LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 2, 3 IR 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-04-08 Nr. XIVP-3584
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnį siūloma papildyti 121 dalimi, kurioje apibrėžiama „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoka. Siūlomas reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais.
Pirma, projekto 2 straipsniu keičiamoje įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad pluoštines kanapes leidžiama auginti pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių gamybai. Atitinkamai siūloma keisti ir kitas keičiamo įstatymo nuostatas, numatančias tarpinių pluoštinių kanapių produktų tiekimą į rinką. Vertinant šių nuostatų turinį, atkreiptinas dėmesys, kad tarpiniai pluoštinių kanapių produktai neturėtų būti laikomi atskira pluoštinių kanapių gaminių kategorija, kuriai taikomos analogiškos kaip ir pluoštinių kanapių produktams bei pluoštinių kanapių gaminiams taikomos normos. Tarpiniai pluoštinių kanapių produktai negali būti laikomi savarankiškais ir savitiksliais pluoštinių kanapių gaminiais, jos yra tik medžiagos, susidarančios perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas pluoštinių kanapių gaminys (keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalis). Kitaip sakant, tarpiniai pluoštinių kanapių produktai specialiai negaminami su tikslu juos tiekti į rinką, jie yra natūraliai ir neišvengiamai pluoštinių kanapių gaminių gamybos metu susidarantys produktai, kurie arba sunaudojami gaminant reglamentuojamus pluoštinių kanapių gaminius, arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina projekte atsisakyti nepagrįstų ir nederančių su esamu pluoštinių kanapių produktų ir gaminių reguliavimu nuostatų, numatančių tarpinių pluoštinių kanapių produktų eksportą ir gamybą kaip savarankišką ūkinės veiklos sritį.
Antra, teikiamoje nuostatoje yra vartojama sąvoka „tarpiniai pluoštinių kanapių produktai ir gaminiai“, kas suponuoja, kad turimi omenyje tarpiniai pluoštinių kanapių gaminiai. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo nuostatos tik apibrėžia kas yra pluoštinių kanapių gaminiai, tačiau nereglamentuoja kas yra laikomi tarpiniais pluoštinių kanapių gaminiais. Pastebėtina, kad kitose tiek projekto, tiek galiojančio įstatymo nuostatose yra vartojamos formuluotės „pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai“, todėl jei turimi omenyje būtent pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 121 dalis turėtų būti atitinkamai patikslinta, priešingu atveju įstatyme turėtų būti apibrėžta kas yra laikomi tarpiniais pluoštinių kanapių gaminiais.
2. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnyje apibrėžiamos sąvokos dėstomos abėcėline tvarka, projekto 1 straipsniu apibrėžiama „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoka turėtų būti dėstoma 2 straipsnio 141 dalyje. Jeigu vis dėlto, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą pastabą, būtų nuspręsta apibrėžti „pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoką, ji turėtų būti dėstoma 2 straipsnio 111 dalyje.
3. Derinant projekto 1 straipsniu apibrėžiamą „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoką su keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje apibrėžtos sąvokos „pluoštinių kanapių produktų ir gaminių importas“ formuluote, šios sąvokos apibrėžime vietoj žodžio „tiekimas“ įrašytinas žodis „išvežimas“.
4. Nėra aiškus projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktų santykis. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūlome nustatyti, kad mokslo ir studijų institucijos gali auginti pluoštines kanapes uždaruose gruntuose ar laboratorijose moksliniais eksperimentiniais tikslais, o kiti pluoštinių kanapių augintojai – kai taikomi inovatyvūs pluoštinių kanapių auginimo metodai bei našumą didinančios technologijos (pvz., mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros technologijos). Tuo tarpu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatoma, kad bendroji šio punkto nuostata netaikoma mokslo ir studijų institucijoms bei pluoštinių kanapių augintojams, auginantiems pluoštines kanapes mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais. Taigi, nėra aišku, ar, pirma, nuostata būtų netaikoma visoms mokslo ir studijų institucijoms, ar tik toms mokslo ir studijų institucijoms, kurios pluoštines kanapes augina moksliniais eksperimentiniais tikslais. Jeigu nuostata netaikoma tik toms mokslo ir studijų institucijoms, kurios jas augina moksliniais eksperimentiniais tikslais, terminija turėtų būti suderinta tarpusavyje. Antra, nėra atskleista kokie dar pluoštinių kanapių augintojai (be mokslo ir studijų institucijų) pluoštines kanapes gali auginti mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais, ir kaip toks privačių ūkio subjektų – pluoštinių kanapių augintojų - deklaruojamas tikslas būtų konstatuojamas.
5. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad mėginius THC kiekiui pluoštinėse kanapėse nustatyti galės tirti ne tik Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorija, tačiau ir kitos akredituotos Lietuvos Respublikos arba Europos Sąjungos valstybės narės laboratorijos. Atsižvelgiant į tai, kad laboratorijos akreditavimas turėtų būti laikomas kaip tiesiogiai susijęs su asmens teisės užsiimti atitinkama ūkine veikla įgyvendinimu, visos su ūkio subjekto akreditavimu susijusios nuostatos (reikalavimai ūkio subjektams, pagrindai, kuriems esant prašymai akredituoti netenkinami, prašymų nagrinėjimo terminai, akredituotų laboratorijų teisės ir pareigos) ) taip pat turėtų būti įtvirtintos įstatyminiu lygmeniu.
6. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalyje siūloma nustatyti, kad tiekiant pluoštinių kanapių produktus, tarpinius pluoštinių kanapių produktus ir pluoštinių kanapių gaminius į kitas Europos Sąjungos valstybės nares, šių produktų ir gaminių ženklinimas turi atitikti konkrečios Europos Sąjungos valstybės narės nacionalinius reikalavimus ir maksimali leistina THC kiekio koncentracija neturi viršyti šioje Europos Sąjungos valstybėje narėje nustatytą maksimalų leistiną THC kiekį. Vertinat šią nuostatą pažymėtina, kad į Lietuvos Respublikos jurisdikciją nepatenka reikalavimų, taikomų kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, nustatymas ir šių reikalavimų laikymosi kontrolė. Kitaip sakant, reikalavimus iš Lietuvos Respublikos į kitas Europos Sąjungos valstybes nares tiekiamiems pluoštinių kanapių produktams ir gaminiams nustato bei jų laikymosi priežiūrą užtikrina pačios Europos Sąjungos valstybės narės savo nacionaliniuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, kaip teisiškai ydingos reikėtų atsisakyti siūlomos keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalies nuostatos, nustatančios reikalavimus Lietuvos ūkio subjektams atitikti Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinius teisės aktus. Dėl analogiškos priežasties, siūlome atsisakyti ir projekto 3 straipsniu pildomos keičiamo įstatymo 4 straipsnio 41 dalies.
7. Jeigu nebūtų atsižvelgta į aukščiau išdėstytą pastabą, keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalyje po žodžių „kitas Europos Sąjungos valstybės nares“ įrašytini žodžiai „ar Europos ekonominės erdvės valstybes“.
8. Projekto 4 straipsnyje turėtų būti patikslintos įstatymo įsigaliojimo bei įgyvendinimo datos.
9. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais:
9.1. Projekto 3 straipsnio 5 dalies pakeitimų esmė dėstytina taip: „Papildyti 4 straipsnį 41 dalimi“;
9.2. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.
10. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas priskirtinas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos kompetencijai, dėl projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
I. Gaisrytė, tel. (0 5) 209 6376, e. p. [email protected]
M. Griščenko, tel. (0 5) 209 6552, el. p. mantas.griscenko@lrs.lt
E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6536, el. p. [email protected]