LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO
„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399
11, 45, 53, 71, 74, 77, 140 straipsnių IR III DALIES PAVADINIMO pakeitimo“
PROJEKTO XIVP-2531(2)
2022-05-17 Nr. 102-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinė Armonaitė, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Vilių Semešką pavaduojanti Rasa Petrauskienė, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narė Agnė Širinskienė 2023-05-16 |
9 |
1 |
|
|
Argumentai: Tai, kad iki šiol etikos ir procedūrų komisijos nariai neturėjo savo pavaduotojų, nekėlė jokių praktinių problemų. Pavaduotojų klausimu buvo susidomėta tik tuomet, kai vienas valdančiųjų atstovas komisijoje balsavo kitaip, nei norėjo valdančioji dauguma. Todėl, manytina, kad pavaduotojų buvimas leis daryti spaudimą komisijos nariams tais atvejais, kai jie mano kitaip, nei juos delegavusios frakcijos, nedalyvauti posėdžiuose ir deleguoti savo pavaduotojus. Tai mažins pasitikėjimą etikos ir procedūrų komisija. Dėl to siūlytina šioje komisijoje, dėl išskirtinio jos statuso ir sudarymo mechanizmo, atsisakyti pavadavimo. Tuo tarpu pavadavimo galimybė liktų visose kitose nuolatinėse komisijose.
Pasiūlymas: Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „7 straipsnis. 77 straipsnio pakeitimas Pakeisti 77 straipsnio 1 dalį: 1. „1. Seime sudaroma nuolatinė Etikos ir
procedūrų komisija. Ši komisija sudaroma laikantis Seimo frakcijų
proporcinio atstovavimo principo iš vienuolikos Seimo narių. Seimo daugumai
priklausantys Seimo nariai pasiūlo iš Seimo daugumai nepriklausančių
Seimo narių penkis kandidatus į Etikos ir procedūrų komisijos
narius |
Pritarti |
Pasiūlymas teikiamas Seimo statuto 77 straipsniui, kuris komiteto patobulintame projekte keičiamas 9 straipsniu (iniciatorių pateiktame projekte – 7 straipsnis).
|
2. |
Seimo narė Agnė Širinskienė 2023-05-16 |
9 |
2 |
|
N |
Argumentai: žr. aukščiau
Pasiūlymas: Papildyti 7 straipsnį 2 dalimi ir ją išdėstyti taip: 2. „4. Etikos ir procedūrų komisijos narių pavaduotojai nėra skiriami.“
|
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 11, 30, 45, 53, 71, 74, 77, 81, 140 straipsnių, III dallies pavadinimo pakeitimo ir statuto papildymo 471 straipsniu” projektui XIVP-2531(3) ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
|
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|
||||||
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2023-05-17
|
2 |
|
|
|
|
Argumentai: Vadovaujantis LR Seimo statuto 162 straipsnio 1 d., Seimo nutarimų projektai, dėl kurių svarstymo šiame statute nenustatyta kita tvarka, svarstomi skubos tvarka. Taikant skubos tvarką, trumpinamas laikas tarp svarstymo stadijų: svarstymo pagrindiniame komitete, svarstymo Seimo posėdyje, priėmimo. Tačiau šie laiko tarpai turi būti ne trumpesni kaip 24 valandos (Seimo statuto 163 str. 1, 2 d.). Kaip matyti iš šios nuostatos, Seimo statute gali būti nustatyta kita Seimo nutarimų projektų svarstymo tvarka, taikytina tik konkrečiai Statute nurodytais atvejais, vieni tokių - kuomet Seimo nutarimai po pateikiamo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jei Seimas nenusprendžia kitaip (pavyzdžiui 71 str. „Komisijų sudarymas“ 8 d., 731 str. „Komisijų sudėties keitimas“ 7d., 85 str. „Seimo sesijos“ 4 d. ir kt.). Kita, t.y., aukščiau nurodyta speciali tvarka numatyta ne visiems Seimo nutarimų projektams, o tik tiems, kurių pateikimas, svarstymas ir priėmimas per tris posėdžius galėtų komplikuoti Seimo darbą. Toks reguliavimas priimtas 2020 metais (2020 m. birželio 11 d. Seimo statutas „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 71, 74, 85, 89, 115, 162 straipsnių, trisdešimt antrojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir statuto papildymo 2031 straipsniu“ Nr. XIII-3054), kuomet po 2019 m. balandžio 16 d. Konstitucinio Teismo nutarimo Nr. KT12-N4/2019 sugriežtintas ypatingos skubos taikymo reguliavimas (2019 m. lapkričio 28 d. Seimo statutas „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 162 ir 164 straipsnių pakeitimo“ Nr. XIII-2570). Vieni iš tokio reguliavimo argumentų buvo, kad tai yra atvejai, kai Seimo nutarimų priėmimas nepatenka į ypatingos skubos atvejus, tačiau įprastos nutarimų svarstymo ir priėmimo tvarkos taikymas šiais atvejais būtų netinkamas ir sukeltų trukdžių Seimo darbui. Pavyzdžiui, vienos dienos neeilinės Seimo sesijos atveju darbų programos pateikimas, svarstymas ir patvirtinimas per tris posėdžius su 24 valandų intervalu būtų neįmanomas. Atsižvelgiant į galiojantį reguliavimą ir galinčias kilti Seimo statuto taikymo problemas praktikoje, tikslinga sistemiškai suderinti Seimo statuto nuostatas ir atitinkamą Seimo nutarimų pateikimo, svarstymo ir priėmimo tvarką aiškiai įtvirtinti ir tais atvejais, kai priimamas nutarimas pavesti laikinai eiti Seimo Pirmininko pareigas arba jį pavaduoti, kai priimami Devintajame skirsnyje „Seimo komitetų sudarymo tvarka“ nurodyti Seimo nutarimai, o taip pat kai priimami Seimo sprendimai dėl Seimo delegacijų tarptautinėse parlamentinėse organizacijos ir asamblėjose (sudėties tvirtinimo, pirmininkų ir pavaduotojų tvirtinimo).
Pasiūlymas: 2 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas Papildyti 30 straipsnį 6 dalimi: „6. Seimo sprendimai šiame straipsnyje nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“ |
Pritarti |
|
2. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2023-05-17
|
5 |
|
|
|
|
5 straipsnis. Statuto papildymas 471 straipsniu Papildyti Statutą 471 straipsniu: „471 straipsnis. Seimo nutarimų dėl šiame skirsnyje numatytų Seimo sprendimų svarstymo ir priėmimo tvarka Seimo nutarimai dėl šiame skirsnyje numatytų sprendimų po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“ |
Pritarti |
|
3. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2023-05-17
|
10 |
|
|
|
|
Pasiūlymas: 10 straipsnis. 81 straipsnio pakeitimas Papildyti 81 straipsnį 7 dalimi: „7. Seimo sprendimai šiame straipsnyje nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už –6, prieš –1, susilaikė –2.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Julius Sabatauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė