1.1
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-05-14
|
3
|
|
|
1. Projektu siūloma Valstybės vaiko
teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai pavesti atlikti administracinių
nusižengimų tyrimą dėl kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose numatytų
administracinių nusižengimų vietoj savivaldybių administracijų. Pastebėtina,
kad ir po vaiko teisių apsaugos institucijų pertvarkos savivaldybėms pagal
Vietos savivaldos įstatymą išlieka kai kurios su vaiko teisių apsauga
susijusios funkcijos, pvz., pagal Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 5,
6 ir 44 punktus savivaldybės savarankiškoms funkcijoms
priskiriama savivaldybės teritorijoje gyvenančių vaikų iki 16 metų
mokymosi pagal privalomojo švietimo programas užtikrinimas; švietimo pagalbos teikimo
mokiniui, mokytojui, šeimai, mokyklai, vaiko minimaliosios priežiūros
priemonių vykdymo organizavimas ir koordinavimas; savivaldybės dalyvauja
vykdant vaiko teisių apsaugą, užtikrina prevencinės pagalbos vaikui ir šeimai
organizavimą, socialinių, švietimo, sveikatos priežiūros įstaigų bei kitų
įstaigų teikiamų paslaugų koordinavimą. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar
tikslinga išbraukti nuostatas dėl savivaldybių administracijų teisės tirti
visus projekto 3 straipsnyje nurodytus administracinius nusižengimus, pvz.,
pagal 80 straipsnį dėl kliudymo vaikui mokytis, 75 straipsnio 3 dalį dėl
kliudymo nustatyti vaikui globą (pagal Vaiko teisių apsaugos įstatymą
savivaldybės administracijos direktorius skiria vaiko laikinąją globą ir
paskiria konkretų laikinąjį globėją), 72 straipsnio 3 dalį dėl mokymo,
auklėjimo, sveikatos priežiūros ir kitų institucijų bei įstaigų, kurių
prižiūrimas yra vaikas, vadovų, auklėtojų ar kitų jiems tolygių asmenų savo
pareigų nevykdymo arba netinkamo vykdymo.
|
Nepritarti
|
Vaiko teisių ir įvaikinimo
tarnybos atstovų išaiškinimas, kad kad po liepos 1 d. už vaiko teisių ir
teisėtų interesų apsaugą savivaldybių teritorijose bus atsakinga Valstybės
vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos (toliau – Tarnyba), kuri minėtą funkciją įgyvendins per miestų /
apskričių teritorinius skyrius. Pagal Lietuvos Respublikos vaiko teisių
apsaugos pagrindų įstatymo nuostatas, Tarnyba ar jos teritorinis skyrius
turės būti visada informuotas apie galimus vaiko teisių pažeidimus ir būtent
Tarnyba ar jos teritorinis skyrius turės teisę konstatuoti vaiko teisių
pažeidimo faktą, kiek tai nebus susiję su nusikalstamos veikos, padarytos
vaiko atžvilgiu, konstatavimo faktu. Taigi, visais atvejais, kai bus nustatyti
keičiamo kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose
nurodytų administracinių nusižengimų požymiai, bus informuojama
Tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, kuri įvertins ar buvo padarytas
pažeidimas ir taikys atitinkamą atsakomybę pažeidėjo atžvilgiu. Atsižvelgiant
į tai, savivaldybių administracijoms palikimas teisės taikyti atsakomybę už
keičiamo kodekso 72, 73, 74, 75, 80 straipsniuose
nurodytų administracinių nusižengimų padarymą, būtų perteklinis, be to,
sukeltų ateityje galimus ginčus dėl to, kas turėtų tokio nusižengimo atveju
atlikti visus su administracinio nusižengimo tyrimu susijusius veiksmus,
kadangi tai galėtų padaryti tris subjektai, t. y. policija, Tarnyba ar
savivaldybės administracija.
|
1.3
|
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-05-14
|
2
(75)
|
(3)
|
|
3. Siūlytina svarstyti keičiamo
kodekso 75 straipsnio 3 dalies dispoziciją. Nepaisant šiuo metu galiojančios
nuostatos, svarstytina, ar neturėtų būti nustatyta atsakomybė už melagingos
informacijos policijai ir prokuratūrai suteikimą bei kliudymą policijai ir
prokuratūrai nustatyti vaiko globą (rūpybą).
|
Nepritarti
|
Pagal dabar galiojantį
teisinį reguliavimą, o taip pat ir pagal nuo liepos 1 d. įsigaliosiantį
teisinį reguliavimą už vaiko netekusio tėvų globos nustatymą yra ir bus
atsakinga Valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija (iki liepos 1 d. –
savivaldybės administracijos vaiko teisių apsaugos skyrius, po liepos 1 d. –
Tarnybos teritoriniai skyriai). Nors už vaiko laikinosios globos (rūpybos)
nustatymą bus atsakinga savivaldybės administracija, o už nuolatinės globos
(rūpybos) nustatymą – teismas, tiek laikinoji, tiek nuolatinė globa (rūpyba)
bus nustatoma Tarnybos teritorinio skyriaus nurodymu arba pareiškimu.
Atkreiptinas dėmesys, kad nei policija, nei prokuratūra neorganizuos vaiko
globos (rūpybos) nustatymo, todėl šioms institucijoms negalės būti kliudoma
nustatyti vaiko globą (rūpyba). Atsižvelgiant į tai, keičiamo kodekso 75 str.
3 d. papildymas siūlomomis nuostatomis būtų perteklinis.
|