LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. VIII-787 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-02-24 Nr. XIVP-227

Vilnius

 

            Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 1 straipsniu nurodomi keičiamo Atliekų tvarkymo įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 2 straipsnio pakeitimai dėstytini atskiromis struktūrinėmis dalimis.

2.   Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme po skaičiaus ir žodžio „6 dalį“ įrašytinas žodis „ir“.

3.   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje siūloma papildyti sąvokos „atliekos“ apibrėžimą ir nustatyti, kad atliekos yra ne tik „medžiaga ar daiktas, kurių turėtojas atsikrato, ketina ar privalo atsikratyti“, bet taip pat ir „atliekų deginimo metu įrenginiuose susidarę dugno pelenai ir šlakai bei garo katilų dulkės, iškrentančios iš katilo šilumokaičių sistemos“. Svarstytina, ar toks projektu siūlomas sąvokos papildymas nėra perteklinis, nes, manytina, kad sąvokos „atliekos“ turinyje vartojamas terminas „medžiaga“ savo turiniu galėtų apimti ir projekto nuostatose nurodytas konkrečias „atliekas“ (dugno pelenus, šlakus ir pan.). Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal 1989 m. kovo 22 d. Bazelio konvencijos dėl pavojingų atliekų tarpvalstybinio pervežimo bei jų tvarkymo kontrolės 2 priedą buitinių atliekų deginimo proceso likučiai laikytini atliekomis.

4.   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje vartojama sąvoka „įrenginiuose“, o 54 dalyje vartojama sąvoka „deginimo įrenginiuose“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 112 straipsnio 2 dalies 3 punkte vartojama sąvoka „atliekų deginimo įrenginiai“. Siekiant aiškumo, projekto nuostatose reikėtų vartoti tokias sąvokas, kurios jau yra vartojamos keičiamame įstatyme.

5.   Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 ir 54 dalyse vartojama formuluotė „atliekų deginimo metu įrenginiuose susidarę dugno pelenai ir šlakai“ neturėtų būti suderinta su keičiamo įstatymo 4 straipsnio 41 dalyje vartojama formuluote „komunalinių atliekų deginimo proceso likučiai (pelenai ir šlakai)“.

6.   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 54 dalyje siūloma nustatyti, kad atliekų deginimo metu deginimo įrenginiuose susidarę dugno pelenai ir šlakai laikytini pavojingomis atliekomis. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 4 straipsnio 41 dalyje nustatyta, kad „Draudžiama įvežti (importuoti) į Lietuvą iš kitų valstybių komunalines ir pavojingąsias atliekas, skirtas šalinti ir (arba) naudoti energijai gauti, ir komunalinių atliekų deginimo proceso likučius (pelenus ir šlakus)“. Iš šių keičiamo įstatymo nuostatų konstrukcijos galima būtų daryti išvadą, kad atliekų deginimo proceso metu susidarę pelenai ir šlakai pagal keičiamo įstatymo nuostatas nelaikytini pavojingomis atliekomis. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas projekto ir minėtų įstatymo nuostatų tarpusavio santykis.

7.   Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto 2020 m. kovo 6 d. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro įsakymu Nr. 1R-72, nuostatomis, teikiant nuorodas į įgyvendinamuosius Europos Sąjungos teisės aktus neliko rekomendacijos nurodyti oficialiojo leidinio pavadinimo sutrumpinimo, metų, leidinio serijos (L arba C), leidinio numerio ir puslapio, kuriame prasideda teisės aktas. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 54 dalyje brauktinos formuluotės „(OL 2014 L 365, p. 89)“ ir „(OL 2017 L 150, p. 1)“.

8.   Projekto aiškinamojo rašto 11 punkte nurodoma, kad priėmus Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo projektą, aplinkos ministras turės patikslinti Atliekų tvarkymo taisykles. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsnis, numatantis projekto įsigaliojimą, turėtų būti tikslinamas, t. y. papildomas nuostatomis, reglamentuojančiomis ir įstatymo įgyvendinimą. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintinas ir projekto 3 straipsnio pavadinimas.

9.   Tikslintina projekto straipsnių numeracija, atkreiptinas dėmesys, kad projektas neturi 2 straipsnio.

10.     Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalis, reglamentuojanti reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildyta nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams). Šio reikalavimo pateiktame aiškinamajame rašte nesilaikyta.

11.     Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį Aplinkos ministerija reglamentuoja ir administruoja visų atliekų tvarkymą, kontroliuoja nustatytų reikalavimų ir užduočių įgyvendinimą, siūlytina dėl projektu siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo gauti Vyriausybės išvadą.

12.     Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra registruotas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 1, 2, 3, 31, 32, 4, 7, 111, 121, 182, 22, 30, 32, 33, 34, 341, 344, 345, 346, 347, 348, 3415, 3418, 3423, 3425, 3426, 3431 straipsnių, šeštojo skirsnio ir 5 priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 321 straipsniu ir antruoju2 skirsniu įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-171), kurio 2 straipsnio 11 dalimi siūloma Atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 54 dalies nuostatas išdėstyti kiek kitaip nei teikiamame projekte. Atsižvelgiant į tai, projektų nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje, taip pat atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (85) 239 6546, el. p. [email protected]

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. [email protected]