AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VETERINARIJOS ĮSTATYMO NR. I-2110, 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 131 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Įstatymo projektu siūloma pakeisti Veterinarijos įstatymo 2 straipsnį, papildant naujomis 19-25 dalimis, kuriose būtų įtvirtintos naujų sąvokų apibrėžtys. Įstatymo projektu papildant Veterinarijos įstatymą nauju 131 straipsniu būtų aiškiai apibrėžtos, veterinarinės medicinos rezidentūros studijų sudėties (teorinės ir praktinės dalių) nuostatos, išspręstas veterinarinės medicinos rezidentų įdarbinimo klausimas. Numatoma, kad veterinarinės medicinos rezidentūros teorinį kursą organizuoja valstybinė universitetinė aukštoji mokykla, vykdanti vientisąsias veterinarinės medicinos studijas veterinarijos gydytojo rezidento praktikos vietoje. Profesinės veiklos praktikos metu veterinarijos gydytojas rezidentas dirba rezidentūros praktikos bazėje ir įgyja specialių veterinarinės medicinos įgūdžių bei klinikinės patirties. Su veterinarijos gydytoju rezidentu sudaroma terminuota darbo sutartis ir jis įdarbinamas rezidentūros bazėje. Veterinarijos gydytojo rezidento bazinė pareiginė alga mokama iš Žemės ūkio ministerijai tam tikslui skirtų valstybės biudžeto asignavimų.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymo projekto iniciatoriai – 2012-2016 metų kadencijos Seimo narės Orinta Leiputė, Birutė Vėsaitė, Lietuvos sveikatos mokslų universitetas ir Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba.

Teikėja – Seimo narė Irena Šiaulienė

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Šiuo metu veterinarinės medicinos rezidentūrą reglamentuoja Veterinarinės medicinos rezidentūros nuostatai, kurie nustato bendrąją veterinarinės medicinos rezidentūros vykdymo tvarką, tačiau nėra teisės akto, kurio pagrindu veterinarinės medicinos rezidentai būtų įdarbinami veterinarinės medicinos rezidentūros studijų metu, ko pasekoje veterinarinės medicinos rezidentūros studijų laikotarpis neįskaitomas į specialųjį darbo stažą, neužtikrinamos socialinės garantijos, pagal darbo sutartį rezidentūros bazėje nedirbančiam veterinarinės medicinos rezidentui  apribojama galimybė tobulinti praktinius gebėjimus.

Veterinarinės medicinos rezidentūros praktikos bazės būtų atrenkamos vadovaujantis dabar galiojančiais „Rezidentūros bazių vertinimo ir atrankos nuostatais“ (Švietimo ir mokslo ministro ir sveikatos apsaugos ministro 2004 m. birželio 17 d. įsakymas Nr. ISAK-969/V-445).

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą, nors yra registruotas nemažas veterinarijos paslaugų teikėjų skaičius, tačiau vyraujantis paslaugų teikimo laisvės principas neužtikrina Europos Sąjungos teisės aktų nuostatų, kad specializuotos veterinarijos paslaugos būtų teikiamos visiems gyvūnams, būtų užtikrinami visi gyvūnų gerovės principai. Be to, profesionalus ir specializuotas veterinarinių paslaugų teikimas gyvūnams yra būtinas ir dėl maisto saugos aspekto, nes vartojant gyvūninės kilmės produkciją turi būti užtikrinamas aukštas visuomenės sveikatos ir vartotojų interesų apsaugos lygis.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Įstatymo projektu siekiama įteisinti valstybės biudžeto asignavimų, skirtų veterinarinės medicinos rezidento bazinei pareiginei algai mokėti ir paskirstymo rezidentūros bazėms tvarką ir panaikinti veterinarinės medicinos rezidentūros teisių suvaržymą (rezidento įdarbinimas) medicinos rezidentūros ir odontologijos rezidentūros studijų atžvilgiu.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priėmimo įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Įstatymo projektas įtakos korupcijai ir kriminogeninei situacijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Įstatymo projekto įgyvendinimas neturės neigiamo poveikio verslo sąlygoms ir jo plėtrai. Veterinarinės medicinos rezidentūros studijų metu, užtikrinta galimybė veterinarijos gydytojui rezidentui būti įdarbintam, skatintų mokslo ir studijų prasmingumo tikslus, stiprintų siekį atitikti darbo rinkos ir profesinės veiklos reikmes.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus Įstatymo projektą, reikės parengti Valstybės biudžeto asignavimų, skirtų veterinarijos gydytojo rezidento bazinei pareiginei algai mokėti, skyrimo rezidentūros bazėms tvarkos aprašą, taip pat atitinkamai pakeisti Veterinarinės medicinos rezidentūros nuostatus.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją ir Europos Sąjungos teisės aktų nuostatas.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Įstatymo projektui įgyvendinti reikės parengti Valstybės biudžeto asignavimų, skirtų veterinarijos gydytojo rezidento bazinei algai mokėti, skyrimo veterinarinės medicinos rezidentūros bazėms tvarkos aprašo projektą (atsakinga vykdytoja – Žemės ūkio ministerija);

Įstatymo projektui įgyvendinti reikės pakeisti Veterinarinės medicinos rezidentūros nuostatus (atsakinga vykdytoja – Švietimo mokslo ministerija).

 

12. Kiek valstybės ir savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įstaigų fondo lėšų prireiks  įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Papildomų lėšų poreikis bazinei veterinarijos gydytojo rezidento algai mokėti priklauso nuo to, kiek rezidentų einamaisiais biudžetiniais metais atliks rezidentūros profesinės veiklos praktiką (rezidentų skaičių planuoja VMVT, derindama su Žemės ūkio ministerija), kurias skiria Žemės ūkio ministerija.

Remiantis paskutiniųjų trijų metų priimtų veterinarinės medicinos rezidentų skaičiumi (2012/2013 m. – 17 asmenų; 2013/2014 m. – 17; 2015/2016 – 16), rezidentų pareiginei bazinei algai mokėti reikėtų  apie 201 906 Eur studijuojant rezidentūroje du metus, o studijuojant 3 metus – 302 940 Eur.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

„Veterinarija“, „veterinarijos gydytojas“, „universitetinės studijos“, „klinika“, „rezidentūra“.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

Teikia

Seimo narė                                                                  Irena Šiaulienė