2017-04-06

 

PASIŪLYMAS

DĖL

LIETUVOS RESPUBLIKOS

REKLAMOS ĮSTATYMO NR. VIII-1871 2, 12, 14, 15, 19, 21, 24, 25 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 21(1) STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTUI

NR. XIIP-4775

 

 

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

14

4

 

Argumentai: Maisto papildų reklamos tendencijos neramina, ypač turint omenyje, kad dažnai įstatymo nuostatos pažeidžiamos tendencingai, o ne dėl informacijos trūkumo ar nežinojimo. Maisto papildų gamintojai ir platintojai visais įmanomais būdais bando vartotojams įpiršti maisto papildus kaip panacėją nuo visų sveikatos negalavimų, objektyvūs jų sudėties tyrimai atskleidžia kardinaliai priešingą situaciją. 2014 m. Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai, šiemet patikrinę 257 skirtingų pavadinimų maisto papildus, nustatė, kad 38 proc. neatitiko teisės aktų reikalavimų. Dažniausiai etiketėse naudojami neleistini ir vartotojus klaidinantys teiginiai apie sveikumą, daromos draudžiamos nuorodos į gydomąsias ar profilaktines savybes. Pavyzdžiui, "šis produktas pasižymi priešuždegiminėmis ir antivirusinėmis savybėmis", "tinka sergantiems artritu", "palengvina peršalimo simptomus", "vartoti esant kraujospūdžio sutrikimams". Ekspertai pastebi, jog patys gamintojai dažnai netiria savo produktų ir nežino jų tikrosios sudėties.

Kasmet Lietuvoje parduodama apie 72 mln. vaistų pakuočių. Pagal suvartojamų vaistų vidutinę paros dozę Lietuva priskiriama prie daugiausiai vaistų suvartojančių Europos Sąjungos šalių. Sveikatos specialistai teigia, kad šiam skaičiui įtakos turi tai, kad dažnai Lietuvos gyventojai nesistengia kuo daugiau sužinoti apie šalutinį vaistų poveikį ir kaip reikėtų juos vartoti. Šiuo metu dažnas pirkėjas savitarnos skyriuose pats, be vaistininko pagalbos, prisirenka kelių rūšių analogiškų vaistų ar maisto papildų neklausdamas nei kaip juos vartoti, nei ar jie reikalingi, nes vaistų ir maisto papildų reklama netiesiogiai skatina jų įsigyti ir vartoti. Pabrėžtina, jog vaistų ir maisto papildų reklama yra glaudžiai susijusi su visuomenės nuomonės formavimu. Vaistų reklama skatina žmonės vis dažniau įsigyti vaistus didesniais kiekiais, o tai reikšmingai padidina vartojimo ir jo keliamų problemų riziką.

Šiuo metu reklama skatina neracionalų vaistų ir maisto papildų pirkimą ir vartojimą, o tai yra žalinga ir kenkia žmonių sveikatai. Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) surinkti duomenys signalizuoja, kad neracionalus vaistų vartojimas – rimta problema visame pasaulyje. Neracionaliai vartojami vaistai gali ne padėti žmogui pasveikti, bet priešingai – pakenkti jo organizmui. 

Medikai vis dažniau stebisi pačių žmonių neatsakingumu, savo sveikatos nesaugojimu. Dabar tapo normalu, kad vaistus gali rinktis tarsi saldainius ar makaronus, kurie yra labiau reklamuojami. Žmonės, kurie remiasi klaidinga informacija, apgaulingu savo įsitikinimu ir negebėjimu suprasti sveikatos problemos bei jos gydymo būdų, o tai lemia, kad nukenčia jų sveikata. Didžioji dalis žmonių vaistus renkasi pagal reklamos kiekį ir savo vidinį supratimą, tačiau dėl jų vartojimo ir galimo šalutinio poveikio nepasitaria su gydytoju ar vaistininku.

Pažymėtina, jog labai svarbu yra įvertinti vaisto tinkamumą: ar jis pasirinktas atsižvelgiant į jo efektyvumo, saugumo, tinkamumo ir prieinamumo kriterijus. Itin svarbus yra tinkamo paciento principas: vaistas laikomas priimtinu pacientui, kai nėra kontraindikacijų, o nepageidaujamo poveikio tikimybė minimali. Be to, pacientui turi būti suteikta tinkama informacija tiek apie jo būklę, tiek apie skirtą vaistą.  

 

 

Pasiūlymas:

 

1.       Pakeisti 14 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Maisto papildų reklamoje privalo būti nuoroda „Maisto papildas“. Gyventojams skirtoje reklamoje draudžiama reklamuoti maisto papildus visomis reklamos formomis.

 

 

                             Teikia                                 Seimo nariai                       Remigijus Žemaitaitis   

 

                                                                                                            Darius Kaminskas