2022-01-12

PASIŪLYMAS

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

APSAUGOS NUO SMURTO ARTIMOJE APLINKOJE ĮSTATYMO

NR. XI-1425 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI

NR. XIVP-1056

 

 

Siūloma keisti

 

 

Pasiūlymo turinys

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1

 

 

Argumentai:

 

Žmogaus teisių komitetas siūlo Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo pakeitimo projekte (toliau – įstatymo projektas) specifiškai išskirti, jog smurtas artimoje aplinkoje apima ir smurtą lyties pagrindu, o taip pat papildyti įstatymo projektą „smurto lyties pagrindu“ sąvoka, kuri apibrėžiama kaip: „dėl asmens lyties veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, turtinę ir (ar) neturtinę žalą, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys ir yra galia bei kontrole grindžiama moterų diskriminacijos forma.“ (2 str. 8d.). Toks teisinis reguliavimas ydingas dėl šių priežasčių:

 

1. Siūlomas teisinis reguliavimas yra perteklinis. Įstatyme jau yra bendrinė smurto artimoje aplinkoje sąvoka, kuri apima visas galimas smurto artimoje aplinkoje rūšis ir formas, įskaitant ir smurtą lyties pagrindu.

2. Nėra aišku, kodėl yra siekiama išskirti būtent smurtą lyties, o ne pvz. rasės, tautybės, ar kurio nors kito socialinio požymio pagrindu.

3. Smurto lyties pagrindu sąvoka, taip kaip ji apibrėžta, yra akivaizdžiai politizuota, grįsta neomarksistine lyčių kovos teorija, pagal kurią vyrų smurtas prieš moterį yra istoriškai susiklostęs reiškinys, nulemtas aukštesnės vyrų padėties ir dominavimo visuomenėje. Įstatymas yra teisinis, o ne politinis dokumentas, todėl jame vengtina įtvirtinti ideologines sąvokas.

4. Sąvoka „smurtas lyties pagrindu“ suponuoja, jog aukos lytis yra pagrindinis smurto artimoje aplinkoje motyvas. Metodologine prasme tokia prielaida yra klaidinga. Nors dauguma nukentėjusių asmenų artimoje aplinkoje yra moterys, iš smurto prieš moterį atvejų skaičiaus negalima tiesiogiai išvesti fakto apie smurto prieš moterį priežasties.

5. Smurto reiškinio ir jo priežasčių negalima redukuoti į vieną socialinę teoriją, o ja paremto matymo ir mąstymo užtvirtinti įstatyme. 2006 m. atliktoje JTO Generalinio sekretoriaus giluminėje visų formų smurto prieš moterį studijoje pripažįstama, kad nėra vienos smurto prieš moterį priežasties: „Įvairūs empiriniai ir teoriniai tyrimai sudarė prielaidas atsirasti įvairiems smurto prieš moterį priežasčių aiškinimams. Nors jie ir skiriasi priklausomai nuo to, kokią reikšmę jie suteikia asmeniniams ar socialiniams faktoriams, skatinantiems smurtą prieš moteris, visi daro išvadą, kad jokia pavienė priežastis negali būti pakankama, aiškinant smurto prieš moterį reiškinį. Šis smurtas atsiranda dėl specifinių faktorių individualiame, grupiniame, nacionaliniame ir globaliame lygmenyje konvergencijos.“  (https://www.un.org/womenwatch/daw/vaw/SGstudyvaw.htm)

6. Lietuvoje pagrindiniai socialiniai faktoriai, lemiantys smurtą artimoje aplinkoje yra žemas išsilavinimas, nedarbas ir alkoholio ar narkotikų vartojimas. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2020 m. iš užregistruotų 5815 įtariamų (kaltinamų) smurtautojų beveik pusė (44,5 proc.) asmenų nusikaltimo padarymo metu niekur nedirbo ir nesimokė ir net 55,2 proc. buvo apsvaigę nuo alkoholio ar narkotinių medžiagų. Daugiau kaip pusė įtariamų (kaltinamų) asmenų (58 proc.) turėjo vidurinį ar profesinį išsilavinimą, daugiau kaip penktadalis (22,1 proc.) – pagrindinį, 11,7 proc. – aukštąjį ar aukštesnįjį išsilavinimą ir 8,2 proc. – pradinį ar neturėjo jokio išsilavinimo.

7.  Sąvokos smurto  lyties pagrindu turinys nėra aiškus ir tuo aspektu, jog Lietuvos įstatymai neapibrėžia  lyties sąvokos. Siūloma „smurto lyties pagrindu“ sąvoka yra neutrali lyčiai, taigi, ji sukuria prielaidas smurtu dėl lyties įvardinti ir tuos atvejus, kai asmuo  save priskiria kitai biologinei lyčiai ar įsivaizduojamai lytinei tapatybei. Praktikoje tai gali pasireikšti tuo, kad tėvų nesutikimas su jų paauglės mergaitės įsivaizdavimu jog ji yra berniukas, remiantis šia norma gali būti lengvai pripažintas kaip smurtas dėl lyties, ir toks asmuo gali būti ginamas nuo artimųjų „smurto dėl lyties“ tiek pasitelkiant valstybės institucijas.

 

Pažymėtina, kad šios sąvokos nebuvo pirminiame įstatymo projekte, kurį pateikė LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Pasiūlymas nebuvo svarstytas ir jam nebuvo pritarta papildomuose Socialinių reikalų ir darbo bei Teisės ir teisė komitetuose.

 

Remiantis tuo, kas išdėstyta, siūloma specifinio išskyrimo, jog smurtas artimoje aplinkoje apima ir smurtą lyties pagrindu bei „smurto lyties pagrindu“ sąvokos atsisakyti

 

Pasiūlymas:

 

1 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šio įstatymo paskirtis – užtikrinti kiekvieno asmens, įskaitant vaiką, apsaugą nuo smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, dėl jo žalos visuomenei priskiriamo prie visuomeninę reikšmę turinčių veikų, nedelsiant reaguoti į grėsmę, kylančią dėl smurto artimoje aplinkoje, taikyti smurto artimoje aplinkoje prevencijos ir apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje priemones, teikti specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims, nustatyti institucijų ir įstaigų kompetencijas smurto artimoje aplinkoje prevencijos, apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje ir specializuotos kompleksinės pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims teikimo srityse.

2. Šis įstatymas apibrėžia smurtą artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, nuo kurio neproporcingai dažnai nukenčia moterys, nustato smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančių asmenų ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusių asmenų teises, smurto artimoje aplinkoje prevencijos priemonių įgyvendinimą, specializuotos kompleksinės pagalbos smurto artimoje aplinkoje atvejais teikimą, apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje priemonių smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiam ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiam asmeniui įgyvendinimą, smurto artimoje aplinkoje pavojų keliančio asmens teises ir asmenų, kuriems skirtas apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje orderis, teises ir pareigas.

2

8

 

Pasiūlymas:

 

2 straipsnio pakeitimas

Išbraukti 2 straipsnio 8 dalį:

 

8. Smurtas lyties pagrindu –  dėl asmens lyties veikimu ar neveikimu asmeniui daromas tyčinis fizinis, psichinis, seksualinis, ekonominis ar kitas poveikis, dėl kurio asmuo patiria fizinę, turtinę ir (ar) neturtinę žalą, kurį neproporcingai dažnai patiria moterys ir yra galia bei kontrole grindžiama moterų diskriminacijos forma.

 

4

1

5

Pasiūlymas:

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„5) inicijuoja ir finansuoja visuomenės švietimo ir informavimo kampanijas, skatinančias netoleruoti smurto artimoje aplinkoje, atpažinti prievartinės kontrolės ir smurto lyties pagrindu požymius ir kreiptis pagalbos dėl patiriamo smurto artimoje aplinkoje ar smurto artimoje aplinkoje pavojaus”

4

1

6

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„6) inicijuoja ir finansuoja viešosios nuomonės tyrimus ir mokslinius tyrimus smurto artimoje aplinkojeįskaitant smurtą lyties pagrindu, temomis;”

4

1

7

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

7) konkurso būdu finansuoja tikslinius nevyriausybinių organizacijų projektus, skirtus smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevencijai ir smurtiniam elgesiui keisti;”

4

2

1

Pasiūlymas:

 

4 straipsnio pakeitimas

 

Pakeisti 4 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir ją išdėstyti taip:

 

„12. Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija:

1) užtikrina privalomą temų apie moterų ir vyrų teisių lygybę, darbo ir šeimos įsipareigojimų derinimą, atsakomybių šeimoje pasidalinimą, smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevenciją, pagarbą kiekvieno asmens orumui, tarpusavio pagalbą, socialinius-emocinius gebėjimus, nesmurtinius konfliktų sprendimo būdus, teisę į asmens neliečiamybę, integravimą į ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas, atsižvelgiant į mokinių gebėjimus ir amžių;

4

6

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

 

6. Lietuvos probacijos tarnyba organizuoja baudžiamojo poveikio priemones – asmenų  dalyvavimą smurtinį elgesį artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, keičiančiose programose ir jų vykdymą teisės aktų nustatyta tvarka.“

4

8

1

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 8 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

 

„8. Policija:

1) organizuoja mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus policijos pareigūnams smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, antrinės bei pakartotinės viktimizacijos prevencijos, atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis;“

 

4

9

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„9. Nacionalinė teismų administracija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo bei Teisėjų mokymo organizavimo taisyklių, tvirtinamų Teisėjų tarybos, nuostatomis, gali organizuoti mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus teisėjams smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurto lyties pagrindu, prevencijos, atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis.“

4

10

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

10. Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra organizuoja mokymus ir kvalifikacijos tobulinimo kursus prokurorams smurto artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, prevencijos, atpažinimo ir pagalbos smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą patyrusiems asmenims teikimo temomis.“

4

11

 

4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„11. Lietuvos statistikos departamentas koordinuoja statistinių duomenų gavimą iš institucijų ir įstaigų, atsakingų už statistinės informacijos apie smurtą artimoje aplinkoje parengimą, Lietuvos statistikos departamento generalinio direktoriaus nustatyta tvarka bei terminais ir skelbia statistinę informaciją apie smurtą artimoje aplinkoje, įskaitant smurtą lyties pagrindu, Oficialiosios statistikos portale.“

16

1

4

16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„4) siekiančios teikti specializuotą kompleksinę pagalbą įstaigos darbuotojai, kurie dirbs tiesiogiai su smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriančiais asmenimis ar smurtą patyrusiais asmenimis, turi aukštąjį socialinių mokslų ar teisės studijų krypties išsilavinimą arba ne mažesnę nei 2 metų darbo, teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenimis ar smurtą artimoje aplinkoje ar smurtą lyties pagrindu  patyrusiems asmenims, patirtį bei darbo žmogaus teisių ir (ar) lygių galimybių srityje patirtį;“

16

1

5

16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„5 ) siekianti teikti akredituotą specializuotą kompleksinę pagalbą įstaiga turi ne mažesnę nei 2 metų darbo, teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims arba  dirbant žmogaus teisių, įskaitant smurto lyties pagrindu prevenciją, srityje, patirtį;“

2

2

4

2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) siekianti teikti specializuotą kompleksinę pagalbą įstaiga turi ne mažesnę nei 2 metų darbo, teikiant specializuotą kompleksinę pagalbą smurto artimoje aplinkoje pavojų patiriantiems asmenims ar smurtą artimoje aplinkoje patyrusiems asmenims arba  dirbant žmogaus teisių, įskaitant smurto lyties pagrindu prevenciją, srityje, patirties;”

 

 

 

Teikia  Seimo nariai :

 

 

Vilija Aleknaitė-Abramikienė

 

                      

Audronius Ažubalis