LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 14 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-07-28 Nr. XIIIP-5052

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 1 straipsniu Žuvininkystės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 14 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,žuvų išteklių naudotojai, užsiimantys versline žvejyba vidaus vandenyse, turi pildyti žvejybos žurnalus ir naudoti telemetrinę laivų stebėjimo sistemą aplinkos ministro nustatyta tvarka.“

Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais aspektais:

Pirma, iš šios projekto nuostatos turinio nėra aišku, ar žvejybos žurnalai turėtų būti pildomi žvejybos vykdymo metu, ar baigus žvejybą, jos rezultatams užfiksuoti. Atitinkamai nėra aišku, ar telemetrinę laivų stebėjimo sistemą žuvų išteklių naudotojai turėtų naudoti tik verslinės žvejybos vidaus vandenų telkiniuose metu, ar visais atvejais, t. y., ir tuomet, kai jų laivai tokios žvejybos nevykdytų, bet plauktų vidaus vandenyse kitais nei žvejyba tikslais. Konstitucinis Teismas savo nutarimuose ne kartą pažymėjo, kad nustatyti esmines ūkinės veiklos sąlygas, draudimus ir ribojimus, darančius esminį poveikį ūkinei veiklai galima tik įstatymu (Konstitucinio Teismo 2005 m. lapkričio 3 d., 2006 m. gegužės 31 d. nutarimai). Taigi manytina, kad atvejai, kada turėtų būti pildomi žvejybos žurnalai, taip pat naudojama telemetrinė laivų stebėjimo sistema, jų naudojimo tikslai ir panašiai turėtų būti įtvirtinti keičiamame įstatyme.

Antra, svarstytina, ar, siekiant aiškumo bei siekiant išvengti galimo nevienodo įstatymo nuostatų aiškinimo taikant įstatymą, keičiamame įstatyme neturėtų būti apibrėžtas sąvokos ,,telemetrinė laivų stebėjimo sistema“ turinys. Konstitucinis Teismas 2006 m. lapkričio 13 d. nutarime pažymėjo, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu.

Trečia, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad telemetrinės stebėjimo įrangos įdiegimui iš Aplinkos apsaugos rėmimo programos lėšų bus skirta 30 tūkstančių eurų. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar nupirkta įranga būtų aprūpinami žuvų išteklių vidaus vandenyse naudotojai, t. y., jiems tokia įranga būtų suteikta panaudos ar nuomos pagrindais, ar jie tokią įrangą privalėtų įsigyti už savo lėšas. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šiuos neaiškumus.

Ketvirta, keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad šiurkščiais verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimais taip pat laikomi aplinkos ministro nustatytų žvejybos vidaus vandenyse žurnalų pildymo taisyklių pažeidimai. Atkreipiame dėmesį, kad pagal projektu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 7 dalyje siūlomą teisinį reguliavimą aplinkos ministras nustatytų ne žvejybos vidaus vandenyse žurnalų pildymo tvarką, bet žvejybos žurnalų pildymo tvarką. Atsižvelgiant į tai, projekte siūlomą vartoti sąvoką reikėtų suderinti su keičiamame įstatyme vartojama sąvoka. Be to, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis šiurkščiu verslinės žvejybos vidaus vandenyse pažeidimu būtų laikomas tik žvejybos vidaus vandenyse žurnalo pildymo taisyklių pažeidimas, o tuo tarpu telemetrinės laivų stebėjimo sistemos naudojimo tvarkos pažeidimas jau nebūtų laikomas šiurkščiu verslinės žvejybos vidaus vandenyse pažeidimu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu nereikėtų papildyti ir keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalį, nustatant, kad aukščiau minėti pažeidimai taip pat priskiriami prie šiurkščių verslinės žvejybos vidaus vandenyse pažeidimų.

2. Projekto 3 straipsnio pavadinime reikėtų išbraukti žodžius ,,ir taikymas” arba šį straipsnį papildyti atskira struktūrine dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo nuostatų taikymas.

3. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio ,,įstatymas“ įrašytini žodžiai ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

4. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma reglamentuoti verslinę žvejybą vidaus vandenyse, taip pat specialiosios žvejybos leidimų išdavimą, o pagal keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2-3 punktuose nustatytą teisinį reguliavimą žuvininkystės sektoriaus vidaus vandenyse valstybinį valdymą atlieka Žemės ūkio bei Aplinkos ministerijos, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                                    Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]