LIETUVOS RESPUBLIKOS
ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 2, 4, 25, 28, 30, 302, 305, 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 2 straipsnį 381 dalimi:
„381. Komunalinėms atliekoms nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos – fizinių asmenų kasdienėje buities veikloje (išskyrus jų vykdomą ūkinę komercinę veiklą, verslą ir profesinę veiklą) susidarančios ir savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose tvarkomos atliekos, neįskaitant buityje susidarančių atliekų, kurios pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymą priskiriamos komunalinėms atliekoms, ir atliekų, už kurių tvarkymą pagal gamintojo ir importuotojo atsakomybės principą atsakingi gamintojai ir (ar) importuotojai. Komunalinėms atliekoms nepriskiriamoms buityje susidarančioms atliekoms nepriskiriamos gamybos, sveikatos priežiūros veikloje susidarančios atliekos, žemės ūkio, miškininkystės, žvejybos, septikų, taip pat kanalizacijos ir nuotekų valymo atliekos, įskaitant nuotekų dumblą, eksploatuoti netinkamos transporto priemonės.“
2. Pakeisti 2 straipsnio 391 dalį ir ją išdėstyti taip:
„391. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimas – Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatyta tvarka savivaldybės ar savivaldybės pavedimu Lietuvos
Respublikos vietos savivaldos įstatyme nurodyto juridinio
asmens atliekamas vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymą ar kitos
įmokos už komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms
nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų surinkimą ir jų tvarkymą lėšų surinkimas iš
atliekų turėtojų ir kitos funkcijos, nurodytos šio Įstatymo Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme
305 straipsnio 1 dalyje.“
3. Pakeisti 2 straipsnio 40 dalį ir ją išdėstyti taip:
„40. Komunalinių atliekų tvarkymo paslauga – viešoji paslauga, apimanti komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų surinkimą, vežimą, naudojimą, šalinimą, šių veiklų organizavimą, stebėseną, šalinimo vietų vėlesnę priežiūrą ir gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams taikomas gamintojo ir importuotojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymą tokia apimtimi, kiek jį organizuoja savivaldybės ar komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai, o ne gamintojai ir (ar) importuotojai ir (ar) jų organizacijos pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymą ir (ar) Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymą.“
4. Pakeisti 2 straipsnio 41 dalį ir ją išdėstyti taip:
„41. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo administravimas – savivaldybės veikla nustatant komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo taisykles, priimant kitus teisės aktus, reglamentuojančius komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymą, taip pat savivaldybės atliekų tvarkymo taisyklių, kitų teisės aktų reikalavimų vykdymo kontrolė.“
5. Pakeisti 2 straipsnio 583 dalį ir ją išdėstyti taip:
„583. Regioniniai komunalinių atliekų tvarkymo įrenginiai – komunalinių atliekų tvarkymo regione naudojami
komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje
susidarančių atliekų mechaninio-biologinio apdorojimo
įrenginiai ir (ar) mechaninio, ir (ar) biologinio apdorojimo
įrenginiai, nepavojingųjų atliekų sąvartynai, didelių gabaritų atliekų
surinkimo aikštelės, kompostavimo aikštelės ir kiti įrenginiai, kuriuos
savivaldybių pavedimu tvarko valdo regioninis atliekų tvarkymo
centras ar komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius arba kitas juridinis asmuo.“
6. Pakeisti 2 straipsnio 584 dalį ir ją išdėstyti taip:
„584. Reguliuojamoji
kaina – valstybės reguliuojama regioninių atliekų tvarkymo centrų, bendro
atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojų komunalinių
atliekų tvarkymo paslaugos kaina, į kurią neįskaičiuojamos komunalinių
atliekų tvarkymo administravimo, komunalinių atliekų tvarkymo lėšų
administravimo sąnaudos, ir komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo iš atliekų
turėtojų paslaugų kaina sąnaudos, patiriamos
vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamajai veiklai.“
7. Pakeisti 2 straipsnio 585 dalį ir ją išdėstyti taip:
„585.
Reguliuojamoji veikla – regioninių atliekų tvarkymo centrų vykdomas
komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje
susidarančių atliekų tvarkymas (įskaitant šių
atliekų tvarkymą savivaldybės pavedimu regioninių atliekų tvarkymo centrų
valdomose didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse ir (ar) kompostavimo
aikštelėse), ir gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams
taikomas gamintojo ir importuotojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymas
savivaldybės pavedimu regioninių atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių
gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse ir (ar) kompostavimo aikštelėse tokia
apimtimi, kiek jo neįpareigoti organizuoti gamintojai ir (ar) importuotojai ir
(ar) jų organizacijos pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymą ir (ar) Lietuvos Respublikos
pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymą, kurių įkainius ar kainas reguliuoja valstybė, taip
pat bendro atliekų deginimo įrenginių, atliekų deginimo įrenginių valdytojų
vykdoma vykdomas komunalinių atliekų tvarkymo veikla
tvarkymas, kurios kurio įkainius ar kainas reguliuoja
valstybė. Reguliuojamajai veiklai nepriskiriama veikla, kurios sąnaudas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme
nustatyta tvarka prideda savivaldybių tarybos, nustatydamos vietinės rinkliavos už
komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje
susidarančių atliekų tvarkymą ar kitos įmokos už
komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje
susidarančių atliekų tvarkymą dydžius.“
2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Atliekų turėtojas šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka
turi atliekas perduoti atliekų tvarkytojams arba gali tvarkyti atliekas pats.
Atliekos tvarkomos pagal aplinkos ministro patvirtintose Atliekų
tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka tvirtinamas atliekų tvarkymo
taisykles. Komunalinės atliekos ir komunalinėms atliekoms
nepriskiriamos buityje susidarančios atliekos (toliau – kitos buityje susidarančios atliekos)
tvarkomos savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyta tvarka arba naudojamos
energijai gauti. Atliekų turėtojas pagal sudarytą rašytinės formos rašytinę
sutartį dėl atliekų naudojimo ir (ar) šalinimo atliekas perduoda atliekų
tvarkytojams, turintiems teisę tvarkyti atliekas, išskyrus komunalinių atliekų
ir kitų buityje susidarančių atliekų perdavimą vadovaujantis šio Įstatymo
301 straipsniu. Atliekų turėtojas, kuris perdavė atliekas
atliekų tvarkytojui (tvarkytojams), privalo turėti galutinį atliekų sutvarkymą
patvirtinantį dokumentą, išskyrus komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų perdavimą
vadovaujantis šio Įstatymo 301 straipsniu.“
2. Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Kaip kuras energijai gaminti gali būti
naudojamos tik išrūšiavus po atliekų rūšiavimo jų
susidarymo vietoje likusios pakartotinai naudoti ir perdirbti netinkamos
energinę vertę turinčios atliekos.“
3 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„25 straipsnis. Savivaldybių funkcijos
Savivaldybės
organizuoja komunalinių atliekų tvarkymo sistemas, būtinas jų teritorijose
susidarančioms komunalinėms atliekoms ir kitoms buityje susidarančioms atliekoms tvarkyti, užtikrina tų šių sistemų
funkcionavimą, organizuoja šiukšlių ir atliekų, kurių turėtojo nustatyti
neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymą ir administruoja komunalinių
atliekų tvarkymo paslaugos teikimą.“
4 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 28 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Už
patvirtintų savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų priemonių
įgyvendinimą, už savivaldybės teritorijoje esančių komunalinių atliekų
ir kitų buityje susidarančių atliekų, šiukšlių ir atliekų, kurių turėtojo
nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, sutvarkymo organizavimą atsakinga
savivaldybės vykdomoji institucija arba Vietos savivaldos įstatyme nustatyta
tvarka jos įgaliotas asmuo.“
5 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 30 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) pateikti
savivaldybei vietinės rinkliavos už
komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymą (toliau – rinkliava) ar
kitos įmokos už komunalinių atliekų ir
kitų buityje susidarančių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir
atliekų tvarkymą (toliau – įmoka) dydžio apskaičiavimą ir, jeigu
savivaldybės taryba patvirtina, ją rinkti;“.
6 straipsnis. 302 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 302 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„302 straipsnis. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodara
1. Komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodara už komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nustatoma
vadovaujantis solidarumo, proporcingumo, nediskriminavimo, sąnaudų
susigrąžinimo, skaidrumo principais ir atliekų tvarkymo srityje taikomu
principu „teršėjas moka“. Solidarumo, proporcingumo, nediskriminavimo, sąnaudų
susigrąžinimo, skaidrumo principai komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų
kainodaroje suprantami taip:
1)
solidarumo. Šis principas, nustatant rinkliavą ar kitą įmoką už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą,
reiškia, kad palankesnes sąlygas dėl ekonominių, gyvenamosios vietos, atstumo
iki atliekų tvarkymo įrenginių ar kitų priežasčių turintys komunalinių atliekų
turėtojai prisideda prie komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo finansavimo, kad būtų sudarytos prieinamos sąlygos
naudotis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugomis komunalinių atliekų
turėtojams, kurie tokių sąlygų neturi ir kuriems rinkliava ar kita įmoka
už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą
tampa didesne našta;
2) proporcingumo. Šio principo įgyvendinimas turi užtikrinti, kad
rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš
atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydis neviršytų to, kiek yra būtina
komunalinių atliekų tvarkymo sistemos eksploatavimo ir komunalinių atliekų
tvarkymo paslaugos finansavimo tikslui pasiekti. Šis principas reikalauja reiškia,
kad komunalinių atliekų turėtojams nustatyta rinkliava ar kita įmoka už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą būtų turi būti proporcinga
galinčiam susidaryti ar susidarančiam komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų kiekiui dėl atliekų turėtojų nekilnojamojo
turto ir jo panaudojimo paskirties ir (ar) veiklos;
3) nediskriminavimo. Šis principas komunalinių
atliekų tvarkymo sistemoje
reiškia, kad, nustatant rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių
atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą tos pačios
kategorijos komunalinių atliekų turėtojams, turi būti taikomi vienodi
rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš
atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nustatymo ir apskaičiavimo metodai,
tvarka ir dydis;
4) sąnaudų susigrąžinimo. Šis principas reikalauja reiškia, kad už suteiktą paslaugą gautos pajamos padengtų turi padengti būtinąsias su komunalinių
atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymu susijusias
sąnaudas, reikalingas tai paslaugai teikti. Įgyvendinant šį principą, reikia
nustatyti tokį rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų
surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydį, kuris užtikrintų,
kad komunalinių atliekų turėtojai padengtų būtinąsias su komunalinių atliekų ir
kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas, kurios
patiriamos siekiant užtikrinti, kad komunalinių atliekų tvarkymo sistema
atitiktų šiame Įstatyme ir kituose teisės aktuose,
reglamentuojančiuose komunalinių atliekų tvarkymo sistemų organizavimą ir
funkcionavimą, nustatytus reikalavimus;
5) skaidrumo. Šio principo įgyvendinimas turi užtikrinti, kad informacija apie rinkliavos
ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų
ir atliekų tvarkymą nustatymo ir apskaičiavimo metodus, tvarką ir dydį turi
būti vieša.
2. Komunalinių atliekų tvarkymo
paslaugų kaina turi užtikrinti ilgalaikį komunalinėms atliekoms ir kitoms
buityje susidarančioms atliekoms tvarkyti skirtos infrastruktūros
eksploatavimą, jos atnaujinimą ir sudaryti komunalinių atliekų turėtojams priimtinas
sąlygas dalyvauti tvarkant komunalines atliekas ir kitas buityje
susidarančias atliekas, taip pat mažinti aplinkos taršą.
3. Nustatant rinkliavos ar kitos
įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų
tvarkymą dydį, turi būti vadovaujamasi Vyriausybės patvirtintomis vietinės
tvirtinamomis rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių
atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio
nustatymo taisyklėmis ir savivaldybių vietinės
rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš
atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais.
4. Rinkliavos ar kitos įmokos už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydį
nustato savivaldybės taryba, vadovaudamasi šio straipsnio 1 ir 2 dalyse
nurodytais principais ir neviršydama Tarybos nustatyto regioninės kainos dydžio.
54. Savivaldybių tarybų nustatytos rinkliavos ar kitos įmokos už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą skelbiamos
atitinkamos savivaldybės interneto svetainėje.
65. Regioninė kaina, įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią
investicijų grąžą, nustatomą Tarybos vadovaujantis jos tvirtinama
komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo regioninių
kainų nustatymo metodika, grindžiama
būtinosiomis su komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymu susijusiomis pagrįstomis
sąnaudomis, reikalingomis komunalinių atliekų tvarkymo paslaugai suteikti
reguliuojamajai veiklai vykdyti, ilgalaikiam komunalinėms atliekoms ir kitoms buityje susidarančioms atliekoms tvarkyti skirtų regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių
eksploatavimui, jų atnaujinimui, plėtrai užtikrinti, priimtinos komunalinių
atliekų tvarkymo paslaugos teikimo užtikrinimui ir aplinkos taršos mažinimui (toliau – regioninės
kainos būtinosios sąnaudos). Į regioninės kainos būtinąsias su komunalinių
atliekų tvarkymu susijusias sąnaudas neįskaičiuojama neįskaičiuojamos
komunalinių atliekų tvarkymo administravimo, komunalinių atliekų
tvarkymo lėšų administravimo sąnaudos bei komunalinių atliekų
surinkimo ir vežimo iš atliekų turėtojų paslaugų kaina sąnaudos, patiriamos vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamajai veiklai. Nustatant regioninės kainos būtinąsias
sąnaudas, įvertinama ir atskirų komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų sutartys,
būtinos investicijos ir atidėjinių sąvartynų uždarymui poreikis nenutrūkstamam
ir aplinkosauginius reikalavimus atitinkančiam komunalinių atliekų tvarkymui
užtikrinti. Regioninio atliekų tvarkymo centro įgyvendinamų
atliekų prevencijai
skirtų priemonių, numatytų Vyriausybės tvirtinamame valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane,
regioniniuose atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose, savivaldybių atliekų
prevencijos ir tvarkymo planuose, įgyvendinimo sąnaudos, gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir
(ar) importuotojams taikomas gamintojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymo
savivaldybės pavedimu regioninių atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių
gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse ir (ar) kompostavimo aikštelėse sąnaudos tokia
apimtimi, kiek jų neįpareigoti finansuoti gamintojai ir (ar) importuotojai ir
(ar) jų organizacijos pagal šio Įstatymo aštuntąjį1 – aštuntąjį6
ir aštuntąjį11 skirsnius ir (ar) Pakuočių ir pakuočių atliekų
tvarkymo įstatymą, atliekų
deginimo sąnaudos, patiriamos atsiskaitant su bendro atliekų deginimo įrenginio
ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytoju už po rūšiavimo likusias
netinkamas perdirbti ar kitaip panaudoti energinę vertę turinčias sudegintas
komunalines atliekas, pripažįstamos regioninės
kainos būtinosiomis sąnaudomis. Pareiga pagrįsti, kad regioninė kaina
grindžiama būtinosiomis sąnaudomis, tenka regioniniam atliekų tvarkymo centrui.
67. Regioninės kainos projekto rengimo etapai:
1) regioniniai atliekų tvarkymo
centrai, vadovaudamiesi šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytais principais ir
Tarybos patvirtinta Komunalinių komunalinių atliekų
ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo regioninių kainų
nustatymo metodika, likus ne mažiau kaip 5 mėnesiams iki regioninės kainos
galiojimo termino pabaigos, parengia ir Tarybai pateikia regioninės kainos
apskaičiavimo projektą;
2) regioniniams atliekų tvarkymo centrams rengiant regioninės kainos apskaičiavimo projektus, savivaldybės privalo suteikti visą jiems reikalingą informaciją;
3) su teikiamais derinti regioninių
kainų apskaičiavimo projektais regioniniai atliekų tvarkymo centrai pateikia
regioninių kainų apskaičiavimo projektų pagrindimą ir veiklos planus,
atsižvelgdami į Tarybos patvirtintą Komunalinių komunalinių atliekų
ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo regioninių kainų nustatymo
metodiką. Regioninės kainos apskaičiavimo projekto kopija teikiama komunalinių
atliekų tvarkymo regiono savivaldybėms tuo pačiu metu kaip ir Tarybai, kurios
ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo regioninės kainos apskaičiavimo projekto
gavimo dienos pateikia pastabas regioniniams atliekų tvarkymo centrams ir
Tarybai;
4) Taryba, per 5 mėnesius nuo
regioninio atliekų tvarkymo centro visų tinkamų duomenų ir (arba) dokumentų
pateikimo dienos išnagrinėjusi regioninės kainos apskaičiavimo projektą,
nustato naują konkretaus regiono regioninę kainą. Tarybai nepatvirtinus nenustačius
naujos regioninės kainos per numatytą terminą, lieka galioti ankstesnė patvirtina
nustatyta regioninė kaina. Tarybos patvirtinta nustatyta regioninė
kaina galioja ne trumpiau kaip 3 metus iki naujos Tarybos sprendimu patvirtintos
nustatytos regioninės kainos įsigaliojimo;
5) Taryba turi teisę grąžinti
papildyti regioninės kainos apskaičiavimo projektą regioniniam atliekų tvarkymo
centrui tais atvejais, kai Tarybai pateiktame regioninės kainos apskaičiavimo
projekte regioninė kaina apskaičiuota nesilaikant regioninės kainos nustatymo
reikalavimų, nustatytų Komunalinių komunalinių atliekų ir kitų
buityje susidarančių atliekų tvarkymo regioninių kainų nustatymo
metodikoje, ir (arba) yra klaidinga.
87. Prireikus Tarybos
nustatytos regioninės kainos gali būti koreguojamos kartą per metus. Regioninis
atliekų tvarkymo centras regioninės kainos perskaičiavimo projektą, parengtą
vadovaujantis Tarybos patvirtinta komunalinių atliekų ir
kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo regioninių
kainų nustatymo metodika, Tarybai pateikia likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams iki
datos, kai buvo patvirtinta nustatyta galiojanti regioninė kaina.
98. Tarybos patvirtintos nustatytos galiojančios regioninės
kainos yra skelbiamos Tarybos interneto svetainėje ir kitomis priemonėmis.
9. Savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar įmokos dalies būtinosioms sąnaudoms priskiriamos savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo, komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudos, komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų surinkimo ir vežimo iš atliekų turėtojų paslaugų sąnaudos, komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų surinkimo infrastruktūros (išskyrus didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių ir (ar) kompostavimo aikštelių, kurias savivaldybių pavedimu valdo regioninis atliekų tvarkymo centras, šio Įstatymo 30 straipsnio 10 dalies 3 punkte nurodytų priemonių) įrengimo, priežiūros, atnaujinimo ir plėtros sąnaudos, savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose surinktų komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų apdorojimo sąnaudos, patiriamos vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamajai veiklai, atliekų prevencijai skirtų priemonių, numatytų Vyriausybės tvirtinamame valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane, regioniniuose atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose, savivaldybių atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose, įgyvendinimo sąnaudos, patiriamos vykdant veiklą, nepriskiriamą reguliuojamajai veiklai, gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams taikomas gamintojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymo ne regioninių atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse ir (ar) kompostavimo aikštelėse sąnaudos tokia apimtimi, kiek jų neįpareigoti finansuoti gamintojai ir (ar) importuotojai ir (ar) jų organizacijos pagal šio Įstatymo aštuntąjį1 – aštuntąjį6 ir aštuntąjį11 skirsnius ir (ar) Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymą, (toliau – savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar įmokos dalies būtinosios sąnaudos).
10. Savivaldybių
tarybos, atsižvelgdamos į vadovaudamosi šio straipsnio 1 dalyje nustatytais principais ir šio
straipsnio 2 dalyje nustatytais reikalavimais, taikydamos Tarybos nustatytas regionines kainas, ir vadovaudamosi
Vyriausybės patvirtintomis vietinės tvirtinamomis rinkliavos ar kitos
įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų
tvarkymą dydžio nustatymo taisyklėmis ir savivaldybių vietinės
rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš
atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais,
pridėdamos savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo administravimo,
komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudas ir komunalinių atliekų
surinkimo iš atliekų turėtojų ir vežimo paslaugų kainą– savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar įmokos dalies būtinąsias
sąnaudas, ne vėliau kaip per 37 mėnesius
nuo pirmą kartą nustatytų regioninių kainų patvirtinimo nustatymo dienos apskaičiuoja ir patvirtina naujus rinkliavos ar įmokos dydžius arba ne vėliau kaip per 5 mėnesius nuo perskaičiuotų arba vėlesnių metų naujų
regioninių kainų nustatymo dienos apskaičiuoja ir patvirtina naujus arba
patvirtina esamus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų
surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžius. Savivaldybių
tarybos, patvirtindamos naujus arba patvirtindamos esamus rinkliavos ar kitos
įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų)
ir atliekų tvarkymą dydžius, turi įvertinti, ar jų mokama suma už paslaugas
neviršys vieno procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio
pajamų. Savivaldybės, įgyvendindamos šią nuostatą, turi atsižvelgti į Lietuvos
statistikos departamento Valstybės duomenų
agentūros naujausių kalendorinių metų duomenis apie
tos apskrities vidutines disponuojamąsias pajamas per mėnesį. Jeigu
apskaičiuotas rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų
surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydis už
komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas viršija vieną procentą vidutinių
mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų, savivaldybės iš naujo turi
įvertinti komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo,
komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudas ir perskaičiuoti
rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš
atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydį, kad jis
neviršytų vieno procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio
pajamų. Patvirtinti nauji rinkliavos
ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų
tvarkymą dydžiai taikomi nuo artimiausio mokestinio laikotarpio pradžios.
Sprendimą dėl patvirtintų naujų rinkliavos ar įmokos dydžių taikymo pradžios ir trukmės priima savivaldybės taryba, atsižvelgdama į Tarybos nustatytos
regioninės kainos galiojimo laikotarpį, naujo rinkliavos ar įmokos dydžio,
perskaičiuoto dėl šio straipsnio 7 ir 12 dalyse ir (ar) Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo 13 straipsnio 3
dalyje nurodytų priežasčių, patvirtinimo datą. Jeigu savivaldybės taryba per šioje dalyje nurodytą terminą
nepatvirtina naujų arba esamų rinkliavos ar kitos įmokos už atliekų
surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžių,
taikomi rinkliavos ar kitos įmokos už atliekų surinkimą iš atliekų
turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžiai, galioję iki naujų
apskaičiuotų regioninių kainų dydžių. Patvirtinus naujus rinkliavos ar kitos
įmokos už atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų
tvarkymą dydžius, atliekų turėtojams (fiziniams asmenims)
susidariusį skirtumą savivaldybės kompensuoja iš savivaldybių biudžetų lėšų.
11. Šio straipsnio 10 dalyje
nustatyta tvarka tvirtinant rinkliavos ar įmokos dydžius į komunalinių atliekų
tvarkymo regiono savivaldybių skaičiuojamą rinkliavos ar įmokos dalį gali būti
įtrauktos regioninės kainos būtinosios sąnaudos (su kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymu
susijusios sąnaudos, reikalingos reguliuojamajai veiklai vykdyti, ilgalaikiam kitoms buityje susidarančioms atliekoms
tvarkyti skirtų regioninių komunalinių atliekų tvarkymo įrenginių
eksploatavimui, jų atnaujinimui, plėtrai užtikrinti, priimtinos komunalinių
atliekų tvarkymo paslaugos teikimo užtikrinimui ir aplinkos taršos mažinimui,
regioninio atliekų tvarkymo centro įgyvendinamų atliekų
prevencijai skirtų priemonių, numatytų Vyriausybės tvirtinamame valstybiniame atliekų prevencijos ir tvarkymo plane,
regioniniuose atliekų prevencijos ir tvarkymo planuose, savivaldybių atliekų
prevencijos ir tvarkymo planuose, įgyvendinimo sąnaudos, gaminių, pakuočių, kurių gamintojams ir (ar) importuotojams taikomas
gamintojo atsakomybės principas, atliekų tvarkymo savivaldybės pavedimu regioninių
atliekų tvarkymo centrų valdomose didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelėse
ir (ar) kompostavimo aikštelėse sąnaudos tokia apimtimi, kiek jų neįpareigoti
finansuoti gamintojai ir (ar) importuotojai ir (ar) jų organizacijos pagal šio
Įstatymo
aštuntąjį1–aštuntąjį6 ir aštuntąjį11 skirsnius
ir (ar) Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymą,
sąnaudos), kurios nebuvo įtrauktos pirmą kartą
nustatant regioninę kainą.
1112. Savivaldybės privalo užtikrinti, kad patvirtinti nauji
rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš
atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą, kurią moka atliekų
turėtojai (fiziniai asmenys) kiekvieną mėnesį už paslaugas, dydžiai neviršys
vieno procento vidutinių mėnesio statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų.
Savivaldybė, vadovaudamasi savivaldybės parengtais ir
patvirtintais vietinės rinkliavos ar kitos įmokos už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių
asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais, turi
atlikti vertinimą, ar patvirtinus naujus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą
iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą dydžius, šie
dydžiai neviršys vieno procento vidutinių mėnesio
namų ūkio pajamų. Toks vertinimas atliekamas atsižvelgiant į savivaldybės
teritorijoje gyvenančių fizinių asmenų vidutines statistines mėnesio namų ūkio
pajamas ir atliekų turėtojų (fizinių asmenų) per mėnesį mokamos rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių
atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio už atliekų
tvarkytojo suteiktas paslaugas sumą. Savivaldybė, nustačiusi, kad nauja rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą
iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą mokama suma už šias paslaugas viršys vieną procentą vidutinių mėnesio
statistinių savivaldybės namų ūkio pajamų, turi imtis veiksmų, kad būtų
sumažintos komunalinių atliekų tvarkymo sąnaudos.
1213. Taikant rinkliavą ar kitą įmoką už komunalinių atliekų
surinkimą iš atliekų turėtojų (fizinių asmenų) ir atliekų tvarkymą
savivaldybėje, savivaldybė ar jos pavedimu komunalinių
atliekų tvarkymo sistemos administratorius turi
būti užtikrinamas užtikrinti savivaldybėje
surenkamų faktiškai patiriamų komunalinių atliekų ir
kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo ir atliekų prevencijos priemonių
įgyvendinimo sąnaudų, apskaičiuojamų pagal
galiojančią regioninę kainą kurios šio straipsnio 10 ir (ar) 11 dalies nustatyta tvarka turi būti įskaičiuotos
į rinkliavos ar įmokos dydį, kompensavimas apmokėjimą
regioniniam atliekų tvarkymo centrui ir atliekų
surinkėjams tvarkytojams. Jeigu savivaldybėje faktiškai
patiriamos komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo ir atliekų prevencijos priemonių įgyvendinimo
sąnaudos viršija atliekų turėtojų per
kalendorinius metus sumokėtą rinkliavos ar įmokos lėšų sumą arba yra už ją mažesnės,
savivaldybės turi iš naujo įvertinti savivaldybių skaičiuojamos rinkliavos ar
įmokos dalies būtinąsias sąnaudas ir (arba) inicijuoti
regioninės kainos koregavimą šio straipsnio 7 dalyje nustatyta tvarka,
perskaičiuoti ir nustatyti tokį rinkliavos ar įmokos dydį, kuris leistų
užtikrinti savivaldybėje faktiškai patiriamų komunalinių atliekų ir kitų
buityje susidarančių atliekų tvarkymo ir atliekų prevencijos priemonių įgyvendinimo sąnaudų, kurios šio straipsnio 10 ir (ar) 11 dalies nustatyta tvarka
turi būti įskaičiuotos į rinkliavos ar įmokos dydį, apmokėjimą regioniniam atliekų tvarkymo centrui ir atliekų tvarkytojams. Savivaldybės taryba gali teikti lengvatas atliekų
turėtojams (fiziniams asmenims) savivaldybės biudžeto sąskaita. Lengvatos atliekų
turėtojams teikiamos savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.
1314. Atliekų turėtojai su
savivaldybe ar juridiniu asmeniu, atliekančiu komunalinių atliekų tvarkymo lėšų
administravimo funkciją, atsiskaito mokėdami nustatytą rinkliavą ar kitą
įmoką už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų
tvarkymą, vadovaudamiesi:
1) Lietuvos Respublikos rinkliavų Rinkliavų įstatymo
nuostatomis, jeigu savivaldybės teritorijoje taikoma rinkliava už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą;
2) sudarytomis sutartimis, jeigu
savivaldybės teritorijoje taikoma rinkliava įmoka už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą.
1415. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio
valdytojai taiko komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainį už regioninio
atliekų tvarkymo centro sudegintas po rūšiavimo likusias netinkamas perdirbti
ar kitaip panaudoti energinę vertę turinčias komunalines atliekas. Visais
atvejais bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio
valdytojų taikomas komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainis negali
viršyti pagal šio straipsnio 1617 dalį nustatytos komunalinių
atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos.
1516. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio
valdytojai, vadovaudamiesi Tarybos patvirtinta po rūšiavimo likusių, perdirbti
ir pakartotinai panaudoti netinkančių energinę vertę turinčių komunalinių
atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos nustatymo metodika,
parengia ir Tarybai pateikia komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio
viršutinės ribos apskaičiavimo projektą. Taryba, per 5 mėnesius nuo visų
tinkamų duomenų ir (ar) dokumentų pateikimo dienos, išnagrinėjusi komunalinių
atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos apskaičiavimo projektą,
nustato komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinę ribą
konkrečiam bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio
valdytojui. Komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos
apskaičiavimo projektas Tarybai turi būti pateiktas likus ne mažiau kaip 5
mėnesiams iki galiojančio įkainio viršutinės ribos termino galiojimo pabaigos.
Taryba privalo grąžinti papildyti komunalinių atliekų deginimo vienos tonos
įkainio viršutinės ribos apskaičiavimo projektą bendro atliekų deginimo
įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui tais atvejais, kai
Tarybai pateikta komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinė
riba yra apskaičiuota nesilaikant komunalinių atliekų deginimo vienos tonos
įkainio viršutinės ribos nustatymo reikalavimų, nustatytų po rūšiavimo likusių,
perdirbti ir pakartotinai panaudoti netinkančių energinę vertę turinčių
komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos nustatymo
metodikoje, ir (arba) yra klaidingas.
1617. Komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinė riba
nustatoma atsižvelgiant į aplinkosauginius reikalavimus bei alternatyvius
atliekų šalinimo būdus ir yra pagrįsta būtinosiomis komunalinių atliekų
deginimo sąnaudomis. Būtinosios komunalinių atliekų deginimo sąnaudos
nustatomos atsižvelgiant į bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų
deginimo įrenginio valdytojų išlaikymo sąnaudas, protingumo kriterijų
atitinkančią investicijų grąžą. Pareiga pagrįsti, kad komunalinių atliekų
deginimo vienos tonos įkainio viršutinė riba grindžiama būtinosiomis
komunalinių atliekų deginimo sąnaudomis, tenka bendro atliekų deginimo
įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojui.
1718. Komunalinių atliekų deginimo vienos tonos
įkainio viršutinė riba nustatoma ne trumpesniam kaip 3 metų laikotarpiui ir yra
koreguojama kartą per metus. Bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų
deginimo įrenginio valdytojas perskaičiuoto komunalinių atliekų deginimo vienos
tonos įkainio viršutinės ribos projektą, parengtą vadovaujantis Tarybos
patvirtinta po rūšiavimo likusių, perdirbti ir pakartotinai panaudoti
netinkančių energinę vertę turinčių komunalinių atliekų deginimo vienos tonos
įkainio viršutinės ribos nustatymo metodika, Tarybai pateikia likus ne mažiau
kaip 5 mėnesiams iki datos, kai buvo patvirtinta galiojanti komunalinių atliekų
deginimo vienos tonos įkainio viršutinė riba. Taryba, per 5 mėnesius nuo visų
tinkamų duomenų ir (ar) dokumentų pateikimo dienos išnagrinėjusi komunalinių
atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinės ribos apskaičiavimo projektą,
tvirtina perskaičiuotą komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio
viršutinę ribą.
1819. Tarybos nutarimas dėl komunalinių atliekų deginimo vienos tonos
įkainio viršutinės ribos oficialiai skelbiamas Teisės aktų registre, o juo
nustatyta komunalinių atliekų deginimo vienos tonos įkainio viršutinė riba
įsigalioja nuo kito mėnesio pirmosios dienos.“
7 straipsnis. 305 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 305 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„305 straipsnis. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimas
1. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimas apima šias funkcijas, jeigu jas paveda savivaldybė:
1) sutarčių pasirašymą su komunalinių atliekų turėtojais;
2) rinkliavos ar kitos įmokos
už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą
surinkimą;
3) komunalinių atliekų tvarkymo lėšų išmokėjimą komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikėjams;
4) komunalinių atliekų tvarkymo lėšų apskaitą, tvarkomą atskirai nuo kitų savo vykdomų veiklų, pagal kiekvieną komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas teikiantį teikėją ir kiekvieną lėšas gaunantį subjektą;
5) viešą informacijos teikimą apie į apskaitą įtrauktas ir išmokėtas komunalinių atliekų tvarkymo lėšas;
6) komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo mažiausiomis sąnaudomis užtikrinimą.
2. Komunalinių atliekų tvarkymo lėšų
administravimo sąnaudomis laikomos juridinio asmens, savivaldybės pavedimu
atliekančio komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas,
sąnaudos, patirtos apskaičiuojant ir surenkant rinkliavą ar įmokas už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų
tvarkymą, išrašant sąskaitas už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą už komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymą, darbuotojų atlyginimų ir biuro eksploatavimo sąnaudos, susijusios su
komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijomis.
3. Komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriui nepavestas komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo funkcijas savivaldybė atlieka pati įstatymų nustatyta tvarka.
4. Rinkliava ar kita įmoka už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą,
nustatyta vadovaujantis Vyriausybės patvirtintomis
vietinės tvirtinamomis rinkliavos ar kitos įmokos už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio
nustatymo taisyklėmis ir savivaldybių vietinės
rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš
atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio nustatymo teisės aktais, yra
privaloma visiems atliekų turėtojams.
5.
Rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš
atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą lėšos gali būti naudojamos tik
komunalinių atliekų ir kitų buityje susidarančių atliekų tvarkymo
būtinosioms sąnaudoms, susijusioms su naudojimu, šalinimu, šių veiklų
organizavimu, stebėsena, šalinimo vietų vėlesne priežiūra, finansuoti ir
komunalinių atliekų tvarkymo lėšų administravimo sąnaudoms padengti.“
8 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„31 straipsnis. Savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklės
1. Savivaldybių tarybos turi patvirtinti taisykles, kuriomis reglamentuojančias
reglamentuojamas savivaldybės komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimą
organizavimas, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų teikimą teikimas
ir užtikrinančias užtikrinama, kad šios paslaugos atitiktų teisės aktuose, reguliuojančiuose aplinkosaugos,
techninius-ekonominius, higienos ir visuomenės
sveikatos saugos sritis, nustatytus reikalavimus
ir savivaldybių bei regioninių atliekų prevencijos ir tvarkymo planų
įgyvendinimą nustatančias komunalinių atliekų ir kitų buityje
susidarančių atliekų tvarkymo sąlygas.
2. Kaip vykdomi savivaldybių atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyti reikalavimai, kontroliuoja savivaldybių institucijos.
3. Savivaldybių atliekų tvarkymo
taisyklės turi būti paskelbtos vietinėje spaudoje Teisės aktų
registre ir savivaldybių interneto svetainėse.“
9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2, 3 ir 4 dalis, įsigalioja 2024 m. rugsėjo 1 d.
2. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba), atsižvelgdama į šio įstatymo 1 ir 6 straipsniuose išdėstytas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 ir 302 straipsnių nuostatas, iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. pakeičia savo tvirtinamą komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymo regioninių kainų nustatymo metodiką (toliau – Metodika), atliekų tvarkymo sektoriaus įmonių apskaitos atskyrimo ir sąnaudų paskirstymo reikalavimus, regioninių atliekų tvarkymo centrų ir bendro atliekų deginimo įrenginio ir (ar) atliekų deginimo įrenginio valdytojų investicijų vertinimo ir derinimo Taryboje tvarką.
3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 3 ir 10 dalių įgyvendinamąjį teisės aktą.
4. Savivaldybių tarybos iki 2024 m. spalio 31 d. priima šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstytos Atliekų tvarkymo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies, 6 straipsnyje išdėstyto Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 3 ir 10 dalių įgyvendinamuosius teisės aktus.
5. Šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 11 dalyje nustatyta vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymą ar kitos įmokos už komunalinių atliekų ir komunalinėms atliekoms nepriskiriamų buityje susidarančių atliekų tvarkymą dydžių (toliau – rinkliavos ar įmokos dydžiai) apskaičiavimo tvarka galioja iki 2024 m. gruodžio 31 d.
6. Šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 10 ir 11 dalyse nustatyta tvarka patvirtinti rinkliavos ar įmokos dydžiai galioja ne ilgiau kaip iki 2025 m. gruodžio 31 d.
7. Pritaikius šio straipsnio 6 dalies nuostatas, pirmosios Tarybos nustatytos regioninės kainos turi būti perskaičiuotos 2025 metais. Regioniniai atliekų tvarkymo centrai, atsižvelgdami į šio įstatymo 1 ir 6 straipsniuose išdėstytas Atliekų tvarkymo įstatymo 2 ir 302 straipsnių nuostatas, vadovaudamiesi Metodika, iki 2025 m. kovo 31 d. parengia ir pateikia Tarybai regioninių kainų perskaičiavimo projektus su visais tinkamais duomenimis ir (ar) dokumentais, nurodytais Metodikoje, o komunalinių atliekų tvarkymo regiono savivaldybėms – regioninių kainų perskaičiavimo projektų kopijas. Rengiant regioninių kainų perskaičiavimo projektą užtikrinama, kad į jį būtų įtrauktos visos regioninės kainos būtinosios sąnaudos, nurodytos šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 5 dalyje. Savivaldybės per 2 mėnesius nuo regioninių kainų perskaičiavimo projektų kopijų gavimo dienos juos išnagrinėja ir pateikia regioniniam atliekų tvarkymo centrui ir Tarybai pastabas ir pasiūlymus dėl jų tikslinimo, jeigu tokių turi. Sprendimą grąžinti tikslinti regioninės kainos perskaičiavimo projektą jį pateikusiam regioniniam atliekų tvarkymo centrui priima Taryba, nustatydama ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų terminą pagal pastabas patikslintam regioninės kainos perskaičiavimo projektui pateikti. Taryba, per 4 mėnesius nuo regioninio atliekų tvarkymo centro visų tinkamų duomenų ir (arba) dokumentų, nurodytų Metodikoje, pateikimo dienos, išnagrinėjusi pagal Metodiką parengtą ir (ar) pagal savivaldybės ir (ar) Tarybos pastabas patikslintą regioninės kainos perskaičiavimo projektą, bet ne vėliau kaip iki 2025 m. liepos 31 d. nustato konkretaus komunalinių atliekų tvarkymo regiono pirmąją perskaičiuotą regioninę kainą.
8. Jeigu iki 2024 m. gruodžio 31 d. pirmoji regioninė kaina nėra nustatyta, regioniniai atliekų tvarkymo centrai, atsižvelgdami į šio įstatymo 1 ir 6 straipsniuose išdėstytų Atliekų tvarkymo įstatymo 2 ir 302 straipsnių nuostatas, iki 2025 m. kovo 31 d. parengia ir pateikia Tarybai pagal Metodiką atnaujintus regioninių kainų apskaičiavimo projektus su visais tinkamais Metodikoje nurodytais duomenimis ir (ar) dokumentais, o komunalinių atliekų tvarkymo regiono savivaldybėms – atnaujintų regioninių kainų apskaičiavimo projektų kopijas. Savivaldybės per 2 mėnesius nuo atnaujintų regioninių kainų apskaičiavimo projektų kopijų gavimo dienos juos išnagrinėja ir pateikia regioniniam atliekų tvarkymo centrui ir Tarybai pastabas ir pasiūlymus dėl jų tikslinimo, jeigu tokių turi. Sprendimą grąžinti tikslinti atnaujintą regioninės kainos apskaičiavimo projektą jį pateikusiam regioniniam atliekų tvarkymo centrui priima Taryba, nustatydama ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų terminą pagal pastabas patikslintam regioninės kainos apskaičiavimo projektui pateikti. Taryba, per 4 mėnesius nuo regioninio atliekų tvarkymo centro visų tinkamų Metodikoje nurodytų duomenų ir (arba) dokumentų pateikimo dienos išnagrinėjusi pagal Metodiką atnaujintą ir (ar) pagal savivaldybės ir (ar) Tarybos pastabas patikslintą regioninės kainos apskaičiavimo projektą, bet ne vėliau kaip iki 2025 m. liepos 31 d. nustato pirmąją konkretaus komunalinių atliekų tvarkymo regiono regioninę kainą.
9. Šio straipsnio 7 ir 8 dalyse nurodytais atvejais savivaldybių tarybos šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Atliekų tvarkymo įstatymo 302 straipsnio 10 dalyje nustatytais terminais perskaičiuoja ir nustato naujus rinkliavos ar įmokos dydžius atitinkamai pagal pirmą kartą perskaičiuotas regionines kainas arba pagal pirmą kartą nustatytas regionines kainas. Šie rinkliavos ar įmokos dydžiai įsigalioja ne anksčiau kaip nuo 2026 m. sausio 1 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Seimo narys