LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS
ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 2, 4,
5, 6, 7, 8, 10, 13 STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-50(3)
2022-04-26 Nr. 108-P-17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, A.Nekrošius, I.Pakarklytė, J.Pinskus, P.Saudargas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos atstovai: Jurgita Jakavičiūtė, Vytautas Palevičius, Mindaugas Berniūnas; Aplinkos ministerijos atstovai: Dangyras Žukauskas, Dainius Čergelis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-22 |
5 |
|
|
1. Pagal projekto 5 straipsniu Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, kai žemės paėmimo visuomenės poreikiams teisėtumo klausimas yra sprendžiamas teisme, po to, ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, arba kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumoka atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui, Nacionalinė žemės tarnyba projektą įgyvendinančios institucijos prašymu priima sprendimą pakeisti paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą ir šį žemės sklypą Nekilnojamojo turto registre įregistruoja kaip valstybinę žemę, kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“. Atkreipiame dėmesį, kad vertinamoji projekto nuostata nėra pakankamai aiški. Taikant įstatymą ji gali būti nevienodai aiškinama, nes šioje nuostatoje du kartus kartojama nuostata ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar vertinamosios projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies nereikėtų patikslinti, atsisakant vienos iš nuostatų ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“. Be to, atkreipiame dėmesį, kad pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą galimi atvejai, kai visuomenės poreikiams paimamas žemės sklypas galėtų būti registruojamas valstybės vardu ir jo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą galėtų būti keičiama tik po to, kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumokėtų atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui. Pažymėtina, kad atsižvelgiant į galimai ilgą tokių bylų nagrinėjimo teismuose terminą, ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimas galėtų nusitęsti neribotam laikui, nes paimama visuomenės poreikiams žemė galėtų būti Nekilnojamojo turto registre registruojama valstybės vardu ir priimamas sprendimas pakeisti paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą galėtų būti tik pasibaigus teisminiam nagrinėjimui ir įsiteisėjus teismo sprendimui. Be to, nėra aiškus vertinamosios projekto nuostatos santykis su projekto 4 straipsnyje dėstoma keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi, pagal kurią teismas, priimdamas nutartį patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, leidžia įregistruoti paimtą visuomenės poreikiams žemės sklypą valstybės vardu ir pradėti šį žemės sklypą naudoti visuomenės poreikiams. Taigi, paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą jau galima registruoti iš karto, kai įsiteisės aukščiau minėta nutartis, t. y. nelaukiant kol projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumokės atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui. Todėl projekto nuostatas reikia suderinti tarpusavyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nuostatą, kad visuomenės poreikiams paimamas žemės sklypas galėtų būti registruojamas valstybės vardu ir keičiama jo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą tik po to, kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumoka atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui, nereikėtų patikslinti arba jos atsisakyti. |
Pritarti.
|
Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Šio įstatymo
5 straipsnio 5 dalyje numatytu atveju, kai žemės paėmimo visuomenės
poreikiams akto teisėtumo klausimas yra sprendžiamas teisme, po to, kai
įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams
akto teisėtumą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje,
|
1.2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-22 |
4 |
2N |
|
Kartu, svarstytina, ar įsiteisėjus teismo nutarčiai patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą ir leisti įregistruoti paimtą visuomenės poreikiams žemės sklypą valstybės vardu bei pradėti šį žemės sklypą naudoti visuomenės poreikiams, paimamos žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui neturėtų būti suteikta teisė naudotis žemės paėmimo visuomenės poreikiams akte nurodyta atlyginimo suma, kuri yra notaro, banko ar kitos kredito įstaigos depozitinėje sąskaitoje, atidarytoje vadovaujantis keičiamo įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi.
|
Pritarti. |
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 2 dalimi: „2. Papildyti 6 straipsnį 31 dalimi ir ją išdėstyti taip: ,,31. Kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas tampa pinigų sumos, kurią projektą įgyvendinanti institucija pervedė į notaro, banko ar kitos kredito įstaigos depozitinę sąskaitą, savininku ir įgyja teisę šia pinigų suma neribotai disponuoti.‘‘ |
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-22 |
5 |
|
|
2. Iš
projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje siūlomo
nustatyti teisinio reguliavimo nėra aišku, kokius konkrečiai sandorius su
buvusiais visuomenės poreikiams paimtos žemės savininkais ar kitais
naudotojais galėtų sudaryti Nacionalinė žemės tarnyba |
Pritarti iš dalies.
|
5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: 4.
Visuomenės poreikiams paimtas ir valstybės vardu
Laikino naudojimosi žemės ūkio veiklai vykdyti turinys ir samprata detaliai apibrėžti Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2012 m. kovo 16 d. Nr. 1P-(1.3.)-112 įsakyme ,,Dėl valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos aprašo patvirtinimo‘‘. |
4. Balsavimo rezultatai už visą išvadą: bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris