Projekto Nr. XIIIP-1914(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
FINANSINIO TVARUMO ĮSTATYMO NR. XI-393 1, 2, 3, 5, 7, 96, 101, 117, 118 IR 119 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 120 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
ĮSTATYMAS
2018 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 1 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3)
Lietuvos Respublikoje įsteigtoms finansų maklerio įmonėms, kurioms taikomas
Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo 12114
straipsnio 2 dalyje nustatytas reikalavimas;“.
2 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.Ankstyvosios intervencijos priemonės – Lietuvos
Respublikos bankų įstatymo 67 straipsnio 34 dalyje, Lietuvos Respublikos
centriniųės kredito unijųos įstatymo 5349
straipsnio 35 dalyje, Finansinių priemonių rinkų įstatymo 81102
straipsnio 107 dalyje nurodyti priežiūros institucijos veiksmai.“
3 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Priežiūros ir pertvarkymo institucijos vertina, ar įstaigos – banko, Ccentrinės
kredito unijos ar finansų maklerio įmonės, kuriai taikomas Finansinių priemonių
rinkų įstatymo 12114 straipsnio 2 dalyje nurodytas
reikalavimas (toliau bet kuris iš jų atskirai ar visi kartu – įstaiga), –
žlugimas ar bankrotas sukeltų (nesukeltų) sunkių pasekmių finansų rinkoms,
kitoms įstaigoms, finansavimo sąlygoms ir ekonomikai, atsižvelgdamos į
įstaigos:
1) veiklos pobūdį;
2) veiklos mastą ir jos kompleksiškumą;
3) nuosavybės priemonių paketo struktūrą;
4) riziką;
5) teisinę formą;
6) dydį ir teisinį statusą;
7) sąsajas su kitomis įstaigomis ir bendra finansų sistema;
8) teikiamas investicines paslaugas ar vykdomą investicinę veiklą;
9) priklausymą institucinei užtikrinimo sistemai, atitinkančiai Reglamento (ES) Nr. 575/2013 113 straipsnio 7 dalyje nustatytus reikalavimus (toliau – institucinė užtikrinimo sistema), ar kitai analogiškai sistemai.“
4 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) nurodyta, kokias priemones ir kokiu būdu įstaiga ketina
įgyvendinti, kai bus tenkinamos Bankų įstatymo 67 straipsnio 34
dalyje, Centriniųės kredito unijųos įstatymo 5349
straipsnio 35 dalyje arba Finansinių priemonių rinkų įstatymo 81
102 straipsnio 107 dalyje nurodytos sąlygos (toliau –
ankstyvosios intervencijos sąlygos).“
5 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 7 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Šio straipsnio 7 dalyje nustatytų privalomų nurodymų taikymo tvarką nustato Lietuvos banko įstatymas. Šio straipsnio 7 dalyje nurodytas priežiūros institucijos sprendimas dėl konkrečių privalomų vykdyti nurodymų davimo turi būti pagrįstas ir proporcingas, įvertinus nustatytų trūkumų sunkumą ir pasirinktų privalomų vykdyti nurodymų įtaką įstaigos veiklai.“
6 straipsnis. 96 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 96 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Priežiūros institucija, gavusi šio straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą,
privalo apie tai pranešti pertvarkymo institucijai ir nurodyti, kokių krizių
prevencijos priemonių buvo pareikalauta imtis arba kokie Bankų įstatymo 67
straipsnyje, Finansinių priemonių rinkų įstatymo 81102 straipsnyje
ar Centriniųės kredito unijųos įstatymo 5349
straipsnyje nurodyti privalomi nurodymai buvo duoti įstaigai ar šio įstatymo 1
straipsnio 2 dalies 4 ar 5 punkte nurodytam subjektui.“
7 straipsnis. 101 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 101 str. 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8.
Priežiūros institucijos veiksmų ar neveikimo apskundimui mutatis mutandis taikomos
Bankų įstatymo 68 Lietuvos banko įstatymo 435 straipsnio
nuostatos.
8 straipsnis. 117 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 117 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„117 straipsnis. Teisė reikalauti pateikti informaciją ir teisė atlikti
tyrimus patikrinimus
1. Priežiūros ir pertvarkymo institucijos turi teisę reikalauti, kad įstaigos ir šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalies 4 ir 5 punktuose nurodyti subjektai joms teiktų visą informaciją, reikalingą šio įstatymo pažeidimams tirti.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti asmenys privalo teikti priežiūros ir pertvarkymo institucijų reikalaujamą informaciją net ir tuo atveju, jeigu tokia informacija sudaro banko, komercinę paslaptį arba yra konfidenciali dėl kitų priežasčių.
3. Priežiūros ir pertvarkymo institucijos turi teisę atlikti šio
įstatymo pažeidimams tirti reikalingus su šio straipsnio 1 dalyje nurodytais
asmenimis susijusius patikrinimus. Patikrinimų atlikimą reglamentuoja
Lietuvos banko įstatymas. tyrimus, įskaitant teisę:
1)
reikalauti pateikti dokumentus;
2)
tikrinti šio straipsnio 1 dalyje nurodytų asmenų buhalterinės apskaitos
registrus, dokumentus, kompiuteriuose ir kitose laikmenose esančią informaciją,
kitus patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius, gauti jų kopijas arba
išrašus;
3)
gauti bet kurio šio straipsnio 1 dalyje nurodyto asmens arba jų atstovų ar
darbuotojų paaiškinimus raštu arba žodžiu;
4)
apklausti visus kitus šios dalies 3 punkte nenurodytus asmenis, kurie sutinka
būti apklausti, siekiant gauti su tyrimo dalyku susijusios informacijos;
5)
laisvai įeiti į šio straipsnio 1 dalyje nurodytų asmenų patalpas darbo metu ir
ten naudotis šios dalies 1, 2, 3 ir 4 punktuose nustatytomis teisėmis.“
9 straipsnis. 118 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 118 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„118 straipsnis. Poveikio priemonės, jų taikymo pagrindai ir tvarka
1. Priežiūros ir pertvarkymo institucijos turi teisę asmenims taikyti šias poveikio priemones:
1) viešai paskelbti apie šio įstatymo ar jo įgyvendinamojo teisės akto pažeidimą ir jį padariusį asmenį;
2) įspėti dėl šio įstatymo ar jo įgyvendinamojo teisės akto pažeidimo ir nurodyti per nustatytą terminą nutraukti teisės akto pažeidimą ir užtikrinti, kad jis nesikartotų;
3) laikinai nušalinti ar nušalinti įstaigos arba šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalies 4 ar 5 punkte nurodyto subjekto valdymo organo narį, vyresniosios vadovybės narį arba bet kurį kitą fizinį asmenį, kuris laikomas atsakingu už padarytą pažeidimą, nuo įstaigoje arba šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalies 4 ar 5 punkte nurodytame subjekte einamų pareigų. Šiame punkte nurodytų asmenų nušalinimui nuo pareigų mutatis mutandis taikomos Bankų įstatymo 75 straipsnio nuostatos;
4) skirti šio įstatymo 119 straipsnyje nustatytas baudas.
2. Šio straipsnio 1 dalyje nustatytos poveikio priemonės taikomos, jeigu yra bent vienas iš šių pagrindų:
1) neparengiamas ar netinkamai parengiamas, neatnaujinamas ar laiku nepateikiamas gaivinimo planas ar grupės gaivinimo planas, taip pažeidžiant šio įstatymo 4, 5 ar 8 straipsnių nuostatas;
2) nepateikiamas pranešimas pagal šio įstatymo 36 straipsnį;
3) įstaigos arba šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalies 4 ar 5 punkte nurodyto subjekto valdymo organas nepateikia priežiūros institucijai šio įstatymo 96 straipsnio 1 dalyje nurodyto pranešimo;
4) nepateikiama šio įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodyta informacija, būtina pertvarkymo planui parengti ir atnaujinti;
5) nustatyta tvarka nevykdomi arba netinkamai vykdomi priežiūros institucijos pagal šio įstatymo 7 straipsnio 7 dalį duoti privalomi nurodymai;
56) pažeidžiamos
kitos šio įstatymo ar jo įgyvendinamojo teisės akto nuostatos.
3.
Prieš spręsdamos poveikio priemonių taikymo klausimą, priežiūros ir
pertvarkymo institucijos nustato ne trumpesnį kaip 14 dienų terminą,
skaičiuojamą nuo pranešimo išsiuntimo dienos, paaiškinimams pateikti ir apie
tai raštu praneša asmeniui, kuriam ketinama taikyti poveikio priemonę, ir
pateikia jam informaciją apie galimai pažeistas teisės akto nuostatas,
nustatytus faktinius duomenis, kurie sudaro poveikio priemonės taikymo
pagrindus. Paaiškinimų per nurodytą laiką nepateikimas netrukdo spręsti
klausimo dėl poveikio priemonės taikymo. Poveikio priemonių taikymo
tvarką nustato Lietuvos banko įstatymas.
