LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO
„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO 2010 M. BIRŽELIO 22 D. NUTARIMO NR. XI-938 „DĖL KLAIPĖDOS UNIVERSITETO STATUTO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO
2024-07-17 Nr. XIVP-4027
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu nauja redakcija išdėstomo Seimo nutarimo 2 straipsnį siūlytina dėstyti taip: „Nustatyti, kad Klaipėdos universiteto buveinės adresas yra Klaipėda, Herkaus Manto g. 84.“.
2. Projektu nauja redakcija dėstomo Klaipėdos universiteto statuto (toliau – keičiamas statutas) 6 punkte siūloma nustatyti, kad „Universiteto veikla peržengia geografines ir politines sienas <...>“. Atkreiptinas dėmesys, kad Universiteto statutas yra teisės aktas, kuriame neturi būti vartojamos žodžių konstrukcijos sudarančios prielaidas teigti, jog Universitetas galėtų veikti nesilaikydamas Lietuvos Respublikos ar kitų valstybių įstatymų. Siūlytina nuostatą koreguoti, atsisakant pacituoto žodžių junginio.
3. Keičiamo statuto 7.3, 9.9 papunkčiuose vartojama sąvoka „visuomenės ir ūkio partneriai“, tuo tarpu keičiamo statuto 67 punkte ir 150.11 papunktyje – „socialiniai partneriai“. Siekiant keičiamo statuto nuostatų suderinamumo su Mokslo ir studijų įstatymu, siūlytina vartoti aprobuotą sąvoką „socialiniai partneriai“.
4. Keičiamo statuto 7.5 papunktyje siūloma nustatyti, kad vienas iš universiteto veiklos tikslų yra „užsiimti įstatymų nedraudžiama ūkine komercine veikla“. Atkreiptinas dėmesys, kad Mokslo ir studijų įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 13 punkte nustatoma universitetų teisė verstis ne bet kokia įstatymų nedraudžiama ūkine komercine veikla, o tik tokia „kuri yra neatsiejamai susijusi su jos veiklos tikslais“. Todėl analizuojama statuto nuostata koreguotina ją suderinant su įstatymo turiniu. Be to, kartu keltinas klausimas, ar pagrįstai toks universiteto tikslas įvardinamas būtent kaip universiteto veiklos tikslas, o ne kaip teisė. Pažymėtina, jog toks veiklos tikslas – užsiimti įstatymų nedraudžiama ūkine komercine veikla, turėtų būti būdingas pelno siekiančiam juridiniam asmeniui, o ne universitetui.
5. Keičiamo statuto 9.7 papunktyje siūloma nustatyti, kad universitetas įgyvendindamas savo veiklos tikslus ir uždavinius, atlieka šias funkciją: „Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka teikia Universiteto veiklos kryptis atitinkančias paslaugas valstybės institucijoms ir kitiems subjektams“. Statuto nuostatos turinys diskutuotinas. Atkreiptinas dėmesys, jog nėra aišku apie kokias paslaugas nuostatoje kalbama. Mokslo ir studijų įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 6 punkte nustatoma, kad universitetas turi teisę teikti „kitas švietimo ir ekspertines paslaugas“. Todėl svarstytina, ar nuostata neturėtų būti patikslinta, kad derėtų su įstatymu. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad švietimo ir ekspertinių paslaugų teikimą reguliuoja ne tik išimtinai Civilinis kodeksas ir jį įgyvendinantys teisės aktai, tačiau ir kiti teisės aktai, pavyzdžiui, tas pats Mokslo ir studijų įstatymas, kuriame nustatoma tokia teisė, todėl svarstytina, ar nuostatoje pagrįstai yra nustatomas vienintelis teisės aktas, kurio pagrindu universitetas galėtų teikti paslaugas. Manytina, jog vietoje žodžių „Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka“, turėtų būti vartojamas žodžių junginys „teisės aktų nustatyta tvarka“.
Be to, pastebėtina, jog šioje statuto nuostatoje vartojama sąvoka „universiteto veiklos kryptis“, kuri niekaip nėra apibrėžiama ar paaiškinama statuto tekste. Manytina, jog atsižvelgiant į tai, kad ši sąvoka yra tiesiogiai susijusi su universiteto teise teikti tam tikras paslaugas, ji turėtų būti apibrėžta arba pakeista, kad būtų aiški ir derėtų su statuto nuostatomis.
