LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Kaimo reikalų komitetas

 

Papildomo komiteto IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 23 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4210

 

2020-05-27 Nr. 110-P-14

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Andriejus Stančikas – Komiteto pirmininkas, Kazys Starkevičius - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Petras Čimbaras, Aurimas Gaidžiūnas, Alfredas Stasys Nausėda, Rasa Petrauskienė, Algimantas Salamakinas;

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto  nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2019-11-26)

 

 

 

 

1

 

 

 

 

N

     Įvertinę projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

     Teikiamas įstatymo projektas yra Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 91, 12, 13 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo ketvirtuoju2 skirsniu įstatymo projekto reg. Nr. XIIIP-4206 lydintysis įstatymo projektas. Pastarojo projekto 6 straipsnyje dėstomo Investicijų įstatymo 155 straipsnio 8 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad stambiam projektui įgyvendinti reikalingi valstybinės žemės sklypai išnuomojami investuotojui be aukciono Žemės įstatymo nustatyta tvarka. Valstybinės žemės nuoma be aukciono reglamentuojama Žemės įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje, kurios 3 punkte nustatyta, valstybinė žemė be aukciono išnuomojama, kai jos reikia įgyvendinti valstybei svarbiems ekonominiams ar kultūriniams projektams, kurių valstybinę svarbą savo sprendimu pripažįsta Seimas arba Vyriausybė. Taigi Žemės įstatyme nėra nurodoma, kad valstybinė žemė be aukciono gali būti išnuomojama investuotojams stambiems projektams įgyvendinti. Atsižvelgus į tai, siekiant teisinio aiškumo bei teisės aktų sistemos suderinamumo, svarstytina, ar atitinkamai nereikėtų papildyti Žemės įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 3 punkto nuostatas.

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

 

2.

Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas

(2019-12-17)

*

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4210 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.   

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto  nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos

(2019-12-13 Nr.: 1SD-3720-(3.7 E.))

1(23)

(2)

 

3. Žemės įstatymo pakeitimo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Žemės įstatymo 23 straipsnio 2 dalį, ją papildant 6 nauju punktu, pagal kurį administraciniu aktu Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka pagal patvirtintų teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų sprendinius servitutai nustatomi Investicijų įstatyme nustatytais atvejais, kai servitutai reikalingi stambiems projektams įgyvendinti.

     Vadovaujantis Žemės įstatymo 1 straipsnio 1 dalimi, Žemės įstatymas yra pagrindinis teisės aktas, reglamentuojantis žemės nuosavybės, valdymo ir naudojimo santykius bei žemės tvarkymą ir administravimą Lietuvos Respublikos teritorijoje, jos išskirtinėje ekonominėje zonoje ir kontinentiniame šelfe Baltijos jūroje. Todėl Žemės įstatymo pakeitimo projektu turi būti keičiama ne vien tik Žemės įstatymo 23 straipsnio 2 dalis, bet ir minėto straipsnio 8 dalis, reglamentuojanti žemės savininko ar valstybinės žemės patikėtinio teisę į nuostolių, patiriamų dėl Nekilnojamojo turto registre įregistruoto servituto, atlyginimo atvejus, minėtą dalį atitinkamai papildant, kad be nustatytų atvejų, žemės savininkas ar valstybinės žemės patikėtinis dėl nuostolių, patiriamų dėl Nekilnojamojo turto registre įregistruoto servituto, reikalingo stambiam projektui įgyvendinti, atlyginimo turi teisę kreiptis į stambaus projekto investicijų sutarties šalį, kuri yra prisiėmusi nuostolių atlyginimo pareigą, arba į stambaus projekto koordinatorių, kuris gautą kreipimąsi persiunčia šiai sutarties šaliai.

     4. Apibendrindami tai, kas išdėstyta, ir vadovaudamiesi Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punkte įtvirtintu aiškumo principu, siūlome IĮ pakeitimo projektu numatomas stambiems projektams įgyvendinti taikyti nuostatas, susijusias su žemės nuosavybės, valdymo ir naudojimo santykiais, žemės tvarkymu ir žemės administravimu, nustatyti Žemės įstatyme, reglamentuojančiame visas pagrindines bendrąsias elgesio taisykles, susijusias su žemės valdymo, naudojimo ir disponavimo klausimais, žemės tvarkymu ir administravimu.

 

Pritarti

 

2.

Lietuvos savivaldybių asociacija

(2020-03-06 Nr. (16)-SD-181))

*

 

 

Reiškiame savo palaikymą Įstatymų projektais siūlomiems teisinio reguliavimo pakeitimams ir siūlome jiems pritarti.

Atsižvelgti.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto  nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Vyriausybė

(2020-04-29 nutarimas Nr. 473)

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 91, 12,  13 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo ketvirtuoju2 skirsniu įstatymo Nr. XIIIP-4206, Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206 1 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIIIP-4207, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 

Nr. I-1120 2, 4, 6, 17, 20, 23 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIIIP-4208, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 56 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIIIP-4209, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 23 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIIIP-4210 ir Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo Nr. I-1495 2, 6, 8, 9, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 81 straipsniu įstatymo Nr. XIIIP-4211 projektams (toliau – įstatymų projektų paketas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui juos tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

3. Atsižvelgiant į tai, kad įvertinus stambiems projektams įgyvendinti reikalingų sklypų dydį, administraciniu aktu servitutą gali reikėti nustatyti ir privačios žemės sklypams, patikslinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4210 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 23 straipsnio 2 dalį 6 punktu:

6) valstybinės, savivaldybių ir privačios žemės sklypams, kai Investicijų įstatyme nustatytais atvejais servitutai reikalingi stambiems projektams įgyvendinti.“

Atsižvelgti.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: grąžinti Lietuvos Respublikos Žemės įstatymo Nr. I-446 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4210 iniciatoriams tobulinti, kadangi komitetas nusprendė grąžinti iniciatoriams tobulinti Lietuvos Respublikos Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 91, 12, 13 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo ketvirtuoju2 skirsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-4206, kuriam įstatymo projektas Nr. XIIIP-4210 yra lydintysis.

7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Andriejus Stančikas.

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                         Andriejus Stančikas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė