AIŠKINAMASIS RAŠTAS

Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymO  I-1336 15  STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1.   Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas siekiant pagerinti Valstybinio socialinio draudimo viešai teikiamų duomenų apie įmonių ir organizacijų, įdarbinančių daugiau nei 3 darbuotojus atlyginimus, nuo kurių mokamos valstybinio socialinio draudimo įmokos.  Projekto tikslas – išplėsti šiuo metu teikiamus duomenis papildomais statistiniais rodikliais, kurie leistų geriau atspindėti realius įmonių ir organizacijų mokamus atlyginimus. Įgyvendinus šį projektą būsimi darbuotojai ir ieškantys darbo asmenys galėtų remtis šia informacija rinkdamiesi darbo vietą. Viešai prieinami tikslesni duomenys paskatintų didesnę konkurenciją darbo rinkoje dėl darbuotojų ir leistų darbo rinkai elastingiau reaguoti į atlyginimo dydžio pasikeitimus.   

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo narė Aušra Maldeikienė.

 

3.     Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu įstatymas numato skelbti tik apskaičiuotų pajamų, nuo kurių mokamos socialinio draudimo įmokos vidurkio viešinimą.

 

4.     Įstatymo projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Pateikiant vien tik vidurkį, gali būti klaidingai interpretuojama apdraustųjų asmenų pajamos (Toliau – imtis). Kitų rodiklių pateikimas leistu sumažinti klaidingų interpretacijų galimybę. Mediana nėra iškraipoma dėl imtyje esančių kelėtos santykinai didelių/mažų reikšmių, dėl to geriau nei vidurkis parodo vidutines reikšmes . Standartinio nuokrypio pateikimas leistu suprasti ar imtyje yra labai didelių skirtumų tarp reikšmių, tai pagerintu suprasti imties sklaidą. 25 procentų kvantilis ir 75 procentų kvantilis parodytų imties reikšmių pasiskirstymą apie vidurkį.

Visi pateikiami rodikliai padėtų skaidriau ir tiksliau įvertinti apdraustiesiems asmenims apskaičiuotų pajamų didžius įmonėse ir organizacijose.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą bus užtikrintas didesnis ir tikslesnis darbuotojų informuotumas apie atlyginimų lygį įmonėse ir organizacijose, bei atsirastų prielaidos skaidresnei darbo rinkai.

 

5.     Priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas gali turėti teigiamos įtakos darbo apmokėjimo skaidrumui ir mažinti „šešėlinio darbo“ mastus.

 

6.     Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priėmus Įstatymo projektą, tikėtina, kad atskiruose ekonomikos sektoriuose būtų paskatintas atlyginimų augimas, sąlygosiantis didesnes ūkio išlaidas ir didėjantį bendrą vidaus produktą.

 

7.     Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, reikės priimti jį įgyvendinančius poįstatyminius teisės aktus,  ir numatyti technines priemones duomenų skelbimui.

 

8.     Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų. Įstatymo projekte sąvokos neapibrėžiamos.

 

9.     Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

10.Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus Įstatymo projektą, Vyriausybė arba jos įgaliota institucija patvirtins konkrečias duomenų skelbimo formas.

 

11.Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų neprašyta.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Konkretų lėšų poreikį turėtų įvertinti Valstybinė mokesčių inspekcija, tačiau jau šiuo metu yra skelbiami daug didesnės asmenų grupės turto deklaracijų duomenys, kurie yra skelbiami internete. 

 

12.Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„Ūkio statistika“.

 

13.Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

Teikia

 

Seimo nariai                                                                                                    

                                                                                                                 Aušra Maldeikienė

                                                                                                              

                                                                                                                 Ingrida Šimonytė