6. Atkreiptinas dėmesys, kad Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriuje nėra numatytos
tokios keičiamo statuto 12 punkte numatytos veiklos rūšys kaip kita ugdomoji bei šviečiamoji veikla, eksperimentinė, konsultavimo ir ekspertinė veikla. Minėtame klasifikatoriuje yra numatyta veiklos rūšis – moksliniai tyrimai ir taikomoji veikla, į kurią įeina šie mokslinių tyrimų ir taikomosios veiklos tipai: 1) fundamentiniai moksliniai tyrimai; 2) taikomieji moksliniai tyrimai; 3) eksperimentiniai tyrimai (plėtra).
7. Atsižvelgiant į tai, kad universitetas turi ne vien tik teises, bet ir plačiau siekiančią autonomiją, kuri derinama su atskaitomybe, siūlytina projekto III skyrių formuluoti atsižvelgiant į Mokslo ir studijų įstatymo 8 straipsnį.
8. Atsižvelgiant į tai, jog Mokslo ir studijų įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje yra nustatyta ne viena universiteto teisė, o teisių sąrašas, kuris nėra baigtinis, siūlytina keičiamo statuto 14 punktą koreguoti kalbine prasme arba nurodyti, apie kurią vieną teisę būtent kalbama šiame statuto punkte.
9. Keičiamo statuto 15 punkte nurodoma, kad siekiant Tarybos ir Senato veiklų koordinavimo šaukiama Tarybos ir Senato metinė asamblėja, veikianti pagal savo reglamentą. Ši nuostata tikslintina nurodant Universiteto valdymo organą, kuris tvirtina šį asamblėjos reglamentą.
Taip pat pastebėtina, kad joks universiteto statute numatytas veiklos ar valdymo organas, neturi ir negali pats nusistatyti savo kompetencijos, kuri, pavyzdžiui, nederėtų su statutu ar įstatymu. Todėl siūlytina statute aptarti pagrindinius Tarybos ir Senato metinės asamblėjos teisinio statuso klausimus. Pavyzdžiui, nustatant, ar tokia asamblėja priima kokius nors sprendimus, kokia šių sprendimų teisinė reikšmė, kokiais atvejais asamblėjos posėdis yra laikomas teisėtu, kokiu laiku metų bėgyje asamblėja šaukiama, ar asamblėją privaloma šaukti kiekvienais metais, kas turi asamblėjos šaukimo iniciatyvos teisę ir t.t.
10. Atsižvelgiant į teisės aktų nuoseklumo ir sistemiškumo principą bei į tai, jog statute numatoma Senato pirmininko rinkimo tvarka, siūlytina statute aiškiai apibrėžti ir Tarybos primininko rinkimo tvarką arba pateikti nuorodą į atitinkamą Mokslo ir studijų įstatymo normą.
11. Keičiamo statuto 25 punkte siūlytina sureglamentuoti situaciją, kai balsuojant Taryboje dėl tam tikro sprendimo priėmimo, Tarybos narių balsų skaičius pasiskirsto po lygiai.
12. Keičiamo statuto IV skyriaus pirmąjį, antrąjį ir trečiąjį skirsnius reikėtų papildyti ir jose apibrėžti Universiteto Tarybos, Senato ir Rektoriaus įgaliojimų pasibaigimo pagrindus (jeigu šie klausimai yra reglamentuoti atitinkamų Universiteto valdymo organų tvirtinamuose darbo reglamentuose – tai reikėtų ir nurodyti). Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad su rektoriumi yra pasirašoma darbo sutartis, todėl jo įgaliojimai gali pasibaigti tik Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir Mokslo ir studijų įstatymo nustatytais pagrindais (žr. Darbo kodekso 53 straipsnio 7 punktą).
13. Keičiamo statuto 30.3 papunktyje vietoj žodžio „fakulteto“ įrašytina „fakultetų“.
14. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Mokslo ir studijų įstatymo 28 straipsnio 5 dalį Senato nariais gali būti ne bet kokių institucijų mokslininkai, dėstytojai ir pripažinti menininkai, tik „kitų mokslo ir studijų institucijų mokslininkai, dėstytojai ir pripažinti menininkai“. Todėl keičiamo statuto 31 punktas tikslintinas ir derintinas su įstatymo nuostatomis.
15. Keičiamo statuto 32.1 papunktį siūlytina dėstyti prieš keičiamo statuto 32 punktą atskiru punktu.
16. Keičiamo statuto 32.3 papunktis tikslintinas vietoj „rinkėjų sąrašus“ įrašant „kandidatų sąrašus“.
17. Atsižvelgiant į tai, jog Mokslo ir studijų įstatymo 28 straipsnio 4 dalyje imperatyviai nustatoma, kad Senatas sudaromas statute numatyta tvarka, tikslintinas Statuto 32.6 papunktis, detalizuojant, kokia tvarka vyksta pakartotinis balsavimas, koks pakartotinai balsavusiųjų skaičius reikalingas, kad pakartotiniai rinkimai būtų laikomi įvykusiais, kokie kandidatai laikomi išrinkti, kas vyksta tuo atveju, jei kandidatai gauna vienodą balsų skaičių.
Kartu pažymėtina, kad pagal Mokslo ir studijų įstatymą ir statuto normas, renkant Senatą yra būtinos tam tikros procentinės atstovavimo normos, tuo tarpu Statutas visiškai nereguliuoja atvejų, jei daugiausiai balsų gavę kandidatai ir jų pagrindu sudarytas Senatas neatitiktų šių reikalavimų. Siūlytina reguliavimą tobulinti, kad būtų užtikrintas įstatymo imperatyvių reikalavimų įgyvendinimas.
18. Keičiamo statuto 34 punkte nurodyta, kad Senato nario įgaliojimai baigiasi pasibaigus Senato kadencijai, jam atsistatydinus iš Senato narių, kitais įstatymų nustatytais atvejais. Ši nuostata turėtų būti patikslintina, nes nėra aišku, kokie įstatymai turimi omenyje, Mokslo ir studijų įstatyme nėra reglamentuojami Senato narių įgaliojimo pasibaigimo atvejai.
19. Derinant keičiamo statuto nuostatas su Mokslo ir studijų įstatymo 28 straipsnio 6 dalyje nustatytu reglamentavimu siūlytina papildyti keičiamo statuto 35 punkte prieš „reglamentas“ įrašant „darbo“. Analogiška pastaba taikytina keičiamo statuto 30.2 papunkčiui ir 39 punktui.
20. Keičiamo statuto 36 punkte siūloma nustatyti, kad „Jeigu per pirmąjį balsavimą nė vienas iš kandidatų neišrenkamas, rengiamas pakartotinis balsavimas, kuriame dalyvauja du daugiausia balsų surinkę kandidatai.“ Nuostata koreguotina, nes pakartotiniame balsavime turi dalyvauti ne tik du daugiausiai balsų surinkę kandidatai, o visi Senato nariai. Tuo tarpu du daugiausiai balsų gavę kandidatai turėtų būti įrašomi į balsavimo biuletenius, ar dėl jų balsuojama.
21. Keičiamo statuto 37 punkte nustatoma, jog neeilinis Senato posėdis šaukiamas, kai to „reikalauja“ Rektorius ar ne mažiau nei 1/3 Senato narių. Vėliau nuostatoje nustatoma, kad neeilinis Senato posėdis turi būti sušauktas ne vėliau kaip 15 darbo dienų nuo „siūlymo įteikimo“. Siūlytina terminologiją derinti ir nustatyti, kad posėdis sušaukiamas nuo reikalavimo įteikimo, o ne nuo siūlymo.
22. Keičiamo statuto 42.2 papunktyje po žodžio „privalomus“ įrašytina „Universiteto“.
23. Keičiamo statuto 43 punktas tikslintinas keliais aspektais. Pirma, Mokslo ir studijų įstatyme nustatyta, kad Taryba įvertinusi senato (akademinės tarybos) siūlymus, tvirtina aukštosios mokyklos rektoriaus (direktoriaus) rinkimų viešo konkurso būdu organizavimo tvarkos aprašą. Atsižvelgiant į tai, šis punktas turėtų būti tikslinamas ir vietoj formuluotės „Universiteto rektoriaus rinkimų reglamente“ įrašant „Tarybos patvirtintame Rektoriaus rinkimų viešo konkurso būdu organizavimo tvarkos apraše“. Antra, manytina, kad atsižvelgiant į analizuojamo reguliavimo teisinę reikšmę, šiame punkte taip pat galėtų būti nurodoma, dėl kokių kandidatų balsuojama pakartotiniame balsavime, pavyzdžiui, nustatant, jog pakartotinio balsavimo metu balsuojama dėl dviejų daugiausiai balsų gavusių kandidatų.
24. Keičiamo statuto 44 punkte siūloma nustatyti, kad rektoriumi gali būti renkamas kandidatas mokantis „kelias užsienio kalbas“. Pastebėtina, jog reguliuojant su asmenų teisėmis susijusius teisinius santykius, turėtų būti laikomasi aiškumo principo, todėl siūlytina žodį „kelias“, kuris gali kelti abejonių dėl jo teisinės reikšmės, ir kuris žodynuose apibrėžiamas skirtingai[1], keisti konkrečiu reikalavimu, atitinkančiu šio žodžio prasmę, kurią jam siekiama suteikti, pavyzdžiui, „ne mažiau nei tris“.
25. Keičiamo statuto V skyriuje siūloma reguliuoti teisinius santykius susijusius su Universiteto struktūra. Keičiamo statuto 49 punkto papunkčiuose nustatoma, kad Universitetą sudaro fakultetai ir jiems prilyginti padaliniai (mokslo ir (arba) studijų institutai, kolegijos, prijungtos Vyriausybės sprendimu, ir pan.); katedros ir joms prilyginti padaliniai (mokslo arba studijų centrai ir pan.); o keičiamo statuto 50 punkte nustatoma, kad Padalinio prilyginimas Universiteto struktūriniam vienetui apibrėžiamas padalinio nuostatuose. Toliau statute ir prieš tai einančiuose statuto punktuose kalbant apie fakultetus ir katedras greta šių padalinio įvardinimo visur kartojami žodžiai „jam prilyginti padaliniai“. Svarstytina, ar vadovaujantis teisės akto ekonomiškumo principu tokio nuolatinio kartojimo nereikėtų atsisakyti ir vietoje šių žodžių kartojimo statuto V skyriuje atskiru punktu nustatyti, kad kai statute reguliuojami teisiniai santykiai, susiję su fakultetais ir katedromis, šios statuto nuostatos taikomos ir jiems prilygintiems padaliniams, jei taikomos išimtys, šios išimtys turėtų būti aptartos.
26. Keičiamo statuto 61 punktas turėtų būti patikslintas nurodant, kurios funkcijos priskirtos išimtinei dekanų kompetencijai.
27. Siekiant keičiamame statute vartojamų sąvokų nuoseklumo ir suderinamumo su Mokslo ir studijų įstatymų nuostatomis, keičiamo statuto 63 punkte po žodžio „katedrų“ įrašytina „vedėjų“. Analogiška pastaba taikytina keičiamo statuto 66 punktui.
28. Derinant keičiamo statuto nuostatas su Mokslo ir studijų įstatymu, siūlytina keičiamo statuto 72 punktą dėstyti taip: „72. Kviestiniai dėstytojai ir mokslo darbuotojai, dėstytojai praktikai priimami į darbą ir atleidžiami iš darbo vadovaujantis Mokslo ir studijų įstatymu, Lietuvos Respublikos darbo kodeksu, laikantis Senato nustatytos tvarkos.“ Atitinkamai keičiamo statuto 71 punkto trečio sakinio galima būtų atsisakyti kaip perteklinio.
29. Manytina, kad keičiamo statuto 80 ir 81 punktai yra ne šio skirsnio reguliavimo dalykas, o turėtų būti dėstomi statuto VI skyriaus pirmajame skyriuje, kurio nuostatos skirtos Universiteto dėstytojų, mokslo darbuotojų reglamentavimui.
30. Tikslintinas gramatiškai netaisyklingas keičiamo statuto 85 punkto dėstymas.
31. Keičiamo statuto 85.5 papunktis turėtų būti suderintas su Mokslo ir studijų įstatymo 821 straipsnio 4 dalies nuostatomis, kuriose nustatyta daugiau atvejų, kada studentai neturi teisės gauti socialinės stipendijos.
32. Keičiamo statuto 85.6-85.7 papunkčiai brauktini, nes atkartoja Mokslo ir studijų įstatymo 62 straipsnio 1 dalies nuostatas, į kurias nuoroda jau yra keičiamo statuto 85.1 papunktyje.
33. Keičiamo statuto 91 punkte vietoj žodžio „institucijų“ įrašytina „valdymo organų“.
34. Keičiamo statuto 93 ir 94 punktuose turėtų būti patikslintos sąvokos: „Studentų atstovybės konferencija“, „Visuotinės studentų atstovų konferencijos“.
35. Keičiamo statuto 96 punktas turėtų būti papildytas po žodžių „Studentų atstovybė“ įrašant „ir kitos studentų organizacijos“.
