LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA


DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13 STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS PAKEITIMO 

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-50(3)

 

 2022-04-26 Nr. 108-P-17

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, A.Nekrošius, I.Pakarklytė, J.Pinskus, P.Saudargas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos atstovai: Jurgita Jakavičiūtė, Vytautas Palevičius, Mindaugas Berniūnas; Aplinkos ministerijos atstovai: Dangyras Žukauskas, Dainius Čergelis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-22

5

 

 

1.    Pagal projekto 5 straipsniu Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, kai žemės paėmimo visuomenės poreikiams teisėtumo klausimas yra sprendžiamas teisme, po to, ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, arba kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumoka atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui, Nacionalinė žemės tarnyba projektą įgyvendinančios institucijos prašymu priima sprendimą pakeisti paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą ir šį žemės sklypą Nekilnojamojo turto registre įregistruoja kaip valstybinę žemę, kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“. Atkreipiame dėmesį, kad vertinamoji projekto nuostata nėra pakankamai aiški. Taikant įstatymą ji gali būti nevienodai aiškinama, nes šioje nuostatoje du kartus kartojama nuostata ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar vertinamosios projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies nereikėtų patikslinti, atsisakant vienos iš nuostatų ,,kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą“.

            Be to, atkreipiame dėmesį, kad pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą galimi atvejai, kai visuomenės poreikiams paimamas žemės sklypas galėtų būti registruojamas valstybės vardu ir jo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą galėtų būti keičiama tik po to, kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumokėtų atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui. Pažymėtina, kad atsižvelgiant į galimai ilgą tokių bylų nagrinėjimo teismuose terminą, ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimas galėtų nusitęsti neribotam laikui, nes paimama visuomenės poreikiams žemė galėtų būti Nekilnojamojo turto registre registruojama valstybės vardu ir priimamas sprendimas pakeisti paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą galėtų būti tik pasibaigus teisminiam nagrinėjimui ir įsiteisėjus teismo sprendimui. Be to, nėra aiškus vertinamosios projekto nuostatos santykis su projekto 4 straipsnyje dėstoma keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi, pagal kurią teismas, priimdamas nutartį patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, leidžia įregistruoti paimtą visuomenės poreikiams žemės sklypą valstybės vardu ir pradėti šį žemės sklypą naudoti visuomenės poreikiams. Taigi, paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą jau galima registruoti iš karto, kai įsiteisės aukščiau minėta nutartis, t. y. nelaukiant kol projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumokės atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui. Todėl projekto nuostatas reikia suderinti tarpusavyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nuostatą, kad visuomenės poreikiams paimamas žemės sklypas galėtų būti registruojamas valstybės vardu ir keičiama jo pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą tik po to, kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumoka atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui, nereikėtų patikslinti arba jos atsisakyti.

Pritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje numatytu atveju, kai žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumo klausimas yra sprendžiamas teisme, po to, kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, arba kai projektą įgyvendinanti institucija įsiteisėjusiame teismo sprendime nurodytomis sąlygomis sumoka atlyginimą už paimamą visuomenės poreikiams žemės sklypą savininkui ir (ar) kitam naudotojui, Nacionalinė žemės tarnyba projektą įgyvendinančios institucijos prašymu priima sprendimą pakeisti paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą ir šį žemės sklypą Nekilnojamojo turto registre įregistruoja kaip valstybinę žemę, kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą, o projektą įgyvendinanti institucija Nekilnojamojo turto registre įregistruoja valstybės nuosavybės teisę į statinius ir įrenginius, esančius paimamame visuomenės poreikiams žemės sklype.“

 

1.2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-22

4

2N

 

Kartu, svarstytina, ar įsiteisėjus teismo nutarčiai patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą ir leisti įregistruoti paimtą visuomenės poreikiams žemės sklypą valstybės vardu bei pradėti šį žemės sklypą naudoti visuomenės poreikiams, paimamos žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui neturėtų būti suteikta teisė naudotis žemės paėmimo visuomenės poreikiams akte nurodyta atlyginimo suma, kuri yra notaro, banko ar kitos kredito įstaigos depozitinėje sąskaitoje, atidarytoje vadovaujantis keičiamo įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi

 

Pritarti.

Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 2 dalimi:

„2. Papildyti 6 straipsnį 31 dalimi ir ją išdėstyti taip:

,,31. Kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą,  žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas tampa pinigų sumos, kurią projektą įgyvendinanti institucija pervedė į notaro, banko ar kitos kredito įstaigos depozitinę sąskaitą, savininku ir įgyja teisę šia pinigų suma neribotai disponuoti.‘‘

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-04-22

5

 

 

2.    Iš projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo nėra aišku, kokius konkrečiai sandorius su buvusiais visuomenės poreikiams paimtos žemės savininkais ar kitais naudotojais galėtų sudaryti Nacionalinė žemės tarnyba, t. y. ar valstybinės žemės nuomos, ar valstybinės žemės panaudos sutartis. Atkreipiame dėmesį, kad Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnio 3 punkte nustatyta, kad valstybės turtas turi būti valdomas vadovaujantis viešosios teisės principu, pagal kurį keičiamame įstatyme turėtų būti nustatytos konkrečios sandorių, kuriuos turėtų teisę sudaryti Nacionalinė žemės tarnyba, rūšys. Jeigu būtų nuspręsta, kad galėtų būti sudaromi tiek žemės nuomos, tiek žemės panaudos sandoriai, tai reikėtų aiškiai įvardinti kokiais atvejais būtų sudaromi tiek vieni, tiek kiti sandoriai, nes valstybės gaunamos pajamas iš tokių sandorių iš esmės skirtųsi. Be to, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje žodis ,,užregistruotas“ keistinas žodžiu ,,įregistruotas“. 

Pritarti iš dalies.

 

5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

4. Visuomenės poreikiams paimtas ir valstybės vardu užregistruotas įregistruotas žemės sklypas (jo dalis) iki statybą leidžiančio dokumento išdavimo Nacionalinės žemės tarnybos sprendimu jos nustatyta tvarka suderinus su projektą įgyvendinančia institucija gali būti suteiktas laikinai naudotis žemės ūkio veiklai žemės savininkui, iš kurio šis žemės sklypas buvo paimtas visuomenės poreikiams, ar kitam naudotojui, su kuriuo sudaryta žemės nuomos, panaudos ar kitą naudojimosi teisę suteikianti sutartis (dokumentas)  prieš terminą buvo nutraukta paimant šį žemės sklypą visuomenės poreikiams.“

 

Laikino naudojimosi žemės ūkio veiklai vykdyti turinys ir samprata detaliai apibrėžti Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2012 m. kovo 16 d. Nr. 1P-(1.3.)-112 įsakyme ,,Dėl valstybinės žemės suteikimo laikinai naudotis žemės ūkio veiklai vykdyti tvarkos aprašo patvirtinimo‘‘.  

 

4. Balsavimo rezultatai už visą išvadą: bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Kazys Starkevičius

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris