AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymO Nr. VIII-1881 72 straipsnio Pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1.  Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai.

Įstatymo projekto kūrimą sąlygojo gyventojų skundai, kad elektros tinklo operatoriai kategoriškai atsisako su buitiniais vartotojais derėtis dėl atsiradusių įsiskolinimų padengimo per ilgesnį terminą, išskaidant įsiskolinimą dalimis. Šios situacijos padažnėjo vykdant elektros energijos skaitiklių modernizacijos programą, kurios metu kartais buitiniai vartotojai lieka įsiskolinę už neteisingai apskaičiuotą elektrą reikšmingas sumas, kurių padengti iš karto negali. Elektros tinklų operatoriai tokiems buitiniams vartotojams pateikę įspėjimą atjungia elektros tiekimą be galimybės padengti įsiskolinimą dalimis. Šio įstatymo projekto tikslas yra sukurti galimybę buitiniams ir kitiems elektros tinklų naudotojams įsiskolinimą už sunaudotą elektrą padengti dalimis. Sukūrus tokią galimybę bus geriau ginamos vartotojų teisės.

Pažymėtina, kad elektra yra kritiškai svarbi viešoji paslauga, todėl turi būti sudaryta galimybė su mokėjimu susijusius klausimus išspręsti civilizuotai, nediskriminuojant elektros energijos vartotojus pagal turtinę padėtį.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai ir rengėjai.

Įstatymo projektą parengė Seimo narys Gintautas Paluckas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymų projektuose aptariami teisiniai santykiai.

Šiuo metu įstatymas niekaip nereguliuoja elektros perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų operatoriaus galimybės įsiskolinimą už elektrą padengti dalimis.

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Siūloma į galiojantį reguliavimą, apibrėžiantį, kad perdavimo sistemos ar skirstomųjų reikalų operatorius gali nutraukti elektros energijos persiuntimą tiems tinklų vartotojams, kurie neapmokėjo sąskaitų įtraukti galimybę vartotojams pateikusiems prašymą išdėstyti įsiskolinimo apmokėjimą dalimis, tinklų operatoriui sukuriant prievolę pasiūlyti vartotojui ne mažiau trijų, bet ne daugiau šešių mėnesių trukmės įsiskolinimo dengimo grafiką tokį prašymą leidžiant teikti kartą per ketvirtį.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Teisinis vertinimas nebuvo vykdytas. Įstatymo projektu bus geriau sureguliuoti vartotojų ir elektros tiekėjų santykiai.

 

6. Galima priimtų įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Priimtas įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Galima priimtų įstatymų įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Ar įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams?

Įstatymo projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Įstatymo inkorporavimui į teisinę sistemą kitų teisės aktų priimti ar keisti nereikės.

 

10. Įstatymų projektų atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, sąvokų ir terminų įvertinimas.

Įstatymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimus. Įstatymo projektas naujų sąvokų nenustato, todėl jo įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka nereikia.

 

11. Įstatymų projektų atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

12. Įstatymams įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai.

Įstatymui įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti.

Įstatymo įgyvendinimui papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų neprireiks, taip pat nenumatoma ir papildomo lėšų sutaupymo.

 

14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymų projekto rengimo metu specialistų vertinimų ar išvadų negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

Reikšminiai Įstatymų projektų žodžiai, kurių reikia jiems įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „elektros tiekimas .

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

 

Seimo narys                                                                                                              Gintautas Paluckas