LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581, 59 STRAIPSNIŲ, II SKYRIAUS PENKTOJO SKIRSNIO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO NAUJU 3 PRIEDU IR 40 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO NR. XIV-1933 9 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3164
2024-02-13 Nr. 109-P-04
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Dainių Kreivį), Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Algirdas Butkevičius, Simonas Gentvilas, Liudas Jonaitis, Mindaugas Lingė, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Agnė Narščiuvienė, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. spalio 20 d. |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu siūloma keisti dar neįsigaliojusio Akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581, 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV- 1933 (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnyje dėstomo Akcizų įstatymo 39 straipsnį ir jo 1 dalyje išbraukti formuluotę „(išskyrus gamtines dujas)“. Atkreiptinas dėmesys, kad dėl tokio pakeitimo neaiškus taptų Akcizų įstatymo 39 straipsnio ir II skyriaus šeštojo skirsnio, kuriame reglamentuojamas gamtinių dujų apmokestinimas, santykis. Be to, atkreiptinas dėmesys, jog teikiamas siūlymas išbraukti aptariamą nuostatą yra nenuoseklus – šios nuostatos nesiūloma išbraukti Akcizų įstatymo 39 straipsnio pavadinime ir 3 priede. |
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. spalio 20 d. |
|
|
|
2. Projektu siūloma keisti keičiamo įstatymo 9 ir 17 straipsnius, įsigaliosiančius 2025 m. sausio 1 d. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „nauju teisiniu reglamentavimu siūloma nuo 2024 m. taikyti lengvatinį – 13,94 euro už toną produkto dydžio – akcizo tarifą šiems naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams“, o šis siūlymas išdėstomas projekto 3 straipsnio 1 dalyje – siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. Pažymėtina, jog projekto 3 straipsnio 1 dalies nuostata yra reglamentuojamas ne keičiamo įstatymo, o keičiamo įstatymo pakeitimo įstatymo nuostatų įsigaliojimas. Siekiant nustatyti kitą keičiamo įstatymo tam tikrų straipsnių ar kitų struktūrinių dalių įsigaliojimo datą, turi būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 19 straipsnis. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad projektu teikiamas siūlymas dėl atitinkamų nuostatų įsigaliojimo 2024 m. sausio 1 d. prieštarauja Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Pastebėtina, jog ši taisyklė netaikoma su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimams, jeigu šiais pakeitimais nėra sunkinama mokesčių mokėtojų padėtis. Atsižvelgus į tai, tobulinant projekto nuostatas keičiamo įstatymo 19 straipsnio pakeitimai formuluotini vadovaujantis minėtais reikalavimais. Taip pat pastebėtina, jog projekto 3 straipsnis neatitinka ir juridinės technikos reikalavimų: projekto 3 straipsnio pavadinimas tikslintinas atsižvelgus į jo turinį (įrašant formuluotę „ir įgyvendinimas“), o projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. spalio 20 d. |
|
|
|
3. Atkreiptinas dėmesys, jog Seime 2023 m. spalio 5 d. buvo registruotas 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3128. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnio nuostatą, kad mokesčių įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas ir į tai, kad projektu teikiamų siūlymų įgyvendinimas turės įtakos biudžeto pajamoms iš akcizų, manytina, jog dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos ir vykdytojos, nuomonė. |
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
4. |
LR Teisingumo ministerija, 2023 m. spalio 26 d. |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 58(1), 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV-1933 9 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3164 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, informuojame, kad esminių pastabų neturime, tačiau atkreipiame dėmesį į tai, kad Įstatymo projektas yra susijęs su 2003 m. spalio 27 d. Tarybos direktyvos 2003/96/EB, pakeičiančios Bendrijos energetikos produktų ir elektros energijos mokesčių struktūrą, nuostatų įgyvendinimu nacionalinėje teisėje. Įstatymo projektu keičiami naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams taikomi akcizų tarifai, kurių minimalios vertės yra nustatytos Direktyvos 2003/96/EB I priede. Remiantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 straipsnio 4 dalies 2 punktu, kartu su Įstatymo projektu turėtų būti rengiama Direktyvos 2003/96/EB I priedo ir Įstatymo projekto nuostatų atitikties lentelė. |
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Verslo konfederacija, 2023 m. lapkričio 8 d. |
|
|
|
LVK vertinimu, šiuo Įstatymo projektu yra siekiama sumažinti naftos dujų, vartojamų buitinėms ir verslo reikmėms, apmokestinimą iki teisingo lygio, atsižvelgiant į tai, kad š. m. gegužės 19 dieną priimtu Įstatymu, panaikinus akcizo lengvatą buitiniams vartotojams, nuo 2024 m. būtų nustatomas vienas iš didžiausių pasaulyje akcizo tarifų suskystintoms naftos dujoms (toliau – SND), vartojamoms buitinėms ir verslo reikmėms. LVK pabrėžia, kad jeigu Įstatymas nebus pataisytas, tai lems neproporcingai didelį SND apmokestinimą, lyginant su taršesnių kurų apmokestinimu. Tai lygiagrečiai skatintų dalį vartotojų rinktis kitus, taršesnius, energinius kurus. Leidus šiam akcizo tarifui įsigalioti, 2025 m. viena tona išmesto CO2 deginant akmens anglis atsieis net 85% mažiau, nei deginant mažiau taršias SND. LVK tokį akcizo tarifą SND vertiną kaip išimtinai neteisingą. Jei Įstatymas nebus pataisytas, vartotojai, kurie neturi prieigos prie gamtinių dujų infrastruktūros ir tos pramonės įmonės, kurios dėl atokumo ar gamybos proceso ypatybių negali naudoti gamtinių dujų savo gamybos procese, mokės neproporcingai didelį akcizo tarifą, o tai gali paskatinti vartotojus rinktis taršesnes kuro formas, nes gali neturėti prieigos prie mažiau taršaus kuro (kuris jau šiandien pramonėje yra naudojamas daug didesne apimtimi, nei SND). Toks skatinimas, jei būtų leista jam įsigalioti, prieštarautų akcizų politikos ir Įstatymo tikslams. LVK taip pat kategoriškai nesutinka su Įstatymo projekto pateikimo metu išsakytais teiginiais, kad priimtas perteklinai didelis akcizo tarifas SND yra reikalingas pažaboti SND importui iš Rusijos, nes: - SND vartojimas Lietuvoje dešimtmetį nuosekliai mažėja ir nuo 2013 m. sumažėjo 32,7%, o 2022 m. padidėjo vos 3,4 proc. p. lyg. su 2021 m., tad išaugęs SND importas iš Rusijos niekaip negali būti paaiškintas augančia Lietuvos vartotojų paklausa. Tokį augimą geriau paaiškina dalies pramonės atlikti rizikos mažinimo sprendimai energijos išteklių kainų krizės akivaizdoje, kai buvo planuojama, kad aukštos gamtinių dujų kainos rinkoje laikysis 3-5 metus ir SND pritaikymu gamyboje buvo mažinama įmonės rizika gamtinių dujų kainos augimui. - ne buityje ar versle, tačiau būtent transporte 2022 m. buvo suvartota 75% visų SND Lietuvoje, tad remiantis teiginiais dėl išaugusio SND importo iš Rusijos, siekiant pažaboti SND suvartojimą būtų nuoseklu didinti SND akcizą transporto variklių kurui naudojamoms SND. Vis dėlto, Vyriausybė to nesiūlė Seime pateikusi Akcizų įstatymo pataisas, nors pritarė akcizų tarifo benzinui ir dyzelinui didinimui. Priešingai, ilgą laiką valstybė laiko SND pereinamuoju kuru transporto sektoriuje. - SND vartojimo mažėjimo tendencija vyrauja nepaisant ilgą laiką galiojančios akcizo lengvatos buitinėms ir verslo reikmėms vartojamoms SND. LVK pabrėžia, kad nesiūlo „grįžti atgal“ ir taikyti nulinio akcizo tarifo buitinėms ir verslo reikmėms vartojamoms SND, tačiau prašo Seimą numatyti protingą CO2 apmokestinimą naftos dujų atžvilgiu, kad pastarųjų CO2 emisija nebūtų apmokestinama keletą kartų daugiau nei daug taršesnių kurų – dyzelino, mazuto ar net akmens anglių. Tad nepaisant Įstatymo projekto trūkumų, LVK ragina Seimą pritarti Įstatymo projektui rytoj tęsiant jo pateikimą ir tobulinti Įstatymo projektą Seimo Biudžeto ir finansų bei Ekonomikos komitetuose. Dėkojame už bendradarbiavimą. |
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
2. |
Paukštininkystės asociacija, Grūdų perdirbėjų ir prekybininkų asociacija, 2023 m. lapkričio 21 d. |
|
|
|
Asociacijų siūlymas Atsižvelgiant į tai kas išdėstyta, siūlome pakoreguoti Akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 58(1), 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV-1933 9 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3164 sekančiai: Pakeisti 39 straipsnio pavadinimą ir to paties straipsnio 1 dalį bei išdėstyti taip: 1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „9 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas Pakeisti 39 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „39
straipsnis. Naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams (išskyrus 1. Naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, išskyrus biometaną ir šio straipsnio 2 dalyje nurodytas naftos dujas ir dujinius angliavandenilius, taikomas akcizų tarifas, susidedantis iš: 1) pastoviosios dalies – 304,10 euro už toną produkto; 2) kintamosios dalies – CO2 dedamosios, nurodytos šio įstatymo 3 priede. Papildyti 39 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2.
13,94 euro už toną produkto akcizų 1) naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, išpilstytiems į buitinius dujų balionus; 2) neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, įsigyjamiems arba importuojamiems centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka registruotų vartotojų, tiekiančių (naudojančių) jas (juos) buitinėms reikmėms (šildymui, maisto ruošimui ir pan.), įskaitant asmenis, kurie išpilsto naftos dujas į buitinius dujų balionus; 3) neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka registruotų vartotojų tiekiamiems į grupinius įrenginius, per kuriuos jie gali būti tiekiami tik buitinėms reikmėms. 4) neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, kurie naudojami kaip šildymui skirtas kuras verslo reikmėms. Šiame įstatyme neišpilstytų naftos dujų ir dujinių angliavandenilių naudojimas verslo reikmėms suprantamas kaip jų naudojimas asmens, kuris vykdo ekonominę veiklą, kaip ji apibrėžta Pridėtinės vertės mokesčio įstatyme.“ Siūlome atsisakyti 2 straipsnio pakeitimų.
Asociacijos ragina taisyti Įstatymo projektą mūsų pasiūlymų pagrindu ir, eliminavus Įstatymo projekto trūkumus, jį priimti.
|
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
3. |
Pramonininkų konfederacija, Verslo konfederacija, 2023 m. lapkričio 21 d. |
|
|
|
Konfederacijų siūlymai Atsižvelgiant į tai kas išdėstyta, siūlome: - Įstatymo projekte aiškiai įtvirtinti, jog biometanas yra bent jau apmokestinamas kaip gamtinės dujos, numatant, kad nebūtų apmokestinamas kaip „kitas dujinis angliavandenilis“ (nors sveikintina diskusija apsvarstyti galimybę ir visiškai atleisti jį nuo akcizo), kad įsigaliojus Įstatymui nekiltų grėsmė, kad biometanas gali būti apmokestinamas aukštesniu nei turėtų akcizo tarifu; - Įstatymu buvo priimtas pakeitimas, kuriuo buitinių vartotojų (ir verslo) šildymui naudojamoms SND nebūtų taikoma CO2 dedamoji (šis pakeitimas buvo įtvirtintas Įstatymo 43 straipsnio 13 dalyje, įsigaliosiančioje nuo 2025 m.). Kaip jau minėta šio rašto pradžioje, š. m. pavasarį verslo atstovai, palaikydami klimato kaitos tikslus, neprieštaravo, kad nuo 2025 m. būtų įvestas palaipsnis verslo CO2 emisijų apmokestinimas, t. y. CO2 dedamoji (akcizų tarifo kintamoji dalis), kokia ji yra nustatyta priimtais, tačiau dar neįsigaliojusiais Įstatymo pakeitimais. Išlikdami nuoseklūs šiai pozicijai ir kartu atsižvelgiant į šiame rašte išdėstytą problematiką bei argumentus dėl neproporcingai didelės būtent akcizo tarifo pastoviosios dalies, siūlome papildoma, atskira nuostata aiškiai išskirti, kad nuo 2024 m. neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams (SND), kurie naudojami kaip šildymui skirtas kuras verslo reikmėms, būtų taikomas lengvatinis (13,94 euro už toną produkto dydžio) akcizo pastoviosios dalies tarifas – analogiškai, kaip tai siūloma buitiniams vartotojams įstatymo projekte. Atkreiptinas dėmesys, jog 39 str. 2 d. įterpiamas patikslinimas dėl būtent akcizo pastoviosios tarifo dalies, kadangi ji būtų taikoma tik mūsų naujai siūlomam įterpti 4 p., skirtam konkrečiam verslui, o 1, 2 ir 3 p. nuo CO2 dedamosios būtų atleidžiami tik buitiniai vartotojai (įvardijami Akcizų įstatymo 43 str. 13 dalyje). - Atitinkamai siūlome atsisakyti Įstatymo 3 priedo pakeitimų, kad tokiu būdu nebūtų kraipoma CO2 kaina ekonomikoje išimtiniu CO2 kainos nustatymu SND atžvilgiu ir CO2 kaina ekonomikoje būtų kuo tolygesnė ir išliktų tokia, kokia buvo nustatyta įstatymu. Tai būtų kompromisinis ir protingas pasiūlymas, kurio rezultate verslo ir buitinių vartotojų vartojamos SND būtų apmokestinamos teisingu akcizo dydžiu ir CO2 dedamąja kaip kiti energetiniai produktai. Pasiūlymas Nr. 1: Pakeisti 39 straipsnio pavadinimą ir to paties straipsnio 1 dalį bei išdėstyti taip: 1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „9 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas Pakeisti 39 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „39 straipsnis. Naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams (išskyrus gamtines dujas biometaną) taikomi akcizų tarifai 1. Naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, išskyrus biometaną ir šio straipsnio 2 dalyje nurodytas naftos dujas ir dujinius angliavandenilius, taikomas akcizų tarifas, susidedantis iš: 1) pastoviosios dalies - 304,10 euro už toną produkto; 2) kintamosios dalies – CO2 dedamosios, nurodytos šio įstatymo 3 priede. Pasiūlymas Nr. 2: Papildyti 39 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. 13,94 euro už toną produkto akcizų tarifas tarifo pastovioji dalis taikomas: 1) naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, išpilstytiems į buitinius dujų balionus; 2) neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, įsigyjamiems arba importuojamiems centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka registruotų vartotojų, tiekiančių (naudojančių) jas (juos) buitinėms reikmėms (šildymui, maisto ruošimui ir pan.), įskaitant asmenis, kurie išplisto naftos dujas į buitinius dujų balionus; 3) neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka registruotų vartotojų tiekiamiems į grupinius įrenginius, per kuriuos jie gali būti tiekiami tik buitinėms reikmėms. 4) neišpilstytoms naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams, kurie naudojami kaip šildymui skirtas kuras verslo reikmėms. Šiame įstatyme neišpilstytų naftos dujų ir dujinių angliavandenilių naudojimas verslo reikmėms suprantamas kaip jų naudojimas asmens, kuris vykdo ekonominę veiklą, kaip ji apibrėžta Pridėtinės vertės mokesčio įstatyme.“ Pasiūlymas Nr.3: Atsisakyti 2 straipsnio pakeitimų.
|
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
4. |
Paukštininkystės asociacija, 2024 m. sausio 3 d. |
|
|
|
Kad nesigautų dviprasmybių ar bereikalingų nesusipratimų naudojantomis Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 37 straipsnio 3 dalyje numatyta taikyti lengvata akcizui gazoliams, siūlome patikslinti VMI išaiškinimą kaip turėtų būti traktuojamas Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 37 straipsnio 3 dalyje numatytas taikyti lengvatinis akcizas gazoliams, vadovaujantis šio įstatymo 37 straipsnio 3 dalyje minima formuluote: „gazoliams, skirtiems naudoti žemės ūkio veiklos, įskaitant akvakultūros ar verslinės žvejybos vidaus vandenyse veiklą“. Juo labiau kad nuostata „subjektams žemės ūkio produktų gamybai naudojamoje žemės ūkio technikoje (įskaitant traktorius)“ yra papildanti nuostatą „gazoliams, skirtiems naudoti žemės ūkio veiklos, įskaitant akvakultūros ar verslinės žvejybos vidaus vandenyse veiklą“, o ne reikalaujanti kad šios veiklos būtų vykdomos kartu. |
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
5. |
Ūkininkų sąjunga, 2024 m. sausio 3 d. |
|
|
|
Pabrėžiame, jog pritariame ir laikome tikrai reikalingu pasiūlymu nuo 2024 m. sausio 1 d. taikyti lengvatinį 13,94 Euro už toną akcizų tarifo naftos dujoms ir dujų angliavandeniams sprendimą. Raginame išlaikyti šią lengvatą ne tik buitiniams vartotojams, bet ir žemės ūkio gamybai bei maisto pramonei, ko pasekoje išloštų visa Lietuvos visuomenė. Taip pat pritariame Įstatymo projekte siūlymui metams atidėti naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams nustatytos anglies dioksido (toliau – CO2) dedamosios taikymą, kartu jiems nustatant mažesnius CO2 dedamosios dydžius 2026–2030 metais. |
Nesvarstyti, projektą Nr. XIVP-3164 siūloma apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024 m. vasario 7 d. |
|
|
|
Pritarti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581, 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV-1933 9 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3164 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui – užtikrinti sklandų perėjimą prie mažiau taršių kuro rūšių, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Įstatymo projekto, nes Vyriausybė 2024 m. vasario 7 d. nutarimais Nr. 104 „Dėl Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 9, 37 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ ir Nr. 106 „Dėl Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581, 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV-1933 7, 9, 12 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ pateikė Seimui svarstyti atitinkamai Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 9, 37 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą ir Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581, 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV-1933 7, 9, 12 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau kartu – Vyriausybės teikiami įstatymų projektai), kuriais siekiama sumažinti naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams nuo 2024 m. sausio 1 d. taikomo akcizų dydžio poveikį vartotojams ir verslui, kartu siekiant išlaikyti Vyriausybės teikiamais įstatymų projektais siūlomo teisinio reguliavimo atitiktį nacionaliniu ir tarptautiniu mastu keliamiems klimato kaitos valdymo politikos tikslams. |
Pritarti. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Kaimo reikalų komitetas, 2024 m. sausio 12 d. |
|
|
|
|
Sprendimas: pritarti Seimo narės Laimos Nagienės ir kitų Seimo narių pateiktam Akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 58(1), 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV-1933 9 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui ir komiteto išvadoms. |
Pritarti š dalies |
Komitetas pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifui suskystintoms naftos dujoms ir siūlo projektą Nr. XIVP-3164 apjungti su LRV pateiktu projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2). |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: .
7.1. Sprendimas: Pritarti Iniciatorių pateiktam Įstatymo projektui Nr. XIVP-3164 ir vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 137 straipsniu, Projektą Nr. XIVP-3164 sujungti su Projektu Nr. XIVP-3477 ir Seimui pateikti svarstyti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-3477(2).
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 4.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Lingė, A.Palionis, V.Ąžuolas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Biuro patarėja Dalia Mudėnienė