LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 47 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2545

 

2023-05-17  Nr. 107-P-21

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę), Ligita Girskienė, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;

Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija: ministras Simonas Gentvilas, viceministrė Monika Juodvalkė, Seimo narys Sergejus Jovaiša .

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-03-27

1

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 47 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „Visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo“. Šios projekto nuostatos nėra pakankamai aiškios šiais aspektais.

Pirma, iš projekto aiškinamojo rašto turinio darytina išvada, kad teikiamu įstatymo projektu turimas tikslas pašalinti 2022 m. balandžio 26 d. priimto Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 23 ir 47 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1048 (toliau – Įstatymas Nr. XIV-1048), kuriuo keičiamo Žemės įstatymo 47 straipsnio 1 dalis buvo papildyta nuostata, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo datos, taikymo neaiškumus, nes Įstatymu Nr. XIV-1048 keičiamame Žemės įstatyme įtvirtinus nuostatą, kad turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo datos, tapo neaišku, koks yra iki minėto įstatymo įsigaliojimo parengtų turto vertinimo ataskaitų galiojimo terminas. Vertinant projektu siūlomą teisinį reguliavimą, kyla abejonių, ar teikiamo įstatymo projekto nuostatomis būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai. Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje, kurioje nustatyta, kad galioja tik paskelbti įstatymai, atsispindi teisės principas, jog paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit). Taigi, įstatymai taikomi tiems faktams ir pasekmėms, kurios atsiranda po šių įstatymų įsigaliojimo (inter alia 1994 m. gruodžio 1 d., 2001 m. sausio 11 d., 2003 m. rugsėjo 30 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, teikiamu įstatymo projektu siūlomas nustatyti naujas atitinkamų turto vertinimo ataskaitų galiojimo terminas būtų taikomas tik po įstatymo įsigaliojimo parengtoms turto vertinimo ataskaitoms. Pažymėtina, kad teikiamu įstatymo projektu nėra reglamentuojamas turto vertinimo ataskaitų, parengtų iki Įstatymo Nr. XIV-1048 įsigaliojimo, galiojimas ar jų taikymas, įsigaliojus įstatymui. Svarstytina, ar siekiant, kad būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, neturėtų būti teikiamas Įstatymo Nr. XIV-1048 3 straipsnio papildymo įstatymo projektas, pastarajame straipsnyje reglamentuojant iki minėto įstatymo įsigaliojimo parengtų turto vertinimo ataskaitų galiojimo, jų taikymo žemės paėmimo visuomenės poreikiams procese klausimus. Kita vertus, atkreipiame dėmesį, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, kokiais konkrečiai argumentais remiantis keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad turto vertinimo ataskaita galioja būtent iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo, o ne iki sprendimo paimti žemę visuomenės poreikiams priėmimo ar kito momento. Svarstytina, ar pritarus aukščiau nurodytai pastabai ir nusprendus teikti Įstatymo Nr. XIV-1048 3 straipsnio papildymo įstatymo projektą, projektu siūlomo teisinio reguliavimo nereikėtų atsisakyti kaip perteklinio.

Antra, iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, ar siūloma nustatyti, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galiotų 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos, ar, vis dėlto, siūloma nustatyti, kad minėta ataskaita galiotų iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo. Siekiant aiškumo ir atsižvelgiant į projektu siekiamą tikslą, projekto nuostatos tikslintinos, aiškiai nustatant turto vertinimo ataskaitos galiojimo pabaigos atskaitos momentą.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 46 straipsnio 7 dalį bei 48 straipsnį galimi atvejai, kai vietoj žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto yra rengiamas paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo planas. Tokiu atveju, iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, ar turto vertinimo ataskaita galiotų 12 mėnesių nuo jos parengimo, ar pagal projektu siūlomų nuostatų analogiją, pavyzdžiui, iki paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo plano patvirtinimo. Svarstytina, ar, įvertinus šį aspektą, projekto nuostatos neturėtų būti atitinkamai papildytos.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-03-27

2

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad projekto 2 straipsnyje nėra nustatyta jokių nuostatų, reglamentuojančių įstatymo įgyvendinimą, projekto 2 straipsnio pavadinime reikėtų išbraukti žodžius „ir įgyvendinimas“. Be to, reikėtų atsisakyti šio straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.

Kita vertus, jei įvertinus projektu siūlomą teisinį reguliavimą, paaiškėtų, kad atitinkamai turėtų būti keičiami ir įstatymą įgyvendinantys teisės aktai, tokiu atveju, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo įgyvendinimą, t. y. šio straipsnio 2 dalyje reikėtų nurodyti, kurios valstybės institucijos ir iki kada priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, o 1 dalyje – nustatyti išimtį dėl šio straipsnio 2 dalies įsigaliojimo.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-03-27

 

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras reglamentuoja ne tik keičiamas įstatymas, bet ir Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinat ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymas. Šio įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje, kaip ir keičiamame įstatyme, yra nustatyta, kad „Visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos“. Atsižvelgiant į tai ir siekiant suderinti teisinį reguliavimą, reglamentuojantį žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, svarstytina, ar kartu su teikiamu projektu neturėtų būti teikiamas ir Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinat ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo pakeitimo projektas, kuriame būtų atitinkamai tikslinamos 13 straipsnio 4 dalies nuostatos.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2023-03-27

 

 

 

Atsižvelgiant į Vyriausybės kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

Vyriausybės išvados neprašyta, bet gauta Aplinkos ministerijos nuomonė.

5.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė
2023-03-21

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 47 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2545 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija

 

 

 

Aplinkos ministerija pritaria Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento 2023-03-27 išvadoje Nr. XIVP–2545 pateiktai pastabai, kad iš Projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, ar siūloma nustatyti, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galiotų 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos, ar, vis dėlto, siūloma nustatyti, kad minėta ataskaita galiotų iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo. Pritariant minėtoje išvadoje pateiktai nuomonei dėl Projekto nuostatos tikslinimo, Aplinkos ministerija siūlo nustatyti, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galiotų 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos, o tuo atveju, jeigu per jos galiojimo laikotarpį nebūtų patvirtintas žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektas, žemės paėmimu suinteresuota institucija privalo turto vertinimo ataskaitą atnaujinti. Esant nuolatiniams turto rinkos kainų svyravimams, priėmus tokią nuostatą bus tinkamai įgyvendinta asmenų, iš kurių turtas paimamas, naudai Lietuvos Respublikos Konstitucijos 23 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta nuostata, kad nuosavybė gali būti paimama tik įstatymo nustatyta tvarka visuomenės poreikiams ir teisingai atlyginama.

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Kaimo reikalų komitetas
2023-04-26

 

 

 

 

Pasiūlymas:

Pritarti iniciatorių pateiktam Žemės įstatymo Nr. I-446 47 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2545.

Pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir nustatyti įstatymo įsigaliojimo terminą nuo 2023 m. liepos 1 d.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:      .

7.1. Sprendimas : Vadovaujantis Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalimi, Žemės įstatymo Nr. I-446 47 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2545(2) sujungti su Žemės įstatymo Nr. I-446 2, 10, 11, 12, 13, 22, 27, 30, 34, 35, 37, 39, 40, 41, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 straipsnių pakeitimo ir VI skyriaus papildymo 35(1) ir 35(2) straipsniais įstatymo projektu Nr. XIVP-2765 ir pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą įstatymo projektą Nr. XIVP-2765(2), patobulinant jį pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos pateiktas pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė.

7.2. Pasiūlymai: negauta

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kasparas Adomaitis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja Birutė Pūtienė