LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Švitrigailos g. 42, LT-03209 Vilnius, tel. (8 5)  278 5602,

faks. (8 5)  213 2270, el. p. [email protected].

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188647255

 

Pagal adresatų sąrašą

 

 

 

Nr.

 

 

 

 

INFORMACIJA APIE ĮSAKYMŲ PROJEKTUS

 

 

 

Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – Administracija) parengė ir teikia išvadoms ir nuomonei gauti Įsakymo projektus[1].

Įsakymų projektų tikslas – pakeisti motorinių transporto priemonių pripažinimo istorinėmis motorinėmis transporto priemonėmis Lietuvos Respublikoje tvarką.

Šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas:

            1. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu[2] Administracija yra įpareigota nustatyti motorinės transporto priemonės pripažinimo istorine motorine transporto priemone tvarką, kurioje nustatyta, kad motorinės transporto valdytojas, kurio motorinė transporto priemonė atitinka Įstatyme[3] istorinės motorinės transporto priemonės įtvirtintą sąvoką, t. y. ji pagaminta prieš 30 metų ar anksčiau, kurios modelis nebegaminamas mažiausiai 15 metų ir kuri yra originali, tinkama eksploatuoti, bet nenaudojama kasdienėms reikmėms[4], privalo kreiptis į Istorinių motorinių transporto priemonių asociaciją (toliau – Asociacija), kuri paskelbta Administracijos interneto svetainėje[5]. Asociacija – juridinis asmuo, įsteigtas remiantis Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymu, kurio įstatuose vienas iš numatytų veiklos tikslų yra istorinių motorinių transporto priemonių išsaugojimas ir kurios veikla vykdoma ne mažiau kaip trejus metus[6].

            Motorinę transporto priemonę vertina Asociacijos paskirti vertintojai[7], ir jei motorinės transporto priemonės vertinimo išvada teigiama, ji pasirašyta trijų vertintojų, tokia motorinė transporto priemonė įtraukiama į Administracijos interneto svetainėje skelbiamą Pripažintų istorinių motorinių transporto priemonių sąrašą (toliau – Sąrašas).

            2. Kad į Sąrašą įtraukta istorinė motorinė transporto priemonė galėtų dalyvauti viešajame eisme, ji turi būti techniškai tvarkinga ir nustatyta tvarka įregistruota Lietuvos Respublikoje[8].

            Taigi istorinės motorinės transporto priemonės valdytojas turi kreiptis į privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonę dėl istorinės motorinės transporto priemonės techninės būklės įvertinimo[9]. Istorinės motorinės transporto priemonės, kaip ir kitų motorinių transporto priemonių, techninės būklės vertinimas vykdomas remiantis Techniniais reikalavimais[10], skiriasi tik tikrinimo būdas – ar tinkama transporto priemonės, pagamintos iki 1960 m. sausio 1 d., arba istorinės motorinės transporto priemonės konstrukcija, mazgų ir agregatų veikimas tikrinamas vizualiai apžiūrint[11], o privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros periodiškumas – 60 mėn.[12]

                3. Jei istorinė motorinė transporto priemonė atitinka Techninius reikalavimus, jai išduodama Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaita su teigiama išvada[13], ir istorinės motorinės transporto priemonės valdytojas turi kreiptis į VĮ „Regitra“ dėl motorinės transporto priemonės įregistravimo Registravimo taisyklių[14] nustatyta tvarka. VĮ „Regitra“  įregistruoja istorinę motorinę transporto priemonę ir jai išduoda istorinių motorinių transporto priemonių valstybinius numerio ženklus.

            Atsižvelgdama į Latvijos Respublikos praktiką istorinių motorinių transporto priemonių vertinimo srityje, kai istorines motorines transporto priemones ir vertina, ir tikrina techninę būklę, ir registruoja viena valstybės įmonė Kelių eismo saugos direkcija, Administracija siūlo pakeisti motorinių transporto priemonių pripažinimo istorinėmis motorinėmis transporto priemonėmis Lietuvos Respublikoje tvarką atsisakant Asociacijų dalyvavimo vertinant istorines motorines transporto priemones, pavesti vertinimą vykdyti privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonėms, o galutinį istorinės motorinės transporto priemonės pripažinimą vykdyti VĮ „Regitra“, kadangi:

            1. Neužtikrinamas istorinių motorinių transporto priemonių vertinimo skaidrumas ir kokybė:

            1.1. Šiuo metu susiklosčiusi situacija, kad Lietuvos Respublikoje yra 17 Asociacijų ir 111 motorinių transporto priemonių vertintojų, kurie vertina motorines transporto priemones. Pažymima, kad nei Asociacijoms, nei jų vertintojams teisės aktais nėra keliama jokių kompetencijos ar kvalifikacijos reikalavimų. Vienintelis ribojimas, įtvirtintas Tvarkos apraše, kad vertintojas negali būti vertinamos motorinės transporto priemonės savininkas[15].

            Tvarkos apraše nustatytas minimalus reikalavimas Asociacijai – būti įsteigtai remiantis Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymu, kurios įstatuose vienas iš numatytų veiklos tikslų būtų istorinių motorinių transporto priemonių išsaugojimas ir kurios veikla būtų vykdoma ne mažiau kaip trejus metus[16]. Taigi dažnai Asociacijos formaliai papildo savo įstatus tikslu išsaugoti istorines motorines transporto priemones tam, kad būtų įtrauktos į Sąrašą ir galėtų vertinti istorines motorines transporto priemones..

            1.2. Nėra numatyta sankcijų nei Asociacijoms, nei jų vertintojams už netinkamą istorinės motorinės transporto priemonės įvertinimą.

            1.3. Tokiu būdu iškreipiamas Direktyvoje 2014/45/ES[17] įtvirtintas tikslas, kad istorinės vertės transporto priemonių paskirtis – išsaugoti laikotarpio, kuriuo jos buvo pagamintos, istorinį palikimą, o pačios Asociacijos nukrypsta nuo savo pirminės paskirties – burti bendraminčius, saugoti, populiarinti istorines motorines transporto priemones, šviesti visuomenę, organizuoti renginius, parodas ir pan.

            2. Transporto priemonės valdytojams užkraunama papildoma finansinė našta:

            2.1. Iš viešai prieinamos Asociacijų paskelbtos informacijos matyti, kad motorinės transporto priemonės valdytojas už savo motorinės transporto priemonės įvertinimą Asociacijai turi sumokėti nuo 100 iki 150 Eur.

            Be to, kaip ir minėta, nėra numatyta sankcijų nei Asociacijoms, nei vertintojams už netinkamą istorinės motorinės transporto priemonės įvertinimą.

            2.2. Po istorinės motorinės transporto priemonės įtraukimo į Sąrašą istorinės motorinės transporto priemonės valdytojas vis tiek turi kreiptis į privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonę dėl techninės būklės įvertinimo ir į VĮ „Regitra“ dėl įregistravimo ir istorinėms motorinėms transporto priemonėms ženklinti skirtų numerio ženklų išdavimo.

            Taigi, Administracijos nuomone, pakeitus teisinį reglamentavimą istorinių motorinių transporto priemonių vertinimo srityje pati istorinių motorinių transporto priemonių vertinimo sistema bus skaidresnė, kokybiškesnė, palankesnė patiems motorinių transporto priemonių valdytojams, o už istorinės motorinės transporto priemonės įvertinimą ir privalomąją motorinių transporto priemonių techninę apžiūrą bus mokama Administracijos direktoriaus įsakymu patvirtinta  kaina[18].

            3. Istorines motorines transporto priemones vertintų kvalifikuoti privalomosios motorinių transporto priemonių techninės apžiūros kontrolieriai.

            Administracija pažymi, kad nuo 2012 m. gegužės mėn. iki 2020 m. gegužės mėn. į Sąrašą  yra įtraukta 2420 istorinių motorinių transporto priemonių, taigi vidutiniškai per metus įvertinama 300 transporto priemonių. Tokiam teikiamam įvertinti istorinių motorinių transporto priemonių skaičiui pakaktų, kad privalomosios motorinių transporto priemonių techninės apžiūros įmonės turėtų parengtus vertinti istorines motorines transporto priemones bent po kelis privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kontrolierius, kuriems Įstatyme jau yra nustatyti ne tik jiems taikomi išsilavinimo, žinių ir reputacijos reikalavimai vertinti motorinių transporto priemonių techninę būklę, bet ir reikalavimas turimas žinias atnaujinti[19], ir kurie, vertindami istorinės motorinės transporto priemonės atitiktį Techniniams reikalavimams, turėtų papildomų žinių įvertinti ir transporto priemonės atitiktį papildomiems istorinei motorinei transporto priemonei keliamiems reikalavimams, kuriais siūloma papildyti Techninius reikalavimus. Motorinės transporto priemonės valdytojui, jei jo motorinė transporto priemonė atitiktų Techninius reikalavimus ir papildomus istorinei motorinei transporto priemonei keliamus reikalavimus, būtų išduodama Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaita su įrašu pastabose, kad motorinė transporto priemonė atitinka istorinei motorinei transporto priemonei keliamus reikalavimus.

            4. VĮ „Regitra“ vykdytų galutinį istorinės motorinės transporto priemonės pripažinimą.

            VĮ „Regitra“ vaidmuo nepasikeistų, tačiau ji būtų ta paskutinė institucija, kuri, įregistruodama istorinę motorinę transporto priemonę ir išduodama jai istorinei motorinei transporto priemonei skirtus valstybinius numerio ženklus, vykdytų galutinį istorinės motorinės transporto priemonės pripažinimą.     

            Jei pokyčiams motorinių transporto priemonių pripažinimo istorinėmis motorinėmis transporto priemonėmis reguliavimo srityje būtų pritarta, be Administracijos pateiktų pastaboms įsakymų pakeitimų projektų[20], reikėtų pakeisti ir Registravimo taisyklių 64.2 papunktį ir 70 punktą ir papildyti Maksimalių kainų su PVM už motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimą sąrašą[21]

           

            Įsakymo projektai paskelbti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje ir Administracijos interneto svetainėje. Visi suinteresuoti asmenys gali teikti pastabas ir pasiūlymus dėl Įsakymų projektų. Pastabų ir pasiūlymų laukiama 12 darbo dienų nuo Įsakymo projektų paskelbimo. Atskirų konsultacijų su visuomene nenumatoma.

Įsakymo projektą parengė Administracijos Teisės ir rizikų valdymo skyriaus (vedėja Gintarė Savickytė, tel. 8 686 39 757, el. p. [email protected]) vyriausioji specialistė Vaida Rukienė (tel. 8 688 15 190, el. p. [email protected]).

PRIDEDAMA:

1. Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Motorinės transporto priemonės pripažinimo istorine motorine transporto priemone tvarkos aprašo patvirtinimo“ projektas, 3 lapai.

2. Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos 2008 m. liepos 29 d. įsakymo Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų“ pakeitimo“ projektas, 6 lapai.

3. Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos 2008 m. liepos 29 d. įsakymo Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų“ pakeitimo“ projekto lyginamasis variantas, 7 lapai.

4. Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2014 m. balandžio 11 d. įsakymo Nr. 2B-76 „Dėl Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaitos pildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas, 1 lapas.

5. Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2014 m. balandžio 11 d. įsakymo Nr. 2B-76 „Dėl Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaitos pildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projekto lyginamasis variantas, 1 lapas.

 

 

Administracijos direktoriaus pavaduotojas,

pavaduojantis Administracijos direktorių                                                               Tomas Kolendo

 

 

 

 

Vaida Rukienė, tel. 8 688 15 190, el. p. [email protected]    

LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS

2020 M. __________D. RAŠTO NR. _____

ADRESATŲ SĄRAŠAS

 

1. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, el. p. [email protected]

2. Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, el. p. [email protected]

3. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“, el. p. [email protected]

4. Valstybės įmonė „Regitra“, el. p. [email protected]

5. Lietuvos istorinių transporto priemonių išsaugojimo asociacija  „Retromobile“, el. p. [email protected]

6. Lietuvos klasikinių automobilių klubas, el. p. [email protected]

7. Lietuvos istorinių automobilių ir motociklų mėgėjų asociacija, el. p. [email protected]

8. Dzūkijos senovinės technikos klubas, el. p. [email protected]

9. Asociacija MB klubas, el. p. [email protected]

10. Klaipėdos apskrities senovinių automobilių ir motociklų klubas „Diližanas“, el. p. [email protected]

11. Lietuvos „Vabalų“ klubas, el. p. [email protected]

12. Biržų senovinės technikos klubas „Ekipažas“, el. p. [email protected]

13. Amerikietiškų automobilių klubas V8, el. p. [email protected]

14. Senovinių automobilių asociacija „Seni kibirai“, el. p. [email protected]

15. Senų vežimų klubas, el. p. [email protected]

16. Senovinės automechanikos klubas „Retroklasika“, el. p. [email protected]

17. Savadarbių transporto priemonių gamintojų asociacija, el. p. [email protected]

18. Asociacija „Audi“ klubas“, el. p. [email protected]

19. Pasvalio senovinės technikos klubas „Retrobroliai“, el. p. [email protected]

20. Senovinės technikos garažas, el. p. [email protected]

21. Šiaulių „Senų ratų“ klubas, el. p. [email protected]

 

 



[1] Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Motorinės transporto priemonės pripažinimo istorine motorine transporto priemone tvarkos aprašo patvirtinimo“ projektas; Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos 2008 m. liepos 29 d. įsakymo Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų“ pakeitimo“ projektas; Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2014 m. balandžio 11 d. įsakymo Nr. 2B-76 „Dėl Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaitos pildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas.

[2] Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. sausio 21 d. įsakymo Nr. 3-13 „Dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo įgyvendinimo“ 2.8 papunktis.

[3] Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas (toliau ir tekste – Įstatymas).

[4] Įstatymo 2 str. 23 dalis.

[5] Transporto priemonės pripažinimo istorine motorine transporto priemone tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2011 m. spalio 6 d. įsakymu Nr. 2B-368 „Dėl Transporto priemonės pripažinimo istorine motorine transporto priemone tvarkos aprašo patvirtinimo“, (toliau ir tekste – Tvarkos aprašas) 4 p.

[6] Tvarkos aprašo 2 p.

[7] Tvarkos aprašo 5 p.

[8] Įstatymo 25 str. 1 ir 2 d.

[9] Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. spalio 24 d. įsakymu Nr. 3-406 „Dėl Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau ir tekste – Techninės apžiūros atlikimo aprašas).

[10] Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimai, patvirtinti Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų“ (tekste – Techniniai reikalavimai).

[11] Techninės apžiūros atlikimo aprašo 21.8 papunktis.

[12] Techninės apžiūros atlikimo aprašo 30.14 papunktis.

[13] Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaitos pildymo tvarkos aprašo, patvirtinto  Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2014 m. balandžio 11 d. įsakymu Nr. 2B-76 „Dėl Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaitos pildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

[14] Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų registravimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2001 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr.  260 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų registravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau ir tekste – Registravimo taisyklės).

[15] Tvarkos aprašo 10 punktas.

[16] Tvarkos aprašo 2 p.

[17] 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/45/ES dėl motorinių transporto priemonių ir jų priekabų periodinės techninės apžiūros, kuria panaikinama Direktyva 2009/40/EB (OL 2014 L 127, p. 51) preambulės 13 punktas.

[18] Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2020 m. gegužės 27 d. įsakymas Nr. 2BE-178 „Dėl Maksimalių kainų su PVM už motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimą sąrašo patvirtinimo“.

[19] Įstatymo 291 straipsnis.

[20] Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Motorinės transporto priemonės pripažinimo istorine motorine transporto priemone tvarkos aprašo patvirtinimo“ projektas; Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos 2008 m. liepos 29 d. įsakymo Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų“ pakeitimo“ projektas; Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymo „Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2014 m. balandžio 11 d. įsakymu Nr. 2B-76 „Dėl Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaitos pildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas.

[21] Maksimalių kainų su PVM už motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimą sąrašas, patvirtintas Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2020 m. gegužės 27 d. įsakymu Nr. 2BE-178 „Dėl Maksimalių kainų su PVM už motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimą sąrašo patvirtinimo“.