PASIŪLYMAS

DĖL Lietuvos Respublikos

GYVENTOJŲ PAJAMŲ mokesčio įstatymo NR. iX-1007

2, 6, 8, 131, 16, 17, 18, 182, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 27, 34, 35 ir 37 straipsniŲ Pakeitimo IR įstatymo papildymo 121 straipsniu

įstatymO projektO NR. XIVP-2929

 

2023-08-25

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

2

 

1

 

 

Argumentai: 

Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau LRV) siūlymas papildomai 5% ir 7% apmokestinti sumines metines gyventojo pajamas viršijančias atitinkamai 60 ir 180 vidutinių darbo užmokesčių (toliau VDU) yra žingsnis teisinga linkme, bet akivaizdžiai per mažai ambicingas, siekiant socialinio teisingumo ir Europos komisijos, EBPO, Pasaulio banko rekomendacijų įgyvendinimo dėl nelygybės mažinimo Lietuvoje. Palyginimui, šiuo metu dirbantys samdomą darbą ir gaunantys itin dideles pajamas (virš 60 VDU) moka 32% GPM. Jiems reformos pakete siūloma mažinti GPM tarifą net 7%. Tai lems itin didelius biudžeto praradimus. Iš dalies šiuos biudžeto praradimus kompensuoja siūlomi papildomi tarifai pajamų sumai iš darbo, kapitalo ir savarankiškos veiklos, tačiau naujų progresinių tarifų poveikis biudžetui yra ~ 60 mln. eurų ir nekompensuoja SODROS lubų poveikio.

Verta priminti, kad reformos pakete siūloma, jog tiek dirbantiems pagal darbo sutartį, tiek dirbantiems savarankiškai nuo 60 VDU galios vienodos Sodros įmokų lubos, dėl kurių Sodros įmokos mažėja 12,52%.

Vertinant tai, kad LRV pateiktu reformos įstatymu mažinant itin didelių pajamų iš darbinės veiklos apmokestinimą (mažinamas galiojantis 32% GPM tarifas aukštoms darbo pajamoms), Sodros įmokų lubų efektas nebus pakankamai kompensuojamas didesniu GPM tarifu ir tokiu būdu reforma lems, kad kartu su Sodros lubų poveikiu daug uždirbantys (virš 60 VDU) mokės 5–7% mažiau mokesčių nei uždirbantys mažiau (iki 60 VDU). Tai akivaizdus mokestinis regresyvumas, kurį siūlome sumažinti, įvedant papildomą mokestinį laiptelį (120 VDU – kaip ir buvo siūloma pirminiame Finansų ministerijos reformos pristatyme visuomenei) ir nustatant didesnį apmokestinimą ypatingai didelėms pajamoms:

         viršijančioms 60 VDU: 5% (mokestinis poveikis sumuojant su Sodros lubų įtaka: –7,52%);

         viršijančioms 120 VDU: 9% (–3,52%);

         viršijančioms 180 VDU: 13% (+0,48%).

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 2 straipsnio 1 dalį, kuria keičiamas Įstatymo 6 straipsnis, ir ją išdėstyti taip:

„Pakeisti 6 straipsnį 2 dalį ir jį išdėstyti taip:

1. Gyventojo pajamos apmokestinamos taikant tokius pajamų mokesčio tarifus:

1) pajamų mokesčio 20 procentų tarifas taikomas pajamoms iš darbo santykių arba jų esmę atitinkančių santykių (išskyrus ligos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros ir ilgalaikio darbo išmokas), tantjemoms ar atlygiui už veiklą stebėtojų taryboje ar valdyboje, paskolų komitete, mokamam vietoj tantjemų arba kartu su tantjemomis, iš asmens, susijusio su gyventoju darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais, gautoms pajamoms pagal autorines sutartis, taip pat mažųjų bendrijų vadovų, kurie pagal Lietuvos Respublikos mažųjų bendrijų įstatymą nėra tų mažųjų bendrijų nariai, pagal civilinę (paslaugų) sutartį už vadovavimo veiklą gautoms pajamoms;

2) savivaldybių tarybų nustatyto fiksuoto dydžio pajamų mokestis mokamas už per mokestinį laikotarpį gautas pajamas, nuo kurių mokestis sumokamas įsigyjant verslo liudijimą. Savivaldybių tarybos turi teisę savo biudžeto sąskaita taikyti fiksuoto dydžio pajamų mokesčio už pajamas, gautas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą, lengvatas. Gyventojui pasirinkus mokėti fiksuoto dydžio pajamų mokestį, mokamas savivaldybės, kurios teritorijoje vykdoma verslo liudijime nurodytos rūšies veikla, tarybos nustatytas fiksuoto dydžio mokestis; veiklą vykdant kelių savivaldybių teritorijose, mokamas gyventojo deklaruotos gyvenamosios vietos savivaldybės tarybos nustatytas fiksuoto dydžio mokestis. Šis mokestis mokamas apmokestinant 20 000 eurų per mokestinį laikotarpį neviršijančias individualios veiklos pajamas (kai vykdoma kelių rūšių veikla, pajamos sudedamos). Pajamos, gautos iš juridinių asmenų, gali sudaryti ne daugiau kaip 10 procentų nuo 20 000 eurų sumos, o verslo liudijime nurodytos veiklos rūšis negali būti viena iš veiklos, kuria verčiasi juridinis asmuo, rūšių. Šias sumas per mokestinį laikotarpį viršijančios individualios veiklos pajamos apmokestinamos taikant šios dalies 4 punkte nustatytą pajamų mokesčio tarifą. Už mokestinį laikotarpį (ar jo dalį) sumokėto fiksuoto dydžio pajamų mokesčio dalis, proporcingai tenkanti tai mokestinio laikotarpio daliai, kai gyventojo individualios veiklos pajamos viršija 20 000 eurų, įskaitoma į gyventojo nuo tų pajamų mokėtino pajamų mokesčio sumą. Fiksuoto dydžio pajamų mokestis mokamas už pageidaujamą kalendorinių metų laikotarpį, bet ne trumpesnį kaip 30 dienų iš eilės, išskyrus atvejus, kai mokestis mokamas paskutinį kalendorinių metų mėnesį už laikotarpį iki kalendorinių metų pabaigos, taip pat kai mokestis mokamas iki turimo leidimo laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje arba Lietuvos Respublikos ilgalaikio gyventojo leidimo gyventi Europos Sąjungoje, išduotų Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ nustatyta tvarka, galiojimo pabaigos, jeigu fiksuoto dydžio pajamų mokestį moka užsienietis;

3) pajamų mokesčio 5 procentų tarifas taikomas ne individualios veiklos pajamoms, gautoms pardavus ar kitaip nuosavybėn perleidus atliekas;

4) pajamų mokesčio 15 procentų tarifas taikomas kituose šios dalies punktuose nenurodytoms pajamoms.

2. Neatsižvelgiant į šio straipsnio 1 dalį, gyventojo metinės apmokestinamosios pajamos papildomai apmokestinamos:

1)      pajamų dalis, viršijanti 60, bet neviršijanti 12080 vidutinių šalies darbo užmokesčių (toliau – VDU) dydžio sumą, taikomą apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, `apmokestinama taikant 5 procentų pajamų mokesčio tarifą;

2)      pajamų dalis, viršijanti 120 VDU, bet neviršijanti 180 VDU dydžio sumą, taikomą apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama taikant 9% procentų pajamų mokesčio tarifą;

23) pajamų dalis, viršijanti 180 VDU dydžio sumą, taikomą apdraustųjų asmenų einamųjų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, apmokestinama taikant 137% procentų pajamų mokesčio tarifą.

 

 

Teikia

Seimo nariai