4. Priežiūros ar pertvarkymo institucija informaciją apie pritaikytas poveikio priemones, apie dėl pritaikytų poveikio priemonių pateiktus skundus ir jų nagrinėjimo rezultatus pateikia Europos bankininkystės institucijai.
4. Apie poveikio priemonės taikymo klausimo svarstymo vietą, datą ir
laiką pranešama raštu asmeniui, kuriam ketinama taikyti poveikio priemonę, ne
vėliau kaip likus 10 darbo dienų iki poveikio priemonės taikymo klausimo
svarstymo dienos. Asmuo, kuriam ketinama taikyti poveikio priemonę, jo atstovai
turi teisę dalyvauti priežiūros ir pertvarkymo institucijoms nagrinėjant šį
klausimą, tačiau asmens, kuriam ketinama taikyti poveikio priemonę, ar jo
atstovo neatvykimas netrukdo svarstyti poveikio priemonės taikymo klausimo,
jeigu asmeniui apie svarstymą buvo tinkamai pranešta ir jis nepateikė įrodymų,
kad negali atvykti dėl svarbių priežasčių.
5. Neatidėliotinais atvejais, kai reikia reaguoti operatyviai dėl
būtinybės apsaugoti finansų sistemos stabilumą ar kitus viešuosius interesus,
priežiūros ir pertvarkymo institucijos turi teisę spręsti klausimą dėl poveikio
priemonės taikymo, neatsižvelgdamos į šio straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatas.
Asmuo, kuriam, neatsižvelgiant į šio straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatas,
pritaikyta poveikio priemonė, turi teisę per 14 dienų nuo sprendimo dėl
poveikio priemonės gavimo dienos raštu pateikti argumentuotus paaiškinimus, kad
nebuvo pagrindo taikyti poveikio priemonės. Priežiūros institucija ir
pertvarkymo institucija per 30 dienų nuo paaiškinimų gavimo dienos priima
sprendimą dėl paskirtos poveikio priemonės atšaukimo (neatšaukimo).
6. Asmuo turi teisę susipažinti su priežiūros ir pertvarkymo
institucijų turima medžiaga, kuria grindžiamas poveikio priemonės taikymas
(išskyrus informaciją, kuri sudaro valstybės, tarnybos, komercinę arba kitą
įstatymų saugomą paslaptį), duoti paaiškinimus, pateikti įrodymus, turėti
atstovą. Jeigu svarstant poveikio priemonės taikymo klausimą apklausiami
liudytojai, asmuo, kuriam taikoma poveikio priemonė, turi teisę juos apklausti,
taip pat siūlyti savo liudytojus.
7. Priežiūros ir pertvarkymo institucijos, priimdamos sprendimą dėl
poveikio priemonės taikymo, parinkdamos konkrečią poveikio priemonę (priemones)
ir jos (jų) dydį, atsižvelgia į:
1) nustatytų pažeidimų sunkumą ir trukmę;
2) dėl pažeidimų asmens gautų pajamų, kitokios turtinės naudos,
išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydį, jeigu jį įmanoma nustatyti;
3) asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, kaltę ir finansinį
pajėgumą;
4) asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė, padarytus ankstesnius
teisės aktų, reguliuojančių finansų rinką, pažeidimus ir jam taikytas poveikio
priemones, taip pat bendradarbiavimą su priežiūros ar pertvarkymo institucija;
5) atsakomybę lengvinančias aplinkybes, kaip jos apibrėžtos šio
straipsnio 8 dalyje, ir šio straipsnio 9 dalyje nurodytas atsakomybę
sunkinančias aplinkybes;
6) nustatytų pažeidimų ir numatomos taikyti poveikio priemonės
(priemonių) pasekmes finansų rinkos stabilumui ir patikimumui.
8. Atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad įtariamas
asmuo savo noru užkerta kelią neigiamoms pažeidimo pasekmėms, atlygina
nuostolius ar ištaiso padarytą žalą. Priežiūros ir pertvarkymo institucijos
gali nutarti atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikyti ir kitas šioje
dalyje nenurodytas aplinkybes.
9. Atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad įtariamas
asmuo pažeidimą padaro tyčia, nebendradarbiauja su priežiūros ar pertvarkymo
institucija, kliudo atlikti tyrimą, slepia padarytą pažeidimą, tęsia pažeidimą
nepaisydamas to, kad priežiūros ar pertvarkymo institucija buvo atkreipusi
dėmesį į pažeidimus ar veiklos trūkumus, arba pakartotinai padaro tokį patį
pažeidimą, už kurį jau buvo pritaikyta finansų rinką reglamentuojančiuose
įstatymuose nustatyta poveikio priemonė.
10. Priežiūros ir pertvarkymo institucijų sprendimas dėl poveikio
priemonės (priemonių) taikymo turi būti motyvuotas. Priežiūros ir pertvarkymo
institucijų sprendime turi būti nurodytas jo priėmimo teisinis pagrindas,
pažeidimo faktinės aplinkybės, asmens, kuriam taikoma poveikio priemonė,
paaiškinimai (jeigu jie pateikti) ir jų vertinimas.
11. Priežiūros ar pertvarkymo institucija, atsižvelgdama į padaryto
pažeidimo pobūdį, mastą, atsakomybę lengvinančias aplinkybes, dėl kurių šiame
įstatyme numatyta ar paskirta poveikio priemonė asmeniui yra akivaizdžiai per
didelė ir neproporcinga padarytam teisės pažeidimui ir dėl to neteisinga, ir
vadovaudamasi teisingumo ir protingumo principais, turi teisę skirti švelnesnę
poveikio priemonę, negu numatyta šiame straipsnyje, arba jos neskirti.
12. Priežiūros ir pertvarkymo institucijų sprendimas taikyti asmeniui
poveikio priemonę (priemones) įsigalioja kitą dieną nuo jo priėmimo dienos,
jeigu sprendime nenustatyta kitaip.
13. Poveikio priemonė, kuri taikoma laikinai, galioja iki priežiūros ir
pertvarkymo institucijų sprendime dėl poveikio priemonės taikymo nurodyto
termino, kuris gali būti nurodytas kaip konkreti data, laiko tarpas ar susietas
su tam tikrų sąlygų atsiradimu (aplinkybių išnykimu), nebent priežiūros ar
pertvarkymo institucija priima sprendimą ją atšaukti nepasibaigus nustatytam
terminui.
14. Priežiūros ar pertvarkymo institucija gali taikyti vieną ar kelias
poveikio priemones. Poveikio priemonės pritaikymas neatleidžia asmens nuo
pareigos, už kurios nevykdymą pritaikyta poveikio priemonė, atlikimo. Poveikio
priemonės taikymas juridiniams asmenims neatleidžia jų vadovų ir darbuotojų nuo
įstatymų nustatytos civilinės, administracinės ar baudžiamosios atsakomybės.
15. Priežiūros ir pertvarkymo institucijų sprendimas dėl poveikio
priemonių taikymo gali būti priimtas, jeigu praėjo ne daugiau kaip dveji metai
nuo pažeidimo padarymo dienos, o jeigu pažeidimas yra tęstinis, – nuo
paskutinių tęstinio pažeidimo veiksmų atlikimo dienos.“
10 straipsnis. 119 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 119 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„119 straipsnis. Baudos
1. Priežiūros ir pertvarkymo institucijos turi teisę skirti skiria
baudas:
1) juridiniams asmenims – iki 10 procentų praėjusių metų
bendrųjų metinių pajamų
2) juridinio asmens vadovams ir kitiems fiziniams asmenims – iki
5 000 000 milijonų eurų
2.
Juridinio asmens bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas skiriamos
baudos dydis, nustatomos pagal paskutinių sudarytų (pasirašytų) metinių
finansinių ataskaitų duomenis. Jeigu juridinis asmuo priklauso
patronuojančiajai įmonei, bendrosios metinės pajamos, pagal kurias nustatomas
skiriamos baudos dydis, yra metinės pajamos, nurodytos pagrindinės
patronuojančiosios įmonės praėjusių metų konsoliduotųjų finansinių ataskaitų
rinkinyje pajamos, nurodytos pagrindinės patronuojančiosios įmonės
paskutinėse sudarytose (pasirašytose) metinėse konsoliduotosiose finansinėse
ataskaitose.
