1.
|
8
|
|
|
Argumentai: Siekiant didesnio efekto ir platesnio
naudojimosi investicijų paskatomis, siūloma neriboti investicinio projekto
turto naujumu. Įmonės būtų paskatintos daugiau
investuoti į technologinį atsinaujinimą, kadangi šiuo metu investiciniam
projektui priskirtinas turtas vertinamas labai ribotai ir griežtai.
Pavyzdžiui, vertinama norimo įsigyti investicinio turto pagaminimo data,
neatsižvelgiant į tai, ar produktas naujas Lietuvos rinkoje arba ar naujas
tam tikro sektoriaus atžvilgiu. Tai ne tik paskatintų įmones daugiau
investuoti į produktyvias investicijas, bet ir sukurtų patrauklią mokestinę
aplinką užsienio investuotojams. Juolab kad šia lengvata pasinaudojančių šiuo
metu nėra daug. 2016 m. biudžeto netekimas dėl apmokestinamojo pelno
sumažinimo dėl investicijų buvo 44 mln. eurų, t. y. 7 proc. surinkto pelno
mokesčio arba 0,6 proc. 2016 m. šalies biudžeto pajamų. Tačiau gauta nauda, žinoma,
kur kas didesnė.
Pakeitimas būtinas, ypač dėl to,
kad pasinaudoti galiojančia minėta pelno mokesčio lengvata nėra taip
paprasta. Atliekant investicijas, būtina įrodyti atitikimą begalei kriterijų
(turto naujumo, ekonominio efektyvumo ir kt.). Todėl dažniausiai sumažinti
apmokestinamąjį pelną, vykdant investicinį projektą, įmonei pavyksta tik iš
dalies arba labai siaura apimtimi. Net didžiausios įmonės šiuo tikslu samdo
konsultantus, kadangi be jų pagalbos nesusitvarkytų. Atsakingos institucijos
prašo pateikti krūvas dokumentų, atsakinėti į gausybes klausimų, patikslinti
informaciją, tiksliai apskaičiuoti, kokia investicinio projekto išlaidų dalis
yra tinkama pasinaudoti lengvata. Taigi įmonei tai gali užtrukti apie 2-4
mėn., kurių metu eikvojami ženklūs žmogiškieji ir finansiniai
ištekliai.
Siekiant išsaugoti transporto
sektoriaus plėtrą bei nesumažinti smulkaus ir vidutinio verslo augimo yra
būtina panaikinti arba padidinti 461 straipsnio 1 dalyje
įtvirtintą apmokestinamo pelno sumažinimo 300 000 Eur patirtų išlaidų
limitą, numatytą išimtinai įsigyjant krovininius automobilius, priekabas ir
puspriekabes. Transporto priemonių parko atnaujinimas ir modernizavimas yra
būtinas dėl didėjančios veiklos plėtros vakarų Europos valstybėse,
taikančiose aukštesnius standartus bei vis griežtesnių aplinkosaugos
reikalavimų, o tai reikalauja daug didesnių finansinių išteklių nei įstatyme
numatytas 300 000 Eur faktinių išlaidų limitas.
Taigi siūlytina sumažinti
apribojimus, kurie paskatintų investicinius projektus.
Pasiūlymas: Papildyti
8 straipsnį nauja 1 dalimi, o buvusias 1-3 dalis atitinkamai laikyti 2-4
dalimis. Nauja 1 dalį išdėstyti taip:
1. Pakeisti 461 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Vienetas, vykdantis investicinį projektą, apmokestinamąjį pelną gali
sumažinti šiame straipsnyje nustatyta tvarka. Apmokestinamąjį pelną galima
sumažinti per mokestinį laikotarpį, už kurį apskaičiuotas apmokestinamasis
pelnas mažinamas, faktiškai patirtų išlaidų šioje dalyje nurodytus
reikalavimus atitinkančiam turtui įsigyti dydžiu (įsigyjant krovininius
automobilius, priekabas ir puspriekabes, apmokestinamąjį pelną dėl šio turto
įsigijimo galima sumažinti tik iki 300 000 1 000 000 eurų
patirtų išlaidų per mokestinį laikotarpį suma). Apmokestinamasis pelnas
mažinamas, jeigu turtas yra reikalingas vieneto investiciniam projektui
vykdyti ir:
1) turtas yra
priskirtinas šio Įstatymo 1 priedėlyje nurodytoms ilgalaikio turto grupėms
„mašinos ir įrengimai“, „įrenginiai (statiniai, gręžiniai ir kt.)“,
„kompiuterinė technika ir ryšių priemonės (kompiuteriai, jų tinklai ir
įranga)“, „programinė įranga“, „įsigytos teisės“ ir ilgalaikio turto grupės
„krovininiai automobiliai, priekabos ir puspriekabės, autobusai – ne senesni
kaip 5 metų“ turtui – krovininiams automobiliams, priekaboms ir
puspriekabėms, ir
2) turtas
yra nenaudotas ir pagamintas ne anksčiau kaip prieš 2 metus (skaičiuojant nuo
ilgalaikio turto naudojimo pradžios).“
|