

7. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalies bei 21 straipsnio 3 dalies nuostatas, kuriose nustatytos išmokų mokėjimo taisyklės apdraustojo pajamų gavimo laikotarpiu, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 24 straipsnio 4 dalies pirmąjį sakinį, t.y. po žodžio ,,išmoka“ įrašyti žodžius ,,išmokos gavimo laikotarpiu“ bei vietoj žodžių ,,vaiko auginimo metais“ įrašyti žodžius ,,tuo laikotarpiu“.

8. Keičiamo įstatymo 30 straipsnio 4 dalies siūlytina atsisakyti kaip perteklinės, kadangi analogiška taisyklė numatyta šio straipsnio 2 dalies paskutiniame sakinyje.

9. Tikslintinos įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalies nuostatos, atsižvelgiant į tai, kad iš siūlomo reguliavimo neaišku, ar perskaičiuojant išmokas turėtų būti perskaičiuojamas ir apdraustojo asmens kompensuojamasis uždarbis, taip pat, ar perskaičiuojant išmokas turėtų būti perskaičiuojami ir minimalūs bei maksimalūs išmokų dydžiai, jei taip, tai kokio laikotarpio šalies vidutinis mėnesinis darbo užmokestis turėtų būti taikomas.

 

 

Departamento direktorius                                                                                        Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 68 42, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]