3. Jeigu dėl šio įstatymo 118 straipsnyje nurodytų pažeidimų padarymo
buvo neteisėtai gauta pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengta
nuostolių ar padaryta žalos ir jų tokių pajamų, kitokios
turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydis, jeigu jį
įmanoma nustatyti, viršijo šio straipsnio 1, 4 arba 5 dalyje nurodytą
baudos dydį, priežiūros ir pertvarkymo institucijos gali skirti baudą iki
dvigubo neteisėtai gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių
ar padarytos žalos dydžio.
4. Baudos į valstybės biudžetą sumokamos ne vėliau kaip per vieną
mėnesį nuo dienos, kurią asmuo gavo priežiūros ar pertvarkymo institucijos
sprendimą skirti baudą. Jeigu bauda per nurodytus terminus, o sprendimą apskundus
teismui – per 10 dienų nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo dienos nesumokama, ji
priežiūros ar pertvarkymo institucijos sprendimu išieškoma ne ginčo tvarka (be
asmens nurodymo nurašyti lėšas) iš asmens, kuriam paskirta bauda, piniginių
lėšų, esančių jo sąskaitose Lietuvos banke, kredito ar mokėjimo įstaigose arba,
kai išieškojimo ne ginčo tvarka negalima atlikti, priežiūros ar pertvarkymo
institucijos sprendimas vykdomas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka. Tais
atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti juridinio asmens bendrųjų metinių
pajamų, priežiūros institucija vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte
nurodytos baudos skiria juridiniam asmeniui baudą iki 5 milijonų eurų.
5. Kai juridinio asmens bendrosios metinės pajamos yra mažesnės negu vienas milijonas eurų, priežiūros institucija turi teisę vietoj šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos baudos skirti juridiniam asmeniui iki 100 000 eurų baudą.
6. Šio įstatymo 118 straipsnio 2 dalies 5 punkte nurodytais atvejais priežiūros institucija už kiekvieną privalomo nurodymo nevykdymo ar netinkamo vykdymo dieną skiria baudą iki vieno procento bendrųjų metinių pajamų, o tais atvejais, kai sunku ar neįmanoma nustatyti bendrųjų metinių pajamų, – iki 1 500 eurų.
7. Baudos apskaičiuojamos vadovaujantis Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnyje nustatyta tvarka.“
11 straipsnis. 120 straipsnio pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios 120 straipsnį.
120 straipsnis. Informavimas apie pritaikytas poveikio priemones
1. Sprendimas taikyti poveikio priemonę ne vėliau kaip per 3 darbo
dienas nuo jo priėmimo dienos pateikiamas asmeniui, kuriam ši priemonė taikoma.
2. Informacija apie pritaikytas poveikio priemones, įskaitant
informaciją apie padaryto teisės akto pažeidimo esmę ir jį padariusio asmens
tapatybę, skelbiama priežiūros ar pertvarkymo institucijos interneto svetainėje
nedelsiant po to, kai apie sprendimą taikyti poveikio priemonę informuojamas
asmuo, kuriam ji pritaikyta. Jeigu sprendimas taikyti poveikio priemonę yra
apskundžiamas, priežiūros ar pertvarkymo institucijos interneto svetainėje taip
pat pateikiama informacija apie dėl pritaikytų poveikio priemonių pateiktus
skundus ir jų nagrinėjimo rezultatus. Jeigu informacijos apie pritaikytas
poveikio priemones paskelbimas padarytų neigiamą įtaką finansų rinkos
stabilumui, atliekamam ikiteisminiam tyrimui ar padarytų neproporcingos žalos
fiziniams ar juridiniams asmenims, tokios informacijos skelbimas atidedamas
arba ji skelbiama neatskleidžiant informacijos apie pažeidimą padariusį asmenį.
Priežiūros ar pertvarkymo institucija užtikrina, kad paskelbta informacija būtų
prieinama penkerius metus nuo jos paskelbimo dienos. Į paskelbtą informaciją
įtraukti asmens duomenys priežiūros ar pertvarkymo institucijos oficialioje
interneto svetainėje paliekami tik tokį laikotarpį, kuris būtinas pagal asmens
duomenų apsaugos taisykles.
3. Priežiūros ar pertvarkymo institucija informaciją apie pritaikytas
poveikio priemones, apie dėl pritaikytų poveikio priemonių pateiktus skundus ir
jų nagrinėjimo rezultatus pateikia Europos bankininkystės institucijai.
12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja 2018 m. birželio 15 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas