LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881
16, 31, 39, 69, 73, 75 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 571 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3731
2024-06-05 Nr. 108-P-35
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus vedėja Anastasija Skunčikaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14
|
4 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 571 straipsnio 1 dalį energijos duomenys, kuriais yra mainomasi centralizuotoje energijos duomenų platformoje, yra nustatomi centralizuotos energijos duomenų platformos valdytojo nustatytoje centralizuotos energijos duomenų platformos naudojimosi tvarkoje. Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 571 straipsnio 3 dalį: centralizuotos energijos duomenų platformos valdytojas yra skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų (mūsų vertinimu, tai yra AB ESO) arba jo šioje dalyje nurodytiems tikslams įgyvendinti įsteigta įmonė; centralizuotos energijos duomenų platformos valdytojas rengia ir su Taryba derina naudojimosi centralizuota energijos duomenų platforma tvarką, kurioje nustatoma naudojimosi centralizuotos energijos duomenų platformos tvarka ir sąlygos, prieigos prie energijos duomenų reikalavimai, energijos duomenų mainų reikalavimai ir pan. Pažymėtina, kad centralizuotos energijos duomenų platformos naudojimosi tvarkos nustatymas vertintinas kaip administracinis reglamentavimas, apibrėžtas Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje – „viešojo administravimo subjektų veikla rengiant įstatymų ir kitų norminių teisės aktų projektus ir priimant norminius administracinius aktus“. Pagal Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 4 punktą valstybės valdomoms įmonėms viešojo administravimo įgaliojimai administracinio reglamentavimo srityje gali būti suteikiami tik tais atvejais, kai jos yra registrų (kadastrų), įskaitant valstybės registrus ir žinybinius registrus, valstybės ir kitų informacinių sistemų valdytojomis ir (ar) tvarkytojomis. Privačioms įmonėms viešojo administravimo įgaliojimai iš viso negali būti suteikiami. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, manytume, kad centralizuotos energijos duomenų platformos naudojimosi tvarkos nustatymas turėtų būti pavestas valstybės institucijai, pavyzdžiui, Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai. |
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 571 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „3. Centralizuotos energijos duomenų platformos
sukūrimą, priežiūrą ir valdymą užtikrina skirstomųjų tinklų operatorius,
aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų, arba jo šioje dalyje
nurodytiems tikslams įgyvendinti įsteigtas juridinis asmuo (toliau –
centralizuotos energijos duomenų platformos valdytojas). Centralizuotos
energijos duomenų platformos valdytojas rengia ir |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14
|
5 |
|
|
2. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad „Visuomeninė elektros energijos kaina taip pat gali būti perskaičiuojama kartą per kalendorinių metų ketvirtį pasikeitus kitoms visuomeninės elektros energijos kainos dedamosioms.“ Pažymėtina, kad nei iš šios, nei iš kitų projekto nuostatų nėra aišku, kokia tvarka, pasikeitus kitoms visuomeninės elektros energijos kainos dedamosioms, visuomeninė elektros energijos kaina būtų perskaičiuojama, ar ši tvarka būtų vienoda ar skirtinga, priklausomai nuo to, kuri visuomeninės elektros kainos dedamoji pakistų, kas inicijuotų visuomeninės elektros kainos perskaičiavimą ir pan. Aptariama projekto nuostata tikslintina, pašalinant minėtus neaiškumus. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip: „8. Visuomeninę elektros energijos kainą ir tarifus nustato visuomeninis tiekėjas 6 kalendoriniams mėnesiams. Visuomeninis tiekėjas, atsižvelgdamas į pokyčius elektros energijos rinkoje, kai skirtumas tarp prognozuojamos elektros energijos įsigijimo kainos ir kainos, įskaičiuotos į visuomeninės elektros energijos kainos viršutinę ribą, yra 40 procentų ar didesnis, Tarybos nustatyta tvarka teikia Tarybai pasiūlymą perskaičiuoti visuomeninę elektros energijos kainą. Taryba per 15 darbo dienų nuo pasiūlymo įregistravimo Taryboje dienos patvirtina visuomeninę elektros energijos kainą. Visuomeninė elektros energijos kaina gali būti perskaičiuojama kartą per kalendorinių metų ketvirtį. Jeigu šioje dalyje nustatyta tvarka ir terminais visuomeninis tiekėjas Tarybai nepateikia pasiūlymo perskaičiuoti visuomeninę elektros energijos kainą, Taryba ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo Tarybos informacijos visuomeniniam tiekėjui dėl pasiūlymo perskaičiuoti visuomeninę elektros energijos kainą pateikimo raštu dienos vienašališkai nustato visuomeninę elektros energijos kainą. Visuomeninė elektros energijos kaina Tarybos iniciatyva perskaičiuojama kartą per kalendorinių metų ketvirtį pasikeitus bet kuriai kitai visuomeninės elektros energijos kainos dedamajai, nepriklausomai nuo pokyčio dydžio. Šioje dalyje nustatyta tvarka Tarybos patvirtinta visuomeninė elektros energijos kaina taikoma nuo kito mėnesio, einančio po to mėnesio, kurį buvo priimtas Tarybos sprendimas dėl visuomeninės elektros energijos kainos patvirtinimo, pirmos dienos, jeigu Tarybos sprendime nenumatyta vėlesnė įsigaliojimo data. Visuomeninė elektros energijos kaina nustatoma kaip elektros energijos įsigijimo kainos, perdavimo, viešuosius interesus atitinkančių paslaugų, skirstymo, visuomeninio tiekimo kainos ir faktinės elektros energijos įsigijimo kainos bei ankstesnio laikotarpio prognozuotos elektros energijos kainos skirtumo suma, sumažinus ją Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodytais suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžiais, jeigu tokie dydžiai nustatomi. Visuomeninio tiekėjo nustatytas visuomenines elektros energijos kainas ir tarifus tikrina Taryba šio straipsnio 9 dalyje nustatyta tvarka. Jeigu visuomeninė elektros energijos kaina buitiniams vartotojams kiltų daugiau kaip 40 procentų, visuomeninis tiekėjas gali pasiūlyti Tarybai priimti sprendimą, nustatant visuomeninę elektros energijos kainą, nevertinti elektros energijos įsigijimo kainos dalies, o dėl neįvertintos kainos dalies susidariusį sąnaudų skirtumą tarp Tarybos nustatytų ir faktinių kainų išdėstyti ilgesniam kaip vienų metų laikotarpiui. Taryba priima sprendimą dėl skirtumo, susidariusio tarp Tarybos nustatytų ir faktinių kainų, taip pat Tarybos nustatytų ir prognozuojamų kainų už likusį laikotarpį, kuriam galioja nustatyti visuomeniniai elektros energijos tarifai, bei pagrįstų sąnaudų, ir Tarybos sprendimais numatytų sąnaudų skirtumų, patirtų iki 2025 m. gruodžio 31 d., įskaitant ir tokių sąnaudų skirtumo pinigų kainą (skolinimosi sąnaudas, kurios įvertinamos Tarybos perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų kainų viršutinių ribų metodikoje nustatyta tvarka), taip pat šio įstatymo 60 straipsnio 3 dalyje nurodytų sąnaudų Tarybos nustatyta tvarka ir sąlygomis įvertinimo nustatant papildomą dedamąją prie persiuntimo paslaugos kainos. Tarybos apskaičiuotas lėšų perviršis grąžinamas buitiniams vartotojams sumažinant papildomą dedamąją prie persiuntimo paslaugos kainos, kai visuomeninio tiekimo veiklą iki 2026 m. sausio 1 d. vykdęs asmuo perveda perrinktas lėšas skirstomųjų tinklų operatoriui, o nesurinktos lėšos surenkamos taikant papildomą dedamąją prie persiuntimo paslaugos kainos, ir visuomeninio tiekimo veiklą iki 2026 m. sausio 1 d. vykdžiusiam asmeniui išmokamos dalimis kas kalendorinį mėnesį skirstomųjų tinklų operatoriaus, kurio turimoje elektros energijos skirstymo veiklos licencijoje nurodytoje teritorijoje veikė toks visuomeninis tiekėjas, tačiau ne vėliau kaip iki 2030 m. gruodžio 31 d.“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14
|
7 |
1 |
|
3. Pagal projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 9 dalį „<...> asmuo, kuris pageidauja rekonstruoti ar perkelti skirstomuosius tinklus, apmoka 100 procentų skirstomųjų tinklų rekonstravimo ar perkėlimo sąnaudų, išskyrus šio straipsnio 10, 11 ir 12 dalyse nurodytus atvejus.“ Pažymėtina, kad projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 10 dalyje nurodomas ne tik atvejis, kai asmuo apmoka skirstomųjų tinklų operatoriui 50 procentų visų operatoriaus išlaidų, patirtų rekonstruojant ar perkeliant atitinkamus objektus, bet ir nustatoma išimtis iš šios taisyklės, pateikiant nuorodą į keičiamo įstatymo 75 straipsnio 12 dalį, kurioje, be kita ko, yra nustatomi tiek atvejai, kai asmuo, pageidaujantis rekonstruoti ar perkelti skirstomuosius tinklus, padengia visas su tuo susijusias išlaidas (projekto 7 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 12 dalies 1 ir 2 punktai), tiek ir atvejis, kai skirstomųjų tinklų rekonstravimo ar perkėlimo sąnaudas padengia pats skirstomųjų tinklų operatorius (projekto 7 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 12 dalies 3 punktas). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 9 dalis tikslintina. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 9 dalį išdėstyti taip: „9. Asmuo, pageidaujantis rekonstruoti ar perkelti
skirstomuosius tinklus, kliudančius statinių statybai ar dėl kitų priežasčių,
turi teisę |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-14 |
8 |
6 |
|
4. Projekto 8 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos įrengtiems skirstomiesiems tinklams taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusios Elektros energetikos įstatymo 75 straipsnio nuostatos“. Svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas yra proporcingas, nes pagal jį, pavyzdžiui, projekto 7 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 75 straipsnio 12 dalies 2 ir 3 punktai galėtų būti pradėti taikyti tik naujai įrengtų skirstomųjų tinklų rekonstravimui ar perkėlimui. |
Nepritarti |
Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas taikomas tik po Projekto įsigaliojimo naujai įrengtiems elektros energijos skirstomiesiems tinklams. Vidutinis skirstomųjų tinklų amžius yra daugiau nei 40 metų, todėl jei nuostatos dėl skirstomųjų tinklų rekonstravimo ar perkėlimo būtų taikomos visiems skirstomiesiems tinklams, tai ženkliai didintų elektros energijos skirstymo paslaugų kainų viršutines ribas. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Energetikos ir darnios plėtros komisija, 2024-05-23 |
|
|
|
Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-3731 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui įstatymo projektą tobulinti atsižvelgiant į pastabas, kurioms Komisija pritarė. |
Pritarti
|
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr.XIVP-3731(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: -
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Kupčinskas, Lukas Savickas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: - .
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė