LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 28, 42, 43, 44, 66 IR 67 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-05-22 Nr. XIVP-2759
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Švietimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 28 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „savivaldybėmis ir Vyriausybė“ įrašyti žodžius „savivaldybių tarybomis ir Vyriausybe“. Be to, atsižvelgiant į tai, kad šioje dalyje kalbama apie trijų skirtingų švietimo teikėjų tinklų užtikrinimą, vieni nuo kitų turėtų būti atskirti kableliu, bet ne dvitaškiu.
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio 8 dalyje vietoj formuluotės „šio įstatymo 43 straipsnio 8–15 dalimis“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 43 straipsnio 8–15 dalyse nustatytais kriterijais“ (atitinkamai tikslintinos ir kitos keičiamo įstatymo 42 straipsnio 1 dalies, 44 straipsnio 1, 2 ir 4 dalių nuostatos). Be to, keičiamo įstatymo 28 straipsnio 8 dalies antrajame sakinyje vietoj žodžių „šiomis taisyklėmis“ įrašytini žodžiai „Vyriausybės patvirtintomis Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklėmis“.
3. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 42 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose siūloma įtvirtinti Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos bei kitų ministerijų, Vyriausybės įstaigų bei įstaigų prie ministerijų teisę steigti mokyklas, kurių forma biudžetinė įstaiga. Pažymėtina, kad toks reguliavimas prieštarauja Biudžetinių įstaigų įstatymui, kurio 3 straipsnio 5 dalies 1 punkte įtvirtintas imperatyvus draudimas biudžetinei įstaigai būti kitų juridinių asmenų dalyve. Minėto įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad iš valstybės biudžeto arba Valstybinio socialinio draudimo fondo, Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetų ir kitų valstybės pinigų fondų išlaikoma biudžetinė įstaiga steigiama įstatymu arba Vyriausybės nutarimu. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 42 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktai tikslintini. Atitinkamai tikslintinos ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 44 straipsnio 1 dalies nuostatos (nes galiojantys įstatymai nebenumato ir kažkokių privalomų kompetentingų institucijų pritarimų ar sutikimų valstybės biudžetinių bei viešųjų įstaigų steigimui).
4. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 7 dalies antrasis sakinys, nustatantis, kad mokykla formaliojo profesinio mokymo programas gali vykdyti tik turėdama Profesinio mokymo įstatymo nustatyta tvarka išduotą licenciją, už kurios išdavimą, papildymą ar patikslinimą mokama valstybės rinkliava“, brauktinas kaip ne keičiamo įstatymo, o Profesinio mokymo įstatymo reguliavimo dalykas (mūsų siūlomas atsisakyti reguliavimas dėl licencijų privalomumo ir valstybės rinkliavos už jų išdavimo yra įtvirtintos Profesinio mokymo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje, 14 straipsnio 1 ir 6 dalyse).
5. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 8 dalies 2 punkte reikėtų arba apibrėžti sąvokos „materialioji aplinka“ turinį, arba vartoti Lietuvos Respublikos įstatymuose vartojamus materialųjį turtą apibrėžiančius terminus.
6. Atsižvelgiant į projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 8 dalies 2 ir 3 punktuose įtvirtintus bendruosius kriterijus, kuriuos turi atitikti bendrojo ugdymo programas vykdančios mokyklos, keičiamo įstatymo 40 straipsnio 1 ir 2 dalys brauktinos kaip perteklinės ir pakartojančios identiško turinio nuostatas.
7. Atsižvelgiant į tai, kad kadetų ugdymo programa būtų tvirtinama tik po to, kai jos turinys būtų suderintas su Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministru, bei siekiant aiškumo, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 10 dalies 1 punkte vietoj žodžių „patvirtintą švietimo, mokslo ir sporto ministro ir suderintą su Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministru“ įrašytini žodžiai „suderintą su Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministru ir patvirtintą švietimo, mokslo ir sporto ministro“.
8. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 10 dalies 3 punkte vartojamos sąvokos „Lietuvos įstaigos“ turinys nėra aiškus, t. y. neaišku, ar turimos omenyje valstybės institucijos ir įstaigos, ar ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, o gal ši sąvoka būtų suprantama ir aiškinama dar kaip nors plačiau; siūlytume šią projekto nuostatą patikslinti.
9. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 11 dalies 3 punkte reikėtų atskleisti specialiojo reikalavimo turinį ir tuo atveju, kai savitos pedagoginės sistemos samprata ar jos elementais yra grindžiamas ne visų mokyklos mokinių ugdymas, o tik vienos ar kelių klasių mokinių ugdymas (nes keičiamo įstatymo 43 straipsnio 11 dalies 3 punkto formuluotė suponuoja, kad tokie atvejai yra galimi, tačiau kažkokių kitokių specialiųjų reikalavimų, taikomų tokiais atvejais, nenustato).
10. Derinant projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 43 straipsnio 15 dalis dėstytina taip: „Mokykla, bendrojo ugdymo programas vykdanti nevalstybine kalba, bendrojo ugdymo programas gali vykdyti, jei atitinka šio straipsnio 8 dalyje nustatytus bendruosius kriterijus ir užtikrina valstybinės kalbos mokymą pagal švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintas bendrąsias programas“.
11. Svarstytina, ar projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 16 dalyje nereikėtų atsisakyti nuorodos į šio straipsnio 15 dalį, nes joje įtvirtintam konkrečiam reikalavimui - užtikrinti valstybinės kalbos mokymą pagal švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintas bendrąsias programas, kažkokias detalizuojančias kiekybines ar kokybines reikšmes Vyriausybės tvirtinamose taisyklėse kažin ar reikės nustatyti.
12. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 67 straipsnio 1 dalyje reikėtų atskleisti kokiais atvejais mokykloms, klasėms, kuriose mokinių skaičius neatitinka Vyriausybės nustatyto mažiausio ir (arba) didžiausio leistino mokinių skaičiaus, mokymo lėšos iš valstybės biudžeto neskiriamos, o kokiais atvejais esant toms pačioms sąlygoms, t. y. kai mokinių skaičius neatitinka Vyriausybės nustatyto mažiausio ir (arba) didžiausio leistino mokinių skaičiaus, skiriamos mokymo lėšos ne visai neskiriamos, o tik mažinamos Vyriausybės nustatyta tvarka. Be to, šioje dalyje prieš žodį „mažinamos“ siūlome įrašyti žodį „proporcingai“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]