LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399

11, 45, 53, 71, 74, 77, 140 straipsnių IR III DALIES PAVADINIMO pakeitimo“

PROJEKTO XIVP-2531(2)

 

 

2022-05-17 Nr. 102-P-22

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinė Armonaitė, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Vilių Semešką pavaduojanti Rasa Petrauskienė, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-05

7

1

 

1.         Projekto 5 straipsnio 1 dalyje dėstomos Seimo statuto 71 straipsnio 5 dalies trečiasis sakinys, nustatantis, kad „nuolatinių komisijų sudėtį ir komisijų narių pavaduotojus Seimas tvirtina, balsuodamas už visą komisijos narių ir jų pavaduotojų sąrašą“, iš dalies atkartoja šios dalies antrajame sakinyje dėstomą normą, taip pat numatančią, kad Seimas balsuoja už visą komisijos narių sąrašą. Siūlytina arba tikslinti Seimo statuto 71 straipsnio 5 dalies trečiąjį sakinį, atsisakant pasikartojančios nuostatos dėl nuolatinės komisijos sudėties tvirtinimo, arba Seimo statuto 71 straipsnio 5 dalies antrąjį ir trečiąjį sakinius apjungti, kartu išdėstant nuolatinės komisijos narių ir jų pavaduotojų sąrašo tvirtinimo nuostatas.

 

Pritarti

Projektas patobulintas:

1. Pakeisti 71 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Kiekvienas iš pateiktų kandidatų turi duoti žodinį, o jeigu pats posėdyje nedalyvauja, raštišką sutikimą dirbti komisijoje. Seimas balsuoja už visą taip suformuotą komisijos narių sąrašą. Seimas nuolatinės komisijos Nuolatinių komisijų sudėtį ir komisijų narių pavaduotojus Seimas tvirtina, balsuodamas už visą komisijos narių ir jų pavaduotojų sąrašą. Jeigu jis  atitinkamas sąrašas nepatvirtinamas, procedūra kartojama.“

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-05

9

 

 

2.         Projekto 7 straipsnio pakeitimų esmėje po žodžio „dalį“ įrašytini žodžiai „ir ją išdėstyti taip“.

 

 

Pritarti

 

3.

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja M. Civilkienė

1

2,

5

 

Projekto 1 straipsniu dėstomoje Seimo statuto 11 straipsnio 5 dalyje nurodyta, kad Seimo narių pranešimus apie nedalyvavimą Seimo komisijų posėdžiuose fiksuoja komisijų sekretoriatai. Pažymėtina, kad tokių Seimo kanceliarijos padalinių nėra, o atitinkamas funkcijas atlieka komisijas aptarnaujantys Seimo kanceliarijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai dirbantys pagal darbo sutartis. Atsižvelgiant į tai turėtų būti patikslintos Projekto 1 straipsniu dėstomos Seimo statuto 11 straipsnio 5 dalies nuostatos.

 

 

Pritarti

Pažymėtina ir tai, kad praktikoje Seimo narių pranešimus apie nedalyvavimą Seimo posėdžiuose fiksuoja ne Seimo posėdžių sekretoriatas, o Seimo Etikos ir procedūrų komisija. Atsižvelgiant į tai turėtų būti patikslintos Projekto 1 straipsniu dėstomų Seimo statuto 11 straipsnio 2 ir 5 dalių nuostatos.

Pasiūlymas:

2. Jeigu Seimo narys negali dalyvauti Seimo posėdyje, Seimo komiteto ar komisijos posėdyje, apie tai iš anksto, o jeigu negali iš anksto, – ne vėliau kaip per savaitę nuo atitinkamo posėdžio dienos privalo raštu arba elektroninių ryšių priemonėmis pranešti atitinkamai Seimo posėdžių sekretoriatui Etikos ir procedūrų komisijai, komiteto ar komisijos pirmininkui, nurodydamas nedalyvavimo priežastis.

<...>

54. Seimo posėdžių sekretoriatas Etikos ir procedūrų komisija fiksuoja Seimo narių pranešimus apie nedalyvavimą Seimo posėdžiuose, o Seimo komitetų biurai bei komisijas aptarnaujantys Seimo kanceliarijos darbuotojai komisijų sekretoriatai – apie Seimo narių nedalyvavimą komitetų ir komisijų posėdžiuose. Informacija apie Seimo narių nedalyvavimą Seimo komitetų ir komisijų posėdžiuose Ši informacija kartu su nedalyvavimoą posėdyje pateisinamaisiais dokumentais ir komitetų bei komisijų pirmininkų išvadomis turi būti pateikta Etikos ir procedūrų komisijai iki kito mėnesio 10 dienos.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė

Agnė Širinskienė

2023-05-16

9

1

 

 

 Argumentai:

Tai, kad iki šiol etikos ir procedūrų komisijos nariai neturėjo savo pavaduotojų, nekėlė jokių praktinių problemų. Pavaduotojų klausimu buvo susidomėta tik tuomet, kai vienas valdančiųjų atstovas komisijoje balsavo kitaip, nei norėjo valdančioji dauguma. Todėl, manytina, kad pavaduotojų buvimas leis daryti spaudimą komisijos nariams tais atvejais, kai jie mano kitaip, nei juos delegavusios frakcijos, nedalyvauti posėdžiuose ir deleguoti savo pavaduotojus. Tai mažins pasitikėjimą etikos ir procedūrų komisija. Dėl to siūlytina šioje komisijoje, dėl išskirtinio jos statuso ir sudarymo mechanizmo, atsisakyti pavadavimo. Tuo tarpu pavadavimo galimybė liktų visose kitose nuolatinėse komisijose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „7 straipsnis. 77 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 77 straipsnio 1 dalį:

1. „1. Seime sudaroma nuolatinė Etikos ir procedūrų komisija. Ši komisija sudaroma laikantis Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principo iš vienuolikos Seimo narių. Seimo daugumai priklausantys Seimo nariai pasiūlo iš Seimo daugumai nepriklausančių Seimo narių  penkis kandidatus į Etikos ir procedūrų komisijos narius  ir tiek pat kandidatų į šios komisijos narių pavaduotojus. Kitus šešis kandidatus į Etikos ir procedūrų komisijos narius ir tiek pat kandidatų į šios komisijos narių pavaduotojus iš Seimo daugumai priklausančių Seimo narių  pasiūlo Seimo mažumai priklausantys Seimo nariai.“

Pritarti

Pasiūlymas teikiamas Seimo statuto 77 straipsniui, kuris komiteto patobulintame projekte keičiamas 9 straipsniu (iniciatorių pateiktame projekte – 7 straipsnis).

 

 

 

2.

Seimo narė

Agnė Širinskienė

2023-05-16

9

2

 

N

Argumentai: žr. aukščiau

 

Pasiūlymas:

Papildyti 7 straipsnį 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

2. „4. Etikos ir procedūrų komisijos narių pavaduotojai nėra skiriami.“

 

Pritarti

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 11, 30, 45, 53, 71, 74, 77, 81, 140 straipsnių, III dallies pavadinimo pakeitimo ir statuto papildymo 471 straipsniu” projektui XIVP-2531(3) ir Komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

1.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2023-05-17

 

2

 

 

 

 

Argumentai:

Vadovaujantis LR Seimo statuto 162 straipsnio 1 d., Seimo nutarimų projektai, dėl kurių svarstymo šiame statute nenustatyta kita tvarka, svarstomi skubos tvarka. Taikant skubos tvarką, trumpinamas laikas tarp svarstymo stadijų: svarstymo pagrindiniame komitete, svarstymo Seimo posėdyje, priėmimo. Tačiau šie laiko tarpai turi būti ne trumpesni kaip 24 valandos (Seimo statuto 163 str. 1, 2 d.).

Kaip matyti iš šios nuostatos, Seimo statute gali būti nustatyta kita Seimo nutarimų projektų svarstymo tvarka, taikytina tik konkrečiai Statute nurodytais atvejais, vieni tokių - kuomet Seimo nutarimai po pateikiamo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jei Seimas nenusprendžia kitaip (pavyzdžiui 71 str. „Komisijų sudarymas“ 8 d., 731 str. „Komisijų sudėties keitimas“ 7d., 85 str. „Seimo sesijos“ 4 d. ir kt.).

 Kita, t.y., aukščiau nurodyta speciali tvarka numatyta ne visiems Seimo nutarimų projektams, o tik tiems, kurių pateikimas, svarstymas ir priėmimas per tris posėdžius galėtų komplikuoti Seimo darbą. Toks reguliavimas priimtas 2020 metais (2020 m. birželio 11 d. Seimo statutas „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 71, 74, 85, 89, 115, 162 straipsnių, trisdešimt antrojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir statuto papildymo 2031 straipsniu“ Nr. XIII-3054), kuomet po 2019 m. balandžio 16  d. Konstitucinio Teismo nutarimo Nr. KT12-N4/2019 sugriežtintas ypatingos skubos taikymo reguliavimas (2019 m. lapkričio 28 d. Seimo statutas „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 162 ir 164 straipsnių pakeitimo“ Nr. XIII-2570).

Vieni iš tokio reguliavimo argumentų buvo, kad tai yra atvejai, kai Seimo nutarimų priėmimas nepatenka į ypatingos skubos atvejus, tačiau įprastos nutarimų svarstymo ir priėmimo tvarkos taikymas šiais atvejais būtų netinkamas ir sukeltų trukdžių Seimo darbui. Pavyzdžiui, vienos dienos neeilinės Seimo sesijos atveju darbų programos pateikimas, svarstymas ir patvirtinimas per tris posėdžius su 24 valandų intervalu būtų neįmanomas.

Atsižvelgiant į galiojantį reguliavimą ir galinčias kilti Seimo statuto taikymo problemas praktikoje,  tikslinga sistemiškai suderinti Seimo statuto nuostatas ir atitinkamą Seimo nutarimų pateikimo, svarstymo ir priėmimo tvarką aiškiai įtvirtinti ir tais atvejais, kai priimamas nutarimas pavesti laikinai eiti Seimo Pirmininko pareigas arba jį pavaduoti, kai priimami Devintajame skirsnyje „Seimo komitetų sudarymo tvarka“ nurodyti Seimo nutarimai, o taip pat kai priimami Seimo sprendimai dėl Seimo delegacijų tarptautinėse parlamentinėse organizacijos ir asamblėjose (sudėties tvirtinimo, pirmininkų ir pavaduotojų tvirtinimo).

 

Pasiūlymas:

2 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

Papildyti 30 straipsnį 6 dalimi:

6. Seimo sprendimai šiame straipsnyje nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.

Pritarti

 

2.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2023-05-17

 

5

 

 

 

 

Pasiūlymas:

5 straipsnis. Statuto papildymas 471 straipsniu

Papildyti Statutą 471 straipsniu:

„471 straipsnis. Seimo nutarimų dėl šiame skirsnyje numatytų Seimo sprendimų svarstymo ir priėmimo tvarka

Seimo nutarimai dėl šiame skirsnyje numatytų sprendimų po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“

Pritarti

 

3.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2023-05-17

 

10

 

 

 

 

Pasiūlymas:

10 straipsnis. 81 straipsnio pakeitimas

Papildyti 81 straipsnį 7 dalimi:

7. Seimo sprendimai šiame straipsnyje nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už –6, prieš –1, susilaikė –2.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Irena Haase

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė