LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 2, 7, 9 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-06-08 Nr. XIIIP-3536(2)

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų, teisėkūros principų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.    Vadovaujantis Europos Parlamento ir Europos Tarybos 2013 m. gruodžio 17 d. Reglamentu „Dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005“ (toliau - Reglamentas (ES) Nr. 1305/2013) 36 straipsnio 3 dalimi, tarpusavio pagalbos fondas yra valstybės narės pagal nacionalinę teisę akredituota ūkininkų, kurie yra fondo nariai, apsidraudimo sistema. Pastebėtina, kad Reglamento (ES) Nr. 1305/2013 39 str. 2 d. reikalauja, kad tarpusavio pagalbos fondas turi būti akredituotas kompetentingos valdžios institucijos pagal nacionalinę teisę. Taigi kuriamų žemės ūkio rizikos valdymo fondų (toliau - Fondų) atitiktį nacionalinėje teisėje nustatytoms Fondų veiklos sąlygoms turėtų patvirtinti (o Fondui nebetenkinant sąlygų – priimti sprendimą dėl Fondo statuso praradimo) valdžios institucija. Projekto 3 straipsniu keičiamo Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 4 dalyje nurodoma, kad Fondų atitiktį paramos reikalavimams Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka vertina institucija, atsakinga už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai išlaidų valdymą ir kontrolę. Vadovaujantis Konstitucine jurisprudencija, pagrindinės ūkinės veiklos subjektų teisės ir pareigos turi būti reglamentuotos įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte, todėl atkreiptinas dėmesys, kad Žemės ūkio ministerijos nustatytoje tvarkoje turėtų būti nustatomos Fondų atitikties vertinimo procedūros, o ne papildomi atitikties kriterijai, detalizuojantys nustatytus keičiamo įstatymo 9 straipsnyje. Taigi institucijai, atsakingai už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai išlaidų valdymą ir kontrolę, formuluojant kvietimą subjektams pasinaudoti pajamų stabilizavimo priemone ir nustatant papildomus reikalavimus, detalizuojančius keičiamame įstatyme nenurodytą fondo kūrimo būdą (jungtinės veiklos (partnerystės) ar kita sutartis) ar reikalavimus administratoriui (koks subjektas galėtų juo būti, jo veiklos atskaitomybė fondui, nepriekaištinga reputacija ir kt.), turėtų būti pildomas keičiamo įstatymo 9 straipsnis, o ne poįstatyminis teisės aktas.

2.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 2 punkto c papunktyje numatyta, kad Fondai turi turėti vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1305/2013 39 str. 3 dalimi patvirtintas ir viešai paskelbtas žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklai skirtas taisykles. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūlomu teisiniu reguliavimu, Fondas nebūtų juridinis asmuo, todėl nėra aišku, kokiu būdu ir kur būtų viešai skelbiamos Fondo taisyklės. Svarstytina, ar nebūtų tikslinga projektą papildyti nurodant, kad Fondo veiklos taisyklės būtų viešai skelbiamos institucijos, atsakingos už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai išlaidų valdymą ir kontrolę, interneto svetainėje.

3.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 2 punkte po žodžio „lėšų“ įrašyti žodį „laikino“, be to, siūlytina kaip perteklinės atsisakyti formuluotės „palūkanos už“, nes priešingu atveju nėra aišku, ar lėšos, minimos šios dalies 3 punkte, galėtų būti investuojamos į terminuotus indėlius.

4.    Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomu teisiniu reguliavimu Fondas nėra juridinis asmuo, todėl iš projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra aišku, pagal kokį teisės aktą ir koks subjektas atliktų Fondo veiklos auditą. Finansinių ataskaitų audito įstatyme numatyta, kad audituojama įmonė tai juridinis asmuo, investicinis fondas, pensijų fondas, išteklių ar mokesčių fondas arba įmonių grupė, kurių finansinės ataskaitos yra audituojamos. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kuriai iš išvardintų kategorijų galėtų priklausyti Fondas. Siekiant teisinio aiškumo, projektas koreguotinas.

Pastebėtina ir tai, kad Fondo atitiktis paramos reikalavimams būtų tikrinama tik tuo atveju, jei Fondas kreiptųsi dėl paramos gavimo iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų ar Europos Sąjungos fondų lėšų. Tačiau Fondo nariai turi teisę narių patirtus nuostolius kompensuoti Fondo taisyklėse nustatyta tvarka ir iš savo suneštų įmokų ir kitų lėšų, nesikreipiant dėl valstybės ar Europos Sąjungos fondų paramos. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nepriklausomo audito prievolė visais atvejais turėtų būti privaloma.

5.    Atkreiptinas dėmesys, kad projekte vartojama sąvoka „parama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, Europos Sąjungos fondų lėšų“, atsižvelgiant į tai tikslintina projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje vartojama sąvoka „parama“ arba projekte turėtų būti sukuriamas minėtos sąvokos trumpinys.

6.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje numatyta „žemės ūkio rizikos valdymo fondo narių prarastų pajamų kompensacija mokama įvertinus visus galimus finansavimo šaltinius ir negali viršyti prarastų pajamų dydžio“. Iš šios projekto nuostatos nėra aišku, koks subjektas (Fondas ir institucija, atsakinga už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai išlaidų valdymą ir kontrolę) mokės Fondo narių prarastų pajamų kompensaciją bei kas yra „visi galimi finansavimo šaltiniai“. Atkreiptinas dėmesys, kad Reglamento (ES) Nr. 1305/2013 36 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad „valstybės narės užtikrina, kad šią priemonę taikant kartu su kitomis nacionalinėmis ar Sąjungos paramos priemonėmis arba privačiomis draudimo schemomis, būtų išvengta kompensacijos permokos“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos koreguotinos. Be to, atsižvelgiant į projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies nuostatas, siūlytina šias dalis sukeisti vietomis.

7.    Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje numatyti, kokiam subjektui (Fondui ar jo nariams) būtų skiriama parama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, Europos Sąjungos fondų lėšų. Taip pat nėra aiški šioje dalyje vartojama formuluotė „didžiausios ir mažiausios vertės“, todėl siūlytina ją patikslinti.

8.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 7 dalyje esantis žodis „fondams“ keistinas žodžiu „fondui“, formuluotė „sumokėtoms įmokoms“ keistina formuluote „sumokėtiems įnašams“.

9.    Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis apie galimą Fondo lėšų naudojimą (kokiems tikslams galėtų būti skiriamos Fondo lėšos), nes, pavyzdžiui, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 7 dalyje numatyta, jog iš Fondo lėšų gali būti atskaitomi administravimo kaštai, tačiau kiti lėšų panaudojimo būdai nėra detalizuojami.

10.          Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymą „Dėl nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, projekto 4 straipsnyje papildančiame keičiamo įstatymo priedą 3 punktu brauktina perteklinė formuluotė „(OL 2013 L 347, p. 487)“. Be to, svarstytina, ar kartu projekte nevertėtų atitinkamai pakoreguoti ir kitų keičiamo įstatymo priedo punktų bei keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 2 bei 4 punktų.

11.    Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

11.1.     atkreiptinas dėmesys, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnis reglamentuoja ne tik Fondų tinkamumo sąlygas valstybės ir Europos Sąjungos paramai gauti, bet ir jų lėšų struktūrą, jų administravimą, paramos apskaičiavimą ir kita, todėl atitinkamai turėtų būti tikslinamas keičiamo įstatymo 9 straipsnio pavadinimas;

11.2.      po projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio pavadinimo taškas nerašytinas;

11.3.     siūlytina projekte sukurti sąvokos „žemės ūkio rizikos valdymo fondai“ trumpinį;

11.4.     projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnyje esantys trumpiniai „str.“ ir „proc.“ keistini žodžiais „straipsnio“ ir „procentų“;

11.5.     projekto 5 straipsnio 2 dalyje esanti formuluotė „ne vėliau kaip“ brauktina kaip perteklinė.

 

 

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]