LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 7, 9, 16, 17, 20, 43, 44, 46, 51, 69, 71, 721, 751 STRAIPSNIŲ IR VIENUOLIKTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 463 IR 721 STRAIPSNIAIS IR 711 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-11-14 Nr. XIVP-2231

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstomoje Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 16 straipsnio 212 dalyje siūlytina išbraukti perteklinius žodžius „Tarybos tvirtinamoje“. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 2 punktą, Taryba ne tvirtina, bet nustato šiame punkte nurodytą tvarką.

2. Projekto 5 straipsnyje dėstomose keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1, 2 ir 4 dalyse vietoj nuorodos į „Licencijavimo taisykles“ teikiama nuoroda į „Vyriausybės tvirtinamas veiklos elektros energetikos sektoriuje licencijavimo taisykles“. Pažymėtina, jog siūlomas pakeitimas yra nenuoseklus, kadangi keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje yra nustatyta, kad „Veiklos elektros energetikos sektoriuje licencijavimo taisykles (toliau – Licencijavimo taisyklės) tvirtina Vyriausybė“. Be to, projektu nesiūloma keisti keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalies, kurioje taip pat vartojamas sutrumpinimas „Licencijavimo taisyklės“. Siekiant nuoseklumo projekto nuostatos tobulintinos, atsisakant perteklinių žodžių „Vyriausybės tvirtinamose“.

3. Projekto 5 straipsnyje dėstomose keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1, 2 ir 4 dalyse teikiama nuoroda į Vyriausybės tvirtinamas veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisykles. Pastebėtina, kad ši nuostata nedera su galiojančio įstatymo 6 straipsnio 2 dalies nuostata, pagal kurią Veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisykles tvirtina Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, t. y. Vyriausybė gali nuspręsti pati tvirtinti nurodytas taisykles ar įgalioti kitą instituciją jas patvirtinti. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas, suderinant projektu keičiamas 17 straipsnio 1, 2 ir 4 dalių nuostatas ir galiojančias keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies nuostatas tarpusavyje. Taip pat siūlytina analizuojamoje nuostatoje atsisakyti perteklinių žodžių „Vyriausybės tvirtinamas“.

4. Projekto 7 straipsnio 3 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 43 straipsnio 101 dalyje vartojama sąvoka „vartotojai“. Šioje dalyje teikiama nuoroda į keičiamo įstatymo 44 straipsnio 7 dalį, kurioje vartojama sąvoka „buitiniai vartotojai“. Svarstytina, ar nurodytuose straipsniuose neturėtų būti vartojama ta pati sąvoka.

5. Projekto 8 straipsnio 1 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 44 straipsnio 2 dalyje, prieš žodžius „elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklėse“ siūlytina išbraukti perteklinius žodžius „energetikos ministro tvirtinamose“. Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 7 straipsnio 11 punkte jau nustatyta, kad elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisykles tvirtina energetikos ministras.

6. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 46 straipsnio 7 dalyje vartojama formuluotė „Tarybos parengtų nepriklausomo tiekėjo veiklos rizikų valdymo gairių nustatyta tvarka“ tikslintina atsižvelgus į tai, kad teisinę reikšmę turi ne Tarybos parengtos, o patvirtintos gairės, tuo labiau, kad jose nustatoma privaloma tvarka, kuria vadovaujantis rengiamas ir Tarybai teikiamas nepriklausomo tiekėjo veiklos rizikų valdymo planas.

7. Projekto 9 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 46 straipsnio 7 dalies paskutiniame sakinyje išbrauktinas perteklinis žodis „Parengtas“. Tuo atveju, jei buvo siekiama nustatyti, kad atnaujinamas turi būti Tarybai pateiktas nepriklausomo tiekėjo veiklos rizikų valdymo planas, projekte tai reiktų atitinkamai ir suformuluoti.

8. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti: „6. Taryba tikrina, ar nepriklausomo tiekėjo prievolių įvykdymo užtikrinime nurodyta prievolių įvykdymo užtikrinimo suma apskaičiuota pagal šio straipsnio nuostatas.“ Projektas tikslintinas, nurodant, kada Taryba turi „tikrinti“, ar nepriklausomo tiekėjo prievolių įvykdymo užtikrinime nurodyta prievolių įvykdymo užtikrinimo suma apskaičiuota teisingai, pvz., gavusi šio straipsnio 5 dalyje nurodytus dokumentus, Taryba nedelsdama (ar per atitinkamą laikotarpį) turi patikrinti, ar nepriklausomo tiekėjo prievolių įvykdymo užtikrinime nurodyta prievolių įvykdymo užtikrinimo suma apskaičiuota pagal šio straipsnio nuostatas. Be to,  svarstytina, ar projektas neturėtų būti papildytas nuostatomis, nustatančiomis, kas būtų tuo atveju, jeigu po „Tarybos patikrinimo“ paaiškėtų, kad prievolių įvykdymo užtikrinimo suma apskaičiuota ne pagal aptariamo straipsnio nuostatas.

9. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463 straipsnio 7 dalies pirmojoje pastraipoje vietoje žodžio „gauna“ įrašytini žodžiai „turi teisę gauti“.

10. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti: „Buitinis vartotojas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo Tarybos informacijos apie prašymų dėl žalos atlyginimo pateikimą ir nagrinėjimą paskelbimo dienos turi kreiptis į Tarybą.<...>“. Projekto nuostatos tobulintinos. Pirmiausia reikėtų nustatyti, kada ir kur Taryba turi paskelbti informaciją apie prašymų dėl žalos atlyginimo pateikimą ir nagrinėjimą, o jau po to – buitinio vartotojo teisę kreiptis dėl žalos atlyginimo. Taip pat reikėtų nustatyti, kokia tvarka nagrinėjami buitinių vartotojų prašymai. Be to, svarstytina, ar nereikėtų nustatyti, kas daroma su buitinių vartotojų prašymais dėl žalos atlyginimo, pateiktais praleidus 3 mėnesių terminą.

Kitos analizuojamos straipsnio dalies nuostatos, pradedant žodžiais „Prievolių įvykdymo“, perkeltinos į naują straipsnio dalį, nes jos reguliuoja kitus klausimus – ne prašymų pateikimo ir nagrinėjimo, bet žalos atlyginimo klausimus.

11. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463 straipsnio 10 dalyje vietoje žodžio „išmoka“ įrašytini žodžiai „turi išmokėti“. Be to, siūlytina pirmą ir antrą sakinius sukeisti vietomis – pirmiausia nustatyti Tarybos pareigą pateikti reikalavimą ir jį patvirtinančius dokumentus finansų įstaigai, šio reikalavimo pateikimo terminą, o po to – finansų įstaigos pareigą išmokėti Tarybai atitinkamą sumą. Be to, svarstytinas Tarybos reikalavimo pateikimo finansų įstaigai termino skaičiavimas – „nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo visų buitinių vartotojų kreipimųsi šio straipsnio 10 dalyje nustatyta tvarka gavimo dienos“. Pastebėtina, kad pagal analizuojamo straipsnio 9 dalį buitinių vartotojų prašymai turi būti pateikti per 3 mėnesius ir išnagrinėti. Taigi terminas turėtų būti skaičiuojamas nuo visų gautų buitinių vartotojų prašymų išnagrinėjimo, o ne nuo jų gavimo momento. Be to, per keičiamo įstatymo 463 straipsnio 9 dalyje nurodytus 3 mėnesius visi buitiniai vartotojai gali ir nepasikreipti.

12. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463 straipsnio 11 dalyje vietoje žodžio „nemoka“ įrašytini žodžiai „turi teisę nemokėti“.

13. Projekto 10 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 463 straipsnio 1, 9 10 ir 11 dalyse vienodintinos sąvokos – reikėtų apsispręsti, ar buitiniams vartotojams „kompensuojami nuostoliai“ ar „atlyginama žala“.

14. Projekto 12 straipsnio 5 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 69 straipsnio 101 dalyje siūloma nustatyti: „<...> Taryba viršutines paslaugų kainų ribas ir (ar) paslaugų teikėjų nustatytas paslaugų kainas ir tarifus nustato ar keičia nesilaikant šio straipsnio 6 ir 10 dalyje nurodytų kainų ir tarifų nustatymo ir taikymo terminų. <...>“. (pabraukta mūsų). Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 69 straipsnio 6 dalyje nustatyti terminai, per kuriuos Taryba turi nustatyti ar perskaičiuoti viršutines paslaugų kainų ribas, o 69 straipsnio 10 dalyje – paslaugų teikėjų kainų ir tarifų, kuriuos nustato patys paslaugų teikėjai, o ne Taryba, įsigaliojimo terminai. Atsižvelgus į tai, projekto nuostata tikslintina.

15. Projekto 14 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 71 straipsnio 5 dalies formuluotė „nei nurodyta šioje dalyje“ keistina formuluote „nei šioje dalyje nustatytų“.

16. Projekto 14 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 71 straipsnio 16 dalyje siūloma nustatyti: „Gamintojo pagamintos elektros energijos persiuntimo į elektros tinklus nutraukimui ir ribojimui mutatis mutandis taikomos šio straipsnio 1–4 ir 6–15 dalių nuostatos. Be šio straipsnio 9 dalyje nurodytų aplinkybių, apskaičiuojant tiesiogiai susijusių pagrįstų nuostolių už nepersiųstą pagamintos elektros energijos kiekį, esant ilgesniam negu šio straipsnio 4 dalyje nurodytam laikotarpiui arba ilgesniam negu pagal šio straipsnio 8 dalį sutartam laikotarpiui, dydį taip pat įvertinamos gamintojo negautos pajamos ir sutaupymai.“ (pabraukta mūsų). Pastebėtina, jog keičiamo įstatymo 71 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad atlyginami su nepersiųstu elektros energijos kiekiu susiję pagrįsti tiesioginiai nuostoliai, kaip jie apibrėžti Civilinio kodekso 6.249 straipsnio 1 dalyje. Tiesiogiai susiję nuostoliai ir susiję tiesioginiai nuostoliai nėra tapatūs – pirmuoju atveju nurodoma, kad turi būti tiesioginis priežastinis ryšys, antruoju – kad turi būti tiesioginiai nuostoliai, taigi nuoroda į analizuojamo straipsnio 9 dalį nėra tiksli. Jeigu analizuojamoje straipsnio dalyje vis tik turimi omenyje tiesioginiai nuostoliai, atkreiptinas dėmesys, kad į tiesioginius nuostolius, pagal Civilinio kodekso 6.249 straipsnio 1 dalį, nėra įskaitomos negautos pajamos, todėl neaišku, kaip apskaičiuojant tiesioginius nuostolius galėtų būti įvertinamos negautos pajamos. Taip pat neaišku, kokios „šio straipsnio 9 dalyje nurodytos aplinkybės“ turimos omenyje, nes joje tik nurodyta, kad tiesioginiai nuostoliai apskaičiuojami ir atlyginami energetikos ministro nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.

17. Projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 721 straipsnio 4 dalyje nustatomos vienam vartotojo objektui išmokamos kompensacijos maksimalios sumos. Pastebėtina, kad projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 31 punkte siūloma nustatyti, kad Taryba nustato maksimalų kompensacijos  dydį. Svarstytina, kaip šios projekto nuostatos dera tarpusavyje.

18. Projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 721 straipsnio 4 dalies paskutinio sakinio nuostata, jog priskaičiuotos kompensacijos nebemokamos taisytina, pvz., nustatyti, kad einamaisiais kalendoriniais metais vartotojui priskaičiuotos kompensacijos dalis, viršijanti šioje straipsnio dalyje nurodytą metinę vienam vartoto objektui galimą išmokėti kompensacijos sumą, nėra mokama.

19. Projekto 16 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 721 straipsnio 7 dalies pirmasis sakinys ilgas, painus ir todėl sunkiai suprantamas. Siūlytina tobulinant projektą pirmiausia nustatyti vartotojo teisę kreiptis dėl rezervinės ar tiesioginės skirstymo linijos įrengimo, o po to, atskirais sakiniais paaiškinti, kaip įrengiamos rezervinės ir tiesioginės skirstymo linijos. Atskiru sakiniu nustatyti vartotojo teisę pačiam įsirengti elektros energijos šaltinius, kurie užtikrina nuo skirstomųjų tinklų operatoriaus elektros tinklų nepriklausomą elektros energijos tiekimą. Be to, paskutiniame sakinyje siūlytina išbraukti žodžius „išskyrus buitinius vartotojus“, nes jau pirmajame šios dalies sakinyje nurodyta, kad buitiniams vartotojams šios dalies nuostatos netaikomos.

20. Projekto 19 straipsnio 3 dalis tobulintina, jos antrąjį sakinį išdėstant atskira dalimi bei patikslinant nuorodą į įstatymo 8 straipsnio 1 dalį – vietoj formuluotės „įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytą“ įrašant formuluotę „įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje išdėstyto Elektros energetikos įstatymo 44 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytą“.

21. Projekto 19 straipsnio 7 dalis taisytina. Šios dalies pirmajame sakinyje vietoje formuluotės „šio įstatymo 4, 9–10 straipsniuose nustatytų reikalavimų“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo 4, 9 ir 10 straipsniuose išdėstytuose Elektros energetikos įstatymo 16, 46 ir 463 straipsniuose nustatytų reikalavimų (toliau šioje dalyje – įstatymu nustatyti reikalavimai)“, o kituose sakiniuose vietoje formuluotės „šio įstatymo 4, 9–10 straipsniuose nustatytų reikalavimų“ atitinkamu linksniu vartoti trumpinį „įstatymu nustatyti reikalavimai“.

Analizuojamos straipsnio dalies paskutinio sakinio nuostatą po kablelio siūlytina dėstyti taip: „ji panaikina nepriklausomo tiekėjo licencijos ar leidimo vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekėjo veiklą galiojimą nuo 2023 m. gegužės 1 d.“

22. Projekto 19 straipsnio 8 dalies nuostata po kablelio dėstytina taip: „valstybinė energetikos reguliavimo taryba panaikina nepriklausomo tiekėjo licencijos ar leidimo vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekėjo veiklą galiojimą nuo 2023 m. gegužės 1 d.“

23. Projekto 19 straipsnio 10 dalyje vietoje formuluotės „Šio įstatymo 7 straipsnio 3 dalies nuostatos ir 8 straipsnio 2–3 dalies nuostatos“ įrašytina formuluotė „Šio įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje išdėstytos Elektros energetikos įstatymo 43 straipsnio 101 dalies ir šio įstatymo 8 straipsnio 2 ir 3 dalyje išdėstytos Elektros energetikos įstatymo 44 straipsnio 6 ir 7 dalies nuostatos“.

24. Projekto 19 straipsnio 11 dalyje, atsižvelgus į tai, kad dvišalės sutartys sudaromos abiejų šalių susitarimu, o ne vienašališkai pasirašomos vienos iš šalių, vietoje formuluotės „sutarčių ir (ar) kitų dokumentų, kuriuose numatomas elektros energijos persiuntimo atnaujinimo terminas, pakeitimo arba naujų persiuntimo paslaugų teikimo sutarčių ar kitų dokumentų pasirašymo, ir iki 2025 m. birželio 30 d. pasirašo minėtų sutarčių ar kitų dokumentų pakeitimus arba naujas sutartis ar kitus dokumentus“ siūlytina įrašyti formuluotę „sutarčių ir (ar) kitų dokumentų, kuriuose numatomas elektros energijos persiuntimo atnaujinimo terminas, pakeitimo arba naujų persiuntimo paslaugų teikimo sutarčių sudarymo ar kitų dokumentų išdavimo. Nurodytos sutartys ar kiti dokumentai turi būti pakeisti arba naujos sutartys sudarytos ar kiti dokumentai išduoti iki 2025 m. birželio 30 d.“

25. Projekto 19 straipsnio 14 dalyje vietoje formuluotė „sutartais būdais turi vartotojui pateikti“ taisytina, nes neaišku, su kuo turi būti sutarta dėl atnaujintų nuosavybės ribų aktų pateikimo būdų.

26. Projekto 19 straipsnio 15 dalyje vietoje žodžio „pasirašo“ įrašytinas žodis „sudaro“.

 


 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                          Dainius Zebleckis

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt