LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Kaimo reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 4, 8, 10, 11, 12 IR 13 STRAIPSNIŲ IR KETVIRTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1524 ES
2018-04-18 Nr. 110-P-10
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Andriejus Stančikas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Petras Čimbaras, Aurimas Gaidžiūnas, Vytautas Kamblevičius, Alfredas Stasys Nausėda, Vytautas Rastenis, Algimantas Salamakinas; Komiteto biuro vedėjas Romaldas Abugelis, Komiteto biuro patarėjai: Rolandas Juknevičius, Simantė Kairienė, Augustė Matulevičienė, padėjėja Renata Činskienė. Kviestieji asmenys: Žemės ūkio viceministras – Saulius Savickis, Žemės ūkio ministerijos vyresnioji patarėja – Toma Tuzovaitė-Markūnienė, Žemės ūkio ministerijos Teisės departamento Teisėkūros ir atstovavimo skyriaus vyriausioji specialistė, Žemės ūkio rūmų pirmininkas – Arūnas Svitojus, Žemės ūkio rūmų Kooperacijos ir teisės skyriaus vedėja – Aušra Žliobaitė; Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacijos generalinis direktorius – Jonas Sviderskis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Išvadų rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2018-01-05 |
1(4) |
(5) |
|
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros funkcijas. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalį, 41 straipsnio 2 dalį viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti tik tokioms viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar projekte nurodytos viešosios įstaigos savininkė (dalininkė) būtų valstybė. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: Projekto 1 straipsniu keičiamo 4 straipsnio 5 dalį papildyti žodžiais „kurios savininkė yra valstybė“ ir ją išdėstyti taip:
„5. Viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros, kurios savininkė yra valstybė, veikla, atliekant šio straipsnio 4 dalyje ir 8 straipsnio 1 dalyje, Lietuvos Respublikos tautinio paveldo produktų įstatyme ir Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatyme nurodytas funkcijas, viešosios įstaigos Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos veikla, atliekant šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje, Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatyme nurodytas funkcijas ir valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro veikla, atliekant šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje, 10 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatyme nurodytas funkcijas, finansuojama iš Žemės ūkio ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir (arba) kitų lėšų.“ |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2018-01-05
|
1(4) |
(4) |
(8) |
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 8 punkto nuostatose nėra aiškus sąvokos „žemės ūkio ir kaimo plėtros dalyviai“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad ši sąvoka nėra apibrėžta galiojančiame įstatyme, taip pat jos nesiūloma apibrėžti ir projekto nuostatose. Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatose reikėtų atskleisti šios sąvokos turinį, kad būtų aišku kokių subjektų kvalifikacijos tobulinimą organizuotų ir vykdytų viešoji įstaiga Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūra.
|
Pritarti |
Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 8 punktą išdėstyti taip:
„8)
organizuoja ir vykdo žemės ūkio |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, 2018-01-05
|
1(4)
7(13) |
(1)
(1) |
|
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros politiką įgyvendina įstatymais įgaliotos valstybės įmonės ir viešosios įstaigos. Tuo tarpu projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad iš projekte nurodytų subjektų duomenis ir informaciją apie lėšų naudojimą ir kitą informaciją bei duomenis turi teisę gauti ,,Vyriausybės įgaliotos institucijos, įstaigos, viešosios įstaigos, valstybės įmonės <...>”. Svarstytina, ar siekiant projekto nuostatų suderinamumo, projekte tuos pačius subjektus nereikėtų apibūdinti vartojant vienodas sąvokas.
|
Pritarti |
Pasiūlymas: projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:
„1. Žemės ūkio
ministerija ar jos įgaliota institucija, |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Išvadų rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos žemės ūkio ir maisto taryba, 2018-03-26 |
1(4) |
(2) |
|
Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 4, 8, 10, 11, 12 ir 13 straipsnių ir ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projekte XIIIP-1524 prašome papildyti „1 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas“ 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Valstybės institucijos, įstaigos, valstybės įmonės, viešosios įstaigos ir savivaldybių institucijos, įgyvendindamos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros politiką, bendradarbiauja su Žemės ūkio rūmais, Žemės ūkio ir maisto taryba, žemės ūkio ir maisto gamintojų, supirkėjų, perdirbėjų ir kitomis asociacijomis bei institucijomis, įstaigomis ar organizacijomis, kurių veikla susijusi su konsultavimu, moksliniais tyrimais, formaliuoju ir neformaliuoju švietimu.“ |
Nepritarti |
Žemės ūkio ir maisto taryba patenka į 4 straipsnio 2 dalyje minimas „žemės ūkio ir maisto gamintojų, supirkėjų, perdirbėjų ir kitas asociacijas bei institucijas, įstaigas ar organizacijas“, todėl tokia nuostata būtų perteklinė.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Išvadų rengėjų nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, 2018-04-10 |
4(10) |
|
|
2017 m. gruodžio 20 d. Lietuvos Respublikos Seimui (toliau – Seimas) buvo pateiktas Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 4, 8, 10, 11, 12 ir 13 straipsnių ir ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektas (projekto Nr. XIIIP-1524 ES) ir su juo susijusių įstatymų projektų paketas. 2018 m. sausio 13 d. Seime užregistruotas dar vienas Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (projekto Nr. XIIIP-1585). Atkreipiame dėmesį, kad Žemės ūkio ministerija, Finansų ministerija ir Statistikos departamentas suderino Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 10 straipsnio formuluotę ir siūlome ją išdėstyti taip: „10 straipsnis. Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros oficialioji statistika Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros oficialiąją statistiką, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos įstatymu, tvarko Lietuvos statistikos departamentas, Žemės ūkio ministerija, valstybės įmonė Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras, Vyriausybės įgaliotos institucijos ir (ar) kiti subjektai, jeigu jų atliekami statistiniai tyrimai yra įtraukti į Oficialiosios statistikos programos I dalį.“
|
Pritarti |
Pasiūlymas: 4 straipsniu keičiamą 10 straipsnį išdėstyti taip:
„10 straipsnis. Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros oficialioji statistika Žemės ūkio,
maisto ūkio ir kaimo plėtros oficialiąją statistiką, vadovaudamiesi
Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos įstatymu, tvarko
Lietuvos statistikos departamentas, Žemės ūkio ministerija
|
2. |
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, 2018-04-16 |
1(4) |
(2) |
|
Atsižvelgdami į klausymų metu keltus klausimus, prašome: 1. pakeisti Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 4 straipsnio 2 dalies formuluotę (siekiant atsisakyti perteklinių nuostatų) ir siūlome ją išdėstyti taip: „2. Valstybės institucijos, įstaigos, valstybės įmonės, viešosios
įstaigos ir savivaldybių institucijos, įgyvendindamos žemės ūkio,
maisto ūkio ir kaimo plėtros politiką, bendradarbiauja su |
Pritarti |
Pasiūlymas: 1 straipsniu keičiamo 4 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:
„2. Valstybės
institucijos, įstaigos, valstybės įmonės, viešosios įstaigos ir
savivaldybių institucijos, įgyvendindamos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo
plėtros politiką, bendradarbiauja su |
3. |
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, 2018-04-16 |
1(4) |
(5) |
|
2. pakeisti Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 4 straipsnio 5 dalies formuluotę (siekiant aiškumo, nustatant kad Viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros savininkė bus valstybė) ir siūlome ją išdėstyti taip: „5. Viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros, kurios savininkė yra valstybė, veikla, atliekant šio straipsnio 4 dalyje ir 8 straipsnio 1 dalyje, Lietuvos Respublikos tautinio paveldo produktų įstatyme ir Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatyme nurodytas funkcijas, viešosios įstaigos Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos veikla, atliekant šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje, Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatyme nurodytas funkcijas ir valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro veikla, atliekant šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje, 10 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatyme nurodytas funkcijas, finansuojama iš Žemės ūkio ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir (arba) kitų lėšų.“
|
Pritarti |
Šis pasiūlymas jau įtrauktas atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2018-01-05 pirmąją pastabą (žr. 1-2 psl.) |
4. |
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, 2018-04-16 |
8 |
|
|
Prašome nustatyti, kad Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 4, 8, 10, 11, 12 ir 13 straipsnių ir ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo Nr. XII-1907 2, 3, 5, 6 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo (išskyrus 2 straipsnį), Lietuvos Respublikos tautinio paveldo produktų įstatymo Nr. X-1207 2, 4, 5, 7, 10, 14, 15, 20 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymai įsigalioja 2018 m. spalio 1 d, o Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministras šių įstatymų įgyvendinamuosius teisės aktus priims ir atliks kitus veiksmus, būtinus įstatymų nuostatoms įgyvendinti, iki 2018 m. rugsėjo 30 d. |
Pritarti |
Pasiūlymas: projekto 8 straipsnį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministras iki 2018 m. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto išvados rengėjų komitetui siūlomas sprendimas ir pasiūlymai: nepaskirta.
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 4, 8, 10, 11, 12 ir 13 straipsnių ir ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1524(2)ES ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Kaimo reikalų komitetas, 2018-04-18 |
1(4) |
(2) |
|
|
Argumentai: Pasiūlymas teikiamas siekiant atsisakyti perteklinių nuostatų.
Pasiūlymas: 1 straipsniu keičiamo 4 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:
„2.
Valstybės institucijos, įstaigos, valstybės įmonės, viešosios įstaigos ir
savivaldybių institucijos, įgyvendindamos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo
plėtros politiką, bendradarbiauja su
|
Pritarti |
|
2. |
Kaimo reikalų komitetas, 2018-04-18 |
1(4) |
(4) |
(8) |
|
Argumentai: Pasiūlymas teikiamas atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei siekiant patikslinti 1 straipsniu keičiamo 4 straipsnio 4 dalies 8 punktą.
Pasiūlymas: Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 8 punktą išdėstyti taip: „8) organizuoja ir vykdo žemės ūkio veiklos subjektų ir ūkio subjektų, veikiančių kaimo plėtros srityje, kvalifikacijos tobulinimą.“
|
|
|
3. |
Kaimo reikalų komitetas, 2018-04-18 |
1(4) |
(5) |
|
|
Argumentai: Pasiūlymas teikiamas atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas. Pagal Viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 4 dalį, 41 straipsnio 2 dalį viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti tik tokioms viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar projekte nurodytos viešosios įstaigos savininkė (dalininkė) būtų valstybė, todėl reikalinga nuostatas patikslinti.
Pasiūlymas: Projekto 1 straipsniu keičiamo 4 straipsnio 5 dalį papildyti žodžiais „kurios savininkė yra valstybė“ ir ją išdėstyti taip: „5. Viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros, kurios savininkė yra valstybė, veikla, atliekant šio straipsnio 4 dalyje ir 8 straipsnio 1 dalyje, Lietuvos Respublikos tautinio paveldo produktų įstatyme ir Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatyme nurodytas funkcijas, viešosios įstaigos Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos veikla, atliekant šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje, Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatyme nurodytas funkcijas ir valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro veikla, atliekant šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje, 10 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatyme nurodytas funkcijas, finansuojama iš Žemės ūkio ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir (arba) kitų lėšų.“
|
Pritarti |
|
4. |
Kaimo reikalų komitetas, 2018-04-18 |
4(10) |
|
|
|
Argumentai: Pasiūlymas teikiamas siekiant suderinti įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo 10 straipsnio formuluotę su Lietuvos Respublikos finansų ministerijos parengto ir Seime šiuo metu taip pat svarstomo Lietuvos Respublikos Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (Nr. XIIIP-1585 ES) 1 straipsniu keičiamo 10 straipsnio formuluote.
Pasiūlymas: 4 straipsniu keičiamą 10 straipsnį išdėstyti taip: „10 straipsnis. Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros oficialioji statistika Žemės ūkio,
maisto ūkio ir kaimo plėtros oficialiąją statistiką, vadovaudamiesi
Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos įstatymu, tvarko
Lietuvos statistikos departamentas, Žemės ūkio ministerija
|
Pritarti |
|
5. |
Kaimo reikalų komitetas, 2018-04-18 |
7(13) |
(1) |
|
|
Argumentai: Pasiūlymas teikiamas atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir siekiant projekte suvienodinti tiems patiems subjektams apibūdinti vartojamas sąvokas.
Pasiūlymas: projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Žemės ūkio
ministerija ar jos įgaliota institucija,
|
Pritarti |
|
6. |
Kaimo reikalų komitetas, 2018-04-18 |
8 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į įstatymo priėmimo procedūrų terminus, siūloma pakeisti projekto 8 straipsnį, numatant vėlesnę įstatymo įsigaliojimo bei įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo datas.
Pasiūlymas: projekto 8 straipsnį išdėstyti taip: „8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1.
Šis įstatymas, išskyrus
šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. 2.
Lietuvos Respublikos
Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministras iki 2018 m.
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 4.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Algimantas Salamakinas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto išvados rengėjų parengtas Lietuvos Respublikos Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 4, 8, 10, 11, 12 ir 13 straipsnių ir ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-1524(2)ES, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Andriejus Stančikas
(Komiteto biuro patarėja, Augustė Matulevičienė)