LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-06-11 Nr. XIVP-3876

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Derinant teikiamą projektą su Valstybės iždo įstatymo 9 straipsnio 1 dalimi, projekto 1 straipsnį siūlytina dėstyti taip: „Šiuo įstatymu steigiamas Valstybės gynybos fondas. Įstatymo paskirtis – nustatyti Valstybės gynybos fondo paskirtį, lėšų šaltinius, lėšų naudojimą, Valstybės gynybos fondo valdymą ir jo pabaigą“.

2.         Projekto 3 straipsnio pavadinime vietoj žodžio „samprata“ įrašytinas žodis „statusas“.

3.         Siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte po žodžio „sukurti“ įrašytini žodžiai „šiam kariniam vienetui reikalingą“.

4.         Derinant projekto nuostatas su Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymu bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte reikėtų atskleisti ar Valstybės gynybos fondo (toliau – Fondas) lėšomis būtų kuriama ir vystoma civilinė infrastruktūra, reikalinga Vokietijos vadovaujamos Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) brigados veiklai, ar būtų vystoma šiai brigadai reikalinga karinė infrastruktūra, ar vis dėlto abi aukščiau išvardintos infrastruktūros.

5.         Projekto 3 straipsnio 1 dalies 3 punkte vietoj žodžių „kliūtims ir užtvarams priešo pajėgoms formuoti“ įrašytini žodžiai „kliūtims ir užtvarams, naudojamiems prieš priešo pajėgas, formuoti“.

6.         Projekto 3 straipsnio 3 dalies nuostatos, nustatančios, kad Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatą Vyriausybės teikimu tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas kartu su Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu, turinys ir paskirtis nėra aiški. Pažymėtina, kad dėl kiekvieno Seimo priimamo teisės akto (ar tai būtų įstatymas, ar nutarimas, ar rezoliucija) Seimas balsuoja atskirai, todėl sąmatos tvirtinimas kartu su įstatymu apskritai nėra įmanomas. Jeigu siekiama nustatyti, kad ir Fondo lėšų sąmata tvirtinama, ir Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymas priimamas tame pačiame posėdyje, taip ir reikėtų nurodyti (tačiau nebūtų aiškus tokios nuostatos tikslingumas, nes dėl objektyvių Seimo posėdžių organizavimo priežasčių, tam tikrų sprendimų priėmimas gali būti perkeliamas ir į kitą, pavyzdžiui, artimiausią posėdį). Jeigu siekiama nustatyti, kad Valstybės gynybos fondo lėšų sąmata yra sudedamoji Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo dalis, projekte tai turėtų būti aiškiai nustatyta. Galbūt tikslinga šią nuostatą patikslinti nurodant, kad Fondo lėšų sąmata tvirtinama priėmus Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymą arba kad Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatos projektas Seimui teikiamas kartu su Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektu.

7.         Projekto 4 straipsnio pavadinime vartojama formuluotė „fondo pajamos“, o šio straipsnio 1 ir kitose dalyse – „fondo lėšos“. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo šios sąvokos neturėtų būti vartojamos nuosekliau.

8.         Siekiant nuoseklumo projekto 4 straipsnio 1 dalies 1 punktas tikslintinas naudojant tą pačią konstrukciją kaip ir šios dalies 3, 4, 5 ir 6 punktuose.

9.         Projekto 4 straipsnio 1 dalies 7 punkte turėtų būti patikslinta dispozicinė nuoroda į šio straipsnio 8 dalį (o ne į 7 dalį).

10.     Siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą reikėtų patikslinti aiškiai reglamentuojant, ar šiame punkte minima 25 milijonų eurų suma būtų tik vienkartinė, ar vis dėlto ji būtų pervedama į Fondą kelis metus (ar apskritai nuolat).

11.     Svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 3 dalies nuostata yra šio straipsnio reguliavimo dalykas, nes minėtoje dalyje nustatoma Krašto apsaugos ministerijos teisė būtent dėl Fondo išlaidų paskirstymo, kas, mūsų nuomone, turėtų būti projekto 5 straipsnio, reglamentuojančio Fondo išlaidas, reguliavimo dalyku.

12.     Kadangi bus atidaryta ir tvarkoma tik viena Fondo sąskaita, projekto 4 straipsnio 4 ir 5 dalyse brauktina perteklinė formuluotė „nurodytą šio straipsnio 2 dalyje“.

13.     Projekto 4 straipsnio 6 ir 7 dalyse bei 8 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „renkamos“, „surenkant“ bei „surenkamos“ įrašytini atitinkamai žodžiai „pervedamos“ bei „pervedant“.

14.     Projekto 5 straipsnio 1 dalies formuluotė tikslintina, nes Fondo lėšomis finansuojami ne įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyti tikslai, o itin skubių prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikių įgyvendinimo priemonės, kuriomis siekiama įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų. Analogiško turinio pastaba taikytina ir šio straipsnio 2, 3 bei 5 dalims.

15.     Projekto 5 straipsnio 2 dalyje vartojama formuluotė „paskirsto Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje Seimo patvirtinto dydžio lėšas“, o projekto 5 straipsnio 3 dalyje vartojama formuluotė „Seimo patvirtintoje Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje patvirtintos metinės pajamos“. Siekiant teisinio aiškumo šios formuluotės derintinos tarpusavyje.

16.     Projekto 5 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „kiek tai nenustatyta šiame įstatyme“ įrašytini žodžiai „vadovaujantis šiuo įstatymu“.

17.     Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 6 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „rinkinį“ įrašytinas žodis „rinkinius“.

18.     Projekto 7 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „galioja“ įrašytinas žodis „veikia“.

19.     Projekto 8 straipsnio 1 dalyje reikia atsisakyti išlygos dėl ankstesnės šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo, nes nelogiškas ir ydingas būtų toks reguliavimas, pagal kurį galiotų tik viena dar neįsigaliojusio įstatymo nuostata. Manytina, kad ir nenustačius išlygos dėl ankstesnės šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies įsigaliojimo, pagrįstas projekto 8 straipsnio 3 dalyje nustatytas pavedimas Krašto apsaugos ministerijai atidaryti sąskaitą valstybės ižde, į kurią nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos galės būti pervedamos šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos įmokos.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (0 5)  209 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5)  209 6164, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (0 5)  209 6356, el. p. [email protected]