PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS PROFESINIO MOKYMO ĮSTATYMO

NR. VIII-450 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI

NR. XIIIP-1074

 

 

2017-10-18

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

2

7

 

Argumentai: Šioje įstatymo projekto dalyje reikia sukonkretinti, kokia tai įstaiga, nes iš viso įstatymo projekto išplaukia, kad tai turėtų būti įvardinta profesinio mokymo įstaiga, nes profesiniame mokyme ji yra pagrindinė grandis. Taip pat 2 str. 5 dalyje, kur kalbama apie pameistrystės profesinio mokymo organizavimo formą, kaip galimą mokymo vykdymą darbo vietoje šalia kitų subjektų yra įrašome „organizacija“, kas yra logiška, tačiau 2 str. 7 dalyje jau „organizacijos“ kaip subjekto, galinčio dalyvauti profesinio mokymo srityje, nėra įrašyta, kas organizacijas eliminuoja iš šio proceso ir siaurina profesinio mokymo dalyvių ratą. Organizacija kaip profesinio mokymo teikėja turėtų būti įrašyta visuose įstatymo straipsniuose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Praktinis mokymas – profesinių įgūdžių ugdymas profesinio mokymo įstaigoje ir (arba) įmonėje, organizacijoje, ūkininko ūkyje, pas laisvąjį mokytoją.“

 

 

2

15

 

Argumentai: Ūkininko ūkis kaip profesinio mokymo teikėjas yra vardijamas visuose įstatymo projekto straipsniuose ir jų dalyse, todėl ūkininko ūkis privalomai turi būti įrašytas ir 2 str. 15 dalyje.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

    „15. Profesinio mokymo teikėjas – profesinio mokymo įstaiga, laisvasis mokytojas ir kitas profesinio mokymo teikėjas (bendrojo ugdymo mokykla, įstaiga, organizacija, įmonė, ūkininko ūkis, kuriaiems profesinis mokymas nėra pagrindinė veikla), įstatymų nustatyta tvarka turintis teisę rengti ir (ar) vykdyti profesinio mokymo programas.“

 

 

 

2

19

 

Argumentai: Įstatymo projekte kaip vienas iš profesinio mokymo teikėjų yra įvardintas ūkininko ūkis, bet Lietuvos ūkininkai turi ne vieną visuomeninę įstaigą ar organizaciją, kurios turėtų teisę ir galėtų kaip socialiniai partneriai dalyvauti ūkininkų ar artimų žemės ūkiui profesijų profesinio mokymo procese.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnio 19 dalį ir ją išdėstyti taip:

„19. Socialiniai partneriai – Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) patvirtintos darbdavių, verslo savivaldos institucijos, ūkininkus atstovaujančios institucijos įstaigos ir organizacijos, darbuotojų interesams atstovaujančios organizacijos, kurios kartu su valstybės valdymo institucijomis atlieka šio įstatymo nustatytas funkcijas.“

 

 

3

 

2

Argumentai: Įstatymo projekto 23 str. 1 dalies 3 punkte teigiama, kad mokinys turi teisę „gauti... neformaliuoju būdu įgytų kompetencijų pripažinimą“. Nerašoma, kad kompetencijos įgytos profesinio mokymo metu, t.y. jos gali būti įgytos ir kitais būdais. Todėl, norint suvienodinti įstatymo projektą, reikia 3 str. 2 punktą papildyti.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 3 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) sudaryti sąlygas pripažinti asmenų kompetencijas ir (ar) kvalifikacijas, įgytas įvairiais būdais profesinio mokymo metu ir neformaliuoju būdu;“

 

 

13

7

1

Argumentai: Pagal įstatymo projektą licenciją gali gauti visi profesinio mokymo teikėjai, o ne tik profesinio mokymo įstaigos. Tai platesnis ratas juridinių bei fizinių asmenų, nei įvardinta šio straipsnio 1 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 13 straipsnio 7 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) profesinio mokymo įstaiga teikėjas neatitinka bent vieno reikalavimo, nurodyto šio straipsnio 3 dalyje;“

 

 

13

8

 

Argumentai: Įstatymo projekte siūlomas 20 dienų terminas yra neproporcingai per mažas, kad juridiniai ir fiziniai asmenys, kuriems profesinio mokymo teikimas yra ne pirmaeilė veikla, laiku pašalintų šio įstatymo ir kitų teisės aktų normų pažeidimus. Juk įstatyme rašoma, kad per nustatytą terminą nepašalinus pažeidimų, licencijos galiojimas apskritai panaikinamas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 13 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Švietimo ir mokslo ministras gali priimti sprendimą sustabdyti licencijos galiojimą 20 iki 30 darbo dienų, esant objektyvioms priežastims terminas gali būti pratęsiamas dar 20 30 darbo dienų nustatytiems pažeidimams ištaisyti šiais atvejais:“

 

 

13

10

5

Argumentai: Įstatymo projekte šiame punkte taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, nes pagal dabartinę formuluotę atrodo, kad profesinio mokymo kokybę užtikrinti siekiama tik profesinio mokymo įstaigose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 13 straipsnio 10 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5) profesinio mokymo įstaiga teikėjas nepradėjo vykdyti profesinio mokymo ir (ar) su profesiniu mokymu susijusios veiklos per 6 mėnesius nuo licencijos vykdyti profesinį mokymą ir (ar) su profesiniu mokymu susijusią veiklą išdavimo dienos arba nevykdo profesinio mokymo ir (ar) su profesiniu mokymu susijusios veiklos ilgiau kaip 6 mėnesius;“

 

 

13

10

6

Argumentai: Įstatymo projekte šiame punkte taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, nes pagal dabartinę formuluotę atrodo, kad profesinio mokymo kokybę užtikrinti siekiama tik profesinio mokymo įstaigose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 13 straipsnio 10 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) pakartotinio išorinio institucinio vertinimo metu profesinio mokymo įstaigos teikėjo veikla įvertinama neigiamai, kai po išorinio institucijos įvertinimo profesinio mokymo įstaiga, bendradarbiaudama su Kvalifikacijos tvarkymo institucija, neįgyvendino išorinio vertinimo metu pateiktų rekomendacijų;“

 

 

13

 

11

 

Argumentai: Įstatymo projekte šiame punkte taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, nes pagal dabartinę formuluotę atrodo, kad profesinio mokymo kokybę užtikrinti siekiama tik profesinio mokymo įstaigose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 13 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Gavusi licenciją vykdyti profesinį mokymą ir su profesiniu mokymu susijusią veiklą, profesinio mokymo įstaiga teikėjas Švietimo ir mokslo ministerijai šio įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka privalo teikti ir leisti tikrinti informaciją, susijusią su išduota licencija vykdyti profesinį mokymą ir (ar) su profesiniu mokymu susijusią veiklą.“

 

 

13

12

 

Argumentai: Įstatymo projekte šiame punkte taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, nes pagal dabartinę formuluotę atrodo, kad profesinio mokymo kokybę užtikrinti siekiama tik profesinio mokymo įstaigose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 13 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

„12. Pasikeitus licencijoje vykdyti profesinį mokymą ir (ar) su profesiniu mokymu susijusią veiklą nurodytiems duomenims, profesinio mokymo įstaiga teikėjas per 5 darbo dienas nuo duomenų pasikeitimo informuoja Švietimo ir mokslo ministeriją, kuri per 5 darbo dienas nuo kreipimosi gavimo dienos išduoda patikslintą licenciją.“

 

 

13

13

 

Argumentai: Įstatymo projekte šiame punkte taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, nes pagal dabartinę formuluotę atrodo, kad profesinio mokymo kokybę užtikrinti siekiama tik profesinio mokymo įstaigose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 13 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

„13. Licenciją gavusi profesinio mokymo įstaiga teikėjas Lietuvos Respublikoje įgyja teisę vykdyti profesinį mokymą ir su profesiniu mokymu susijusią veiklą nuo sprendimo dėl licencijos vykdyti profesinį mokymą ir (ar) su profesiniu mokymu susijusią veiklą išdavimo suteikimo paskelbimo Teisės aktų registre.“

 

 

13

15

 

Argumentai: Įstatymo projekte siūlomas 20 dienų terminas yra neproporcingai per mažas, kad juridiniai ir fiziniai asmenys, kuriems profesinio mokymo teikimas yra ne pirmaeilė veikla, laiku pašalintų šio įstatymo ir kitų teisės aktų normų pažeidimus.

                        Įstatymo projekte šiame punkte taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, nes pagal dabartinę formuluotę atrodo, kad profesinio mokymo kokybę užtikrinti siekiama tik profesinio mokymo įstaigose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 13 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

„15. Švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka per 20 30 darbo dienų nuo šio straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių paaiškėjimo dienos priimamas sprendimas panaikinti licenciją ir apie tai pranešama Juridinių asmenų registrui ir profesinio mokymo įstaigai teikėjui arba užsienio valstybės profesinio mokymo teikėjo filialui.“

 

 

18

1

 

Argumentai: Įstatymo projekte šio straipsnio pirmoje dalyje nuostata „kuriai profesinis mokymas nėra pagrindinė veikla“ taikoma visiems, o antroje dalyje ūkininkui ir laisvajam mokytojui tarsi netaikoma. Taip pat pirmoje dalyje yra - „ūkininko ūkis“, o antroje - „ūkininkas“...

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Profesinį mokymą organizuoja profesinio mokymo įstaiga ar kita mokykla, kartu su įmone, įstaiga, organizacija, ūkininko ūkiu, laisvuoju mokytoju, kuriai profesinis mokymas nėra pagrindinė veikla švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka. Profesinio mokymo įstaigai sudarius profesinio mokymo sutartį su įmone, įstaiga, organizacija, ūkininko ūkiu, laisvuoju mokytoju, kuriaiems profesinis mokymas nėra pagrindinė veikla, ūkininku, laisvuoju mokytoju ir mokiniu, praktinis mokymas vykdomas darbo vietoje.“

 

 

21

1

 

Argumentai: Įstatymo projekte šiame straipsnyje taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, nes pagal dabartinę formuluotę atrodo, kad profesinio mokymo kokybę užtikrinti siekiama tik profesinio mokymo įstaigose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 21 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Profesinio mokymo įstaigos teikėjai atsako už profesinio mokymo ir kitos veiklos kokybę, viešai skelbia savo veiklos kokybės rodiklius ir kartu su vertinimo institucijomis puoselėja kokybės kultūrą.“

 

 

24

3

 

Argumentai: : Įstatymo projekte šiame straipsnyje, kaip ir kituose jau pataisytuose straipsniuose, taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, kad įstatymo projektas būtų nuoseklus ir vientisas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 24 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Profesinio mokymo įstaigos teikėjo atskaitomybė taip pat vykdoma taikant priežiūrą, kuri apima švietimo prieinamumo ir kokybės stebėseną, prevencinių priemonių vykdymą, profesinio mokymo įstaigų vertinimą ir akreditavimą, poveikio priemonių taikymą, švietimo kokybės gerinimo skatinimą ir kitas įstatymų numatytas priemones.“

 

 

33

 

7

Argumentai: Organizacija kaip profesinio mokymo teikėja turėtų būti įrašyta visuose įstatymo straipsniuose.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 33 straipsnio 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) dalyvauja organizuojant profesinį mokymą pameistrystės būdu ir praktinį profesinį mokymą įmonėje, įstaigoje, organizacijoje, ūkininko ūkyje ar pas laisvąjį mokytoją ir atliekant jo priežiūrą;“

 

 

33

 

8

Argumentai: Įstatymo projekte šiame straipsnyje, kaip ir kituose jau pataisytuose straipsniuose, taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, kad įstatymo projektas būtų nuoseklus ir vientisas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 33 straipsnio 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8) dalyvauja atliekant profesinio mokymo įstaigų teikėjų veiklos kokybės išorinį vertinimą;“

 

 

35

3

1

Argumentai: Įstatymo projekte šiame straipsnyje, kaip ir kituose jau pataisytuose straipsniuose, taip pat turėtų būti profesinio mokymo teikėjas, kad įstatymo projektas būtų nuoseklus ir vientisas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 35 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) mokslo metus baigė profesinėsio mokymo įstaigos teikėjo nustatytu laiku, neturi skolų ir ne vėliau kaip iki naujų mokslo metų pradžios raštu pranešė profesinio mokymo įstaigai teikėjui apie mokymosi nutraukimą arba asmuo įvykdė mokymo programos reikalavimus;“

 

 

35

8

 

Argumentai: Įstatymo projekto sąvokose nėra pavadinimo „profesinė mokykla“ Prieš tai projekte visur vartojama „profesinio mokymo įstaiga“. Reikėtų ir čia vartoti įstatyme suvienodinat pavadinimą, t.y. profesinio mokymo įstaiga.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 35 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Lėšos mokinių profesiniam orientavimui bendrojo ugdymo mokyklose ir profesinėseio mokyklose mokymo įstaigose skiriamos taikant lėšų skyrimo vienam mokiniui principą.“

 

 

 

39

1

 

Argumentai: Įstatymo projekto sąvokose nėra pavadinimo „profesinė mokykla“ Prieš tai projekte visur vartojama „profesinio mokymo įstaiga“. Šiuo atveju išbraukiami pertekliniai žodžiai.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 39 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Valstybinės ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigos, keisti valstybinės profesinės mokyklos panaudos pagrindais naudojamų valstybės nuosavybės teise priklausančių žemės sklypų ribas, pastatų ar kito turto, skirto profesinio mokymo veikloms vykdyti, perduotų valdyti profesinėms mokykloms patikėjimo teise, valdytojus gali tik Vyriausybė, atsižvelgdama į Švietimo ir mokslo ministerijos, Finansų ministerijos vertinimus bei Turto banko išvadą.“

 

 

 

39

2

 

Argumentai: Įstatymo projekto sąvokose nėra pavadinimo „profesinė mokykla“ Prieš tai projekte visur vartojama „profesinio mokymo įstaiga“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 39 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Valstybė jai nuosavybės teise priklausantį ilgalaikį materialųjį turtą Vyriausybės nustatyta tvarka gali perduoti valstybinėms profesinėms mokykloms įstaigoms patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį. Sprendimą dėl turto perdavimo patikėjimo teise priima Vyriausybė. Tokiame sprendime turi būti nurodyta valstybės institucija ar įstaiga, įgaliota sudaryti turto patikėjimo sutartį. Valstybinės profesinės mokyklos įstaigos negali šio turto perduoti nuosavybės teise kitiems asmenims, jo įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktines teises į jį, juo garantuoti, laiduoti ar kitu būdu juo užtikrinti savo ir kitų asmenų prievolių įvykdymą. Turto patikėjimo sutartyje gali būti nustatyta ir kitų apribojimų.“

 

 

 

39

5

 

Argumentai: Įstatymo projekto sąvokose nėra pavadinimo „profesinė mokykla“ Prieš tai projekte visur vartojama „profesinio mokymo įstaiga“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 39 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Valstybinės profesinio mokymo įstaigos joms pagal patikėjimo sutartį perduotą valstybės turtą gali nuomoti arba perduoti panaudai Vyriausybės nustatyta tvarka. Valstybinių profesinio mokymo įstaigų išnuomotas turtas gali būti subnuomojamas įmonėms, vykdančioms profesinį mokymą, kai yra turtą perdavusios valstybinės profesinės mokyklos įstaigos ir Švietimo ir mokslo ministerijos rašytinis sutikimas.“

 

 

40

2

 

Argumentai: Įstatymo projekto sąvokose nėra pavadinimo „profesinė mokykla“ Prieš tai projekte visur vartojama „profesinio mokymo įstaiga“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 40 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Jeigu valstybinės profesinio mokymo įstaigos nuosavybės teise turimas nekilnojamasis turtas perleidžiamas viešo aukciono būdu, profesinė mokyklamo įstaiga, nesudariusi sandorio per 2 viešus aukcionus, turi teisę Vyriausybės nustatyta tvarka sumažinti perleidžiamo nekilnojamojo turto pradinę kainą.“

 

 

 

 

 

Argumentai: Įstatymo projekto sąvokose nėra pavadinimo „profesinė mokykla“ Prieš tai projekte visur vartojama „profesinio mokymo įstaiga“.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 40 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Valstybinės profesinės mokymo įstaigos turi teisę skolintis, tai yra pasirašyti paskolų sutartis, finansinės nuomos sutartis ir kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus, laikydamosi Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatyto bendro valstybinėms profesinėms mokyklomsmo įstaigoms skolinimosi limito. Švietimo ir mokslo ministerija paskirsto šį skolinimosi limitą valstybinėms profesinėms mokyklomsmo įstaigoms. Valstybinės profesinio mokymo įstaigos už prisiimtus skolinius įsipareigojimus atsiskaito Švietimo ir mokslo ministerijai švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka. Valstybinė profesinio mokymo įstaiga negali įkeisti daugiau kaip 20 procentų nuosavybės teise valdomo materialiojo turto, kad užtikrintų skolinių įsipareigojimų laikymąsi. Nekilnojamojo turto įkeitimo sandoriams turi būti gautas Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos sutikimas Vyriausybės nustatyta tvarka.“

 

 

 

Teikia

 

Seimo nariai                                                                                        Antanas Baura

Viktoras Rinkevičius

Petras Valiūnas

Sergejus Jovaiša

 

                                           (Parašas)