1.
|
|
|
|
Argumentai:
Aktualioje Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 1702
str. 1 d. redakcijoje praleistas svarbus momentas, kad įvairūs tarptautiniai
nusikaltimai gali būti pripažinti ne tik Lietuvos Respublikos ar Europos
Sąjungos, bet ir įvairiais Jungtinių Tautų dokumentais: rezoliucijomis,
ataskaitomis, faktų nustatymo ir tyrimo komisijų medžiaga. Todėl siekiant
dispozicijos universalumo, siūlytina ją atitinkamai pakoreguoti, nurodant ir
Jungtinių Tautų dokumentus.
Taip pat siūlytina atsisakyti BK 1702 str. 1 d. nustatyto reikalavimo,
kad tokiais dokumentais būtų pripažįstami tik teisės aktai (teisės norminiai
aktai). Nei pirmiau paminėti Jungtinių Tautų dokumentai, kaip antai Jungtinių
Tautų Generalinės Asamblėjos 2022 m. kovo 2 d. priimta rezoliucija „Dėl
agresijos prieš Ukrainą“, nei, pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos Seimo 2022
m. vasario 24 d. priimta rezoliucija „Dėl Rusijos ir Baltarusijos
agresijos prieš Ukrainą”, kurioje buvo konstatuota Rusijos Federacijos ir
Baltarusijos Respublikos karinė agresija prieš Ukrainą, nėra teisės norminiai
aktai, todėl BK 1702 str. 1 d. požiūriu tokių tarptautinių ar
nacionalinių aktų priėmimas yra nepakankamas, kad būtų galima taikyti
baudžiamąją atsakomybę BK 1702 str. 1 d. net ir tais atvejais, kai
nustatomi visi kiti būtinieji BK 1702 str. 1 d. įtvirtintos
nusikalstamos veikos sudėties požymiai.
Visa tai leistų efektyviau užtikrinti, kad už tokias veikas asmenys
neišvengtų atsakomybės.
Taip pat nei galiojančioje BK 1702 str. redakcijoje, nei
kituose BK specialiosios dalies straipsniuose nenumatyta atsakomybė už tarptautinių nusikaltimų aukų žeminimą ar tyčiojimąsi iš jų. Tarptautiniai
genocido, karo ar agresijos nusikaltimai paprastai apima tokių nusikaltimų aukų
žalojimą, kankinimą ar kitokį nežmonišką elgesį su jais ar jų turto apsaugos
pažeidimą, kuriuos agresorių simpatikai dažnai neigia ar šiukščiai menkina
savo viešuose pasisakymuose ir pan.
Be kita ko, atsižvelgiant į tai, kad tokie veiksmai turi būti vieši,
kad užtraktų baudžiamąją atsakomybę, siūloma ir atitinkama BK 1702
str. 1 d. dispozicijos korekcija.
Pasiūlymas:
Papildyti Projektą nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 1702 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 1702 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Tas, kas viešai pritarė Lietuvos Respublikos,
ar Europos Sąjungos ar Jungtinių Tautų teisės aktais
arba įsiteisėjusiais Lietuvos Respublikos ar tarptautinių teismų sprendimais
pripažintiems genocido ar kitiems nusikaltimams žmoniškumui arba karo
nusikaltimams, juos viešai neigė ar šiurkščiai menkino, žemino ar
tyčiojosi iš jų aukų, jeigu tai padaryta grasinančiu, užgauliu ar
įžeidžiančiu būdu arba dėl to buvo sutrikdyta viešoji tvarka, taip pat tas,
kas viešai pritarė SSRS ar nacistinės Vokietijos įvykdytai agresijai prieš
Lietuvos Respubliką, SSRS ar nacistinės Vokietijos įvykdytiems Lietuvos
Respublikos teritorijoje ar prieš Lietuvos Respublikos gyventojus genocido ar
kitiems nusikaltimams žmoniškumui arba karo nusikaltimams, arba 1990–1991
metais įvykdytiems kitiems agresiją prieš Lietuvos Respubliką vykdžiusių ar
joje dalyvavusių asmenų labai sunkiems ar sunkiems nusikaltimams Lietuvos
Respublikai arba labai sunkiems nusikaltimams Lietuvos Respublikos
gyventojams, juos neigė ar šiurkščiai menkino, žemino ar tyčiojosi iš jų
aukų, jeigu tai padaryta grasinančiu, užgauliu ar įžeidžiančiu būdu arba
dėl to buvo sutrikdyta viešoji tvarka,
baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės
atėmimu iki dvejų metų.“
|
3.
|
|
|
|
Argumentai:
Projektu siūlomas BK papildymas nauju 1703 str.,
kuriuo 1 d. siūlomas įtvirtinti laisvės atėmimo bausmės dydis – iki dvejų
metų – yra analogiškas laisvės atėmimo bausmės dydžiui, numatytam aktualios
redakcijos BK 1702 str. 1 d. Naujo BK 1703 str.
1 d. siūloma kriminalizuoti veika (karo propaganda) pagal pobūdį yra panaši į
veiką, kriminalizuotą BK 1702 str. 1 d., tačiau BK 1702 str.
1 d. įtvirtina papildomus alternatyvius nusikalstamos veikos sudėties
požymius, apibūdinančius veikos padarymo būdą (grasinantis, užgaulus ar
įžeidžiantis būdas) ir padarinius (sutrikdyta viešoji tvarka). Šie požymiai
didina nusikalstamos veikos pavojingumą, todėl asmenys, padarę BK 1702 str.
1 d. numatytą nusikalstamą veiką, turėtų būti baudžiami griežčiau lyginant su
asmenimis, padarysiančiais naujo BK 1703 str. 1 d. siūlomą
numatyti nusikalstamą veiką. Atitinkamai, siekiant užtikrinti BK specialiosios
dalies nuoseklumą ir darną (sistemiškumą), yra tikslinga naujo BK 1703 str.
1 d. siūlomoje nustatyti sankcijoje maksimalų terminuoto laisvės atėmimo
terminą sutrumpinti iki vienerių metų.
Pasiūlymas:
Pakeisti Projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Tas, kas viešai skatino, rėmė ar pritarė
agresyviam karui ar kitokiam ginkluotos jėgos panaudojimui, pažeidžiančiam
pagrindinius tarptautinės teisės principus, baudžiamas bauda arba laisvės
apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki dvejų vienerių metų.“
|