LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS saugaus eismo automobilių keliais įstatymo NR. VIII-2043

20 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4533

 

2021-03-31 Nr. 102-P-9

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Susisiekimo ministerijos atstovai: viceministras J. Skačkauskas, vyresnysis patarėjas D. Bial, patarėjas G. Pilipavičius, Vidaus reikalų ministerijos patarėja J. Laskevičiūtė, Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovai: viršininkas V. Grašys, vyriausiasis tyrėjas R. Vosylius, Vilniaus miesto savivaldybės skyriaus vedėjas G. Leperskas, Seimo kanceliarijos Teisės departamento patarėjai: S. Nekrasova, S. Mikšys.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-05

 

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 20 straipsnį nauja 5 dalimi, kurioje siūloma įvesti neeksploatuojamos transporto priemonės ir  negalimos eksploatuoti transporto priemonės apibrėžimus. Projekto iniciatorių teigimu, neeksploatuojama transporto priemone būtų laikoma visiškai ar iš dalies sudegusi, visiškai ar iš dalies išardyta ar kitų akivaizdžių defektų turinti transporto priemonė, o negalima eksploatuoti būtų laikoma neregistruota transporto priemonė arba transporto priemonė, kuriai neatlikta privalomoji techninė apžiūra. Toks siūlomas reglamentavimas kelia abejonių keliais aspektais.

Visų pirma, manytina, jog projekte numatomas draudimas bendrojo naudojimo vietose laikyti transporto priemones, kurios yra neregistruotos ar kurioms neatlikta privalomoji techninė apžiūra, yra nepagrįstas, kadangi transporto priemonių laikymas bendrojo naudojimo vietose vien tik dėl to, kad jos yra neregistruotos ar kad joms yra neatlikta privalomoji techninė apžiūra, savaime niekaip nesuvaržo kitų asmenų teisių ar laisvių, nekelia grėsmės kitų asmenų gyvybei ar sveikatai, aplinkai ar kitiems teisės ginamiems gėriams, taip pat neregistruota ir be privalomosios techninės apžiūros transporto priemonė nepraranda transporto priemonės statuso.

      Antra, remiantis Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 29 dalimi eksploatuoti netinkamos transporto priemonės įvardijamos kaip gaminio atliekos, todėl galima daryti išvadą, jog netinkama eksploatuoti transporto priemonė yra prilyginama atliekai ir turi būti tvarkoma kaip atlieka pagal Atliekų tvarkymo įstatymo nuostatas. Taip pat pabrėžtina, kad Atliekų tvarkymo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nustatytoje įstatymo paskirtyje numatyta, kad šis įstatymas,  nustato bendruosius atliekų prevencijos ir tvarkymo reikalavimus, kad būtų išvengta atliekų neigiamo poveikio visuomenės sveikatai ir aplinkai; sąlygas, kai medžiaga ar daiktas gali būti nelaikomi atliekomis; atliekų tvarkymo valstybinį reglamentavimą; pagrindinius atliekų tvarkymo sistemų organizavimo ir planavimo principus; reikalavimus atliekų turėtojams ir atliekų tvarkytojams; atliekų tvarkymo ekonomines ir finansines priemones; alyvų, elektros ir elektroninės įrangos, transporto priemonių, apmokestinamųjų gaminių ir pakuočių gamintojų, importuotojų, platintojų teises ir pareigas.

Trečia, pagal keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalies nuostatas, įstatymo paskirtis yra nustatyti eismo saugumo automobilių keliais Lietuvos Respublikoje teisinius pagrindus, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pareigas įgyvendinant saugaus eismo politiką, eismo dalyvių mokymą, pagrindines eismo dalyvių, už kelių priežiūrą atsakingų asmenų, policijos, muitinės pareigūnų ir kitų tikrinančių pareigūnų teises ir pareigas, taip pat pagrindinius su transporto priemonių technine būkle, techninės būklės tikrinimu, transporto priemonių registravimu susijusius reikalavimus, eismo saugumo reikalavimus keliams, siekiant apsaugoti eismo dalyvių ir kitų asmenų gyvybę, sveikatą ir turtą, gerinti transporto ir pėsčiųjų eismo sąlygas, todėl siūlymas papildyti keičiamo įstatymo 20 straipsnį 5 dalimi nustatant pareigą nelaikyti „neeksploatuojamos transporto priemonės <...> ar negalimos eksploatuoti transporto priemonės <...> bendrojo naudojimo vietose <...>“ neatitinka įstatymo reguliavimo dalyko.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad nors keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalis ir numato, kad „transporto priemonės savininkas ar valdytojas rūpinasi ir atsako už jam nuosavybės ar kita teise priklausančią transporto priemonę“, tačiau netinkamą eksploatuoti transporto priemonę kaip gaminio atlieką jis turi tvarkyti remiantis Atliekų tvarkymo įstatymo nuostatomis, todėl manytina, kad siūlomas teisinis reguliavimas prieštarautų teisėkūros tikslingumo, efektyvumo ir sistemiškumo principams.

Pritarti iš dalies

Pritarta Vyriausybės siūlomai redakcijai, kuri yra suderinta ir su Aplinkos ministerija.

Patobulintame įstatymo projekte paaiškinta, kas laikytina neeksploatuojamomis ir negalimomis eksploatuoti transporto priemonėmis, atskiriant nuo Atliekų tvarkymo įstatyme vartojamos sąvokos gaminių atliekos.

Taip pat negalimos eksploatuoti transporto priemonės turinys sietinas su Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 27 str. įtvirtintu reikalavimu nustatyta tvarka registruoti viešajame eisme dalyvaujančias transporto priemones ir atvejais, kai transporto priemonėms sustabdomas arba panaikinamas leidimas dalyvauti viešajame eisme, numatant atitinkamą terminą nuo fakto atsiradimo momento. Neeksploatuojamos transporto priemonės turinys atskleidžiamas per sąlygą, susijusią su akivaizdžių trūkumų ar išorinių požymių buvimu, dėl ko transporto priemonė nėra naudojama ar negali būti naudojama pagal savo tikslinę paskirtį, nevardijant galimų atvejų, kurių baigtinio sąrašo nėra galimybės pateikti.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-05

1

 

 

2.   Projekto 1 straipsnyje vartojamos sąvokos „neeksploatuojama transporto priemonė“ ir „negalima eksploatuoti transporto priemonė“ yra nesuderintos su Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2000/53/EB dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių, galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais bei Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymų nuostatomis, reglamentuojančiomis su „netinkamomis eksploatuoti transporto priemonėmis“ susijusius klausimus. Taip pat pabrėžtina, kad pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punktą, teisėkūroje vadovaujamasi aiškumo principu, reiškiančiu, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas, todėl teikiamo projekto 1 straipsniu pildomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 5 dalies nuostatose pateikiamos sąvokos, terminai ir žodžių junginiai, kurių turinys nėra aiškus turi būti patikslinti ir suderinti su kitais teisės aktuose vartojamomis sąvokomis arba turi būti atkleistas jų turinys („visiškai ar iš dalies sudegusi, visiškai ar iš dalies išardyta“, „turinti akivaizdžių defektų“, „bendro naudojimo vietose“, „kitose panašiose vietose“ ir kt.).

 

Pritarti

Projektas patikslintas paaiškinant, kas laikytina neeksploatuojamomis ir negalimomis eksploatuoti transporto priemonėmis, atskiriant nuo Atliekų tvarkymo įstatyme vartojamos sąvokos gaminių atliekos.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-05

1

 

 

3.           Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 25 straipsnis nustato bendruosius reikalavimus motorinėms transporto priemonėms ir priekaboms, tarp kurių yra keičiamo 25 straipsnio 2 dalyje nustatytos sąlygos, kada įregistruotoms motorinėms transporto priemonėms ir (ar) priekaboms yra leidžiama dalyvauti viešajame eisme Lietuvos Respublikoje, t. y. toms, kurių:

- privalomoji techninė apžiūra atlikta ir galioja (įskaitant transporto priemones, turinčias leidimą nuvykti į transporto priemonių techninės apžiūros įmonę privalomosios techninės apžiūros atlikti);

- valdytojai yra apsidraudę transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu;

- valdytojai yra sumokėję valstybės nustatytus su transporto priemone ar su jos dalyvavimu viešajame eisme susijusius mokesčius.

Šiame kontekste nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis teikiamo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnį pildant 5 dalimi siūloma negalima eksploatuoti laikyti tik tokią transporto priemonę, kuri yra neregistruota ar kuriai neatlikta privalomoji techninė apžiūra.

 

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-05

2

 

 

4.   Pabrėžtina, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 78 dalyje transporto priemonės savininkas apibrėžiamas kaip asmuo, kuriam transporto priemonė priklauso nuosavybės teise, o pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 84 dalį transporto priemonės valdytojas gali būti asmuo ne tik nuosavybės, bet ir patikėjimo, nuomos, panaudos ar kitokiu teisėtu pagrindu valdantis ir naudojantis transporto priemonę. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio papildymas nustatant pareigą transporto priemonės valdytojui pasirūpinti negalima eksploatuoti transporto priemone yra proporcingas ir ar siūloma nuostata nėra perteklinio pobūdžio.

Nepritarti

Saugaus eismo automobilių kelias įstatymo 20 straipsnis vadinasi Reikalavimai transporto priemonių savininkams ir valdytojams.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-05

2

 

 

5.   Atsižvelgiant į tai, kad dėl teikiamo projekto nuostatų įgyvendinimo turės būti priimti arba pakeisti ir kiti norminiai teisės aktai, įstatymo projekto 2 straipsnis turėtų būti papildytas atskira dalimi su nuostatomis dėl jo įgyvendinimo.

 

Nepritarti

Įgyvendinamųjų teisės aktų keisti nereikės. Patikslinta  2 straipsnio redakcija.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-05

7

 

 

6.   Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnį valstybinę eismo saugumo užtikrinimo politiką formuoja, Valstybinę eismo saugumo programą ir šios programos įgyvendinimo priemonių planą tvirtina Vyriausybė, ir į Atliekų tvarkymo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį, pagal kurią Aplinkos ministerija reglamentuoja ir administruoja visų atliekų tvarkymą, kontroliuoja nustatytų reikalavimų ir užduočių įgyvendinimą, manytina, jog dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

Pritarti

 

Gauta Vyriausybės išvada.

7.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas

2020-03-12

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP­-4533 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime.

 

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vilniaus miesto savivaldybės administracija

2020-08-04

 

 

 

Vilniaus miesto savivaldybės administracija gavo 2020 m. rugpjūčio 3 d. Lietuvos savivaldybių asociacijos pavedimu Nr. SAVP-559 (Savivaldybėje registruota 2020 m. rugpjūčio 3 d., reg. Nr. A97-24490/20) persiųstą Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto 2020 m. liepos 23 d. raštą Nr. S-2020-3266, kuriuo prašoma iki 2020 m. rugsėjo 1 d. pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 414, 610 ir 611 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4532 (toliau – ANK pakeitimo projektas).

ANK pakeitimo projektas yra teikiamas kartu su Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4533. Įstatymų projektais siūloma aiškiau nustatyti nuo kurio momento transporto priemonė laikytina neeksploatuojama ar negalima eksploatuoti, įtvirtina pareigą transporto priemonės savininkui (valdytojui) tinkamai rūpintis transporto priemone ir numato adekvačias sankcijas už įstatyme numatytos pareigos nevykdymą.

Pritariame įstatymų projektams ir kviečiame Lietuvos Respublikos Seimo narius kiek galima greičiau pritarti siūlomiems pakeitimams.

Atsižvelgti

Klausymų metu apsispręsta pritarti Vyriausybės pasiūlytai redakcijai.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2020-08-26

1

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2020 m. birželio 30 d. sprendimo Nr. SV-S-1653 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 ir 3 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 414, 610 ir 611 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4532 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIIIP-4532) ir Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4533 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIIIP-4533), įvertinus juose siūlomas teisinio reguliavimo priemones, ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti įstatymų projektus, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

6. Pritartina, kad viešajame eisme negalinčios dalyvauti transporto priemonės laikymas bendrojo naudojimo vietose neatitiktų tokių bendrojo naudojimo vietų įrengimo tikslų bei varžytų kitų asmenų galimybę pasinaudoti transporto priemonės statymo vieta dalyvaujant viešajame eisme (valstybės ir savivaldybių žemė ir statiniai neturėtų būti naudojami privačios nuosavybės daiktų sandėliavimui). Tačiau įstatymo projekte Nr. XIIIP-4533 numatytas draudimas bendrojo naudojimo vietose laikyti transporto priemones, kurios neregistruotos ar kurioms neatlikta privalomoji techninė apžiūra, nenustatant jokio termino nuo privalomosios techninės apžiūros pasibaigimo, transporto priemonės išregistravimo ar pan., vertintinas kaip nepagrįstas ir neproporcingas tuo aspektu, kad pagal siūlomą nuostatą negalima eksploatuoti transporto priemonė būtų laikoma ir ta transporto priemonė, kuriai jau kitą dieną pasibaigė privalomosios techninės apžiūros terminas. Be to, įstatymo projekte Nr. XIIIP-4533 pateiktas pasiūlymas vertintinas kaip nenuoseklus ir fragmentiškas, nes apima tik dalį transporto priemonės dalyvavimą viešajame eisme lemiančių aplinkybių, o aiškinamajame rašte atitinkamai nenurodoma, kodėl neminimos kitos ne mažiau svarbios transporto priemonės dalyvavimo viešajame eisme sąlygos, susijusios su civilinės atsakomybės privalomojo draudimo galiojimu, valstybės nustatytų su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susijusių mokesčių sumokėjimu. Manytina, kad sąvokos „negalima eksploatuoti transporto priemonė“ turinys turėtų būti siejamas su SEAKĮ 27 straipsnyje įtvirtintu reikalavimu nustatyta tvarka registruoti viešajame eisme dalyvaujančias transporto priemones ir atvejais, kai transporto priemonėms sustabdomas arba panaikinamas leidimas dalyvauti viešajame eisme, numatant atitinkamą terminą nuo fakto atsiradimo momento. Atitinkamai sąvokos „neeksploatuojama transporto priemonė“ turinį siūlytina atskleisti per sąlygą, susijusią su akivaizdžių trūkumų ar išorinių požymių buvimu, dėl ko transporto priemonė nėra naudojama ar negali būti naudojama pagal savo tikslinę paskirtį, nevardijant galimų atvejų, kurių baigtinio sąrašo nėra galimybės pateikti. Įstatymo projekte Nr. XIIIP-4533 siūlomos sąvokos „bendrojo naudojimo vietos“ turinio atskleidimas, vardijant konkrečias vietas ar teritorijas, taip pat neatitinka teisėkūros aiškumo principo ir nesukuria pridėtinės vertės, nes nėra galimybės pateikti baigtinio tokių vietų (teritorijų) sąrašo. Manytina, kad pagrindinis kriterijus, leidžiantis spręsti, ar teritorija yra bendro naudojimo, yra tai, ar šia teritorija naudojasi arba turi teisę naudotis visuomenė, t. y. naudojimasis tokia vieta negali pažeisti bendruomenės viešojo intereso.

Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, siūlytina patikslinti įstatymo projekto Nr. XIIIP-4533 1 straipsniu siūlomą SEAKĮ 20 straipsnio papildymą nauja 5 dalimi ir ją išdėstyti taip: „5. Transporto priemonės savininkas (valdytojas) privalo užtikrinti, kad bendrojo naudojimo vietose nebūtų laikoma neeksploatuojama transporto priemonė (transporto priemonė, kuri dėl akivaizdžių trūkumų ar išorinių požymių nėra naudojama ar negali būti naudojama pagal savo tikslinę paskirtį) arba negalima eksploatuoti transporto priemonė (transporto priemonė, kuriai šio įstatymo numatytais pagrindais ilgiau nei tris mėnesius yra sustabdytas ar panaikintas leidimas dalyvauti viešajame eisme, arba ilgiau nei tris mėnesius neįregistruota ar tokį patį terminą išregistruota transporto priemonė).“

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:.

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4533 ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                    Stasys Šedbaras                                                                                                      

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė