LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Žmogaus teisių komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

 ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 6, 75 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO

 NR. XIIIP-2126

 

 

2018-05-30  Nr. 112-P-19

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininko pavaduotojas  Leonard Talmont; komiteto nariai: Justas Džiugelis; Sergejus Jovaiša; Andrius Navickas; Ona Valiukevičiūtė; komiteto biuro vadovė Jolanta Savickienė, komiteto patarėjos Eglė Gibavičiūtė; Rūta Ragaliauskienė; komiteto padėjėja Jūratė Mikulskienė.  Kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Vilma Augienė, ministerijos l. e. p. Vaikų skyriaus vedėjas Ričardas Černiauskas; Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus vyriausioji patarėja Eivilė Žemaitytė; Lygių galimybių kontrolieriaus vyresnysis patarėjas Vytis Muliuolis; Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos dalyvaus  direktoriaus pavaduotojas, pavaduojantis direktorių Jan Maciejevski; Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas teisės klausimais Aleksandras Tiaškevičius; Nacionalinei teismų administracijos Teisės skyriaus vyriausioji specialistė Jonė Reinienė; Lygių galimybių plėtros centro ekspertė Vilana Pilinkaitė Sotirovič; Žmogaus teisių stebėjimo instituto Advokacijos vadovė Mėta Adutavičiūtė.

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-05-14

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

 

 

 

1.1

Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-05-14

3

 

 

1. Projektu siūloma Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai pavesti atlikti administracinių nusižengimų tyrimą dėl kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų vietoj savivaldybių administracijų. Pastebėtina, kad ir po vaiko teisių apsaugos institucijų pertvarkos savivaldybėms pagal Vietos savivaldos įstatymą išlieka kai kurios su vaiko teisių apsauga susijusios funkcijos, pvz., pagal Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 5, 6 ir 44 punktus savivaldybės savarankiškoms funkcijoms priskiriama savivaldybės teritorijoje gyvenančių vaikų iki 16 metų mokymosi pagal privalomojo švietimo programas užtikrinimas; švietimo pagalbos teikimo mokiniui, mokytojui, šeimai, mokyklai, vaiko minimaliosios priežiūros priemonių vykdymo organizavimas ir koordinavimas; savivaldybės dalyvauja vykdant vaiko teisių apsaugą, užtikrina prevencinės pagalbos vaikui ir šeimai organizavimą, socialinių, švietimo, sveikatos priežiūros įstaigų bei kitų įstaigų teikiamų paslaugų koordinavimą. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar tikslinga išbraukti nuostatas dėl savivaldybių administracijų teisės tirti visus projekto 3 straipsnyje nurodytus administracinius nusižengimus, pvz., pagal 80 straipsnį dėl kliudymo vaikui mokytis, 75 straipsnio 3 dalį dėl kliudymo nustatyti vaikui globą (pagal Vaiko teisių apsaugos įstatymą savivaldybės administracijos direktorius skiria vaiko laikinąją globą ir paskiria konkretų laikinąjį globėją), 72 straipsnio 3 dalį dėl mokymo, auklėjimo, sveikatos priežiūros ir kitų institucijų bei įstaigų, kurių prižiūrimas yra vaikas, vadovų, auklėtojų ar kitų jiems tolygių asmenų savo pareigų nevykdymo arba netinkamo vykdymo.

 

Nepritarti

Vaiko teisių ir įvaikinimo tarnybos atstovų išaiškinimas, kad kad po liepos 1 d. už vaiko teisių ir teisėtų interesų apsaugą savivaldybių teritorijose bus atsakinga Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Tarnyba), kuri minėtą funkciją įgyvendins per miestų / apskričių teritorinius skyrius. Pagal Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo nuostatas, Tarnyba ar jos teritorinis skyrius turės būti visada informuotas apie galimus vaiko teisių pažeidimus ir būtent Tarnyba ar jos teritorinis skyrius turės teisę konstatuoti vaiko teisių pažeidimo faktą, kiek tai nebus susiję su nusikalstamos veikos, padarytos vaiko atžvilgiu, konstatavimo faktu. Taigi, visais atvejais, kai bus nustatyti keičiamo kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose nurodytų administracinių nusižengimų požymiai, bus informuojama Tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, kuri įvertins ar buvo padarytas pažeidimas ir taikys atitinkamą atsakomybę pažeidėjo atžvilgiu. Atsižvelgiant į tai, savivaldybių administracijoms palikimas teisės taikyti atsakomybę už keičiamo kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose nurodytų administracinių nusižengimų padarymą, būtų perteklinis, be to, sukeltų ateityje galimus ginčus dėl to, kas turėtų tokio nusižengimo atveju atlikti visus su administracinio nusižengimo tyrimu susijusius veiksmus, kadangi tai galėtų padaryti tris subjektai, t. y. policija, Tarnyba ar savivaldybės administracija.

1.2

Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-05-14

3

 

 

2. Įstatymo projekto 3 straipsnį reikėtų tikslinti atsižvelgiant į jau priimtus (2018 m. liepos 1 d. įsigaliojančius) keičiamo kodekso 589 straipsnio pakeitimus.

 

Pritarti

 

1.3

Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-05-14

2

(75)

 

(3)

 

3. Siūlytina svarstyti keičiamo kodekso 75 straipsnio 3 dalies dispoziciją. Nepaisant šiuo metu galiojančios nuostatos, svarstytina, ar neturėtų būti nustatyta atsakomybė už melagingos informacijos policijai ir prokuratūrai suteikimą bei kliudymą policijai ir prokuratūrai nustatyti vaiko globą (rūpybą).

 

Nepritarti

Pagal dabar galiojantį teisinį reguliavimą, o taip pat ir  pagal nuo liepos 1 d. įsigaliosiantį teisinį reguliavimą už vaiko netekusio tėvų globos nustatymą yra ir bus atsakinga Valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija (iki liepos 1 d. – savivaldybės administracijos vaiko teisių apsaugos skyrius, po liepos 1 d. – Tarnybos teritoriniai skyriai). Nors už vaiko laikinosios globos (rūpybos) nustatymą bus atsakinga savivaldybės administracija, o už nuolatinės globos (rūpybos) nustatymą – teismas, tiek laikinoji, tiek nuolatinė globa (rūpyba) bus nustatoma Tarnybos teritorinio skyriaus nurodymu arba pareiškimu. Atkreiptinas dėmesys, kad nei policija, nei prokuratūra neorganizuos vaiko globos (rūpybos) nustatymo, todėl šioms institucijoms negalės būti kliudoma nustatyti vaiko globą (rūpyba). Atsižvelgiant į tai, keičiamo kodekso 75 str. 3 d. papildymas siūlomomis nuostatomis būtų perteklinis.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:-.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:-.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti įstatymo projektui.

6.2. Pasiūlymai: Siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti Įstatymo projektą, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą, kuriai komitetas pritarė.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Ona Valiukevičiūtė; Justas |Džiugelis.

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                                                                    Leonard Talmont

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Eglė Gibavičiūtė