LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKLIAVŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1725 10, 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

 IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 132 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-2481(2)

 

2019-10-16  Nr. 109-P-34

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas, Kęstutis Glaveckas, Algirdas Butkevičius, Rasa Budbergytė, Viktoras Rinkevičius, Vida Ačienė, Gintarė Skaistė, Mykolas Majauskas, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Žaltkauskienė, vyr. specialistė Agnė Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-14

Nr. XIIIP-2481(2)

 

 

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projektą papildyti nuostatomis, kurios reglamentuotų iki įstatymo įsigaliojimo susiklosčiusius santykius dėl rinkliavų grąžinimo už netinkamai suteiktas paslaugas.

Nepritarti

Savivaldybės teritorijoje nustatyti vietinę rinkliavą už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą (toliau – vietinė rinkliava) turi teisę savivaldybės taryba[1].

Kaip nustatyta galiojančiame Rinkliavų įstatyme, savivaldybės taryba tvirtina vietinės rinkliavos nuostatus, kuriuose nustato ir vietinės rinkliavos grąžinimo atvejus.

Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainą ir vietinės rinkliavos dydį savivaldybė nustato vadovaudamasi Atliekų tvarkymo įstatyme[2] išdėstytais principais ir Vyriausybės patvirtintomis[3] Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėmis[4]. Atliekų tvarkymo įstatyme ir jį įgyvendinančiose teisės aktuose nėra apibrėžta, kas yra laikoma netinkamai suteiktomis paslaugomis.

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje pripažįstama, kad pagal bendrą taisyklę vietinę rinkliavą turi mokėti asmenys, valdantys, naudojantys, disponuojantys nekilnojamuoju turtu tam tikros savivaldybės teritorijoje, nepriklausomai nuo to, ar asmenys šiuo turtu naudojasi ar ne[5]; asmens pripažinimas vietinės rinkliavos mokėtoju nėra siejamas su individualaus komunalinių atliekų konteinerio turėjimu ir (ar) naudojimu, todėl asmens argumentai, kad jam nebuvo skirtas joks konteineris atliekoms šalinti, nepaneigia jo prievolės mokėti rinkliavą[6], taip pat nėra siejamas ir su atliekų tvarkytojų pareigų tinkamu vykdymu[7]; savaime nedraudžiama nustatyti vietinę rinkliavą, kurios dydis apskaičiuojamas ne pagal faktiškai susidariusį ir perduotą tvarkyti atliekų kiekį, bet yra siejamas su nekilnojamojo turto turėjimu ar (ir) naudojimu[8]; gyvenamosios vietos deklaravimo aplinkybė savaime nėra pagrindas atleisti nuo visos ar dalies vietinės rinkliavos mokėjimo[9].

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-14

Nr. XIIIP-2481(2)

 

 

 

 

2.             Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

2.1.       projekto pavadinime vietoj formuluotės „10, 12 STRAIPSNIŲ“ rašytina formuluotė „12 STRAIPSNIO“;

2.2.       projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 6 punkte esantis trumpinys „kt.“ keistinas žodžiu „kita“.

Pritarti

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta

 

4. Balsavimo rezultatai: už –8, prieš –0, susilaikė –1.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                 Valius Ąžuolas                                                       

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja J. Alasevičienė      

 

 



[1] Rinkliavų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 8 punktas.

[2] Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 4 dalis.

[3] Ten pat, 302 straipsnio 3 dalis.

[4] Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. liepos 24 d. nutarimu Nr. 711 „Dėl Vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo taisyklių patvirtinimo“.

[5] Pvz., žr. LVAT 2018 m. kovo 28 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eA-319-662/2018 ir joje nurodytą teisminę praktiką.

[6] LVAT 2018 m. spalio 30 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eA-2196-415/2018.

[7] LVAT 2016 m. rugsėjo 5 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A-2510-520/2016.

[8] Pvz., žr. LVAT 2010 m. kovo 29 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A525-471/2010, Administracinė jurisprudencija          Nr. 19, 2010, p. 55–91; 2011 m. rugsėjo 5 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A492-2796/2011, Administracinė jurisprudencija Nr. 22, 2011, p. 135–146; 2012 m. birželio 11 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A143-1592/2012, Administracinė jurisprudencija Nr. 23, 2012, p. 274–283, ir kt.

[9] LVAT 2018 m. rugpjūčio 29 d. nutartis administracinėje byloje eA-1407-629/2018.