36. Keičiamo statuto 102 punkte vietoj žodžio „sąjungos“ turėtų būti įrašyta „atstovybės“, o 109 punkte po žodžio „taikomuosius“ įrašyta „mokslinius“.
37. Keičiamo statuto 104 siūloma nustatyti, kad „Ginčų nagrinėjimo komisija sudaroma konkrečiam ginčui nagrinėti <...>“. Manytina, kad tokia nuostata neatitinka Mokslo ir studijų įstatymo 62 straipsnio 8 dalies, kurioje nustatoma, kad „Aukštojoje mokykloje veikia ginčų nagrinėjimo komisija.“, t. y. norma suponuoja, kad komisija yra nuolatinio pobūdžio, o ne sudaroma kiekviena naujam ginčui nagrinėti. Manytina, kad Statuto nuostata turėtų būti suderinta su įstatymo nuostata.
38. Keičiamo statuto 145 punkte reglamentuojami studentų šalinimo iš Universiteto pagrindai. Studentų šalinimas iš Universiteto laikytinas griežčiausia drausmine nuobauda, kuri užkerta kelią asmeniui tęsti studijas, todėl studentų šalinimo pagrindai turi būti aiškūs ir nedviprasmiški, adekvatūs padarytam pažeidimui ar žalai ir taikomi už itin šiurkščius studento pareigų pažeidimus. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti tikslinamos keičiamo statuto 145.5 – 145.8 papunkčių nuostatos. Kartu pastebėtina, kad statute neturėtų būti nustatoma tokia plati ir neproporcinga studento šalinimo iš universiteto priežastis, kaip „Lietuvos Respublikos įstatymų nesilaikymas“, nes įstatymuose yra itin daug bendro pobūdžio pareigų, kurių privaloma laikytis visiems piliečiams, kurių pažeidimas neturi nieko bendro su studento teisiniu santykiu su universitetu. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas nustato daug bendro pobūdžio pareigų, už kurių nesilaikymą gali būti baudžiama administracine tvarka, tačiau tokio įstatymo normų nesilaikymas niekaip nesusijęs su studento teisiniu statusu ir už tokio įstatymo pažeidimą taikyti papildomą atsakomybės priemonę – pašalinimą iš universiteto laikytina neproporcingu atsakomybės taikymu. Todėl siūlytina atsisakyti tokio neapibrėžto pobūdžio priežasčių nustatymo.
39. Keičiamo statuto 150 punkte siūlytina nurodyti Universiteto valdymo organą, kuris tvirtina Universiteto vidaus kokybės užtikrinimo sistemą, Kokybės vadovą.
40. Svarstytina, ar keičiamo statuto X skyrius neturėtų būti papildytas nuostata, įgyvendinančia Mokslo ir studijų įstatymo 46 straipsnio 1 dalyje ir 47 straipsnio 2 dalyje nustatytą Universiteto pareigą ne rečiau kaip kartą per metus supažindinti akademinę bendruomenę ir interneto svetainėje viešai skelbti tikslią kiekybinę ir kokybinę informaciją apie mokslo (meno) veiklą, įsivertinimo rezultatus.
41. Keičiamo statuto 153 punkte po žodžio „bazinio“ įrašytina „ir skatinamojo“. Be to, atkreiptinas dėmesys, jog nėra aišku, kodėl statute pateikiama nuoroda tik į Mokslo ir studijų 75 ir 76 straipsnius, kai bazinis ir skatinamasis finansavimas taip pat reguliuojamas ir 751, 752, 753 761, 762 straipsniuose.
42. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Mokslo ir studijų įstatymo 35 straipsnio 4 dalį, valstybinio universiteto statutą Vyriausybės teikimu, atsižvelgęs į universiteto tarybos nuomonę, tvirtina Seimas, Seimui kartu su Vyriausybės teikimu turėtų būti pateikta ir Klaipėdos universiteto tarybos nuomonė dėl Universiteto statuto pakeitimo.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
I. Girdžiūnaitė, tel. (0 5) 209 6895, el. p. [email protected]
D. Zebleckis, tel. (0 5) 209 6161, el. p. [email protected]
[1] Lietuvių kalbos žodynas. lkz.lt: nedidelis skaičius, keletas, vienas kitas. Arba: Bendrinės lietuvių kalbos žodynas. https://ekalba.lt/bendrines-lietuviu-kalbos-zodynas: nedidelis skaičius (daugiau negu du).